Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Tracktion??

  1. #1
    imported_Otto

    Tracktion??

    Yo..

    Jag måste ha en ny sequencer. Letat som satan. Kan säga på en gång att Sonar inte gått bra på min maskin tidigre, Logic får mig att känna mig handikappad och Cubase vägrar jag köpa av principskäl.

    Har kört Orion ett tag med stor förnöjelse, men har ett jobb på G som Orion inte funkar till. Ska lägga musik och ljudeffekter bakom en speaker-röst.

    Kraven är typ: Kosta max 2 lök. Obegränsat med VST/VSTi-kapacitet och obegränsat med ljudspår.


    Hittills har jag bara hittat en värdig kandidat som heter Tracktion

    Nån som kört den ett tag och kan säga nått om hur den är att jobba med? Jag har kört demon och den verkar skysst, men misstänkt billig..

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Guldlänk, tycker det låter rätt lockande faktiskt.

    If you like your sequencer to use dozens of overlapping windows, Tracktion is not for you. It won't pretend to be a mixing desk or show you panels with pictures of screws in the corners or 3D knobs that are accurately copied from a real piece of hardware. It doesn't use concepts like 'busses' or 'sends' that were developed for analogue mixing desks. There is no Windows clutter, nor obscure menus full of commands that you'll never use. It doesn't come in a shrink-wrapped cardboard box, and regrettably it's not available in a choice of 'gold', 'platinum', 'pro', 'home', 'silver' or 'lite' versions.
    Jag måste säga att det är grymt tilltalande ord - åtminstone utan att ha sett / testat programmet. Ska köra hem en demo och se om det kan kännas lockande. Tackar för URL'en.

  3. #3
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Ja, det där låter som ett intressant alternativ. Kanske laddar hem det och testar jag med. Gränssnittet ser lite plottrigt ut vid första anblicken (och med en förkärlek till grönt o grått?) men färgerna kan man förmodligen ändra i efterhand. Men annars är det ju schysst om programmet gör precis det man behöver, och det till en kostnad av 80 dollar.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ..det finns inte till mac jö

    Ska nog testa det på laptopen ändå.. verkar rätt intressant

  5. #5
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Nej, men det ska komma ju!

    "Although it's inexpensive and it's a newcomer on the market, Tracktion means business. It is a continuously evolving product with new features and updates regularly released - by late 2003, Tracktion will rival all the major sequencers in terms of features, and will also be running on Mac and Linux!"

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    finemang alltså!

    bara hoppas på att progget är användbart nudå

  7. #7
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    det verkar helt klart som ett schysst program. bara testat det en gång. en sak jag inte förstod var hur man routar ljudet i programmet..om tex. två vsti vill dela samma instans av en effekt.. typ som en sub i en mixer.. nån som vet?

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Not yet, körde bara igång det och packade upp ljuden igår.

    Jag tycker dock gränssnittet känns lite inspirerat av Ableton Live t ex.

    F*rbannat störigt med det där intervalliska brusljudet bara för att man vill testa. Sånt kan faktiskt få mig att strunta i hela [PERCY NILEGÅRD MODE ON] koncepptetttt.

  9. #9
    Tobias Bergius
    Tycker det verkar riktigt bra program, jag!

    Känns lite som ett flash-program, med alla popuper och drag'n'drop osv.. Men annars verkar det rätt bra! Men man måste nog sätta sig in i programmet en del för att förstå helt hur det funkar. Tog nog en kvart innan jag kunde ladda ett VSTi t.ex..

  10. #10
    Tobias Bergius
    Kanske inte är så stabilt dock?
    Det kraschade förut när jag skulle lägga en delay!

  11. #11
    imported_Otto
    Det går som en klocka på min burk. Det finns ett "filter" som heter patch bay som jag tror att man kan använda för att dra ledningar mellan spåren.

    Midi-redigeringen är lite pillrig känns det som, fast sånt brukar man få grepp om med tiden.

    Annars känns det jäkligt snabbjobbat.

    Jag ska lajja med det en timme till, men sen tror jag att jag slår till faktiskt.

  12. #12
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Vad hemsk demolåten "Light In My Eyes" var! - inklusive kompleterande kass rap av "MC Euro Mainman". Yuck!

    Annars verkade programmet vara helt OK, ganska trevlig design och lättjobbat. Midieditorn såg dock ut att vara ganska plottrig. Nån som vet hur man zoomar in förresten? Som alltid på min dator började låtarna låta skräp efter en stund, trots en ganska väl tilltagen audiobuffert. Tror det är mitt moderkort (som vanligt) som spelar roll i det hela. Suck..

  13. #13
    partybreaker
    partybreaker är inte uppkopplad
    partybreakers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm nja... är nog inte riktigt min grejj det här... Trivs bäst med Logic

  14. #14
    imported_Otto
    Efter att ha kört programet i ett tag nu kan jag bara säga att det är skitbra. Jag älskar det. Det är inte helt färdigt än kan man säga dock.
    Fast uppdateringarna är gratis och programeraren (ensam snubbe i england som heter Jules) släpper uppgraderingar varje vecka.

    Hittills har den stösta bristen i min ögon var frånvaron av nått i stil med aux-bussar ,men en upgradering är på G för just detta endamål.
    Sedan ska midiredigeringen snyggas till också. Själv tycker jag den är helt ok, men många tycker tydligen den är pillig. (Det är ju bara att zomma in f-h)

    Jules har föresten precis gjort en deal med Mackie om att Tracktion ska bundlas med deras ljudkort.

  15. #15
    Demo
    Har testat betan till macen och det rullar på hur bra som helst.Lättarbetat. Jag kan nog stänga mitt Cubasis nu. Tracktion är mera spel och mindre fixande med själva prog. Det mesta flyter på lite lättare.Det kanske inte är något för er boys and girls som kör dom tunga appsen, men for the rest of us...och för 80 dolares.....

  16. #16
    imported_bewing77
    Kan bara tillägga i denna tråden att jag numera är lycklig användare av tracktion. Och jag kan bara säga att det var länge sedan jag fick så mycket gjort rent musikaliskt som nu. Inget strul med hur saker och ting funkar, i vilket fönster just den och den inställningen finns etc. Allt finns i stort sett i ett fönster; inputs, själva sequencer-/audiospåren, rewire, plugins och mixning. Och trots detta blir det inte det minsta rörigt. Och för sketna ?80!

    Bra mycket trevligare än allt jag har testat, billigt och snällt mot datorresurserna. Kan varmt rekomenderas.

    ps. Kör det på en PB med Panther.

  17. #17
    xis
    Kan bara hålla med. Tracktion är kul. (?80 låter lite dyrt, själv fick jag betala $80)
    Sampler också inbyggd

    ps: kör på OSX 10.3.3 och en MDD G4

  18. #18

    Redaktör
    En kompis köpte nyligen Tracktion, och ska registrera det på min dator också (eftersom licensen tillåter det). Ska bli intressant. Jag har lekt en del med demon, och vissa grejer gillar jag, andra är jag lite mer tveksam till (rackeffekterna är ingen riktig ersättning för aux-effekter). Är kanske Logic-skadad.

  19. #19
    imported_bewing77
    Rackeffekterna tycker jag personligen är bättre än virtuella Aux-bussar. Är ju himla smidigt att kunna koppla saker hit och dit som man vill. Finns ett par saker jag retar mig på i Tracktion, men de kommer förhoppningsvis att lösas iom Tracktion 2 som borde dyka upp inom ett par månader.

Liknande ämnen

  1. Tracktion 3
    Av jgb i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 23:03
  2. Cursorbugg i Tracktion?
    Av torsig1967 i forum Övriga DAW
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 12:24
  3. Tracktion 2 nyheter
    Av imported_Patbos i forum Övriga DAW
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 08:57
  4. tracktion
    Av imported_hammer i forum Övriga DAW
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-09, 15:58
  5. Tracktion, vad saknas?
    Av torsig1967 i forum Övriga DAW
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 06:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •