Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: lo-fi samples?

  1. #1
    Kada
    Kada är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    lo-fi samples?

    hej
    Senast redigerat av Kada den 2014-03-13 klockan 14:37.

  2. #2
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Jag hade gjort så här :

    - Resampla i 8 kHz eller liknande.
    - Resampla tillbaka i 44.1 kHz. Här är det viktigt att skippa allt vad interpolering och anti-aliasfilter heter. Det ska vara så skitigt och grynigt som möjligt.
    - EQ. Dra upp diskanten rejält (från cirka 8 kHz och uppåt) så att skitigheten förstärks ytterligare.

    Det var mitt lilla recept. Det e alltså bättre att ha grynighet-effekten inkluderad i ljudet istället för att samplern skall generera effekten, för oftast interpolerar samplern just lågupplösta wave-filer och då går effekten förlorad.

  3. #3
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Inga problem. Förresten, var det Front 242 eller Frontline Assembly i klippet? Ingen av grupperna är ju ovana med den effekten precis. Fast längre tillbaka i tiden var det snarare så att en sampler LÄT så.

    Kul att höra att du också samplar från filmer. Har själv gjort det en del men har faktiskt inte använt samplingarna i så många låtar. Nu senast provade jag på att göra en krigslåt med FLA-stuk där jag använde lite samplingar från en tysk krigsdokumentär. Kul experiment, även fast jag inte är så nöjd med resultatet nu i efterhand.

  4. #4

    Redaktör
    Dra ner bitdjupet också, så blir det än krunchigare.

    Ett annat alternativ är att leta upp en gammal sampler eller en gammal Amiga med samplermodul så får man ljudet utan att man behöver anstränga sig. En kompis körde Ensoniq Mirage av den orsaken, men den är ju inte världens mest lättrattade synt. Tror iofs att SP körde på Mirage en gång i tiden.

  5. #5
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    mda degrade, vcs reducer och liknande gör jobbet finfint..och bäst av allt, dom är gratis! :kaaaka!:

  6. #6
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    http://kvr-vst.com/forum/viewtopic.php?t=9780 listar många gratispluggar. de två jag nämde finns på http://www.mda-vst.com och http://www.virtualcreations.de

    om någon undrar så är jag freeware-plugin-junkie.

  7. #7
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    inkinen : Då har du en slags kollega i herr Otto. När nya PC:n är byggd och installerad tänker jag också undersöka gratismjukvarans underbara värld lite närmare.

  8. #8
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Woah! Tanka, tanka!!!

    Izotope Vinyl (har ingen länk nu, men den har varit på tal med länk ganska nyligen) är annars himla kul att leka till lite coola vinyleffekter med. Gratis är den också!

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag gillar lofi! bitkrossaren i cubase är helt OK, MDA´s likaså. Ska testa VCs snart!

  10. #10
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    Skrevs ursprungligen av encore
    inkinen : Då har du en slags kollega i herr Otto. När nya PC:n är byggd och installerad tänker jag också undersöka gratismjukvarans underbara värld lite närmare.
    gört! det finns ett hav av gratispluggar därute. jag använder uteslutande dessa sen lång tid tillbaka. om någon ändå kunde göra en buzz2vst wrapper så vore min lycka total.

  11. #11
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    Skrevs ursprungligen av enapa
    Jag gillar lofi! bitkrossaren i cubase är helt OK, MDA´s likaså. Ska testa VCs snart!
    rätta mig om jag har fel men jag tror att bitcrushern i cubase faktiskt är mda:s degrade plugin, fast med gui dårå.

Liknande ämnen

  1. CR-78 samples?
    Av hans olof i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 19:02
  2. wav/aif-samples auf 909
    Av lohmann i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 19:07
  3. TR-606 Samples var?
    Av steffensen i forum Allmänt om musik
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 18:03
  4. Baskagge samples
    Av Regenholz i forum Mixning & mastring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 16:31
  5. Röst samples
    Av Saibot i forum Övriga instrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •