Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: jazz teori

  1. #1
    Emil

    jazz teori

    säkert fel ställe för detta inlägg menmen..

    jag undrar om nån skulle villje berätta lite vanliga men ändå avancerade ackordföljder som används i jazz-musik?

    jaja jag ska testa mig fram men eftersom det finns typ mer eller mindre snandardackordföljder i varje genre antar jag att det finns inom jazz också..

    sen om man vill spela solo och inte hålla sig till den valda tonarten, finns det även där vanliga saker man kan tänka på.. ?

    mvh emil

  2. #2
    imported_Niklas Hellgren
    Kolla i de "Fake-books" som finns (Jazz Fake book). De borde gå att hitta på vilket bibliotek som helst (om de har musiknoter förstås), eller antagligen inte så ruskigt dyra att köpa.

    En fake-book är en samling av mer eller mindre kända jazzlåtar (av de kända jazzlegenderna) där ackordanalys, melodistumpen och form (dvs intro, tema, egotrippsolorunda, outro etc) finns med.

    Även om jag försöker låta lite ironisk så är det väldigt trevliga böcker

  3. #3

    Redaktör
    Jazz? Är inte det något man samplar och lägger på ovanpå midtempobreaks och lite lagom fluffiga pads?

    Men apropå ackordföljder är väl 2-5-1 den absolut mest grundläggande i jazz, men det visste du kanske redan?

  4. #4
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Jazz är som sagt 2-5-1!
    Om du "vill" till ackordet C, tänk då detta som ackord 1. 2:an är då ett helt tonsteg upp, det vill säga D, och blir ett moll-ackord. 5:an blir ju då kvinten, G, och vips har du en färdig ackordrunda, det vill säga:
    Dm, G, C.
    Ska du sedan få det att låta jazz, flytta så lite fingrar som möjligt när du byter ackord. För att lösa detta färgar du ackorden efter behag. Spela inte heller grundtonen i högerhanden, skippa även kvinten (femte tonen) så ofta du kan.
    Vill du få det att låta 70-tals funk eller häftig jazz, spela mycket kvarter, kvartstaplingar! Om man ligger länge på exempelvis C-dur, gör som herbie hancock o flytta hela ackord ett eller två tonsteg upp/ner efter behag o kör i exempelvis Ciss dur en liten stund för att verkligen få musiken att spänna!!

    Dm9 utan grundton i högerhanden och G13 utan kvint och grundton skiljer bara en ton!
    Testa o lägg C E F A i höger för Dm9, Sedan flyttar du och C:et i höger till H. Vips har du G13! . För att sedan få C-ackordet kan du lägga H D E G och vips har du ett Cmaj9. Öva detta sedan i all oändlighet i olika tonarter så klarar du alla 2-5-1 flyttningar galant!

    Shit va flummigt detta blev. .. eh.. du kanske får ut något av det?

  5. #5
    Jonny B
    Jonny B är inte uppkopplad
    Jonny Bs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kolla upp "Jazz & Popharmonik" av Sten Ingelf. Är du helt ovan att plugga musikteori kan det vara värt att börja med "Praktisk harmonilära och ackordspel".

  6. #6
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    En annan bok som bör nämnas.
    The Jazz Theory av Mark Levine. 520 sidor
    Mestadels harmoni teori. Tusan vad det är
    dåligt med böcker om andra delar av musiken.
    Pyslar man inte alls med rytmik akademiska kretsar?

  7. #7
    Jonny B
    Jonny B är inte uppkopplad
    Jonny Bs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en Jazzpiano bok av Mark Levine, som jag tycker verkade vara ok, men jag flyttade ju ifrån mitt stackars piano...

    Det som är specifikt inom jazzen är ju just harmoniken och improvisation. Även om t.ex. Hal Crook tar upp rytmik i sina improvisationsböcker är det ändå ett ovanligt subjekt i jazzböcker. Men rytm är ju rytm i vilken genré som helst. Vill man studera rytm går det ju lika bra att köpa böcker för t.ex trummisar. Övningar för trombon funkar bra för basister mm. Med lite fantasi så finns det otroligt mycket information där ute.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är bara att börja hamstra? :kaaaka!: [drum roll, please]

  9. #9
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    De trumböcker jag har tittat på har varit mest praktiska spelövningar. Väldigt lite teori om hur vi reagerar och vad vi reagerar på.

  10. #10
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    http://www.learnjazzpiano.com - kanske kan vara något? Den ser för gräslig ut, men nog kan man hitta lite godbitar. Kanske.

  11. #11
    mlij
    Kan du noter och lite musikteori?
    För om du vill sola så kan du använda dig av en sk bluesskala.
    Vill du ha den i C så använder du tonerna: C Eb F F# G Bb C
    Mellan tonerna så är det C- 1,5 -Eb- 1 -F- 0,5 -F#- 0,5 -G- 1,5 Bb - 1 -C tonsteg.

    och så latjar du runt bland dem, mycket triolfeeling och man behöver inte byta ton så ofta man tror, lägg gärna till lite pauser emellanåt, kan vara effektfullt.
    testa att bara spela skalan lite upp och ner så hör du att det låter jazz...

  12. #12
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Kolla in http://www.pianoskolan.com/
    Det tycker jag är bra start om man letar efter något internetbaserat.

    /Max

Liknande ämnen

  1. Pianokurs jazz
    Av Anwar i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 10:27
  2. Ackord och teori
    Av jgb i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 21:45
  3. jazz i uppsala!
    Av imported_christoffer i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 18:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •