Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: "Tvätta" kassettinspelningar

  1. #1
    Victor

    "Tvätta" kassettinspelningar

    Har tänkt jag skulle ta tag i en grej jag borde gjort för länge sen: föra över fina (och de enda) inspelningar som gjordes med ett band jag var med i för ett par år sen, som hette Bud Estro.

    Vi brukade spela in nästan alla rep på kassettband det sista halvåret vi existerade. Så...kassettbandskvaliteten orsakar ju en del problem, om man säger så. Nån som har nån idé om hur man kan "tvätta" inspelningarna så att de blir någorlunda tydliga(re)?

    Det enda jag tänkt är att försöka skära bort lite brus och försöka EQ:a fram lite dåligt återgivna ljud. Dynamiken är helt okej, tycker jag.

    Kom gärna med tips!

  2. #2
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Det är en hel vetenskap egentligen. Speciellt om bandkvalitéten har rubbat hela EQ:n på ljudet. Men noise-reduction (främst de där du kan sampla "tystnaden" så att filtreringen blir korrektare) kan vara en bra hjälp på vägen. Jämför gärna då och då med "korrekta inspelningar" (alltså en CD eller nått) för det är lätt att man vänjer sig vid en halvkass ljudbild med tanke på diskant osv. Det kan bli mycket pillande med EQ men det beror helt på hur mycket tid man har lust att lägga ner på "restaureringen". Kan vara på sin plats att normalisera ljudbilden volymmässigt i slutet också. (jämför igen med nivåer på andra låtar)

    Var väl lite tips från coachen där.

  3. #3
    Victor
    Tackar encore! Bra stalltips...

    Har suttit å funderat nu medan jag fört över låtarna...ska nog bli bra det här.

    /v

  4. #4

    Redaktör
    Du kanske vill ha en plugg som emulerar Dolby C?

    Det finns en hel del restaureringspluggar, men de brukar kosta rätt mycket pengar.

  5. #5
    Victor
    false messiah: hmm...va gör de där restaureringspluggarna då?

  6. #6

    Redaktör
    Plockar bort brus, reducerar knäpp och klick, brum osv. Ta en titt på http://waves.com/htmls/prods/restoration.htm, kostar bara $1200. :/

    Vet inte om det finns gratisalternativ, men annars kanske det finns något i Cool Edits gratisversion?

    EDIT: flyttat ett komma

  7. #7
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Här är gott om länkar...

  8. #8
    Victor
    false: okej...men är det liksom en funktion som gör allt det där? så man slipper fippla runt med en massa olika grejer? aja..skitsamma, råd med det har man ju ändå inte...

    frstn, länken hade ett komma extra i slutet...

    amino: tackar!

  9. #9

    Redaktör
    Det är ett gäng VST-pluggar som gör lite olika saker, men för kassettband är det främst brusreducering du är intresserad av.

    Jag vet inte om SonicWorx free har några brusreduceringsalgoritmer, men storebrodern har ett par rätt duktiga processer (som dessutom har funkiga namn som "neural denoiser" och så). Bara Mac, och bara OS 9.

    Det finns en plugg från Arboretum som heter Ray Gun, kan kanske vara intressant? Vet inte var den går att köpa, men den är nog billigare.

    Ta en titt på http://www.hitsquad.com/smm/win95/AUDIO_RESTORATION/ också, där fanns en del.

  10. #10
    Victor
    Tackar för det false messiah! Verkligen shysst. Ska kolla upp det också.

    'In the meantime', har jag testat att fixa till en låt. Ja...det kanske kan vara på sin plats med lite bakgrundsinfo och en förklaring av mitt syfte med min "tvättning".

    Bud Estro var ett instrumentalt band jag var med i mellan 1999 och 2001; dessa kassettinspelningar gjordes alla under våren 2001. Vi var inte så tekniskt duktiga, men hade många idéer och hade väldigt kul när vi gjorde musiken. Mycket experimenterande och konstanta musikaliska meningskiljaktigheter.

    Anledningen till att jag vill "tvätta" dessa inspelningar är för att de inte finns inspelade på andra medium, och jag ser det mest som en kul grej. Därmed inte sagt att jag inte vill/orkar engagera mig i det...men det får inte gå till överdrift.

    Det jag konkret försökt göra med den här låten är (1) att få ner bruset och (2) separera instrumenten. Volymen har så klart också pressats upp så mycket det gått. Är själv hyfsat nöjd, men tvekar inte på att nån säkert har nåt att påpeka.

    Ja, lägger upp låten HÄR iaf.

    /v

    (den otvättade versionen finns här om nån vill belyssna skillnaden.)

  11. #11
    mikeyboot
    låter typiskt walkman/kassettbands inspelning rätt upp och ner. brukar själv spela in våra repor så. har faktiskt precis samma intresse som dig att restaurera och överföra kassetter till cd, både av nostalgiska skäl samt för att jag verkligen vill försöka ta ut de där "mästerverken" från jam-sessionerna. onödigt då att slita ut kassetterna ytterligare genom att spola dem fram o tillbaka.
    jag kommer att börja med att föra över banden till datorn, sen redigera så mycket jag kan där, med eq filter o allt möjligt.

    homeland inc.

  12. #12
    Victor
    mikeyboot: jo, den ursprungliga kassetkvalitén är ju "bevarad". Men är det möjligt att undkomma den? Tycker iaf att bruset är avsevärt lägre och tydligheten större.

    /v

  13. #13
    mikeyboot
    jo, nog är "produktionen" tydlig. hyfsat lite brus. men dynamiken och omfånget i musiken känns direkt minimerat, platt och typiskt kassett. inget ont i det! jag har alltid fallit för enkla inspelningsförhållanden.
    igår tankade jag över en massa walkman inspelat repmaterial och min första redigering var att boosta diskanten så att spåren inte är så muddiga. nästa steg blir att normalisera volymen samt tvätta spåren något med plugg-filter och nåt stereoreverb som gör det hela lite mer levande.

    /mikey

  14. #14
    Victor
    mikeyboot: Ja, okej...då förstår jag dig en smula bättre.

    om jag tolkar de tidigare inläggen rätt, skulle det dock gå att fixa till kassettinspelningar så att de i princip blir "helt rena"...Känner dock att jag är ganska nöjd som det är nu. Nu återstår bara att fixa till en IUMA-sida (hur var det: funkar IUMA dåligt nu eller?) och sen höra av mig till mina gamla bandkompisar och meddela den glada nyheten.

    /v

Liknande ämnen

  1. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58
  2. "Tvätta" vinyl - plugin/program?
    Av lappalainen i forum Övrig mjukvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 08:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •