Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bärbara tankar...

  1. #1
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran

    Bärbara tankar...

    Fick ett infall idag och blev sugen på att göra studion mobil, banta ned rejält och köra laptop med firewireinterface. Det är knepigt att banda trummor i lägenhet, flygeln går inte in etc. ni vet hur visan går.

    Så nu har jag lite funderingar adresserade till er som sitter å pillar med dessa "på-knä't".

    En flaskhals är ju hårddisken, 4200varvare som de är, hur många spår lyckas ni klämma ur en sån?(24bit/44.1khz)

    Nån kanske kör med firewirehårddisk, gjorde det hela skillnaden?

    Hur motsvarar prestandan den stationära diton(samma processorhastighet/ram?) Var snålas det in av utrymmesskäl etc?

    Fläktar, väsnas de nåt väldigt? (såklart väldigt olika på olika modeller, men nämn gärna modell och om ni lider av det.)

    Kommer säkert på fler frågor eftersom.

  2. #2
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    det kommer 7200 varvs discar till bärbart nu, kanske redan finns faktiskt.

    Och hittade den t.o.m. http://www.hgst.com/hdd/travel/tre7k60.htm

  3. #3
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Finns en dell modell som inte skall vara snålad på nånstans, men då ligger den oxå under workstaton modellerna och inte under bärbart trots att den är just bärbar, Kostnaden? ditt livs besparingar och lite till, men då funkar nog fanskapet iallafall

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok, tackar. Men vad går det att klämma ur de diskar som redan sitter i(4200). PF, Frej, visst kör ni mobilt?

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Absolut, det är det enda raka tycker jag. Nu när jag fått fyr på mitt UA20 ordentligt ska jag börja laborera med mer audioinspelning. Jag trivlar iofs på att PCn klarar lika mycket som en Powerbook. Till en Madonna-show har man kört en PBG4 med 48 kanaler audio + pluggar utan problem läste jag nyligen. Då körde man en Motu 828 + en 896 som audiointerface. Tolv in bidde det. Jag tror de körde i MacOS 9 då (stöd för bägge dessa interface samtidigt under OS X ju tydligen inte ännu är möjligt (?!) ...).

    Min PC, förresten, kostade 12500:- inkl moms. Det tyckte jag var OK för en 1.8 ghz Celeron, 256 mb RAM, CDRW/DVD, XP Home. Ska komplettera med mer minne sedan.


  6. #6
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok, men de körde ju garanterat med firewirediskar då antar jag?

    Dell hade en P4 2,4Ghz 512 mb ram för typ samma pris vilket låter högst överkomligt i mina öron.

    Och så var det ju det där med surrandet, en stationär kan man ju gömma undan men det går ju inte med en bärbar.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Macen var oftast _helt_ ljudlös; PCn fläktar lite lätt då och då, men är praktiskt taget ljudlös den med. Vet inte om de använde externa diskar, men det är förstås rimligt att tro det. Har dock hört talas om folk som utan problem kört så många spår på sina powerbooks. Och då talar vi om nuvarande serie eller de som funnits tidigare. Nya är på G (troligtvis den 16/9) och då lär ju prestandan bli än mer kanon.

  8. #8
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Låter bra, PB är nog lite för dyra för min plånbok dock.
    Förresten pratar vi 24bits spår?

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är väl vad de flesta kör, yes. Vet inte hur många spår en PB klarar. Jonny B här har en halvny PBG4 och kör Logic. Jag ska se om jag kan få tag på honom så han kan berätta lite.

  10. #10
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Göttmos.
    Roade mig med att testa min nuvarande stationära.
    Laddade upp massa spår från femtielva olika sessioner.
    Ledsnade vid 93spår och då var den bara uppe i 40% på diskmätaren.
    Vafan ska man med det till liksom?
    Lät ju iof coolt, som en dröm. Tänk en symfoniorkester innan en konsert, när alla håller på å värmer på sina respektive instrument. Samtidigt snappar man upp små fragment av låter här och där som man bara minns lite vagt...
    Klart surrealistiskt.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe. En bärbar dator kan förstås inte mäta sig med sådant, men den klår ju lätt din dator på ett flygplan mot New York! ;-)

  12. #12
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    När jag byggde den så följde jag många rekomendationer för att det skulle bli ett så kraftfullt system som möjligt, resulterade kanske i en overkill. Iaf när det gäller hårddiskprestanda, CPU drar man ju snart slut på med div pluggar och mjukissynthar. Kan jag klämma ur en 30 spår ur en laptop utan extern hårddisk så är jag nog inte långt ifrån att byta.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, men det ska väl inte vara några problem. Vad säger ni andra med laptop? Jag får väl testa här sedan, som sagt. Lite mycket nu bara... ;-)

  14. #14
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, vad säger ni? Klart det är fler än PF, speak up!

  15. #15
    Jörgen U
    Jörgen U är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Inte för att jag vet om det påverkar prestandan nämnvärt men det finns ju flertalet HDs idag som har 5400 hastighet. Hitachi 40 GB, 8 MB cache, 12 ms sökhast. 1711:- inkl. moms. Finns flera andra, bl.a. IBM etc.

  16. #16
    Jonny B
    Jonny B är inte uppkopplad
    Jonny Bs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har kört upp till 62 spår 44,1/24 på min PBG4 1GHz. men då med en extern firewire drive på 7200rpm. En sån där äckligt plastig ful rackare som de sålde på Estrad under namnet Tech Solution en tid.

    62 spår ala ProTools, dvs ett stereospår räknas som två streams.

    Vill man köra ett hyffsat antal spår fungerar inget annat än 7200rpm eller kvickare enligt min erfarenhet.

    Vill man ha ett bra portabelt ljudinterface rekomenderar jag som förr Metric Halo.

  17. #17
    imported_neo
    Tjena!

    Går i samma tankar här och det lutar åt en bärbar MAC!
    Dels är dom snygga och så är dom ju jäkligt snygga oxå

    Förhoppningsvis kommer både 15 och 17 tummaren att få litte snabbare processorer nu i Paris så det bra blir ännu bättre.

    Själv kör jag enbart med VSTi´s så det hänger en hel del på processorkraften, och det har inte PB begåvats med i sådana mängder. Tur är väl då att SX iom 2.0 har FREEZE funktionen så man kan frigöra power!
    Kommer dessutom att köpa ett PowerCore firewire att köra VST fx på så processorn kan koncentrera sig på instrumenten! Är det en bra idé eller?

    Skulle gärna vilja köra UAD-1 men Magma-chassis är ju överdyra såatt..

    Hur mycket kan man kräma ur en 1ghz i VSTi väg?

    Jag kör Sampletank, Stylus, Kontakt, VG, och ett par andra VSTi´ser.

    Är det inte något problem med dongeln i USB porten för Cubase? Typ att man kan råka bryta sönder den eller något sånt?

    Skriv gärna och berätta era erfarenheter om ALLT!

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lämpligt för dongles är att ha ett Apple-USB-tangentbord till datorn. Det har två extra USB-portar och en design som gör att man inte bryter av en dongle... så lätt... :-)

  19. #19
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    En liten uppdatering.

    Farsan lånade hem en dell Latitude C500(har ett par år på nacken).
    Tyst var den allt, väste igång ibland när processorn blev för varm men inget större fara. Fick ur 24 spår 24bit 44.1khz utan problem. Vet inte om det skulle funka i längden dock, testet var inte så värst akademiskt. Det lönar sig dock inte riktigt heller att köra på den interna då det kostar en rejäl slant att välja en 60gigs variant iställt för 20gb som kommer som standard(pratar dell nu), lika bra att köpa en extern 7200rpm firewire.

    Peppad blev jag iaf, inser att det hela nog är rätt genomförbart för cirkus 15.000:- totalt.

    Har en fråga till dock, vill inte punga ut en tusing på en firewire-pcmcia-kort i onödan. Har någon nån erfarenhet att köra en fwhårdisk och ett fwinterface på samma kedja?

  20. #20
    imported_neo
    Jupp! Ett USB keyboard lär väl vara grejjen.
    Men i sängen på hotellet, baksätet på bilen, hemma hos svärföräldrarna och överhuvudtaget på resande fot så måste ju dongeln vara i och att fräsa upp ett extra usb keyboard lär ju bli svettigt att släpa upp då?
    Kanske kan man använda en usb hub?

    Nu med 1,33ghz på 17 tummaren kombinerat med FREEZE i SX så borde det väl räcka? (Säg ja bara

Liknande ämnen

  1. D-Jays, tankar och mer tankar
    Av pierrer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 20:30
  2. Bärbara inspelare? Zoom?
    Av Rotwang i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 23:19
  3. Utbytbara tangentbord på bärbara
    Av tublenco i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 23:55
  4. Min bärbara bra för musik?
    Av drdreas i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-24, 01:57
  5. bärbara mac och musik
    Av imported_Squid i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2002-12-14, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •