Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Placering i ljudbilden...

  1. #1
    lillavicke

    Placering i ljudbilden...

    Ursäkta min okunnighet men jag håller för tillfället på med mitt bands första demo och av ren nyfikenhet vill jag veta lite om hur man placerar olika instrument i ljudbilden...

    T.ex. Hur kan jag få min sång att nästan "trilla ut" ur högtalarna? & Hur kan jag få stämmorna att hamna "bakom" mig???

  2. #2
    Fleno
    Oj, det är svårt att svara på i korthet. Men det finns en massa tips och trix och de brukar oftast variera från producent till producent.

    Det beror också lite på vilken genre du har....i val av effekter och liknande.

    Om man är ute efter ett korrekt "det-ska-låta-som-vi-spelar-live"-sound så tycker jag att man kan utgå lite efter hur man står på scen och tänka sig att man står framför och lyssnar, då får man en rätt klar bild i huvudet hur det borde låta.

    Har man en mera producerad låt, med pålägg och småljud som fyller ut ibland så kan man vara lite mera "fri" i sitt mixtänk.

    Det kan vara en bra idé att bestämma sig för en referensmix....en mix som är i närheten av soundet man vill åstakomma och lyssna in sig på hur den mixaren har gjort. Vad som är panorerat hur och vad.

    I grund och botten ska man lita på sina egna öron....

  3. #3

    Redaktör
    För att utvidga vad Fleno skrev: för att placera ljud i rummet så kan man laborera med reverb och eq. Mer reverb och mindre diskant gör att ljudet låter mer avlägset, och motsatsen att det låter nära. Sen finns det en del psykoakustiska trick för att lura lyssnaren, med korta (10ms?) delaytider och så.

  4. #4
    mikeyboot
    En ganska avgörande sak är oxå hur sången är inspelad från början. Vill du ha en väldigt framträdande sång som nästan spottar dig mitt i fejjan, så spela in den väldigt närmickad, kanske kraftigt komprimerad! Stämmor kan man då å andra sidan spela in lite på avstånd, eller närmickad för att få den tydlig och sen i mixen sänka den lite och lägga på reverb. känn dig fram!
    Ett exempel är att lägga leadsång i center (klockan 12) och stämmor panorerade åt sidorna (kl. 10 resp. kl. 2), då får du in lite luft och allt blir inte så kompakt.
    Lyssna på dina favoritskivor och hör dig till hur de har gjort. Det kan lära en massor!!

    lycka till!

Liknande ämnen

  1. Ljudbilden förändras i Ableton
    Av tiatto i forum Ableton
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 10:00
  2. "Ljudbilden"´s Minilogue musikvideo prisad.
    Av Electroboy i forum Skivor & artister
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 11:08
  3. Automatisera placering av ljud i Logic 7
    Av Karl Johan i forum Logic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:22
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-01-15, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •