Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Roland R8

  1. #1
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran

    Roland r8

    Lurar på en r8

    Men vet inte ett dyft om dem

    Bu eller bä, hjälp mig:kaaaka!:

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ptja, vad behöver du? Är det inte bättre att köra trumljud i mjukvara - vad jobbar du med för program osv? MIDI är stenålder på många sätt... idag... :-) - i synnerhet när det kommer till trummor och trumprogrammering. Genom att spela upp audio via datorn får du t ex sample accurate-synkronisering, något en trummaskin inte grejar. Och så kan du ju hämta samplingar överallt, bara att lyfta in - dra å släpp - i Logic, Cubase, etc, etc.

  3. #3
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Sant PF

    Men ibland kan det vara skönt att ha en trummis till gitarren.

    FÅr pröjsa ca 800:- om det är billigt vet jag inte?

    Du har helt rätt PF, trummar på i Fruity som tidigare

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är ju inga stora pengar för en övningskompis, så för sån't är den ju kanon... :-)

  5. #5
    drdreas
    Jag tycker r8 är snygg att bara ha även om man inte använder den, synd bara att jag sålde min.

    Vad ja förstått av den maskinen så behöver du lära dig en del om den innan du kan bemästra den till 100%

  6. #6
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Allt under en tusenlapp för en sådan är väl ett bra pris tycker jag. Den låter så där lagom 80-tal.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ljuden finns säkert att ladda hem från någon sajt, som en refill eller något... varför ha maskinen? 2003? :-)

  8. #8
    Kada
    Kada är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    jag köpte min R8 för 3000:- (lite väl dyrt inser jag nu!!) för ungefär ett år sedan och har använt den sen dess när jag gör musik... nu har jag iofs hunnit tröttnat på de flesta av ljuden och börjat snegla på en alesis SR-16 istället men R8 är en väldigt bra trummaskin, enkel att programmera och låter väldigt tungt och realistisk. nu brukar jag inte programmera den sådär fruktansvärt mycket utan jag har istället factory reset'at den och mappat upp alla ljuden på mitt keyboard istället och styr den med cubase. jag använder främst en kick och snare från den som jag är väldigt förtjust i, men hihats och sånt låter inte riktigt så som jag önskar så jag kör med samplingar där istället... R8 + lite rumsreverb låter otroligt fet! ljuden går dessutom att pitcha både uppåt och neråt om man skulle vilja göra den ännu fetare eller "lättare". det finns dessutom ett gäng expansionskort man köpa till den om man skulle tröttna på ljuden, men dom vet jag inget om (har aldrig provat)....

    R8 är väl främst en rock'n'roll trummaskin om jag var tvungen att sätta ett namn på den, snarare än till elektronisk musik. tänk sisters of mercy - dominion ungefär... typ det stuket är det på den skulle jag vilja säga.

  9. #9
    Superdigital
    Dessutom har den rätt sköna pads att hamra in trumnötter i en sequencer. Fast jag kör ju tama pads och trumstockar, och jag känner väl att det är lite overkill. Det är lättare att få plats med en R8 än två pads. Jag bytte min mot en R8m som jag är nöjd med.

  10. #10
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Trådgrävning deluxe, men jag fann inte tråden där ngn eftersökte för ett tag sen.

    https://vend.se/361793-trummaksin-midi-kontroller

    "Inlagd idag av Anton, Nässjö, Jönköping
    Trummaksin + Midi-kontroller

    Har en fin trummaskin till salu Roland R-8. Det ska vara en rätt fin maskin när den kom ut. Fungerar bra. Några knappar kan vara lite tröga.
    1000 kr eller bud

    Midi-kontroller CME UF6
    Fint skick.
    1000 kr eller bud

    Dessa finns i Nässjö. Kan enligt överenskommelse tas till Jönköping eller Vaggeryd.

    Pris 1000:- (billigare vid snabb affär)
    Annonsen inlagd från: Sverige
    "

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Den såg lite svettig ut.

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Bilden är nog tagen efter ett trumsolo...

  13. #13
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    På min R8 är det repor på varje pad vilket måste betyda att tidigare ägare använt trumpinnar på den.

  14. #14
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag hade en R-8 innan jag gick helt ITB. Bästa (och sista) trummaskinen jag någonsin har haft! Den var helt j-a suveränt bra! Tack vare stereoutgång + 8 separata ut, så att man kunde mixa den som ett riktigt trumset, så fanns det ingenting som kom i närheten! Köpte den när den bara hade funnits i några månader, så den kostade lite mer - men det var den värd. För att få bäst utbyte av den så behövde man förstås en mixer också - och den tog upp nästan halva min 24-kanalare på den tiden, men bra blev det.
    Om man sätter sig in i att programmera den, så finns det dessutom "human feel" (eller vad det kallades), som slumpar anslag och timing lite grand - något som en del tycker är roligare än att det är helt tajt... Själv använde jag den som ljudmodul och som slagplattor när jag knackade in trummor på midispår i Cubase.
    Jag hade några olika ROM-kort till den också (det finns två slotar till sådana), där ett var med 808-ljud, ett med 909-ljud och så ett par andra med diverse percussion och något kort med ett gäng effektljud. Jag har för mig att det inte är lika flexibelt med ROM-korten som med de interna ljuden när det gäller programmeringen, men ändå riktigt trevliga tillägg, även om det kunde vara lite frustrerande när man redan hade två kort sittande i och hade velat ha ljud från ett tredje - men ändå...

    Idag i studion? Nej, tack - där är den ganska meningslös eftersom det finns bättre virtuella trummisar nuförtiden.
    Livespelningar eller för att knacka in trumkomp på midispår med de anslagskänsliga plattorna? Go for it!

  15. #15
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Helgrym klassiker och lika stor kultskapare som TR maskinerna bara att få inser det.. men gillar du Detrit Techno, Juan Atkins, Model 500 osv.. eller tidiga Autechre, Aphex Twin..osv..osv.. så måste du älska R8. Själv håller jag hårt i min Mk2.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2016-09-08 klockan 12:33.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hade R8M som håller 3 RAM - Jazz och Power Drums USA permanent emedan Jazz Brush och Latin Percussion fick alternera. Fanns inga begränsningar för ROM-ljuden. Random feel på nuance gav små variationer i klangen på flera av ljuden som gjorde R8an mer levande att spla på/med än aldrig så lyxiga samplers - även de med enkel round robin. Först med softsamplers och softTrumRomplers överträffades R8 för "riktiga" nyansrika trummor!

  17. #17
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag vill minnas att det är Power Drums USA-expansionen jag har. Ja, förutom de mer eller mindre obligatoriska Electro och Dance. Jag måste nog börja använda min R-8m lite mer. Det är bra tryck i denna maskin.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Dry såklart! Hade jag glömt!

    Sedan mappade man upp från de olika korten till det kit man ville ha - på typiskt Roland-vis integrerade alla ljuden bra med varandra oavsett kort!

  19. #19
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Hur fungerar R8m out of the box?
    Ligger alla kit(patchar) med samma midi konfiguration som default?
    Dvs om jag kollar upp tex en Beatstep Pro och kopplar in på rätt kanal, kan jag då enkelt byta mellan olika kit?
    Frågar eftersom Rolands interface brukar få mig att vilja sticka en gaffel i ögat av ren frustration. Får fortfarande rysningar när jag tänker på Roland D110 .

  20. #20
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur fungerar R8m out of the box?
    Ligger alla kit(patchar) med samma midi konfiguration som default?
    Dvs om jag kollar upp tex en Beatstep Pro och kopplar in på rätt kanal, kan jag då enkelt byta mellan olika kit?
    Frågar eftersom Rolands interface brukar få mig att vilja sticka en gaffel i ögat av ren frustration. Får fortfarande rysningar när jag tänker på Roland D110 .
    Alla kit följer Roland standard, med t.ex. BD på vissa not-nummer som är BD på alla kit.
    Dock är det enkelt att ändra not-nr.
    Går att lägga ut sina trummor hur man vill, jag har sparat min konfig på ett M256.
    Första gången konfa jag via en Atari editor (R8m_edit aka HUMAN_8M.PRG) och placerade ut alla min ljud från de olika ROM-korten hur jag ville ha dem.
    Dock är editorn gammal så just DANCE-kortet finns inte med men då lade jag annat ljud via editorn och ändrade på R8m sen.

Liknande ämnen

  1. Roland CR-78
    Av Ulven i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-03-25, 22:56
  2. Roland U-220
    Av zeb1970 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 10:58
  3. Roland R8?
    Av ordo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •