Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Minimoog VS Minimoog Voyager...

  1. #1
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran

    Minimoog VS Minimoog Voyager...

    Idag hade jag tillfälle att leka med både min Minimoog och kompisens nya Voyager. Vi försökte göra så lika ljud som möjligt på syntharna... Ok vi gjorde bara såna ljud som gamla Minimoogen klarar...

    Min gamla minimoog spöade skiten ur den nya Voyagern. Den låt inte lika varm eller fet och hade inte lika snabba envelopes. Voyagern har ju mycket annat smått och gått och låter bättre än dom flesta andra analogsyntharna och låsats analogisarna.
    Det får nog helt enkelt bli en Voyager...

    MVH
    Demokid

    Någon som vet var man kan ladda upp bilder... har några ssköna bilder på Voyagern.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    nu kan man dreggla over bilderna :P
    bild 1
    bild 2
    bild 3

    .. dom e lite for stora for att lagga direkt har i forumet tycker jag

  3. #3
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    *dregglar* God hjul! hohoho!

  4. #4
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag har tametusan inte sett nått flashigare! att den gamla lät bättre var väll inte så värst häpnandsväckande! gamle Herr.Moogs synthar kanske låter bäst efter 20-30 år, när alla komponenter är färdig uppvärmda!

    Fina bilder!

  5. #5
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jo dom är lite stora men det är bara för att man ska kunna använda dom som desktop wallpapers.

    MVH
    Demokid

  6. #6
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Skrevs ursprungligen av Volantiz
    nu kan man dreggla over bilderna :P
    Volantiz,

    Härliga bilder!

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    neriks: det var faktiskt demokids underbara bilder som jag lånade ut lite serverplats till

  8. #8
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Fina bilder!

    Hur gjorde ni jämförelsen? Ställde rattarna lika på bägge syntharna och lyssnade på skillnaderna eller försökte ratta så lika ljud som möjligt?

    Har du bilder på bägge bredvid varandra också?

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    repris: "Vi försökte göra så lika ljud som möjligt på syntharna... Ok vi gjorde bara såna ljud som gamla Minimoogen klarar.."

    Det tycker jag säger att dom försökte ratta dom till att låta så likt varann som möjligt. Ställa rattarna så likt som möjligt och sen lyssna skulle nog bara en trummis göra

  10. #10
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Volantiz: IC -tack för att du visade mig vad jag borde ha sett själv

  11. #11
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Tackar för bilderna.

    Mycket sexigt!

    /Kloon

  12. #12
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Vi gjorde olika test. Ett var att bara använda en VCO som körde sågtand sågtand och lyssna med helt öppet filter för att höra hur sågtanden lät. Sedan adderade vi VCO:erna en efter en för att lyssna hur fett det blev.
    Vi försökte också göra så lika ljud som möjligt. Jag gjorde mitt favvo bas ljud på Minimoogen och Jonas försökte komma så nära som möjligt. Det blev aldrig lika fett, kladdigt och varmt på Voyagern. Dessutom har orginal Minimoogen mycket högre uteffekt på utgången. Vi fick gain:a Voyagern ganska mycket på mixern.

    Jaja Voyagern är en jävligt bra synth som verkligen låter moog. Den har minimoog sound, den är stabil och kan spara ljud.

    MVH
    Demokid

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Bara för att den inte låter exakt som en Minimoog... innebär det att den låter sämre? Det var mest en fundering, men vad säger att just Minimoogen skall vara en referens för bra ljud? För att den är originalet? Smakar ett äpple illa bara för att man jämför med ett päron?

    Är "fett" ljud samma sak som "bra" ljud? Månge verkar tycka det. Själv vet jag inte.

  14. #14
    partybreaker
    partybreaker är inte uppkopplad
    partybreakers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Man kommer aldrig kunna göra en synt som låter exakt som minimoogen. Komponenterna som sitter i den är ju typ 30 år gamla nu... Men runt år 2035 nånstans kanske voyagern låter lika bra (eller hur man nu vill beskriva minimoogens ljud) som minimoogen gör idag

    F.ö. är jag måttligt imponerad av minimoogen. Lite för begränsad för min smak. Dessutom tar den alldeles för stor plats i en mix. Svårt att få någon riktig användning för den. Nä, ge mig ett fett modularsystem istället. Då blir jag glad.

    ... det börjar bli riktigt ont om modularer/semimodularer här hemma.... hmm, jävla Janne

  15. #15
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Skrevs ursprungligen av Real Parakeet
    Bara för att den inte låter exakt som en Minimoog... innebär det att den låter sämre? Det var mest en fundering, men vad säger att just Minimoogen skall vara en referens för bra ljud?
    Om Minimoogen är en referens för "bra ljud" låter jag vara osagt, men när synten faktiskt heter "Minimoog Voyager" är det väl inte så konstigt att man jämför? Synten är ändå menad att vara en slags modern och uppdaterad replika av klassikern.

    Demokid : Tycker det är lite kul med dina beskrivande uttryck; varmt, kladdigt, fett. Man ser nästan framför sig hur smör formligen rinner ut ur högtalarna medans du lirar på Minimoogen.

  16. #16
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Real Parakeet
    Självklart kan man inte säga att minimoog ska vara referens för bra ljud. Voyagern håller stämmingen lite för bra, den har inte lika bra utnivå och saknar lite av den värme som orginal minin är så bra på.

    Personligen älskar jag minimoog:en. Den har ett eget liv i ljudet som jag aldrig hört i någon annan synth jag äger/ägt. Dess snabba envelopes och botten i ljudet gör det helt enkelt bus enkelt att göra hårda tunga basljud men lead och knasiga crossmod ljud fixar den osså.

    Först var jag skeptisk att en mini skulle låta så bra (innan jag testade) men när man väl hört en riktig moog så förstår man.
    Jag tycker inte det är så svårt att få plats med minimoogen i en mix. Trixet är att inte ha fullmax på alla oscillatorer... då distar det. Det distar varmt och muffigt men det kan fylla en mix. Nää använd oscillatorerna med måtta, ibland bara en eller två sammtidigt. Tack vare filtret låter det endå mysigt.

    MVH
    Demokid

  17. #17
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Håller med Demokid här, låt Minimoogen göra det oväntade! Softa leads, eller varför inte virveltrumma? Jag+polare har använt Minimoog som virvel med riktigt bra resultat! Brus+filtersvep, lät fina fisken det!

    Att inte använda alla oscillatorerna är en del av hemligheten bakom att låta den göra annat än det vanliga, dvs tjocke-basar. Låt vara att den har rätt begränsad ljudarkitektur, men de ljud den får ur sig låter riktigt bra.

  18. #18
    Mr_Fluga
    Men hur ska det uttalas egentligen?

    miinii mooog

    eller

    minni mowg

    Som the man själv säger

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det ska rimma på "Mini Vouge". Egentligen.
    Men man säger ju "minimoog" här i Svedala.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Förresten - enligt Craig Anderton som recenserat nya Creamware Noah i senaste numret av Keyboard Magazine så har den synten en övertygande förmåga att replikera Minimoog. Man kan "rita av sina reglar" i mjukvaran och på så vis kopiera och spara ned sina favoritpatcher, det ska visst funka bra - och man får typ 11 rösters polyfoni om man så önskar.

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    mm.. den pluggen fungerar till alla creamwares ljudkort
    .. vill köpa ett till så att jag får med den (med mycket mera)

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du har väl den? Minimax... ingår väl i Pulsar II sedan länge?

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    naej.. det är miniscope 1 och 2 jag har.. dom är riktigt bra.. men minimaxen ska tydligen va mycket bättre

  24. #24
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Hur man uttalar minimoog låter jag vara upp till var och en men det heter:
    one moog - two meeg
    jfr:
    one goose - two geese

  25. #25
    native
    native är inte uppkopplad
    natives avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Demokid: Spelade ni in något när ni gjorde era tester? Skulle vilja höra t ex bara en enkel sågtandsvåg och kanske ett filtersvep etc från bägge syntharna. Bara så man får en känsla för hur pass lika karaktär dom har.

  26. #26
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Fan det tänkte vi inte på... nä vi spelade tyvärr inte in våra tester. Vi kommer nog köra över Voyagern vid ett senare tillfälle så då skulle jag kunna göra några tester och spela in dom.

    Jag tyckte Voyagern lät lite som Memorymoogen fast aningen fetare.

  27. #27
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    I något nummer i FM för några månader sedan så jämförde de mini med voyager och la det på skiva...De gjorde också så lika ljud som möjligt, och jag tyckte inte att skillnaden var sååå stor. I vissa fall lät voyagern bättre och vice versa, men men, ska se om jag kan hitta skivan...

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Själv hittade jag ett par "very moogy" basljud i V-synthen som jag haft kul med i kväll... ska se om jag får upp något... om ett tag.

  29. #29
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Lyfter denna gamla tråd för att kolla om någon har A/B ljudfiler tillgängliga?

  30. #30
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Inga ljudfiler ... men har du vägarna förbi Västerås och är nyfiken på att jämföra Model D vs Voyager (och kanske även Voyager vs Moog Modular) så får du gärna titta förbi och testa ...

  31. #31
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Voyagern låter fantastiskt, inget snack om saken. Om en Mini låter fetare vet jag dock inte, problemet är ju att ens hitta en Mini till salu. Någon som har en? Jag slår till på direkten, har letat läääänge. Tillsvidare är jag iaf. toknöjd med min Voyager.

Liknande ämnen

  1. Minimoog D VS Voyager
    Av Helix i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 22:45
  2. Minimoog V
    Av kjejsaren i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 11:02
  3. Minimoog Voyager Anniversary Edition
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •