Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Newbie och Reason 2.0

  1. #1
    Gnirren

    Newbie och Reason 2.0

    Hej folk och fä,

    har precis hoppat på musiktåget och börjat snickra i reason 2. Jag undrar om det räcker som mjukvara för att skapa en skaplig slutprodukt rent ljudmässigt sett. Vad det verkar på proffsmusiker så har de hårdvaruburkar för flera hundra tusen i sina studios, så lika bra kvalitet kan jag väl knappast förvänta mig?

    Tänkte pilla runt lite i reason, ska skaffa en liten synth från m-audio med inbbyggt midi och se hur det fungerar. Är det så att man måste gå till en etablerad studio och låta dem mixa låten och lägga den på skiva när arbetet på datorn är klart för att det ska låta bra eller kan man fixa det själv hemma? Jag kör en powerbook 1.33 men panther på.

    Tack!

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp, Reason räcker precis hur långt du vill. Men jag rekommenderar dig att köpa programmet - versionen är 2.5 nu - sedan länge, så jag förstår att du inte gjort så. Förresten; "proffsen" - bah. Det är sovrumsmusikerna som är proffsen.

  3. #3
    xis
    Citat Ursprungligen postat av Gnirren
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar om det räcker som mjukvara för att skapa en skaplig slutprodukt rent ljudmässigt sett.
    joda.
    Läs här om vad Prodigy anser.

  4. #4
    Gnirren
    Citat Ursprungligen postat av xis
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    joda.
    Läs här om vad Prodigy anser.
    Coolt, fast jag fattar inte häften av all jargong. Men om det duger åt prodigy så gör det det åt mig med

  5. #5
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Läs gärna oxå intervjun med Liam här.
    "...it became like a sketchpad for doing this album."

  6. #6

    Redaktör
    Reason kommer man långt med, men för "professionella" resultat skulle iallafall jag rekommendera lite pluggar för kompression, eq och så. Mastring av någon som vet vad de gör gör skillnad. Det är inte alls lika kritiskt när det gäller elektronisk musik, och med Reason (eller annan mjukvara) kan man göra saker som kostade 100.000+ för tio år sen..

  7. #7
    Gnirren
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reason kommer man långt med, men för "professionella" resultat skulle iallafall jag rekommendera lite pluggar för kompression, eq och så. Mastring av någon som vet vad de gör gör skillnad. Det är inte alls lika kritiskt när det gäller elektronisk musik, och med Reason (eller annan mjukvara) kan man göra saker som kostade 100.000+ för tio år sen..
    En sak jag märkte när jag gjorde en låt för ca ett halvår sen (min första) var att ljudnvån var ganska låg, man fick vrida upp stereon som fasen för att få ut motsvarande ljudvolym som mina köpta plattor.

    Krävs det extra utrustning för att fixa detta?

  8. #8
    xis
    Citat Ursprungligen postat av Gnirren
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak jag märkte när jag gjorde en låt för ca ett halvår sen (min första) var att ljudnvån var ganska låg, man fick vrida upp stereon som fasen för att få ut motsvarande ljudvolym som mina köpta plattor.
    Krävs det extra utrustning för att fixa detta?
    I princip ja. Något 2-spårsredigeringsprogram samt några masteringsplugins.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, det underlättar onekligen. T-Racks Pro är kul för sån't t ex, måste skaffa det själv. Det var med det jag mastrade sönder min låt "1982", en mastring som de som lyssnat ändå föredrar jämfört med de jag gjort där jag rattat snällare... :-)

  10. #10
    Distinct Division
    Jag deltog på en samlingsplatta (monument 9 (memento materia)), med en låt helt gjord i reason 1.0. Tankade trumsamplingar från nätet, spelade musiken i reason och körde micken rätt in i datorn och laddade in den i reasonsampler. Mastrade med cooledit och brände ner den i Nero...

    Hehe... Jag fick beröm för ljudkvaliteten av Martin på memento

    Så, yepp. Reason är kung!

  11. #11
    shooooota
    kan man använda vst 2.0 pluggar i reason?

  12. #12
    Tobias Bergius
    Nope, inte tidigare versioner av VST heller.
    Du kan bara använda de pluggar som finns i Reason-racket. Racket är fullt så att säga

  13. #13
    shooooota
    faen :P skulle inte tvekat på att byt dit ifall att den möjligheten fanns, jag tror nått annat program typ cakewalk men dom har bytt namn nu, deras nyaste tror jag har stöd för vst

  14. #14
    xis
    Det enda sättet är att använda en app typ Cubase/Logic/ProTools/etc (via Rewire) för att kunna använda VST pluggs på Reasons instrument.

  15. #15
    Niklas HS
    Citat Ursprungligen postat av Gnirren
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak jag märkte när jag gjorde en låt för ca ett halvår sen (min första) var att ljudnvån var ganska låg, man fick vrida upp stereon som fasen för att få ut motsvarande ljudvolym som mina köpta plattor.

    Krävs det extra utrustning för att fixa detta?
    Har med två saker att göra: Reason arbetar i -3 decibell vilket betyder att allting i Reason körs med lägre volym än allt annat på datorn. Varför? För att programmet ska ha "headroom" för arbete. Den andra saken är att saker och ting måste mastras som redan förklarats här.

Liknande ämnen

  1. kompressor? (newbie)
    Av rawkerdude i forum Mixning & mastring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 22:00
  2. Spela in ljud ute..(newbie)
    Av imported_attila i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 02:19
  3. Lite newbie frågor ang mac/logic
    Av killwithskill i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •