Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Spela in elgitarr

  1. #1
    Victor

    Spela in elgitarr

    Hur spelar ni in elgitarr egentligen? Alltså, i 'hemma-studion'?

    Jag har experimenterat med lite olika grejer, men då möjligheterna inte är så värst stora i sovrummet så har det blivit lite halvdana försök mest. Det bästa ljudet tycker jag jag fick när jag närmickade min Roland Cube-60, inne i en stängd garderob.

    Nu är ju dock inte alla stärkare så små behändiga som Roland:en och passar in i garderoben. Så hur ska man göra då? Om man måste ha stärkaren ståendes ute i rummet liksom...? Hur isolerar man bra å enkelt hemma egentligen?

    Tacksam för tips å svar!

    /V

  2. #2
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Jag skulle gissa att POD eller VAMP är absolut vanligast. Dvs simulerade förstärkare och högtalare.
    Fungerar bra med hörlurar så de är så bra sovrumslösning det kan bli.

  3. #3
    Victor
    Jo, just ja...glömde skriva att jag inte är så intresserad av en sån lösning tyvärr. Vill gärna ha ljudet från min stärkare...

    Men då kanske jag får skylla mig själv...

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Måste du isolera den då? Effektivast är väl isåfall att ställa den i ett annat rum. Lämna den inte där bara, kom hem från fyllan en gång och ramlade över min stärkare i vardagsrumsmörkret. "Vem fan hade ställt den där?" muttrade jag, "javisst ja, så var det ja..." Blev några jack i parketten och en skrubbad underarm.

  5. #5
    Victor
    eskimo: Alltså jag behöver ju inte isolera stärkaren i förhållande till andra instrument; spelar bara in ett instrument i taget. Min fråga handlar nog mer om akustik kanske....?

    Jag spelar oftast in elgitarr bara närmickat, ståendes i ett mindre rum. Jag antar att mycket ljud "försvinner" då...särskilt som jag spelar in med en hel del reverb.

    Min tanke var att man kanske kunde ha några mindre väggar av lämpligt material som kan ställas på lämpliga ställen runtom stärkaren...eller nåt....

    För övrigt är hundleksaker inte så värst roliga att trampa på i mörkret/fyllan heller.... :rolleyes:

    /v

  6. #6
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Vi spelade in gitarrer i ljudtekniken förra gången. Det vanligaste vad jag förstod det som var:

    SM-57 riktad på lite olika sätt mot högtalarkonen. Enligt mitt tycke så lät det bäst med en liten sne lutning ifrån ytterdele innåt mot mitten av högtalaren.

    Vi testade också att ställa en stormembran några meter ifrån.

    En kombination av dessa tycker jag låter bäst.

  7. #7
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Alla mikplaceringar som ger det resultat man eftersträvar är bra.
    I köket, under soffan, i grannens hund.

  8. #8
    imported_nillon
    Har man möjlighet måste väl det bästa vara att slänga upp ett gäng mikar med olika placering och avstånd, och sedan helt enkelt se vilken/vilka man tycker låter bäst?

  9. #9
    Victor
    Tack för tips!

    Jo, själv gillar jag att micka ganska mycke i mitten av högtalaren. Tycker det blir ett lite fetare och krispigare ljud då.

    Det jag funderar på är lite mer hur man på 'hemma-nivå' kan få till shysst akustisk miljö...får väl testa lite olika grejer!

    /v

  10. #10
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Badrummet! Ia Eklund spelar in allt sitt i badrummet.

  11. #11
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag brukar ta på mig ackeguran och traska runt i boningen och leta efter ställen där det låter gött. Funkar rätt bra.

  12. #12
    Victor
    hehe..ja, lite badrumseko kanske skulle sitta fint.

  13. #13
    imported_nillon
    Mattias "IA" Eklund i Freak Kitchen brukar ju alltid spela in sin gitarr på aukustiskt omöjliga ställen.
    Typ i badrummet med miken i handfatet osv...

  14. #14
    imported_Danne
    eller samplar ljudet från en skrivare o jammar till *hehe*

  15. #15
    imported_Classic
    Om man betänker vid vilken volym stärkaren låter bäst på så bör du nog säga till din granne innan du spelar in...
    Ligga och fisa med volymen på 3-4 funkar inte om du vill ha ett fett sound.
    Sätt sedan 2st SM57:or nära nedersta högtalaren (om du har flera). Den ena rakt in och den andra c:a 45 grader mot samma punkt.
    Ju längre in mot mitten du kommer desto mer diskantrik ton och ju längre ut mot högtalarens kantupphängning desto fetare bas.
    Ett annat sätt är att sätta ena micken i mitten och den andra längre ut och sedan balansera de båda i mixen. Se dock upp med fasfel.

  16. #16
    niklasstar
    Kan tipsa om förra numret av tidningen Studio där man tog upp hur man bäst spelar in gitarr i hemstudion. Går nog att köpa gamla lösnummer från IDG om man frågar snällt...

Liknande ämnen

  1. spela elgitarr via mixer.
    Av lohmann i forum Övriga instrument
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2018-12-23, 18:47
  2. Spela in elgitarr, bästa tipsen...?
    Av herr Vogel i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 10:06
  3. Elgitarr: pris?
    Av saddox i forum Stränginstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-12, 10:59
  4. Spela in en clean elgitarr...?
    Av Demokid i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-01-22, 04:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •