Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Trigga vad?

  1. #1
    Yoe

    Trigga vad?

    Tänkte göra en show-synth-trum-rigg med pads av transparenta, UV-reaktiva plastplattor. Hur man gör triggmickar har Mate Dogg redan tipsat om i en tidigare tråd på forumet, men vad jag också skulle vilja ha tips om är vad jag lämpligen kopplar triggmickarna till. Finns det någon enkel och prisvärd lösning, typ någon gammal trummaskin eller trumsynth med trig-ingångar som man kan använda? Gärna något som pratar midi så jag kan styra t.ex. Drum Station med den.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Alesis DM-4 och DM-5 Pro borde passa tycker jag, fast det finns många andra förstås. DM-5 har väldigt gott om ljud åtminstone.

  3. #3
    Yoe
    Tack för tipset. Efter jag hade skrivit inlägget gjorde jag vad jag förstås skulle ha gjort före: sökte bland tidigare inlägg. Då såg jag att någon annan hade ställt precis samma fråga. I den tråden förekom även en billigare trummodul från Yamaha (RM50). Den verkade mer lämpad för experimentet ur ren ekonomisk synpunkt, men den kanske är mycket sämre? Men huvudsaken är i alla fall att den skickar triggen på midi.

    Sen har jag ju inte en aning om huruvida det är helt värdo att ha plastplattor som pads, men bara det låter när man slår på dem med en pinne och grejorna lyser tufft i UV-ljus så är jag nöjd och glad.

  4. #4
    mechatronic
    Jag vet inte om detta kan hjälpa dig på något vis... men här har en kille byggt ett eget trumset av ett gammalt trumsett som han sågade sönder och satte mesh skinn på... verkar coolt.

    http://www.afriend.nu/trummor/

Liknande ämnen

  1. Trigga Pro-1
    Av synthpälle i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 20:31
  2. Trigga midi
    Av s_amuel i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 13:46
  3. Trigga ljud
    Av Dr Dront i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 16:20
  4. Trigga Polysix
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 22:29
  5. Trigga i Cubase?
    Av en David i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-03-18, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •