Sidan 2 av 21 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 12 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 1252

Ämne: Elektron - MonoMachine

  1. #61
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    usch för dsp. glad att jag har sidstation

  2. #62
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag är också rätt glad över att jag har min SID, men den är rätt kass på att ta emot midi-data...blir det lite för krångligt så hänger den upp sig ganska lätt. Kör med min sid live från masterklav hela tiden när jag använder den. Men en monomachine skulle nog sitta fint ändå tror jag...

  3. #63
    Utsidare
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ack ack, vad hände med mp3:orna? Jag har missat denna tråden och skulle hemskt gärna vilja höra mer från Monomachinen.
    Finns det möjlighet att lägga upp dem igen?

  4. #64
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har fem hemskruvade ljudexempel här:
    SID - c64-inspirerad (2,1 MB)
    Misslyckade experiment med trance. (4,1 MB)
    Rätt ok elektro. (3,6 MB)
    Softare tongångar, mer electronica. (5,1 MB)
    Ich, der Technomaschine. (3,2 MB)
    Blandade saker. (6,5 MB)

    Om det brusar och sådant så är det mitt gamla ljudkort som står för det. Det är även bland de första grejerna jag gjorde med maskinen, så det är som det är.

  5. #65
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Spelade in lite grisbrötatrans från monomanicken. Ett pattern, med lite snurr på saker. En sak är säker, man kan inte ha för många LFO:er!

  6. #66
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "usch för dsp. glad att jag har sidstation"

    och sid-chippet är inte en dsp?

  7. #67
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ok, grisbrötatransen bökar på. Första gången jag låter monomaskinen lira midi ut också.

    Midi ut från MM till Syntecno Teebee. Den kanariegula rackaren spelare lite själv, samt styr MS-10 och MS-20, samt triggar arpeggiot på Mono/Poly. Kör även dinsync till 808:an.

    Grisbrötatrans 2

    Nu står sakerna en bit ifrån varandra, så det blev inte lika mycket vridet på monomaskinen som man kunde ha önskat. Jaja.

  8. #68
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "usch för dsp. glad att jag har sidstation"

    och sid-chippet är inte en dsp?
    Nej och Nej!! sid-chippet är en gud!

  9. #69
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej och Nej!! sid-chippet är en gud!
    I totally agree. Väntar på att få tillbaka min från elektron nu, eftersom den fick fel på minnet och jag kunde inte lösa det själv tyvärr. Har bara tre syntar i lägenheten just nu, så jag saknar verkligen den fjärde.. min blåa lilla sid... ack ack ack...

    Detta är en rätt så gammal tråd, och jag måste säga att nu när man haft monomachine ett tag och lekt med dess sid-emulator så måste jag säga att den är fullt användbar ändå. Den är inte lika rock n roll, utan snarare en polerad sidstation skulle man kunna säga. Jag har det lite krångligt med att få ut de där elaka basarna ur mono, det går men det är inte lika punk på nåt sätt. Däremot lite spejsiga leads och cleanare sidstation-grejer gör den faktiskt lite bättre, antagligen för att den inte brusar och har en lite renare topp, samt distortionsfritt filter. Någon gång måste jag förresten prova att dra monomachine till sidstations ext in för att se vad som händer.

    Snygg låt ändå måste jag säga, herr jgb!

  10. #70
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idealet hade varit att kunna koppla loss klaviaturet när man skall lira live och inte vill ha med sig så mycket.
    Eller hur?

    Såg citatet när jag 99googlade efter den pjäsen, ska nörda loss rejält med söka samt pdfmanual i morrn!!

  11. #71
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    hur är monomachine som synth om du inte gör trance/techno?
    utan mer blippig elektronika eller dylikt.
    efter att ha stått på 4 sounds 1 timma utan att förstå något egentligen men haft vansinnigt kul börjar jag bli väldigt väldigt peppad på en..och de går ju att hitta för 7 - 8.000 begagnade..och det är ju åtminstone möjligt att skrapa ihop

  12. #72
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Den är väldigt nais till småcp trummljud och knasiga blipp/blopp, man kan modulera hur mycket som hellst. Det är väldigt skojjiga synteser, ibland låter dom underbart och ibland blir det kässt, då tar man en ny machine och rattar, sen är det ju en sequenser som kan plutta ut midi, så det är nais!

    Det enda som är lite dåligt är bastrycket, lite tunnt ljud i botten på den, eller så har jag inte rattat rätt på basarna...

    Den är guld!

  13. #73
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm? Finns det trancefolk som kör MM? Finns det säkert, jag känner nog bara inte till dem. Borde passa bra till sådant. Också.

    Med tanke på den totala kontrollen man har över varje steg som spelar så borde den passa finfint till electronica också, ser ingen motsättning där.

    enapa: EQ. Det är vad jag har slängt på när jag velat få mer tjoff i basen.

  14. #74
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    jgb: Artax kör MM Han gör trance och är på turné i Australien just nu.

  15. #75
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Rizzo: Åfan, några ljudklipp?

  16. #76
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Det borde jag givetvis postat i mitt förra inlägg.

    Här är ljudklipp från albumet Super Position som släpptes på Glowing Flame.

    http://www.psyshop.com/shop/CDs/gfr/gfr1cd003.html

  17. #77
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    tack för svaren...skall se över mina finanser...och se om jag hittar någon begagnad som jag kan sätta mina klor i.

  18. #78
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda som är lite dåligt är bastrycket, lite tunnt ljud i botten på den, eller så har jag inte rattat rätt på basarna...

    Den är guld!
    Instämmer, har också lite svårt med bastrycket ur den...någon som har ett tips, mer än att använda effects->eqf-eqg? Upplever egentligen inte att den är kass på att leverera ljud i de lägre registrerna, får den bara inte att smälla eller dunka så hårt om ni förstår vad jag menar...

    Annars är den vansinnigt rolig. Använde den i terapisyfte precis...rattat bort massor av aggressioner under 2 timmars tid nu. Så nu är jag glad igen...

  19. #79
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    jgb: jo men det är ändå inget grundfett som bor i lådan, men det går att göra lite minibassar som fills typ, tror delvis att filtret ionte är fetto...

    knasmodulatiuoin!

  20. #80
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    enapa: Testat med t.ex. sågtand+lite sub+lite dist+filter? Kan ge rätt bra resultat. Annars får man göra vad jag gör t.ex. med 303:an, ner med filterfrekvensen och upp med volymen på ljudet.

  21. #81
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Har någon terrat att köra med ratt-klav och monoådan??

    Funderar på att inhandla enklaviatur, det kan ju tex va nais att ha lite parametrar för varje kanal framme jämt, ex volym och cuttoffen typ...

    Borde ju vara nemasproblemas typ, fast kanaske värrsta tufft!!! jag har ju inte ens en klaviatur som skickar midi i dag.

  22. #82
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Nyss frös monolådan, lite lustigt, iofs fanns allt kvar som det var efter omstart, läbbit!

  23. #83
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

    Nån som terrat att köra med externa knobbar till monolådan???

  24. #84
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag har inte testat, för jag har inte orkat kalibrera min bcr-2000 till den, men det borde nog inte vara några problem, dock tror jag inte att monomachine skickar update till bcr'en om man ändrar en parameter på monomachine. Har för mig att jag läste om en som gjort sin bcr helt dedikerad till sin monomachine (eller om det var machinedrum). Se hursomhelst till att skaffa enklaviatur med bra pitchwheel och modhjul. Monomachine tillåter sig moduleras väldigt bra med dem nämnligen. Enkelt och asigna dessutom.

  25. #85
    imported_kosmonauts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    vilken snygg bild

  26. #86
    kallback
    om man ska låta MM/MD fnatta så e nog ingen handsshake att föredra heller, då det troligen förhidrar att saker låser sig och byggar ur - som det e tänkt

  27. #87
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    För den som är intresserad av en supersågand monomachine; Monomachine goes supersaw: http://c64.org/~jgb/mm-supersaw.mp3

    Långsamma svepet som hörs tydligt i början i låten är supersaw, samma sak med den hysteriska blipptranceslingan samt även baktaktsbasen.

    Två varianter på filtersvepning på blipptranceslingan kör, en där man filtrerar ljudet i sig, samt en där ett resonant filter ligger efter reverbet dvs filtrerar supersåg+reverb samtidigt.

  28. #88
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Hittade en kul trix idag, om man trycker på pilarna vänster eller höger i play så kan man benda tempot... släpper man går det tillbaks...

    Nån föresten som hajjat multitrig??

  29. #89
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Multitrig är väl bara om man har ett externt klaviatur till? Funkar som att ställa alla 6 spår i omniläge ungefär, utifall man gjort en monofonisk monsterpad eller nåt.

    Däremot multimap är lite mer intressant, eftersom man då styr och ställer hela tonhöjden på sequensern. Blir som att spela med en sequenser (eller autokomp från någon senare casio). Låter inte så intressant men är faktiskt väldigt användbart. Arbetar man rytmiskt med monomachine och bara programmerar in en ton (säg tonen C i olika oktavhöjder) så är det väldigt praktiskt.

    jgb: lät fräsigt. vill också kunna få min monomachine att låta så 303'igt.

  30. #90
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Clase: Lär dig programmera den 303-stylee så låter den så, inget som är särskilt svårt.

  31. #91
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hmm...försökte programmera din 303 hemma hos dig och det gick ju inte alls...

  32. #92
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Får ge multitrixen ett försök, med en klaviatur idag... får se om det blir skojjigt.. kan bli nice!

  33. #93
    isakron
    isakron är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Okej. mm verkar låta helfräsigt. Om man bara hade haft råd med en klaviaturmodell!

    Jag tänkte eventuellt satsa på tabletopvarianten när cash finns. Men har ni något tips på bra/relativt billig klaviatur som passar. Sitter med en edirol PCR-M50 och trivs inte alls med tangenterna.

    Tänkte prova korg micro-x i veckan. Om den låter fint och dessutom går att spela mm med så känns priset okej.

  34. #94
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    kan försöka smyga in lite att min monomachine (table) är till salu.
    lite mer info finns på säljforumet...

  35. #95
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag älskar min Monomachine innerligt på alla sätt.
    Det enda som irriterar mig är det där med att om man
    gör några inställningar på t ex filter och enveloper så sparas
    det automatiskt, som hos en analogsynt.
    Finns det någon möjlighet att ändra detta läge?
    Det brukliga är ju egentligen motsatsen, att man måste spara sina
    ändringar för att de ska vara kvar nästa gång man startar maskinen.

  36. #96
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Är det int eså att man sparar det i kit? eller har jag förvirrat mig, om du reloadar ´kitet eller byter till ett pattern med ett annat kit så är nog de inställningarna man gjort borta.... gjorde nått liknande i 99festival malmö.. ladda in fel pattern och ett tomt kit så blev där bara sinusljud på allt...

    prova att moladda kitten.... det finns ett undokit som gör nått... har inte provat...

    kan iofs mena nått annat än du frågar... men tror det är så...

  37. #97
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu förstår jag inte riktigt frågan, men ändrar man pattern till ett med ett annat kit så försvinner ju alla osparade inställningar. Dvs, bara det man har sparat finns kvar. Det är inte parameterlåsningar vi pratar?

  38. #98
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    t ex

    jag gör en hyfsad basgång på pattern A01. Sparar mitt kit som "bodysynth" och stänger av maskinen. När jag startar den igen låter allt precis som det skall. Jag ändrar lite inställningar, t ex drar i filtret, lägger på en dist och ändrar lite i enveloperna. Sparar ingenting utan stänger bara av maskinen. När jag nu startar maskinen igen kommer den automagiskt ihåg ändringarna jag gjorde innan jag stängde av, utan att jag har sparat dem. Just det tycker jag är sjukt irriterande och det är något jag aldrig tidigare upplevt på en synt. Det brukliga är ju att om man editerar ett ljud så måste man spara det innan man stänger av maskinen.

  39. #99
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah. Då är jag med. Så fungerar det bara. Den kommer ihåg allt som det var just innan man stängde av. Jag trodde du menade att den automatiskt sparade alltid, även när man bara bytte pattern.

    Själv tycker jag det är bra, just pga att jag inte alltid kommer ihåg att spara innan jag stänger av.

  40. #100
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Hehe, jag har haft monomachinen i över ett år så jag borde väl frågat tidigare.
    Jag har funnit mig i att det är så den fungerar men det har också inneburit att
    jag på senare tid låtit bli att ta med den live eftersom jag gärna blir lite för full
    och rattar sönder mina patterns då.

    Antar att det är mitt fel snarare än Elektron's. Eventuellt kan jag skylla på
    Newcastle och Absolut.

  41. #101
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nu minns jag inte hur Monomachine funkar, men Machinedrum är ju en gnutta inkonsekvent såtillvida att patterns skrivs direkt, men kitsen måste sparas manuellt. Själv hade jag helst sett att kitet var en del av pattern, och att man enkelt kunde kopiera mellan, men jag antar att det är en utrymmesfråga...

  42. #102
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    outshape: Så länge du inte sparar dina kit så borde det vara lugnt, då händer ju inget med grunden. Bara starta upp maskinen, byta mellan två patterns med olika kit och vips så är det tillbaka. I värsta fall om du proggar sönder allt så sysexdumpa rubbet innan du kör igång gigget?

    Peter H: Du är inte ensam om den tanken kan jag säga... men det har nog bland annat sin grund i det ingen använder på en MD, dvs classic-läget.

  43. #103
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Classic/Extended-knappen måste lätt vara det mest överflödiga på hela burken

  44. #104
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hatar Classic/extended knappen. Önskar att Elektron kunde koppla bort den ur OS'et så man inte råkar komma åt den av misstag. Vill man inte ha parameterlåsningar så gör det inte bara...

  45. #105
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Kan ni sluta prata om monomachine, jag ska inte ha någon. Förstår ni inte det.

    (måste förneka det in i det sista)


  46. #106
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    In i det sista...det innebär ju att du kommer skaffa en när ridån går ned.... klart du ska ha en monomachine. förändrade mitt sätt att göra musik på ganska radikalt (till det bättre) då jag väl kom in i den.

    Nä...nu är det varmt så jag ska ta och dricka saft nu...

  47. #107
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag funderar ibland på hur det skulle vara med en till låda att köra pads i polyläge på... vore rätt göttigt... kasnke tom fetare än att skaffa en MD... iom att mono är grymmaste trummaskinen... MDs äckliga ratt att välja part med är hemsk... bättre med kanalknapparna på lådburken...

    Har ni testat mitt tempobendtrix ännu??

  48. #108
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    enapa: Tempoknuffandet så att man enklare kan synka om man t.ex. spelar skivor? Har kört det lite på MD, fungerar finfint.

    Man kan byta part/ljud med function+knapp 1-16 på MD också. Precis som på en 909:a.

  49. #109
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Skit... då är md bra helt plöttsligt... undrar bara om där går att köra apigare trummor än i mono... vetitusan.-..

    Funderar på att träkanta min låda... med lite vinkel, så det blir mer uppåtlutning..

  50. #110
    Artax
    Jag har haft MM (2 st, först med klav, nu tt) i ca 1½ år och det är helt klart en av de skönaste maskiner jag någonsin haft... Den gör nästan allt i alla mina trax och den åker med nästan överallt, på gigs, etc.. Hade den med till australien, bara för att sola den lite.. Har även MD UW, och den är lika hård. Tack, Elektron! Jag älskar era maskiner som mina barn..

  51. #111
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    jag ångrar inte att jag sålde min mono. för just den stunden var det inte rätt maskin för mig.

    men jag vet mig att när jag har pengar kommer jag att skaffa en ny (eller beggad).
    frågan är mer om det blir med eller utan klav. och då låter jag hellre döppesystemet vänta ytterligare några år än att vänta med en mono. helt klart.

  52. #112
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Nån som har BCR-at sin mono??

    Funerar på ifall det är vettigt alls, tycker man har bra koll... men att filtra 2kanaler samtidigt vore koolt, men kanske lite oöverskådligt....

    tänker, varje rad, 4rattar till varje kanalr, eller att man har alla filter på överstaraden och resten på valdkanal på maskinen, det kanske inte går...??
    http://www.musik-schmidt.de/osc-schm..._BCR2000_1.jpg

    Det borde väll gå att lägga in mute:s på de knapparna uppe?? monokanaler, samt midikanaler... volym på de översta rattarna...

    hmm... varje kanal, 4 sidor, synhth,amp,filter,fx = 4x8paramaterar= 32 = går å klämma in där nere, byta ut pan,bitkrush,deley-fb/widht+det andra och lägga in LFOspeeds.... + att omana kan välja kanal och twwika som aset så...

    Vad tror ni??? borde kanske hugga en bcr och pröva.... får kallbacka-syrabada skalaet ...

  53. #113
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har funderat på det, men ännu inte gjort något åt det.

  54. #114
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det översta raden är dessutom både tryckknappar och rattar i samma, d v s rattar som går att trycka så de sänder dubbla CC. Dessutom alterneras den raden gånger fyra genom "encoder groups"-knapparna till höger.

    Nu kände jag mig lika råddig i min förklaring som Kallback, men kolla in manual-pdfen på hemsidan vettja!

  55. #115
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Hörrni elektronnörds!!

    Kolla tävlingarna på elektronusers!! flera grenar, md, mduv och monolåda, kul att höra vad folk gör med sina lådor!!

    typ..

  56. #116
    kallback
    "...Det brukliga är ju att om man editerar ett ljud så måste man spara det innan man stänger av maskinen"

    ...vilken skön kommentar outis! .. man måste ju sparka iväg grejer annars för att få fel inställning när man sen startar upp saken --> analogisarna funkar ju så default och sen stänger av sig ofta efter smällen + hoppar igång på samma ljud annars om man inte rört grejjerna -- sjukt irriterande kanske men rätt bekvämt kvällen efter


    aldrig fattat monomachine annars .. en knippe plåt som låter fan, satans dykare e ni allihop ;D [elektron har inte bevisat nåt gott får en förutom lite interface som e kopierade från andra]


    \\ men sure detta e elektron HEDZtråden så jag borde vara tyzt och låta en tänka efter ---- men för min del får ni gärna sparka undan och glömma prylen över lag rent krasst

  57. #117
    kallback
    budslår 2500 SEK för en


    - lite värde finns ju i prylen även om man inte hör det så ofta ... eller så
    [när kommer belgianblue-nötfärs vaianten?]

  58. #118
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    kabblack: eller så håller man sig till dragpsel eller durspel...

    dessutom är plåten sylvass!!! farligt!

  59. #119
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    ...jag tycker elektronlådorna verkar mycket trevliga, men usb "rakt på lådan" borde verkligen vara standard imho...

  60. #120
    kallback
    förstår ju inte...

    hur går det med att slå en MIDImärla på grejjerna för nya ljud idag för att intern\externt styra elektronSakerna?

    MIDIout → MIDIin -- hängde sig gott tidigare, ren krasch


    \\ patameterlåsa saker multipelt \\ ja vet det e en annan skola men det skiter jag i ...→ som att överDubbaMIDIinfo i vilken pryl som helst via midi det brukar sluta med att nått kukaur tyvärr men har fått andra ljud så det e det värt ibland

    tror många e för snälla med grejjerna överlag, och får kallbrand och spetälska som följd -- eller brinner inne...

Liknande ämnen

  1. Monomachine
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 23:25
  2. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 21:10
  3. MonoMachine
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2004-10-10, 21:46
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-08, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •