Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Pinsam fråga (?)

  1. #1
    Tobias Bergius

    Pinsam fråga (?)

    Har en kort, pinsam fråga att ställa.. Är en orgel akustisk eller icke? Hur alstrar den sitt ljud?

  2. #2
    Mr_Fluga
    En kyrkorgel är definitivt akustisk, och frökens tramporgel i skolan

    Ingen elorgel är akustisk, ljudet alstras t.ex. genom elektrisk induktion av roterande metallhjul i en Hammond, alternativt av någon form av oscillator eller på digital väg

  3. #3
    Tobias Bergius
    Är http://www2.blocket.se/view/1715762.htm?l=0&c=1&city=0 en elorgel alltså?

    Den är ju så jäkla maffig :kaaaka!:

  4. #4
    Mr_Fluga
    Fast det var ju en Yamaha, ingen Hammond som det står överst

    Har svårt att tro att den är så kul utan el

    Förresten, pall är ett underskattat tillbehör, borde följa med när man köper synt

  5. #5
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Herre j******...

    Woah, baby!

    Inte dåligt med knappar. Den är helt klart elektrisk i alla fall - på så vis som just beskrivits. Kyrkorglar är ju en lite annan sak där luft blåses genom stora rör - det är akustiskt som sagt. Vidare är det svårt att definiera t.ex. explosionsorglar, men de är ändå inget man har hemma i stugan.

    Personligen skulle jag vilja ha en stor kyrkorgel inbyggd i mitt framtida hem... Blåval så hörselskadad jag skulle bli på bara ett par veckor!

  6. #6
    Tobias Bergius
    Explosionsorglar.. Nu blev jag nyfiken.. Vad är det? :kaaaka!:

  7. #7

    Redaktör
    Tobias: du behöver fixa länken.

    Det finns ångorglar också, så kallade calliopes, som folk hade ombord på ångfartyg förr i tiden. Ett av världens mest högljudda instrument och kan höras upp till 5 kilometer bort.

    Det finns galningar som samlar på dom också..

  8. #8
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Hehe, man kan samla på allt!

    Explosionsorgel är en mycket sällsam historia. Ett exempel är den amerikanska LHPO - Large Hot Pipe Organ (finns bilder, filmer och ljudfiler på sidan) som alltså alstrar ljud genom att antända gas i små och stora pipor. Inte helt oväntat låter det närmast förj*****t, men det är en kul grej. Ska sampla lite och anända som rythm till kommande "Organ Works II"

  9. #9

    Redaktör
    Det finns folk som samlar på ångtraktorer. Stora monstermaskiner - tänk ett ånglok, fast i traktorform, från sent 1800-tal, tidigt 1900-tal, som väger ganska många ton. Tuffare att åka omkring i än en SUV, men en smula krångligare...

    EDIT: kolla in http://www.museumca.org/global/histo...s_tractor.html - en nätt liten sak på 19 ton. 6 meter hög. En sån vill jag ha.

  10. #10
    Tobias Bergius
    Explosionsorgeln är riktigt mäktig! :kaaaka!:


  11. #11
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Helt galet!

    Om man definierar orgel som Hammond B3 eller liknande, då kan man väl iaf säga att leslie-effekten genereras på aukustisk väg?

  12. #12

    Redaktör
    Leslie skulle jag kalla en akustisk effekt, möjligen elektroakustisk. Den uppstår ju på grund av att högtalaren rör sig, vilket känns som ett akustiskt fenomen. Man skulle ju kunna bygga en Leslie som drivs utan el (förutom själva högtalarelementen då) med hjälp av en vev eller så.

  13. #13
    Tobias Bergius
    Leslie-effekt, vad är det?

  14. #14
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Leslie ÄR en akustisk effekt.

  15. #15
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Explosions orgeln är ju klippt och skuren för den gode Jarre ju

  16. #16
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Snarare Rammstein, kanske - de kör ju redan med eldkastare. Detta är liksom nästa steg

    Leslie... Det är en såndärnja riktig modernitet

  17. #17
    Distinct Division
    Kom att tänka på en bizzarr dröm jag hade för ett tag sedan...
    Jag köpte en prophet 1:a men den gick inte på ström... Det satt ett litet lock på ovansidan som man var tvungen att tanka med bensin varje dag för att den skulle låta.

  18. #18
    zebberg
    zebberg är inte uppkopplad
    zebbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Akustiskt leslie förekommer inom klassisk musik, tex "Motorcykelkonserten" för trombone, av Jan Sandström. Då står solisten och snurrar runt på stället samtidigt som han/hon spelar.

  19. #19
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Hehe! Helsnurrigt!

  20. #20

    Redaktör
    Tobias: en leslie består av två högtalarhorn som kan snurra som sitter i en stor låda. Det är leslie som får elorglar att låta som elorglar och inte bara som en enda platt och trist ton. Lyssna på lite 60-talsmusik så kommer du få höra Leslie på orglarna.

    Ljudet är lite svårt att beskriva, men det liksom "roterar" och lever sitt eget liv. Kan oftast kopplas om mellan snabbt och långsamt.

  21. #21
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Om vi skiljer lite på begreppen. Leslie är ett företag som tillverkade/tillverkar(?) roterande högtalare för orgel.
    Vad leslie uttnyttjar sig av i sina konstruktioner är bl.a. "dopplereffekten" som är ett akustiskt fenomen, döpt efter vetenskapsmannen Christian Doppler. Du hör det i vardagliga situationer t.ex. när en ambulans drar förbi, tonhöjden på sirenen är högre när den kommer mot dig och lägre när den har kört förbi. Rörelsen 'trycker' ihop ljudvågorna framför objektet.

    tut-tut. här kommer ambulansen...:rolleyes:

  22. #22
    Mr_Fluga
    Suzuki Music äger varumärkena för både Hammond och Leslie och säljer orglar och roterande högtalare under de namnen. Vad gäller orglarna är det vad jag vet uteslutande digitalt som gäller. Tonhjulens tid är förbi

Liknande ämnen

  1. En dum fråga
    Av Tomas_89 i forum Stränginstrument
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 19:45
  2. bpm-fråga
    Av Clase i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 19:59
  3. Fråga om råd...
    Av mikkejohansson i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 18:09
  4. G2/DX7-fråga
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2004-05-25, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •