Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: "G5 obrukbar för ljudproducenter"???

  1. #1
    Benny Hell

    "G5 obrukbar för ljudproducenter"???

    Se här:
    länk

    ?G5 obrukbar för ljudproducenter?
    Inget för musiker?
    2003-11-20 10:16
    Apples nya G5-datorer går inte att använda ihop med ljudutrustning eftersom fläktarna i nätaggregatet orsakar störande ljud när datorn kopplas till stereoanläggningar.
    Det hävdar bland andra Apple-återförsäljare som menar att ljudet fortplantar sig till annan utrustning...bla bla bla..."

  2. #2
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Hmm, lite pinsamt. Men artikeln verkar också lite klåparmässig... Vem hävdar vad och vad har de där "förslagen" med saken att göra? Är det här överhuvudtaget ett reelt problem?

    Verkar mest lite konstigt, men det är förvisso ingen omöjlighet att det sitter billiga fläktar i grejerna - vad vet jag?

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    IDG och deras nyhetsrapportering...

    Ah, vad säger man. Tomtar.

    Den ljudtekniker som inte kan installera en G5:a i en modern studio utan att missljud uppstår kanske ska ta och testa ett nytt jobb, vad vet jag. Busschaffis kanske vore bättre?

  4. #4
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Att ljudet fortplantar sig står det inget om, men även i senaste MM klagas det på att den väsnas för mycket...eller TM kanske det skall kallas...Tomtemagasinet...

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Burken i sig är iofs närmast ljudlös, men det är väl något litet surr som kan uppstå. Precis som med vilken elpryl som helst...

  6. #6
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Apple har visst släpt en patch, så något var det med dual burkarna. Jag är mer road över att läsa denna:
    http://service.steinberg.net/knowled...sts_2003_11_18

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Problemet är att man är rädd för IDG - att de har en sådan genomslagskraft. De skriver ned G5:an som kanske främst kommer användas i musikstudios. Där ligger problemet. Som om Teknikens Värld skulle skriva "Nya Volvo obrukbar på motorvägar". Volvohandlare uttalar sig anonymt: "Jag kom inte ens upp i 20 km/h!".

  8. #8
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Jag tycker att det är pinsamt korkat av marknadsavdelningen på steinberg att inte en dubbel CPU är bäst i test. Om det sedan är en Mac eller en x86 har inte så stor betydelse. Men att en single AMD är snabbast i steinbergs egen test är nästan lite komiskt med tanke på alla AMD hatare och Mac fanatiker. Själv skulle jag inte alls ha något emot att byta till en dual G5 även om den skulle vara lite långsammare än den snabbaste AMD:n. Synd att de inte tog med en dual AMD.... Hur ser det ut med VST över nätverk, vore praktiskt att kunna köra gamla windows plugins på den gamla maskinen om man går över till Mac. Och då helst även i logic av senaste modell.

  9. #9
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Sant

    Och barnsjukdomar finns det som sagt också. Även i Volvo V70 (bla. en givare för kylningen som varnade vid fel tillfälle) men med tanke på hur komplexa dagens maskiner är (i synnerhet bilar och datorer!) så är det knappast förvånande.

    Nå, var hursomhelst mest upprörd över det oproffsiga sättet att ta upp grejen på. Mycket sparsamt med riktig information, verkar det som.

  10. #10
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Det blir ju aldrig rätt. Jag tycker att det är oerhört skrämande. Om man vet något om vad som egentligen hände eller hur det förhåller sig, och man läser om det i media så är det aldrig rätt. Tänk på det när du läser. (Tusan, det här inlägget blev ju totalt meningslöst i sig självt)

  11. #11
    imported_Niklas Hellgren
    Angående högljudda G5or, min brummade irriterande mycket från nätaggregatet.

    Efter ett byte blev den mycket tyst och nu är jag till slut mycket nöjd med min G5a. Den är dock inte helt ljudlös men mycket tystare än någon annan "proffs-mac" jag suttit vid.

    Och igår kom uppdateringen av ProTools LE
    för G5an och Panther, så nu leker livet

  12. #12
    Jörgen U
    Jörgen U är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Rubriksättningen hos CS var ju helt uppåt väggarna. Problemet var ju att man kan få missljud om man kopplar via dubbelproppens inbyggda analoga ljud-ut port, typ till stereon eller så, för vilken ljudproducent kopplar via det urtaget? Är ni många därute som gjort det???? Personligen trodde jag man använde andra "interface" om man är producent, men vad vet jag.

    En snubbe, har jag hört som fått problem med proffsgrejer, gällde visst ett Digidesigns DigiRack 2000 eller vad det hette. Visst, problemet finns, men existerar just detta problem för musikproducenter i någon större utsträckning?

    Jag brukar själv, iof kolla in förstasidan på CS för att kolla in om det hänt något i IT-Sverige. Men nu åker nog bokmärket i web-läsarens papperskorg. Nivån på deras rapportering är ju under all kritik. Det här var ju inte heller precis första gången de är ute och cyklar. Med tanke på att det anses vara landets ledande IT-tidning kan man ju undra hur det står till med s.k. "IT-Sverige" om det nöjer sig med sådan "journalistik". Får de presstöd också, någon som vet? Alltid kul att veta om skattekronorna gör någon nytta eller inte. I detta fall skulle det ju vara som att "hälla pärlor på ett svin" som det brukar heta.

  13. #13
    imported_Niklas Hellgren
    Efter att ha läst "artikeln" tycker jag också att den är väldigt märklig.

    Det är lite konstigt att han säger att nätaggregatsbyten inte kommit igång i Sverige än. Men det är just vad det har. Jag fick det nya nätaggregatet för ca två veckor sedan. Och problemet fanns inte bara för dubbelprocessorn, utan även för vissa enprocessormodeller, så som min.

    Kan man inte få betala dyrt för att skriva massa trams som inte är sant? Jag trodde att det var det som alla skvallertidningar gjorde mest hela tiden.

    På dem Apple!!! (just kidding)

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sedan är det ju det här med barnsjukdomar på nya modeller, det är nästan mer en regel än ett undantag; och nu talar jag inte om Apple utan om samtliga produktföretag. Naturligtvis är det nog ganska enkelt för Colgate att komma ut med en ny tandborstmodell, men en ny synt, bil, dator eller ett nytt flygplan är ju diametralt mer komplexa manicker. Min V-synth har en del "buggfixar" i operativsystemshistorien, nya Saabar å Volvos brukar ibland få återkallas för byte av handskfacksparallellepiflänsar* å blinkersmodijox å allt herrans jox som felar. Professionella tidningar som kan sina respektive produkter är väl medvetna om gången, den är som sagt mycket vanlig. I Keyboard Magazine brukar man kunna läsa saker som "...we have mentioned this to Yamaha who promptly has issued a fix. The new version will be released by the time you read this". Keyboard, Teknikens Värld och andra seriösa media skulle ALDRIG döma ut en helt ny produkt bara på grund av en enkel barnsjukdom. Never. IDG - läs och lär.

    *) Ordet "parallellepifläns" uppfanns av 47:an Löken

  15. #15
    TechnoHead
    TechnoHead är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    kan vara värt att kolla in denna länk.
    över 600 poster i denna tråd som mycket väl belyser de olika problem som många användare, inklusive mig, har på sin G5 2x2.

    http://discussions.info.apple.com/We...Qs.2@.599a487d

  16. #16
    thedelta
    När Steve Jobs under juni snackade om att Nya G5'an skulle vara väldigt tyst, så ljög han rakt ut. Låter bara lite mindre hade varit den dystra sannningen. Jag har själv en G5 dual och den låter kan jag lova er. jag brukar använda hörlurar och det hjälper inte ett dugg. Jag fick byta nätagregatet två ggr och det låter fortarande. vad gäller prestanda, design så är det inget snack om det. Men det är altid resultatet som räknas, de har en rad brister som de borde tänkt på för länge sedan. Varje gång Jobs säger "really really good" blir man misstänksam. Själva datorn måste tala för sig själv. att de inte kunde komma på ett bättre lösning är rena skammet eller.. kanske detta är ett sätt att lura kunderna så att de blir TVUNGEN att köpa G6,G7 osv. Det är väl ändå det som lockar kunderna, eller hur ? G4'an låter mycket, G5'an låter mindre,G6'an är mycket tystare,G7'an ljudlös vad vet jag.

  17. #17
    imported_Frej
    Dagens i-landsproblem..

  18. #18
    Roberths avatar
    Senior
    tror inte det hade orsakat lika mycket rabalder och försvarstal om IDG påstått detsamma om en AMD eller P4... fast det är ju bara vad jag tror...

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det har ju sina orsaker. G5:an kan väl närmast liknas vid en Ferarri i sammanhanget - och IDGs kommentar som "Nya Ferarrin oduglig på vägbanan". Om den sedan blir omkörd av BMW, Porsche, Audi... som då blir PC-motsvarigheterna... så spelar det inte så stor roll... för en Ferrarri är ju ändå en stenhård jäkla... dator... :-)



    G5, right? ;-)

  20. #20
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Vilken dator är en den Aston Martin som Mcartney körde?
    En sån dator vill iaf jag ha. Ferrari är fan ingen klass.


    klass

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    En sån "liten" raring kanske?

  22. #22
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    *sätter kaffet i halsen* Försök inte...

  23. #23
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Ständigt denna jämförelse med bilar. Jag fattar inte.

  24. #24
    Roberths avatar
    Senior
    När argumenten tryter - In med hästkrafterna! :kaaaka!:

Liknande ämnen

  1. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58
  2. "Cubase VST 4,7" till "Logic Pro 6"
    Av Grandpianoguy i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-24, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •