Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: ståbas!

  1. #1
    berusad
    berusad är inte uppkopplad

    Senior

    ståbas!

    Jag drömde om en ståbas inatt. Jag spelade på den, och fast jag inte kunde spela lät det bra. Nu vill jag verkligen ha en.

    Var köper man sådant, till inte alltför mycket pengar (5000:-) ?

    Vad finns det för olika variationer, vad ska man tänka på när man köper?

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    en skabbig begagnad kan du nog få för 5000.
    Jam har en i sitt eget märke(eagle) för sju papp.


  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lite örnig?

    Den ska ju vara träfärgad och vacker ju.

  4. #4
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    "Hängbjörk" e schysst! Skulle man ha en (som prydnad)...

  5. #5
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Den ska tydligen vara svart metallic ( :hmmm: :rolleyes: ) vilket inte syns på fotot. Min är i trä och riktigt jäkla sliten vilket jag gillar.
    Träfärgad tycker jag låter som nån slags fanér pf...

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sorry, jag har inte så bra koll på hemslöjd...

    Trä menar jag förstås. Lackat då. Träfärgat alltså! Habrovink...

  7. #7
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Nån som vet om det finns några billiga el ståbasar?
    Fast sådana är väl säkert vråldyra...hmm.

  8. #8
    zebberg
    zebberg är inte uppkopplad
    zebbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Skrevs ursprungligen av tublenco
    Nån som vet om det finns några billiga el ståbasar?
    Fast sådana är väl säkert vråldyra...hmm.
    Jag har ett bygge på gång men den lär inte bli billig (med tanke på att jag bygger åt mig själv). Nåväl, den blir billigare än min akustiska iaf.

  9. #9
    jonas gustafsson
    Är du säker på att det var en ståbas du drömde om. Det viktiga är kanske vad du ska spela vilken ton du vill ha plywood basar har en lite instängd ton medans solida kontrabasar är öppnare klarare.Rockabillykillarna brukar gilla plywoodköret sen mikar dom ju upp den och sätter på senor istället för vanliga strängar,slapadappfwonka´tjoonk tjoonk låter det då.Det är riktigt svårt att hitta bra miksystem till såna här tingestar dock.
    Hoppas du köper en.lycka till

  10. #10
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Skrevs ursprungligen av Johan
    Jag har ett bygge på gång men den lär inte bli billig (med tanke på att jag bygger åt mig själv). Nåväl, den blir billigare än min akustiska iaf.
    Ok intressant. För mig är det mest nåt som står på min "vill ha" lista.
    Men nån dag har man förhoppningsvis råd. Har en bra Fender bas men använder nästan alltid Larry Seyer Upright Bass samplings cdn för att jag älskar ståbas ljud. Vore kul om du kunde lägga ut lite bilder på den sen och lite ljud exempel. Lycka till med bygget...

  11. #11
    berusad
    berusad är inte uppkopplad

    Senior
    Jonas:

    Ja, vad finns det för olika basar? Är ståbas är vedertaget begrepp även för de som faktiskt kan det här, eller bara för groupis som mig? Vad är en kontrabas egentligen? Etc.

    Akustiska instrument är faktiskt underbara, de också. Låter så bra vad man än gör (bortsett från fiol och cello, då). Jag har suttit och jammat med min lillebrors gitarr en del; bara att flytta runt fingrarna tills det låter bra. Nästan som när man sitter knobs, när jag tänker på det..

  12. #12
    jonas gustafsson
    Om man säger så här du kan säkert få tag i en vettig bas för 5 papp
    att börja spela på som låter bra.Ska spela akustiskt är det ju bara att dra igång.Sen finns det ju olika storlekar på dom kontrabasarna alltså
    en fullstor behöver du ju inte börja med förrän det är dahs för Berwaldhallen.
    Akustiskt är givande att spela det lever liksom sitt eget liv mycket dynamik och en fröjd för öronen själv spelar jag bara nylonsträngat
    tillsammans med kontrabas ofta spelar vi förstärkt.Men det är alltid lika skönt att gå tillbaks till basic .

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Leta upp filmen Solid Serenade - lika gammal som min gode far, från 1946 - med Tom & Jerry så får ni en bra demo på kontrabas! :-)

  14. #14
    parker
    vafan man måste ha en man kan stå på

  15. #15
    J3000
    Vill också ha en sån, älskar ljudet. It´s funkadelic..

  16. #16
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    *ha en snygg ståbas på vilken någon ristat in ackordföljden till nån låt (verkar vara nån jazzlåt, mycket färgningar) i lacken uppe på högersidan av kroppen*

Liknande ämnen

  1. Ståbas?!
    Av Rotwang i forum Stränginstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •