Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 141 av 141

Ämne: Behövs hjälp med stråkarr osv?

  1. #121
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    De finns ju böcker som "härskar" på KMH. Jag listar lite nedan:

    Böcker om harmonilära och kontrapunkt:

    ? Harmonilära av Valdemar Söderholm

    Den är ganska kompakt men är väl egentligen den boken de flesta har använt. En bra grundbok om man vill lära sig hur harmonik fungerar, både gällande ackord, stämföring mm.

    ? Traditionell harmonilära av Roine Jansson och Ulla-Britt Åkermalm

    Den är bra och lite lättillgängligare än Söderholms.

    ? Harmonilära av Sune Smedeby

    Tar upp lite jazzteori också.

    ? Jazz och popharmonik av Sten Ingelf

    Går igenom mycket av typiska ackordgångar för jazz- och poplåtar. Bra bok för att komma vidare med sitt harmoniska låttänkande. Han har skrivit en som heter "visarrangering" också som är just det.

    ? Det musikaliska hantverket av Lars Edlund och Arne Mellnäs.

    Boken är från en radioserie och går på ett bra sätt igenom harmonilära, kontrapunkt mm. Tyvärr slut hos förlaget, men den går att hitta ibland på antikvariat.

    ? Counterpoint av Knud Jeppesen

    Boken behandlar kontrapunkt i Palestrinastil. Man övar verkligen sitt sinne för linjer och stämföring när man gör uppgifterna.

    ? Elementär kontrapunktik (tror jag den heter) av Valdemar Söderholm

    Ännu kompaktare än hans harmonilära men bra och tyvärr slut hos förlaget. Precis som Jeppesen är det Palestrinastil som gäller.

    Orkestration och instrumentation:

    ? Instrumentation and orchestration av Alfred Blatter

    Innehåller i princip alla tänkbara instrument (från västvärlden) med genomgång hur de fungerar, omfång, problem och karaktär, effekter, noteringssätt mm. Bättre än Samuel Adlers mer traditionella bok.

    ? Principles of Orchestration av Nikolay Rimsky-Korsakov

    Om man vill förstå hur romantisk instrumentation fungerar så är detta boken. Med exempel från hans egen musik.

    Det finns en bok som behandlar ämnet noter utförligt. Den börjar från början men innehåller också regler som de flesta kan ha nytta av;

    ? Noter av Börje Tyboni

    Här finns regler för allt vad gäller noter. Hur man stavar, skaftens längd, nothuvudets storlek mm. En del saker kanske man kan ha åsikter om, men den är bra ibland som referens och jag tror man skulle kunna lära sig läsa och skriva noter från den här boken. Det är ju ett måste om man vill kunna lämna sina verk till klassiskt skolade musiker.

    Så, för harmonilärandet är det nog fortfarande Söderholm som gäller, eller KMH:s egen bok av Roine Jansson och Ulla-Britt Åkermalm. Idag är det ju rätt tacksamt då man faktiskt kan mata in sina övningar i datorn och höra direkt hur det låter.

    Noter av Tyboni tycker jag kan vara bra att som referens eller som notläsningslärobok.

    Alfred Blatters orkestrationsbok använder jag ganska ofta. Så fort jag undrar något om något instrument så tittar jag i den, det mesta står där.

    Att studera Palestrina är kanske nästa steg. Börja med att lyssna. Det är fantastisk körmusik och är lätt att hitta. Lyssna efter hans sätt att arbeta med melodiska linjer. Varje stämma hos Palestrina är själv en vacker melodi.

    Hoppas det gav lite idéer om böcker att titta i. Många går nog att låna.

    Niklas: Jag skickade ett mail till dig. Jag skulle kunna åka förbi ditt jobb med körnoterna i veckan...

  2. #122
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Jag hoppas att listan inte avskräcker från att skriva för traditionella instrument från den "klassiska" sidan. Jag tycker det var väldigt roligt att få höra era stycken. Det är ju fantastiskt idag att man faktiskt kan göra så pass bra demos som man kan.

    Nästa steg blir ju ändå alltid att omvandla demon till noter åt musikerna och då kommer ju allt detta in. Jag tycker själv att det är väldigt roligt att lära mig om instrument mm och hjälper gärna till om det är något jag kan hjälpa till med.

  3. #123
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Tack för att du finns. SKa återkomma med frågor senare gällande att komponera för orkester. Tills dess. finns det någon sida där oktavgränserna för olika orkesterinstrument räknas upp så man inte skapar kompositioner som inte går att spela.

  4. #124
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Jag har inte letat efter det, men det finns säkert. Sök efter orkester och dess instrument eller liknande. Annars innehåller Alfred Blatters bok allt detta - Instrumentation and orchestration av Alfred Blatter.

    Undrar du över något angående instrument deras register eller så, så skriv ett mail: david.lennartsson@ljudstugan.se. Det mesta gällande orkesterinstrument kan jag nog svara på.

  5. #125
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppmärksammar uppropet från 99musik om att utvecklingen av forumet kommit av sig.
    Har iofs inte varit särskilt aktiv tidigare, men nu ställer jag iaf mina kunskaper till förfogande.
    Så, om ni undrar något om t.ex. hur man kan arra för stråkar, vad vi klarar av att spela, eller om ni bara behöver tips om hur man kan använda stråk i era låtar, kan ni alltid fråga mig.
    Jag jobbar till vardags som orkestermusiker och som kammarmusiker och jag har gjort hur mycket stråkpålägg som helst.

    Jag har även mycket erfarenhet av liveinspelning av kammarmusik och orkestermusik.

    Kanske kan vara till hjälp för någon...
    Toppen! har säkert en del frågor, vi ska på stråkar strax i ett projekt. Och då mer en bara
    mattor. Att du kanske kunde fixa livemusiker som vill spela in för övning eller för billig peng är ju också intressant

  6. #126
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Erik: jag har gjort en vemodig pryl som jag skulle vilja höra i arrangemang för stråkar och i ännu lugnare tempo. Kan man söka bidrag för att jobba vidare med något sådant? Låten är - om jag får säga det själv - helt fantastiskt... vemodig.

    Lyssna på den om du kan - "Target In Abeyance" är titeln.

    En kompis mailade mig och berättade att den fått honom rörd till tårar. Bästa kritiken jag fått någon gång. Den blev så sjukt stämningsfull på något vis. Den konstiga leadflöjten är "Amazing Lead" till mjukvarusynten Malström i Reason. Ljudet var en viktig orsak till att jag kom på melodin / fick känslan. Det bara råkade bli bra.

    Vad tror du, kan man göra något av det?

    Den ligger på http://beatley.iuma.com

    Tack på förhand!
    Får man höra stycket Target In Abeyance? Hitta inget på länken du skicka till Erik...

  7. #127
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Meins demo var jäklig häftig.
    I början lät det lite smått och det beror nog på att ljudbilden var lite fattig, men kan också vara bra då det säkert var meningen med lite försiktig början. Men sedan händer det saker!
    Timpanin var verkligen rytmisk och inspirerande.

    Bra jobbat!

  8. #128
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Jättegammal tråd som bumpas eftersom jag ville ge några kommentarer på Meins orkesterlåt. Kolla bäst-före datum på inläggen innan någon börjar dra upp gammalt groll...


    Citat Ursprungligen postat av Mein
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    David (eller nån som kan bättre än jag):
    Jag tänkte bara be dig kolla (lyssna egentligen) på denna truddilutt. Benny tyckte tidigare, helt rätt, att jag varit på tok för snål med panorering av orkestern.
    Är det några mer typiska missar jag gjort här? Detta är mitt första försök med orkestermusik/arr i lite seriösare tappning där jag gjort en cover i klassisk stil på en annan låt jag pillat ihop.

    Mein Classic Keep it simple

    Hur som helst så var det otroligt skoj att pula med klassiska instrument och kan jag få några tips om hur det kan göras ordentligt så blir det nog ännu roligare.

    /Mein
    Anledningen till att jag kommenterar en så här gammal låt är för att denna typ av arbetsmetod dyker upp allt oftare. Man gör en demo som är tänkt att simulera den riktiga orkestern. Oftast har man då en orkesterarrangör emellan för att realisera demons sound, karaktär och så vidare i en riktig orkester. Kristina från Duvemåla är gjord på detta sätt, The nightmare before christmas likaså. Vad jag alltså vill påpeka är att jag inte kritiserar Meins låt som sådan, utan vill bara ge exempel på vad som skulle hända om man skulle spela den "på riktigt".

    Det första stora problemet kommer redan i inledningen. Det låter som ett tänkt solohorn, men melodin ligger alldeles för högt. (med reservation för att jag kanske hör fel oktav, synthljuden luras lite ibland.) Här skulle man alltså vara tvungen att välja ett (eller flera) andra instrument, och då får man försöka kompromissa med karaktär och liknande för att behålla orginalsoundet. En variant kunde vara solotrumpet, vilket skulle ge en aning USA-patriotiska vibbar. Jag hade nog valt oboe, eftersom den inte får spela något annat i låten.
    Denna första sektion repriseras, med varieras enbart genom att det låga ackordet kommer in. Här skulle man som lyssnare kanske vänta sig lite mer, kanske en motstämma eller liknande. Horn-melodin går att krama mer ur, den har bland annat kanon och fuga potential. Kopiera melodin och flytta den "ett hack" åt höger så får du en kanon, eller eko, på orginalet.

    Vad gäller stråkets uppgift från början och fram till det lite oroliga partiet så spelar de ju enbart korta ackord. Det skulle funka, men man får nog trixa med olika diviseringstekniker för att få rätt balans, eventuellt kanske ändra spelsätt till pizzicato (knäpp på strängarna) där klarinett och flöjt kommer in för att inte skyla över klarinetten. För att få lite mer fyllighet och harmonisk pregnans hade jag nog dubblat de brutna klarinett-ackorden i harpa eller något liknande. Inte unisont, utan som bakomliggande ackord i jämna halvnoter.

    Kommentar till övergången till första starka partiet: Jag hör att du gör en litet crescendo (volymökning) innan hornen kommer in, men det är alldeles för kort sträcka för att få det att lyfta enligt mig. Man kan förlänga eller skriva om partiet, men i dom här situationerna är det faktiskt ofta mer effektivt att avta i volym, för att sedan dundra på rejält.

    Det första starka partiet vid 1:00 förstår jag hur du vill att det ska låta, men det kommer låta obalanserat i orkestern. Stråket måste maximeras för att kunna matcha, säkerligen även dubblas med träblås för att räcka till. Slagverket fyller ut skönt, men skulle låta alldeles för starkt i verkligheten. Ett slag på Tam-Tamen (eller gong-gong som vissa felaktig kallar den) och det spelar ingen roll vad resten av orkestern spelar. Man får naturligtvis spela svagare som slagverkare, men för att få fylligheten som i demon skulle jag noga lägga till lågt stråk, bleck eller vad man har tillgängligt. Skriv till några låga ackord med samma "melodi" och rytm som slagverket nu spelar.

    Partiet efter skulle jag nog lägga i något slagverk eller stråk för att få en riktig knuff i bleckblås-smällarna. Kanske även dubbla stråkets oroliga melodi till att spela två toner på varje not, för att få en nervösare karaktär. De låter alldeles för bekväma och lugna nu. De två efterföljande melodierna, eller gesterna, i tuba och horn skulle gå att göra som glissando, vilket förmodligen är Hollywoodmusikens älsklings-effekt (låter ungefär som en förbannad elefant, härmas av Jim Carrey i slutet på "Cable guy". boo-rööÖ!)
    För att få till den sista stegringen innan finalen bör man spara lite instrument istället för att spela starkare och starkare. Eftersom melodin kommer två gånger skulle jag nog spara slagverket till "andra gången" och lägga in trumpeterna precis mot slutet.

    Liknande saker går att säga om finalen vid 1:41 som vid första starka partiet vid 1:00, men här funkar det bättre eftersom det är fler som spelar. Lägg till träblås här också, det finns ingen anledning för dem att vara tysta om det ska vara så starkt som möjligt. Återigen är nyckeln för att lyfta en orkestrering i klimax att man har sparat något starkt instrument att lägga in vid strategiskt tillfälle. Ett sådant exempel skulle kunna vara, återigen, trumpeter till melodin där du skiftar ackordbakgrunden. Kanske piccolo-flöjt till den fallande stråksekvensen precis i slutet. Även Tam-tam på det absolut sista ackordet skulle ha höjt det till klimax, men sådana övervägande får man göra med grund på hur en uteslutning av instrumentet i tidigare partier i stycket skulle påverka karaktären. Att spara Tam-tam till sista partiet skulle innebära lite mer svårgheter att få till trycket vid 1:00, men och andra sidan höja klimax-effekten i slutet. Beslut, beslut...

    Sist vill jag säga att det är, trots mina kommentarer, väldigt fint orkesterat, utan nybörjarfel (vilket man inte alltför sällan hör i en del hollywoodfilmtracks) och med en fin känsla för orkesterns potential. Hoppas du arbetar vidare med "klassiska" instrument. Och hör av dig om du har några frågor.

  9. #129
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Valfrid: Grymt bra information! Inte för att jag är orkestermusiker direkt, men det här var klart intressant. Bra skrivet, konkret och förståelig feedback på det hela, samt konstruktiva förslag.

    En annan gång kan du skriva om just nybörjarfelen.

  10. #130
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Intressant inlägg Valfrid.
    Pillar ju själv en del med orkester musik utan att egentligen ha nån aning om vad jag gör.
    Är inte skolad på nåt sätt. Fast det hindrar ju inte en att få leka.
    För min del handlar det inte heller om att enbart simulera en riktig orkester utan att jag mer är ute efter dess "sound". Även i mina agent låtar finns det en hel del orkester prylar. Älskar soundet.
    Även i Hollywood musik så blandas det ju ganska friskt med riktig orkester och synthar/samplingar. Hans Zimmer och gänget. Även Danny Elfman har ju börjat göra det som bla kan höras på Spiderman soundtracket. Men det vore grymt att få göra nåt som spelas "på riktigt" nångång.

    Mein: grym låt! tummen upp!

    Här är 2 orkester aktiga prylar som jag lekt fram:
    buff musik
    Från en vinjettfilm jag gjorde. Filmen finns här i denn gamla tråd: BUFF vinjett tråden
    Och denna är från en kortfilm jag gjorde:
    theme song
    Har en massa annat också...

  11. #131
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Valfrid: Tackar!! Otroligt fin/bra feedback och, som sagt, väldigt saklig.

    Jag är inte alltför bevandrad i orkestervärlden och är helt kass på alla termer. Kollade in EWQLs stråksamplingar och fick en chock när jag skulle välja en violin. Bara Italienska.

    Den här snutten är inte direkt inspirerad av Hollywood eller liknande utan mer Holst (som iofs nog lade grunden för klassisk filmmusik) och Wagner. Melodin hade jag ju från en av mina tidigare låtar och sen var jobbet mer att få in den i en orkesterkostym.

    Ska försöka få loss nån ledig tid och gå igenom dina synpunkter tillsammans med Cubase och se vad jag klarar av.

    Tack igen!

    Tubbe: Tackar! Skulle dock behöva gå i din stråkskola nån termin. Vetefan hur du gör men bra låter det.

    /Mein

  12. #132
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Angelo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Meins demo var jäklig häftig.
    I början lät det lite smått och det beror nog på att ljudbilden var lite fattig, men kan också vara bra då det säkert var meningen med lite försiktig början. Men sedan händer det saker!
    Timpanin var verkligen rytmisk och inspirerande.

    Bra jobbat!

    Ojdå, Denna hade jag missat.

    Tackar för fina kritiken!

    /Mein

  13. #133
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Det är väldigt fina små stycket, Tublenco. Hörs att du har lyssnat på Elfman Det ska sägas direkt att jag gillade båda låtarna direkt. Om jag ska ge någon kritik, vilket återigen förutsätter att det skulle spelas "på riktigt" och att jag skulle ha till uppgift att arrangera om det, så är det bara några få grejer jag skulle pilla på.

    Två generella saker, vilket även gäller flera hollywoodsoundtrack jag hört, är att man 1. överskattar trycket i basregistret hos orkestern och 2. överskattar vissa instruments tonstyrka.

    Om vi börjar med Hollywood theme så är flöjten det instrument som du har överskattat genomträgningskraften av. Den skulle aldrig höras, oavsett hur starkt den spelar, i detta för den låga registret. En oktav upp skulle vara okej, eftersom den får mer genomträgningskraft ju högre upp i registret den kommer. (Detta är det absolut vanligaste goofen i filmmusiksoundtracks. När man jobbar med samplingsbibliotek, vilket jag förmodar att du gör, är du ju inget problem. Men om man sedan hyr in BBC symfonikerna för någon miljon (för att få lite seriöst anslag på filmen) måste man micka flöjten separat och dra upp i mixen. Slöseri med resurser?) Mitt tips är att byta ut flöjten till ett engelskt horn.

    Samma problem, men inte lika akut, har du skapat för arrangören genom att lägga melodin i låg celesta (och glockenspiel?). De första sekunderna funkar det utmärkt, eftersom den ligger nästan solo, men när sedan stråkarna filar på kommer den ha svårt att höras. Här skulle jag lägga första fiolstämman till samma melodi som celestan spelar, fast med långa toner. Eventuellt även harpa. Ligger huvudmelodin "överst" bland stämmorna hörs den alltid bättre.
    Än mer problem blir det vid runt 0:30, då första fiolerna spelar en melodi i sitt starkaste register. Här måste nog huvudmelodin dubblas med något annat (fiolerna är ju nu upptagna), exempelvis sordinerad trumpet eller solohorn. Eloge till den mycket fina basstämman här, väldigt fin stämföring och kontrapunktiskt tänkande!

    Det starka partiet som följer kommer funka helt okej, förutsatt att orkestern som spelar är mycket stor. För att få till det där majestätiska trycket i basen måste man ha en nästan löjligt stor orkester, typ 8-10 kontrabasar och massa bleckblås. Hollywood brukar mixa till den här typen av sound i postproduktionen genom att just dubbla med samplingar. Live skulle detta parti låta mer "uppkäftigt" än grandiost, även om man flyttade om lite i orkestern.
    Små problem här: Col legno battuto-slagen (ett klapp/smack-läte man får om man slår med träsidan av stråken mot strängen) är fina. Behöver dubblas med låg fagott och slagverk för att gå igenom. Tyvärr skulle man även behöva de som spelar på detta sätt till att lägga stråkackorden för att få tryck i basen, och då får man kompromissa på något sätt igen...
    De höga stråkattackerna i detta parti skulle man tjäna på att ge till träblåset, violinerna behövs för att ge tryck till melodin.
    Detta har du gjort mycket mer effektivt i det starka partiet i BUFF: violiner i högt läge, dubblat en oktav ner. Mycket mer idiomatiskt. Kanske lite träblås i samma skikt, mest för att det är dumt att de sitter tysta om det ska vara så starkt som möjligt.
    Återigen behövs det stråk som spelar rytmiska attacker till att smöra på med ackord för fyllighetens skull. Överväg att lägga det skikt med horn och fagotter, dubblat med något slagverk. Brass-melodin kan spelas av tromboner och tuba i oktaver, det bör räcka.
    Annars skulle denna låt funka helt okej, med reservation för att det återigen är för låg flöjt vid 0:22 och att det live inte är detta pampiga tryck i basen från en normalstor orkester. Det går att ordan till mer tryck på sina ställen, till exempel de inledande pizzicaton går att dubbla med timpani och marimba för att få lite mer stutts i, vilket skulle likna karaktären på din inspelning.

    Slutligen vill jag säga till både dig och Mein att det inte finns någon anledning att ändra i det ni har gjort, det låter bra nu! Förslagen gäller enbart om det ska spelas live. Skulle jag önska något från era nästa låtar så är det att de kan vara lite längre. Och var är träblåset? Får man in lite snygga sådana partier tror jag man kan skilja sig lite mer från den massa av knakeli-brak-soundtracks som produceras i Hollywood.

  14. #134
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Träblås på väg. Ska värma upp glasspinnarna och vinkla ut mässingen inför la grande finale.

    /Mein

  15. #135
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Tublenco: Hwtheme hade jag inte hört förut. Låter helbra! Kör du med volympedal på stråket? Det small rätt bra runt 0:49. Familjen reagerade iallafall direkt.

    Finemnags!

    /Mein

  16. #136
    taffel
    @Tublenco & Mein: Fina grejer!

    @Valfrid: Shit, vilken bra och konkret feedback! Det är ju nästan så man blir sugen på att arrangera för orkester, fast jag inte är det egentligen...

  17. #137
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Valfrid: Wow! Tackar för den fantastiska feedbacken. Underbart!
    Otroligt intressant att läsa från en kunnig inom området. Och även skrivet på ett sätt så man förstår.
    Dessutom extra kul att du gillar musiken.
    Måste erkänna att jag är en sucker för flöjt och är medveten att jag har en tendens att överdriva den i ljudstyrka. Är nog bara lite kär i dess ljud.
    Nu har jag tyvärr inte kvar nåt av dess arr längre men däremot lite mer kunskap nästa gång jag leker loss med orkestrala prylar. Det tackar jag för.

    Vore kul att ha lite mer teoretisk kunskap om det hela - det finns en massa musik i skallen som man sen inte vet hur fasiken man ska kunna få ut.
    Fast på ett sätt gillar jag hela punk grejen att man leka loss med orkester ljud utan att ha nån susning om vad som är "rätt eller fel". Men för min del så handlar det mest om att göra filmmusik till mina egna små filmer. Där känner jag att det viktigaste är att musiken fungerar till filmen och om den är "realistisk" eller inte spelar ingen roll. Sen måste jag säga att göra filmmusik är kul - just det där att inte följa nån slags vers/refräng struktur utan att låta den vandra med filmen. Och att det inte behöver vara "komplett" musik - ibland räcker det med en liten puttrande flöjt eller nåt som ligger under nån dialog.
    Sen kommer man ju inte aldrig komma upp nån Hollywood budget och då känns det lite tramsigt att dundra på Gladiator musik a la Hans Zimmer när man filmat på DV, hehe.
    Iofs blaffade jag på en del på BUFF vinjetten men den gjorde jag iofs på 35mm så då får man ju leka lite. Men gjorde en liten dansk novellfilm där jag var lite mer avskalad. Tyvärr fick jag sätta ihop musiken väldigt fort så det blev väldigt slavigt tyvärr. Men här är lite exempel: (detta är då musik som ligger under dialog/fx ljud mm därför låter det antagligen inte så kul)
    intro
    ljuga scenen
    middags scenen
    redaktionen

    Men drömmen vore såklart att få en riktig orkester att framföra nåt man skrivit.
    Måste vara hur kul som helst.
    Återigen - tackar för feedbacken Valfrid. Det var väldigt intressant och lärorikt.

    Mein: Nä jag kör bara med volymen kopplad till modwheelet. Sen är det bara att rida lite upp och ner med hjulet så blir det lite mjukare. En annan grej jag gör med stråkarna är att jag aldrig spelar in ackord. Tar alltid en stämma i taget där den ena kanske varierar på nån ton.

    Johanna: tackar

  18. #138
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Kul att jag kan vara till någon hjälp. Känner mig ibland lite som den där snubben som kan tala flytande svenska baklänges. Inte särskilt ofta kunskapen behövs, så att säga, så det är kul om man på något sätt kan vara till nytta.
    Det spelar ju ingen som helst roll om musiken är realistisk (mystiskt problem egentligen), snarare är det roligare när det är tvärtom, musik som en orkester aldrig skulle kunna frambringa. Inte menat som kritik nu, men den mesta musiken i den här genren är dock inte så nyskapande, utan syftar just till att låta symfonisk i vid bemärkelse.
    Posta gärna mer grejer i den här tråden om ni vill ha fler små tips...
    Och dom senaste låtarna du postade var också fina, Tublenco.

  19. #139
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Vi skulle ta en stor konjak i Chesterfieldfotöljerna och diskutera detta ämne djupare känner jag. Är det nån som kan bistå med Chesterfield så har jag konjak.

    /Mein

  20. #140
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Vi har en liten nördklubb i Göteborg ibland, ofta i anslutning till någon konsert. Bor du i närheten är du välkommen. Radisson hotel har Chesterfield för övrigt, men det är så jävla dyrt där...

  21. #141
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Sthlm dessvärre. Men åker jag ner så annonserar jag på detta forum

    /Mein

Liknande ämnen

  1. Livemixning: akut hjälp behövs!
    Av iamrucke i forum Allmänt om musik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 18:36
  2. Audacity-hjälp behövs!
    Av lasselu i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 22:32
  3. Lite hjälp behövs...
    Av kalkis i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 14:12
  4. Hjälp: Enkel inspelningssample behövs
    Av Niklas HS i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-10, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •