Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: "Kompression", det låter ju så mysigt.

  1. #1
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran

    Kompression, det låter ju så mysigt.

    Funderar på att köpa en kompressor men vet inte riktigt vad en sådan gör, egentligen. Kan det verkligen vara något för någon som inte alls är av finsmakartyp?

    Skulle ni kunna leva utan era kompressorer? Berätta gärna lite om det..

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vilken sorts musik gör du? T.ex. i mangeltechnon är kompressorn ett måste.

    Kompressorn agerar variabel ljudnivåutjämnare. Det är nog en rätt ok sammanfattning.

    Sound on Sound har som vanligt ett gäng bra artiklar om det hela:
    Grunderna när det gäller kompression: http://www.soundonsound.com/sos/1996...mpression.html
    Avancerad kompression del 1: http://www.soundonsound.com/sos/dec0...ompression.htm
    Avancerad kompression del 2: http://www.soundonsound.com/sos/jan0...s/advanced.asp
    Multibandskompression:
    http://www.soundonsound.com/sos/Aug0.../multiband.asp

    Jag som pysslar med lite allehanda elektronisk musik tycker det är perfekt med kompressorer, ibland agerar de nivåutjämnare, ibland får de påverka ljudet än mer. Vill inte vara utan mina tre stereokompressorer!

  3. #3
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul att någon tar upp detta ämne! Går och funderar i dessa banor själv. Artiklarna verkar intressanta, ska hugga in på dem nu!

  4. #4

    Redaktör
    Alesis 3630 och Behringer Composer är de klassiska budgettipsen, men RNC är den bästa under 5-10.000kr.

    Om det gäller kompressortekno så kommer man långt på en budgetkompressor, då är det snarast så att man vill höra pumpet. Mindre kul på finstämd sång...

    Kompressorer kan användas till det mesta, men fetare trummor och fläskigare ljud i allmänhet är väl standardanvändningsområdet.

  5. #5
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Tjing.

    Tack för länkarna. Jag har läst delar ur dem nu och förstår att min definition av kompression varit något felaktig; jag trodde att det rörde sig om sammanpressning av ljud ner till en viss nivå, inte bara begränsning av topparna.

    Hm, om bara det ljud som går över en viss nivå påverkas så kan man väl lägga kompressorn som ett steg mellan mixern och förstärkaren och alltså låta alla kanaler gå via den. Det mesta går väl ändå bara igenom och vill jag, exempelvis, ha kompressionseffekt på (trip hop- eller dunk dunk-)trummorna så är det väl bara att höja volymen på dem? Eller blir det snett på något vis?

    jesus:

    Jag vill inte lägga några stora pengar (till att börja med) och funderar därför på en Alto BK 2.0, vet du något om den?

  6. #6

    Redaktör
    Har inte en aning om hur Alton är, men den är säkert helt okej. Om det är en av deras halvrackeffekter har den förmodligen nackdelen att den inte kan användas som två separata kompressorer, men jag har som sagt inte använt den så kolla upp det om du vill vara säker.

    Man kan komprimera hela mixen, men det blir en annorlunda effekt än om man komprimerar bara ett spår. Komprimerar du mixen riskerar du att få massa pump i hela när tex bastrummor eller andra starka ljud låter. Alltså kan man inte komprimera lika hårt.

    Drar du bara trummorna genom kompressorn kan du dra på massa kompression (låg treshold+hög kompression tex) utan att påverka allt annat och utan att behöva höja det spårets volym.

  7. #7
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    För min egen technofierade del så är det 1 kompressor på trummorna (med ducker från bastrumman) en kompressor på basen+trummorna och en multibandkompressor på hela låten som gäller. Blir alltid drivigt och trummorna får mer punch utan att sabba mixen, men övriga instrument vill jag inte komprimera mycket (master-kompressionen är mycket lätt och syftar mest till att ducka hela mixen mot basregistret för säkerhets skull) utan försöker hålla mig till att ställa kanalvolymerna lämpligt istället. Sönderkomprimerad trans finns det alldeles för gott om IMHO.

    Sång och gitarr och sånt är ju en helt annan sak... Tur att jag aldrig gillat sång :-) Men att ha två kompressorer i serie brukar vara en bra ide för 'spretigt' material (som 'riktiga instrument' o dyl), en som reagerar snabbt och fixar bort toppar och en som får jobba långsammare och jämna ut volymen. Men jag är verkligen rätt mycket nybörjare på akustisk mixning; är det här en helt vansinnig metod om man frågar proffsen?

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    en klasskamrat till mig tjackade en alto-kompressor i rack.. han gick å lämnade tillbaka skiten efter nån dag..

  9. #9
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran
    Tyckte Johannes tips lät spännande.. ska testa det så fort jag får chansen. Är det nå't slags standardförfarande eller har du kommit på det själv, så att säga? Vet inte vad för slags techno du gör - själv är jag mer inne på psy-trance men det borde väl gå att tillämpa där också, tycker jag... Mina låtar skulle verkligen behöva komprimeras..

    Nå'n som hört Benny Benassi? Hans låtar verkar ju otroligt stenhårt komprimerade, men jag tycker det låter trevligt.

    Två kompressorer jag är sugna på, utan att ha haft chansen att testa någon av dem, är TL Audio's Fatman och TC electronic Triple-C. Har för mig att jag pratat om dem här förrut, men någon kanske har nå't att tillägga?

    Jäkligt intressant diskution, hur som helst. Keep it going! Fler tips?

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    rizzo kör på triple-c.. vart har han tagit vägen nudå? .. ska försöka dra hit honom. Han verkar va väldigt nöjd med den iaf
    Själv så kör jag på en tl audio ivory 5050 och creamware-kompressorer.. jag använder dom mest för att få mer rum för andra ljud.. även till att härda lite.. annars så hoppar jag helst över att använda dom alls.

  11. #11
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    fm:
    ?Komprimerar du mixen riskerar du att få massa pump i hela när tex bastrummor eller andra starka ljud låter.?

    Mhmm. Sänks alltså ljudnivån överlag, är det så dumt konstruerat? Enligt artiklarna ska ju bara det ljud som går över en viss nivå påverkas (och det är ju det man vill!)

    ?Drar du bara trummorna genom kompressorn kan du dra på massa kompression?

    Jo, det förstås. Jag har i och för sig inte ens någon ren trummaskin så det ligger kanske några steg och många tusen bortom mig att börja tänka så.

    Vol:
    ?en klasskamrat till mig tjackade en alto-kompressor i rack.. han gick å lämnade tillbaka skiten efter nån dag..?

    Vet du varför? Är han finsmakare, din klasskamrat?

  12. #12
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Alto kompressor är inte så himla bra. Man vill kunna ha sina grejer till mer än en sak. Att köpa dåliga grejer är närmast konsumtion och inte investering...Har haft många kompressorer, har slutat med att jag köpte en Focusrite nu idagarna för att man blir så trött på dåliga grejer.

  13. #13

    Redaktör
    Dynamiken på hela mixen påverkas om du kör allt genom kompressorn. En kompressor är ju inte något annat än en automatisk volymkontroll, så den kan inte påverka bara ett visst ljud (om vi inte pratar om multibandskompression). Om bastrumma+sång+bas+syntar tillsammans ligger över "treshold" så kommer hela alltet påverkas och inte bara tex bastrumman, det är så det funkar.

    Kompression är en av de mindre uppenbara effekterna, och det tar ett tag innan man lär sig "höra" kompression. Läs om artiklarna och plocka hem någon gratis kompressorplugg om du använder dator (digitalfishphones' blockfish tex) och lek med så kanske det klarnar.

    Man behöver inte vara så mycket finsmakare för att inte vilja ha en viss kompressor. Om den får allt att låta apa är det ju ingen mening med att använda den... en Behringer Composer är nästan gratis nu (runt 500 pix begagnat) och har massa käcka lampor - verkar vara ett bättre tips i såna fall.

    Själv vill jag ha en Distressor (eller två, så man kan köra i stereo. )

    Johannes: menar du nån slags sidechain när du säger "ducker från bastrumman" eller bara att den triggar på bastrumman?

  14. #14
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Först; jag gör mest nån slags trans. Techno använde jag som samlingsnamn på öhr, dunkadunka?

    Först duckar man trummixen mot baskaggen (använd baskaggen som sidechain till Trummorna Minus Baskaggen, mixa till baskaggen sen) med ganska snabba attack- och release-tider för att få till ett, onaturligt sounding som 17, bra 'punch' i trummorna. Perkussions-samplingar låter nästan alltid bättre genom någorlunda hård komprimering IMHO. Jag använder "förkomprimerad" baskaggesampling, goatrans-style. Sen mixas subbasen med trummorna, och hela rasket komprimeras en aning (så att basen ska bli jämn). Sen mixas denna bas/trum-blaffa med resten av syntharna (som inte komprimeras) och hela rasket körs genom en lätt slutkompression, gärna 2- eller 3-band.

    Nu får man en trum/bas-del som pumpar, vilket jag gillar. Det ska gärna "mala" lite i trans IMHO. Dock är det viktigt att stanna trummorna ibland och låta basregistret lugna ner sig, för att det inte ska bli tråkigt (vet inte varför det blir det, men 10 minuter mangelbas har den effekten på mig). Då kan man gärna smyga in basslingan med lite högpass på lågpasset :-) Sen gillar jag symfoniorkester-style att instrument fadar in och ut utan för mycket padang, synthljudsinstrument då alltså.

    Gör man mangeltechno är det naturligtvis en annan sak; hett tips, kör allt genom en softknee med Ratio 8:1 (typ), Attack 20ms, Release 25ms och fippla med Thresholden tills det distar snyggt :-)

  15. #15
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    fm:
    "Om bastrumma+sång+bas+syntar tillsammans ligger över 'treshold' så kommer hela alltet påverkas"

    Okej, det är inte värre än så; jag trodde att du menade att även det som ligger under treshold påverkas men om inte så skulle det ju alltså fungera att köra hela mixen (med hög volym på trummorna) genom en kompressor, få kompressionseffekt på trummorna utan att alla gulliga detaljer på låg volym påverkas, sant?

    Hursom verkar det inte vara någonting för mig att satsa på ännu eftersom man uppenbarligen måste ha minst tre stycken för att kunna göra vad man vill (vilket nästan är fler än antalet pryar jag har i övrigt).

    ..
    "Om den får allt att låta apa är det ju ingen mening med att använda den..."

    clase:
    "Att köpa dåliga grejer är närmast konsumtion och inte investering..."

    Men, fm och cl, vad är egentligen skillnaden mellan en bra och en dålig kompressor? Det framgår inte riktigt i den här tråden ännu.

  16. #16

    Redaktör
    Jo, hela mixen påverkas. Kompressorn är ju en volymkontroll för allt som går igenom den, så den kan inte vrida ner bara ett visst instrument, lika lite som du kan vrida ner bara Per Gessles sång i "Här kommer alla känslorna på en och samma gång" (även om man skulle vilja att den funkade så. )

    En liknelse för att förklara treshold: antag att du blandar saft (eller en gin&tonic om du gillar det bättre) och fyller glaset till 3/4 med vatten (eller tonic). Om du sen häller på ett halvt glas med saft (eller gin) så kommer det att rinna över. Då rinner ju inte bara saften eller ginen över, utan hela blandningen, eller hur? På samma sätt funkar treshold i en kompressor.

    Du behöver inte ha massa kompressorer för att de ska vara användbara. Räcker gott och väl med en. Många rackkompressorer kan dessutom köras som två separata kompressorer om man vill.

    Bra och dåligt när det gäller kompressorer beror lite på vad man ska ha dom till. Är det akustisk musik så vill man ha något transparent, för kompressortechno något med schysst pump och "fett" ljud (vad man nu menar med det).

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag som ändå har en hel del hårdvarukompressorar brukar ändå oftast köra mjukvarugrejer på slutmixar, medans hårdvaran får påverka enskilda ljud/trumpaket när jag spelar in.

  18. #18
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jag kör DP/4 på allt :-) En (söt och snäll) låda. Allvarligt talat blir det gärna 'basregistret' genom DP/4:an och mjukvara på masteringen. Jag kan egentligen inte rekommendera DP/4:an eller andra icke-dedikerade kompressorer dock, men för min del gillar jag digitalt styrda prylar eftersom jag kan spara inställningar då, och DP/4:an har dessutom väldigt många skumma effekter som man kan blanda in.

    Annars har ju ALTO nån billig låda med 8 kompressorer i en :-)

    Ett (tråkigt?) sätt att få mer punch i trummorna i trans/techno/repetetiv dunkadunka är ju att köra trummor genom en kompressor och sen sampla det och använda som en loop. Dessutom, allt måste inte komprimeras, det viktigaste i dunkadunkamusik är nog att komprimera 'trumpaketet' en aning för att få det alla 'mala' mer. Multibandkompressor på hela mixen brukar också få saker att låta bättre (tyvärr?).

    Har du en analog kompressor (eller en digital med mixfunktion) kan det vara kul att experimentera med att mixa lite okomprimerat med det komprimerade.

    Justja, jag pratar nog om dynamikprocessorer i stort när jag skriver kompressor; en expander, inverse expander, gate, ducker och (inte hard-) limiter är ju också typer av kompressorer, eller kanske mer korrekt då dynamikprocessorer. Alla är mycket praktiska effekter att ha IMHO.

  19. #19
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    fm:
    "antag att du blandar saft"

    Ah, det där funkade; jag fattar nu.

    "Bra och dåligt när det gäller kompressorer beror lite på vad man ska ha dom till."

    Jag gör elektronisk musik och vill väl främst ha kompressorn för att tjocka till mina trummor. Vad skiljer då, för mig, en bra från en dålig kompressor?

  20. #20
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Om du skall tjocka till dina trummor behöver du inte ha en "bra" (Läs asdyr burk som du får betala av halva livet).
    det viktigaste där är att den har en snabb attack och kan trycka till ordentligt,
    ett par burkar som jag vet fixxar det är:
    *Valley Audio, dynamite 3. Extremt snabb och hård komprimering, måste upplevas.

    *TC Electronic Triple C Stereo eller mono, kan göra allt möjligt faktiskt, en lite allround burk klarar allt ifrån hårda trummor till trebands slutkomprimering.

    *RNC snabb tung och bra, kan även vara ganska så fin om man vill (synd bara att den är så hopplöst ful)

    ej att rekomendera:

    *Behringer. I mitt tycke för långsamma och platta, ger nästan motsatt effekt när man använder den på ett paket med trummor

    Finns en massa flera märken och modeller, så ta med något som du vet hur det låter till din musikaffär och prova tills du hittar den du gillar mest.

    Bara för att jämföra med något så gillar jag kompressorn som är inbyggd i triton jättemycket till trummor. Och den kan väl knappast anses som en "bra" kompressor men gör trumjobbet alldeles utmärkt.

    Och sist men inte minst komprimera inte alldeles för hårt, för då försvinner dynamiken ur trummorna, och det är ju det som ger själva trycket i trummorna.

  21. #21
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    False Messiah, det där var en riktigt bra förklaring. Kommer köra med den efteråt (den med Gin & Tonic då).

    Jag använder en kompressor som kom med Paris, som gör jobbet rätt bra. Går att trycka ihop ljudet så mycket att det blir löjligt, och releasen är snabb, så det går att verkligen "pumpa" trummorna.

    När man pumpar trummor så ställer man releasen så att den "syncar" med takten. Om man tänker sig en vanlig baskagge i fyrtakt med en lång decay/release, så blir början av kaggen väldigt tjock, och allt eftersom den klingar ut så blir den sprödare/luftigare. Release på kompressorn ska alltså precis ha hunnit klinga ut innan nästa baskagge slag kommer. Är releasetiden lite för lång så, ja, då låter det dåligt helt enkelt. Detta trix går att använda på hela låtar dessutom. Är bra, för då känns de som om delar spelas "högre" med betoning på ettan.

Liknande ämnen

  1. Synth som låter riktigt "fett"
    Av Bitpop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 03:43
  2. Sång som låter "påklistrad"...
    Av Zwopper i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •