Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tablas

  1. #1
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran

    Tablas

    Dvs den indiska varianten, med två trummor som ragalirarna brukar använda. Är det någon som vet hur man spelar sådana och var man händelsevis kan lära sig? Vad skall man tänka på om man skall köpa ett par och hur mycket kostar dem?

  2. #2
    Unitarys avatar
    Senior
    ..eller icke..

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kolla med Slagverket här i Sthlm, de är percussionproffs. Jag såg ett program från Indien vid ett tillfälle - tydligen så tävlar man i byarna om vem som är uthålligast bland männen genom att spela tabla i rena hundpass - de håller på i sisådär ett dygn eller kanske mer. Tabla låter koolt tycker jag, men jag antar att de kostar en slant?

  4. #4
    qvick
    Att köpa ett par BRA tablas i Sverige blir nog dyrt ...vågar inte ge nån prisidé men överpris brukar tyvärr vara norm för den här typen av slagverk.
    Jag har tidigare raljerat över Roland Handsonic i detta forum och nu går jag igång igen...

    Om du nyligen börjat med handslagverk är tablas inte särskilt användarvänligt, det är helt enkelt väldigt svårt att spela...att få till det rätta indiska "soundet" kräver många,många timmar med korslagda ben och ömmande fingrar. (?)
    Jag skulle hellre köpa en Handsonic, visst är den dyr och vissa tycker den är skitful (tänk uppochnervänd R2D2) MEN du får mer mycket för pengarna.I princip sett allt handslagverk du behöver plus mer,midicontroller osv
    Det finns fyra olika tabla setups, du spelar med samma teknik som med riktiga tablas.
    Du kan justera anslagkänsligheten och tryck känslighet (pressure sens?), just detta är kanske det som gör att många tröttnar på att öva/spela tablas...dvs: för att få det att låta tablas krävs det en bra spelteknik med mkt starka och uthålliga fingrar.
    Handsonic är mkt lättspelad och låter bra, den låter naturligtvis inte som "the real thing" men inte alls långt ifrån.

  5. #5
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har provat handsonic och tycker den är rätt kul (även om jag inte provat just tablasdelen), men saken är den att jag ser det som att börja spela ett nytt instrument och då tycker jag inte det känns bra att börja med en syntvariant. Då spenderar jag hellre många timmar extra för att få till den rätta tekniken på ett äkta instrument. Dessutom blir man ju inte lockad av att fingra på presetknappen och spela någonting annat.

  6. #6
    mojito
    Slagverket/Musikbörsen kan plocka fram tablas, de kan kanske rent av svara på en del frågor om tablas, tipsa om lärare på tablas till o med, o packa tablas o skicka dem till dig.

    Det är ett buskrångligt instrument att spela, i o med att man ständigt "bänder" skinnet med handflatan o slapar till det med fingertopparna. För att inte tala om de indiska skumma polyrytmiska rytmerna där det ibland kan ta 25 minuter innan det går runt o 1an kommer igen. Som sagt, flera år o tusentals timmars övning, men jag tycker också det verkar ballt, o väl värt det om man verkligen vill.

    En sak man inte kan göra med nån handsonic sen, är att få det ljudet man får om man mickar upp ett par tablas o drar upp toppen - diskanten o framför allt botten - basen riktigt mycket. Testa det på en krog, lira några feta bastoner o bardisken kommer att vibrera.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •