Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Programmera trummor

  1. #1
    imported_Anders

    Programmera trummor

    Hej alla.
    Mitt första inlägg/fråga här på forumet handlar om "hur få trummorna att låta naturliga?"

    Är inte direkt någon mästare på detta med hårddiskinsp eller programmering men jag finner det otroligt svårt att få sväng när jag skall göra trummor själv. Loopar funkar avsevärt mycket bättre men man blir ju begränsad av de olika rytmer och tempon som står till buds...min fråga är alltså:
    Hur fixar man ex en hi-hat så att den låter levande...är det öht möjligt ?

    Som kanske märks är jag intresserad av pop-rock och gärna lite coolare variant.

    G3/300
    Protools free
    ASR-10

    Anders

  2. #2
    Henrik Hansson
    Det första och absolut viktigaste är att hitta bra samplingar. De måste vara samplade i många nivåer för varje trumma, och gärna varierade höger- och vänsterslag.

    Jag har hört att "Drumkit from hell" ( http://drumkit.toontrack.com/ ) ska vara helt outstanding i detta avseende. Dock har jag aldrig provat det själv, men ska beställa det snart.

    Ett gratis, och ganska hyfsat alternativ är "Ambient Kit", som finns till Battery på kvr-vst.com . Detta kan du ju alltid börja med. Om du inte har Battery, kan du ju alltid använda samplingarna ändå, och mappa upp dom i din egen trumsampler. Detta set är samplat i tre nivåer. Inte det bästa, men det funkar!

    Sedan är det ju bara att börja själva programmeringen. Övning ger färdighet, och det tror jag är det enda rätta! Vidare hjälper det ju oxå till om du har en trumslagares "hjärna", så att du lätt kan tänka dig hur det skulle spelats på riktigt.

    --------------------------------
    Kan man ha roligt åt lite,
    finns det mycket att glädjas åt.

  3. #3
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Anders. Kolla under "slagverk" så har jag tipsat om Drumkit From Hell.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Själv försöker jag få mina trummor att låta så onaturliga som möjligt... [img]wink.gif[/img] Men något man kan göra är att variera velocity på olika sätt. Spela t ex in en rak takt 8-delshihats, lås alla på velocityvärde 90-100, markera dem, kopiera och lägg på sextondelarna, ställ sextondelarna till velocityvärde 40-50-60 sådär. Lägg sedan in lite "spökslag" på 32´ondelar här och där, velocityvärde 20-30-40 kanske. Variera med lite öppna hattar här och där. Testa även swingkvantisering, finns i de flesta program.

  5. #5
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    PF: Intressant - det måste jag prova. Det blir lite delaykänsla eller fattar jag fel?

    Annars är reverbet mycket viktigt. Helt torra trummor - i alla fall då det gäller "realistiska" sådana - låter oftast sunk. Brukar vara bra med nåt rumliknande - de flesta pluggar och effektenheter har väl några drum-room presets eller så. brukar också variera med olika reverb och olika mycket revereb/delay på de olika samplingarna. detta kan förvisso anses som helt åt skogen om man nu ska vara helt korrekt, möjligen, men det ger en bättre dynamik. Förvisso är det dumt att dränka grejerna i 40 sek decays och liknande.

    Jag bruka också köra flera trumljud på varandra med lite olika velocity för att variera ljudet, men kör helst en bassdrum (viktigast?) och en snare i stereo. Funkar förvisso även i VST-pluggen SR202 om man delar upp stereosamplingen och kör dessa gemensamt fast pannade åt var sitt håll.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, delaykänsla, eller "spelad känsla". Standardförfarandet för att programmera tamburin för övrigt, "in my book".

  7. #7
    Roberths avatar
    Senior
    PF´s förslag är väldigt bra tycker jag. Just spökslagen och lite rassel gör att det låter betydligt mer levande. Jag brukar även dubbla alla bastrummor med en rasslig virvel (tyst naturligtvis) för att simulera skramlet från trumsetet. Ofta är ju trumsamplingarna lite för rena vilket gör att det låter artificiellt.
    Sedan tycker jag programmering av "realistiska" trummor handlar om att analysera de småtricks trummisar håller på med. Det tar tid för oss synthnissar men det går.

    Tänk även på vilka ljud som kan låta samtidigt. En trummis har bara två armar och kan inte slå på mer än två saker samtidigt. Ofta en nybörjarmiss.

    /Rob

  8. #8
    Roberths avatar
    Senior
    Tillägg:
    Han har ju naturligtvis två fötter me´

  9. #9
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Roberth: Inte alla trummisar har två armar

    Har en riktig rockdiggare i bandet jag spelar i (ja, jag halkade in efter en omdaning för några år sedan och sedan dess blir det mer synth än rock, eller kanske snarare en blanding) och hans insikter om riktiga trummor är ofta mycket användbara. Ibland när jag menat att "för fasingen, en hi-hat till måste vi ha här för att stegra arrangemanget!" så kunde han hindra mig för att skapa trummisar med åtta armar eller mer... Svårt att fejka live, liksom

  10. #10
    deleted user
    Spinner vidare på "två fötter" [img]wink.gif[/img]

    Dom två fötterna i Cubase använder jag ofta vid trumprogrammering, alla förprogrammerade swingpatterns som finns i programmet faller mig inte i smaken, så jag gör egna genom att sparka lite hit och dit. Kruxet med förprogrammerade patterns är att alla ljud påverkas, dvs att alla ljud som är programmerade på samma steg flyttar sig exakt lika mycket. Om man istället manuellt sparkar lite på olika "ljud" så att anslaget inte hamnar exakt på mikrosekunden lika så låter det mer livligt enligt mig. En jävligt tidsödande men bra metod, nu väntar jag bara på att någon ska upplysa mig om den där knappen som jag aldrig sett som gör detta automatiskt.

  11. #11
    Roberths avatar
    Senior
    Har inte SX nån kvantiseringeffekt där man kan ställa in hur mycket det skall kvantiseras? Typ kvantisera lite löst eller smack on kvantisering.
    Har för mig det. Rätt coolt isåfall.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bionik: Nå´t som är kool är att kombinera kvantisering "på 24´an" (swing) med kvant på 16 (stenrak). Det kan ge lite sköna vibes. Fast nu sticker jag nog ut hakan, du kan sån´t här bra mycket bättre än mig. Du bara fiskar efter dumma kommentarer va? Huh? ;-)

  13. #13
    deleted user
    Det finns inga dumma kommentarer när det gäller sequenserprogram och Bionik. Jag anser mig vara världssämst på just sequenserprogram, men trumprogrammerande anser jag mig ha lite erfarenhet av. Även om trumljuden sällan är av denna jord så brukar jag ibland försöka få det att låta som en mänsklig trummis som fått låna ett rymdtrumset......eller rättare sagt två mänskliga trummisar eftersom ett rymdtrumset brukar vara utformat efter rymdgubbar (som ju alla vet har fyra armar och fyra ben). Jag kanske är helt ute och cyklar när det gäller naturlig trumprogrammering, men det är ju det som är så in i hel%"#te skönt med el-musik.....att det inte finns någon som vet hur det ska låta

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den känslan eftersträvar jag också; att förståsigpåare inte ska kunna förstå; att man kommer från en annan vinkling. Varför göra "äkta" trummor när man i stället (hypotetiskt & teoretiskt & platoniskt) kan göra ohyggligt balla trummor, liksom! ;-)

  15. #15
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Det är rätt! På dem bara

    Synthmusik är en lika egen sak som just synthen! Elektronisk musik har i sanning inga regler för med den gör man det man inte kan i andra stilar och med "riktiga" instrument. Förvisso finns också begränsningar på andra hållet, men man måste våga skilja sig och inte bara ge efter för nån billig keyboardkänsla (keayboards vill låta som riktiga instrument men låter i regel bara total dynga... och ger ytterligare liv till myten att "datorn" gör allt jobbet!)

  16. #16
    imported_Anders
    Tjo.
    Hoppla så många svar och intressant läsning.
    Har förstått att velocity är en av "grundtrixen" i det här fallet. spökslag har jag aldrig hört talas om men jag kan ana vad ni menar tror jag.

    Var in & kikade på "Drumkit from hell" verkar som det kommer en cd för mina behov snart :-)

    "Onaturliga trummor" hmm...kanske är nästa steg ;-)

    Knapp för slumpartade "sidossparkar" vill jag oxå ha !

    -Äkta eller inte- ?
    Well...inget är väl mer rätt eller fel än det andra. För min del handlar det enbart om vad som sätter "mellangärdet" i rörelse och jag kan imponeras av det mesta.
    Jag är garanterat inte med och slåss om mästartiteln som musiker men jag har upplevt saker tillsammans med andra som nästan får en att bli religiös ...nån slags enighet bland atomerna (hmm...) Ingen maskin i världen kan fixa det men det är en annan sak.

    Tack så jättemycket för visat intresse, jag kommer att följa diskussionerna vidare ...heders!
    Anders

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kult, Anders! För skräckinjagande exempel i ickerealitetens & den alltid så roliga experimentlustans tecken kan du t ex kolla in min "YTO video - radio mix" (finns för nedladdning eller streaming på www.mp3.com/beatley ) - den var jättekul att göra och har mycket konstiga trummor.

    Just ja; "...nån slags enighet bland atomerna (hmm...) Ingen maskin i världen kan fixa det men det är en annan sak" - helt fel. För mig kan bara maskiner fixa det, nästan. Såvida vi inte snackar jazztrummis som kan spela mjukt å skönt & groovigt som tusan, då hänger jag med. Fotnot: Maskiner kan inte fixa något, men däremot snillen vid maskiner.

  18. #18
    Roberths avatar
    Senior
    PF: Amen för det, broder!

  19. #19
    imported_Anders
    -PF-
    Så värst skräckingagande vet jag väl inte, däremot j-ligt bra och jag förstår att du haft kul.
    Gillar den där softa attityden, har dock aldrig blivit klok på hur det hänger ihop riktigt? ....uppenbart lätt och varsamt men med viss rastlöshet och stress som ingridiens.(menar stilen)

    Trummorna blir nog mariga att repa in för en trummis men å andra sidan kanske låten inte är avsedd för coverbandsmarknaden ;-)

    Hade varit kul att höra en naturlig röst i låten, naken-personlig och innerlig ...gärna kvinnlig.
    Vad handlar texten om ?

    Atomerna jag talade om lever av nuet och aldrig i ensamhet. och där har jag helt rätt :-)
    Anders (impad igen)

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I sitt nuvarande läge handlar den om just ingenting. "This is a sound of useful noise", "Yellow", "Orange". Man skulle ju kunna göra om den där melodislingan rent textmässigt å se´n fixa lite ny text... och sång... ptja, kanske kunde bli nå´t! :-) Programmeringen innefattar mycket swingkvantisering, se´n gillar jag teorin med att trummorna stretar åt ett elektroniskt håll samtidigt som resten av instrumenten försöker balansera med mer "normala" spelsätt (tänker främst på pianot). Ljudbilden är dock mufflig och bufflig. Placerar den i saker-som-ska-fixas-listan och tackar för responsen! :-)

  21. #21
    imported_Otto
    I min erfarenhet är kompression jäkligt viktig för att får samplade trummor att låta naturliga. Vet inte varför. Jag drar gärna på rätt hård komprimering fast med en lång attack (20-50ms) så att transistenterna bryter igenom.

    Är ljuden man jobbar med lite halvdanna kan det funka att dra dem genom en dist före kompressorn. Inte mycket dist då utan knappt så det hörs. Det ger lite mer liv i ljuden.

    Appropå reverb så tycker jag det funkar bäst med knappt hörbart reverb med mycket stereo effekt. (Efter kompressorn)

    Ett annat tipps är att spela in en maracas/ägg (akustisk!) och låta den ligga lågt i bakgrunden. Det ger lite liv håt hihaten.

    Och, jag höllt på att glömma.. NS-Kit
    Gratis kit som är helt ok.

  22. #22
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Compressorer är mycket bra verktyg. Man kan fula till rätt coola effekter med bara en helt enkel comperssor/limiter. Förstås intressant att köra olika grejer på olika trummor i kompet.

    Köpte ett helt gän ägg för nåt år sen just för att få lite liv i grejerna. Synd bara att man inte är så accurate när det gäller sync. brukar sluta med att man får sampla de olika ljuden och trycka in dem i arrangemanget för hand. Men åtminstone så ger det ändå dynamik i trumkompandet.

    I allmänhet är det lite kul att sampla och leka med akustiska trummor. Har flera kassar fulla med prylar som man kan slå och hamra på för att få fram kul ljud. Kompade förresten mitt band med hjälp av lite av detta (inklusive en fotogenlampa som jag har här i rummet breved) vid en liten session vi hade för att skaffa inspiration inför inspelningen av några nya låtar. Det är viktigt att ha kul

  23. #23
    Survey
    pf: hehe liten värld det är, såg att du pastade "YTO video - radio mix" , så tog och lyssnade .. och den kände jag ju igen , så kom på att jag har ju mailat dig om den låten tidigare med nån comment .. har nog ikvar det här nånstans hehe .. ah well hade ingen aning om det förens jag hörde .. då nämnde du ju också att du gick mer och mer åt reason hållet .. jobbade du för propellerheads eller?

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tjenare! Kul! Jo, jag jobbade på Propellerheads, skötte supporten där i ett år och en sommar sisådär. Brände ut mig tyvärr, eller höll på, så jag sade upp mig - det var tufft att själv köra supporten, vi borde varit två. Nu idag faktiskt så började jag på Sweden Midi Music. Mjukstartar med lite deltidsjobb. Så vi kanske lär höras på fler vis, det vet man aldrig... :-)

  25. #25
    mojito
    Trummor är kanske bland det svåraste att programmera, eller kanske snarare det svåraste att få riktigt bra. Inte för att det nödvändigtvis är det mest detaljerade (gitarr tex är mycket värre) utan för att det är så pass avgörande för hur hela låten kommer att svänga.

    Det är ett bra förslag att låta en trummis (helst en god vän och trummis så man förstår varann) trycka in trummorna. Dels för att trummisar tänker "spela" när de programmerar, men också för att de flesta något sånär duktiga trummisar inte ger sig förrän det låter vettigt o bra - det är en ren förolämpning för en ambitiös musikalisk trummis om det låter som en keyboardist eller gitarrist har programmerat trummorna. [img]tongue.gif[/img] Det svåraste här är väl att hitta en trummis som både tycker det är okej att programmera istället för att bara spela, o dessutom kan lära sig tekniken. [img]tongue.gif[/img]

    Det räcker med någon som har musikalitet, taktkänsla, o lite datorkunskap, för att göra bra trummor, men de bästa trumprogrammeringarna görs enligt mig av musiker, o de allra bästa av trummisar. För även om man inte är ute efter att få trummerna att låta så "spelade" som möjligt (det gör inte alltid jag, man kan ofta vilja "fuska" eller bara göra helt ospelbara grejer) så har en trummis i alla fall bättre uppfattning om hur ett trumset med cymbaler beter sig, svarar o låter, då han har pratat med dem, eller kanske snarare genom dem, alla de år han har spelat trummor. Eller tamburin...

    Till mina favorittrumprogrammerare hör utan tvekan Tom Jenkinson, Squarepusher, inte bara för att han gör de mest svårspelade o svårprogrammerade (jag fattar inte hur han bär sig åt) trummorna utan för att de låter skitbra, o han gör skitbra musik också. Squarepusher hittar man på Warp Records tror jag, fortfarande, o han är basist från början, men spelar även trummor o lite av varje. Pelle Lindvall gör också hemskt bra trummor, o han är även en av värdens mest inspelade studiotrummisar. Sen Roger Lynn´s trummaskin kom 1981 så har typ alla studiotrummisar utom en handfull blivit mer eller mindre arbetslösa. Det var inte längre självklart att när man ska göra en skiva med trummor så behövs en trummis, men det Lindvall började göra då, under 8o-talet var att lära sig alla trummaskiner ut o in, upp o ner allt eftersom de kom, så han fick jobba lika mycket, fast han programmerade åt alla, o det kunde gå typ två månader utan att han ens höll i ett par stockar. Jaja, skitsamma... han är bra i alla fall. Tex Wyclef Jean tycker jag oftast mest är ganska jobbig, men han hittar ju på saker som säljer, precis som tex Max Martin, som har i stort sett ett o samma trumkomp till alla sina hits, oavsett om det är Britney Spears, Backstreet Boys eller Celine Dion, men jag menar det säljer ju, folk i allmänhet bryr sig inte om trumkomp så länge de inte hakar upp sig på det o typ ramlar.

    Dynamik är a och o när man programmerar, velocity alltså, för oavsett kvantisering så har man ju slim to none chans att påverka tajmingen (som minst sagt påverkar groovet, o det är för övrigt det - tajming som gör att en maskin aldrig riktigt kommer att kunna låta trummis) så man får jobba på dynamiken. Jag skulle kunna skriva en bok om hur vad låter, hur länge, hur mycket o hur det accenteras (ofta mer eller mindre blir accenterat) när man spelar hur, på vad, med vad, vart o varför, men några små enkla saker kan man ju tänka på. Less is more så länge man siktar väl, o det viktigaste är att lyssna noga.

    Jag brukar först försöka göra en helhet som passar låten eller de tankar jag har inför låten, ett grundkomp alltså (kanske har man en basgång - underlättar, eller bara nåt slaskpiano o sång - får va beredd på att man kanske får ändra en del sen) o sen brukar jag ta instrument för instrument (slipa hi-hat... slipa virvel... hur låter kaggen nu?) o försöka få det att låta bra, sen brukar jag antagligen gå tillbaks till helheten igen.

    Hi-haten spelas oftast med en hand. En trummis accenterar mer eller mindre medvetet (o mer eller mindre mycket) vartannat slag, så spelar han åttondelar blir fjärdedelarna starkare, o spelar han sextondelar så blir åttondelarna starkare, o fjärdedelarna kanske ännu en smula starkare. Vid runt 9o-1oo bpm o uppåt har de flesta trummisar gått över till att spela 16-delar med båda händerna, accenteringen ändras inte just, men vill man vara riktigt petnoga kan man slopa det slaget som kommer samtidigt som backbeatet, virveln på 2an o 4an alltså, för att trummisen hade fått lov att göra det. Den huvudsakliga skillnaden är att en trummis som spelar hi-hat med både höger o vänster hand inte hinner ghosta (spökslag - små lätta duttar, känns mer än hörs) just alls på virveln emellanåt.

    äej jag orkar inte det blir för mycket...

  26. #26
    mojito
    Det är klart det är möjligt att programmera en hi-hat, ett helt trumkomp så det låter spelat o naturligt, det krävs bara en hel del jobbande med dynamik.

    Just hi-haten är väl mycket accenter, men för att den ska svänga behöver man ju inte bara använda olika hårda hi-hatslag, man kan pilla in liknande ljud också. En 16-delsshaker till 8-dels-hihat funkar ofta, eller bara enstaka shakerslag här o där, eller fottramp-hi-hat emellanåt, cabasa-ljud kan man smyga in o det brukar låta bra också.

    Eftersom hi-haten oftast spelas med en hand, har den i alla fall i regel samma princip som baskaggen (som oftast spelas med en fot). Gör man 16-delar blir den sista starkast. Med foten orkar få trummisar göra mer än två, o i hi-haten gör man sällan mer än tre med samma hand - tempot är givetvis avgörande här, men max två kagge o max tre hi-hat behöver inte ha just nån övre tempogräns alls, de flesta trummisar brukar fixa det, bara det låter bra. Den, eller de två innan den sista blir svagare, rätt mycket svagare, eftersom det blir som att de är "på väg" till den sista. Till skillnad från när man spelar 8- eller 16-delar eller mer med båda händerna. Då slår den första handen (höger oftast) en smula starkare än den som kommer efter/emellan (vänster oftast).

    Samma princip gäller när man placerar ut spökslag, o om man tänker "utfyllnad" o lägger dem lite svagare än hi-haten, rätt så emellan hi-hatslagen brukar det bli bra. Spökslag behöver såklart vara mycket svagare än andra enstaka slag o framför allt än virveln på backbeatet... duh...

    En ride-cymbal är accentmässigt samma princip som hi-haten, fast man spelar den i stort sett aldrig med två händer.

    Med trummor o cymbaler är det ju även så att stora saker låter betydligt mer än små. Det finns tex inga 1o´´ pukor (1o tum - diameter, ca 25 cm) som låter mer än en 16´´ golvpuka. Mörkare - större pukor behöver vara betydligt starkare än små, annars kommer det att låta konstigt. Trummisar slår även i regel hårdare (mer eller mindre medvetet) på större trummor o cymbaler, eftersom det är mer luft eller mer metall att sätta i rörelse för att det ska låta bra.

    Trummisar har hur som helst svårt för att göra saker som accenteras helt miffo, tvärtom - fel liksom, för såna saker strider helt mot hur de hade spelat dem. Det känns fel i hela kroppen, skevt, så andra instrumentalister o icketrummisar har lättare för att göra jätteskumma saker.

    En annan sak angående det här med "spelbara" trummor eller trummor som låter "spelade" eller ens som trummor, är Squarepushers grejer, särskilt på Hard Normal Daddy-skivan. Där har han programmerat trummorna, men så att det låter trumset, o precis varenda slag o hur trummorna o cymbalerna svarar, låter exakt som man kan förvänta sig att det hade låtit om en riktigt duktig o musikalisk trummis hade lirat, bara att det typ är ospelbart. Som trummis hör man att nån sitter o spelar, medan man fattar att det inte finns en chans att fixa det, kul känsla. Det är lekstuga, men inte bara sandlåda - det kan vem som helst göra, utan det är kontrollerat, insiktsfullt, detaljerat o framför allt musikaliskt, otroligt bra.
    http://www.warprecords.com/audio.php?id=190 RealAudio [img]wink.gif[/img] undrar om det funkar ens...

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    mojito : Mer mer mer! Det här är guld att veta för mig som maskinbatterist.

    Jag brukar ofta lägga grundvolym på alla de olika hihatslagen, och sedan ett visst slumpvärde som adderas till grundvärdet. Detta ger att man får ett beat som har kvar de grundläggande betoningarna, men ändå inte är samma hela tiden. Gör det hela mer levande.

  28. #28
    mojito
    KUL att nån läser [img]smile.gif[/img]

    Slumpmässiga värden på en grundvolym hjälper känslan skitmycket, det är sant. De allra mest rutinerade levande studiotrummisarna är alla väldigt dynamiskt jämna o kontrollerade - duktiga, men ändå fortfarande människor. Så slumpvärden, och att vartannat hi-hatslag är lite starkare ger mycket mer liv. Lägg en smula slumpaddering på allting, backbeatet på virveln också. Mycket på crashcymbaler, det blir skitbra.

    En annan liten ball enkel grej är ju om man gör hi-haten svagare då den kommer samtidigt som kaggen o virveln. Det ger lite känslan av nån sån 8o-tals samplad trummaskin som typ inte riktigt ”orkar” spela två ljud samtidigt. Kombinera med att lägga en bustyst virvel på alla kaggar o skramla o rassla till groovet lite allmänt så det blir jämnare - mer utsmetat, inte så kliniskt, sterilt, så tror jag det faller mig i smaken. Eeeh... Alanis Morrissette - Thank You tex, vare sig man gillar underbett eller Alanis Morisette så svänger trummorna i versen. Eller i många Pharcyde-loopar eller i vilken gammal old school hip hop som helst.

  29. #29
    Fleno
    Lyssnings exempel mojito!!! Jag vill höra något du har programmerat och att du sedan berättar vad du har gjort på den, dvs teknik, kvantisering, etc.....jag kan lägga upp filen om du inte har möjliget till det själv.

    Att programmera trummor är svårt, och man är illa ute om man ska få det att låta som ett riktigt trumset med en riktig trummis som spelar.

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fleno, jag vet att jag tjatar om nya Reason nu, men du måste ladda in Thiago Pinherio´s "One More Reason", just denna låt har faktiskt just det där - programmerade trummor som låter otroligt levande och realistiska, luftigt och skönt spelat.

  31. #31
    mojito
    Men Flen... I´m all talk! [img]eek.gif[/img]

    Alla mina programmeringar o grooves låter skit, jag kan bara i teorin. [img]biggrin.gif[/img]

    Jag har lite saker, fast inte på min dator, o det är inte mina låtar de ligger på, men jag ska höra mig för om man kan plocka ut trumkompen solade så man kan lägga upp dem. Jag är ju ingen datorkille så egentligen, men det borde funka.

    Edit: Jag måste såklart passa på att tacka PF för det här forumet. Det är otroligt fint o trevligt, funkar hur bra o smidigt som helst, o framför allt har jag lärt mig helt ovärdeligt med mycket nya saker, fått enormt mycket idéer o fruktansvärt bra tips (både användbara o onödiga) bara genom att glida runt o läsa o snoka, både om saker jag förstår mig på, inte vet nånting om, o kanske hade hört talas om. Grymt bra forum. [img]smile.gif[/img]

  32. #32
    Fleno
    Snacka med Allenius, han vill säkert lägga upp någon av sina låtar som du har programmerat trummorna på..... [img]biggrin.gif[/img]
    Och ta en hel låt vettja, de passar väl bättre i sitt sammanhang än solade.


    PF: Det var ju den låten jag laddade in först. Visst är de fräscha, luftiga och låter grymt bra, men speciellt verklighetstrogna är de ju inte.

  33. #33
    mojito
    Okej Flens, jag har lite kommersexempel nu, färdiga hit-låtar. [img]tongue.gif[/img] Vad ska jag göra o hur?

  34. #34
    Fleno
    Kan du maila de till mig? Jag skickar ett privat meddelande med min mailadress, ok!

  35. #35
    mojito
    Hmm... jag är ju ingen datorkille så... men kanske.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fleno: "speciellt verklighetstrogna är de ju inte"... ptja? Speciellt onaturliga är de ju inte... heller. [img]confused.gif[/img] Jag tycker det låter som en jazztrummis. Hade jag inte vetat ursprunget hade jag aldrig någonsin ens funderat på det. Jag hade nog mest tänkt "ah, vad skönt det är med en riktigt bra jazztrummis ändå, ibland". Syntsolot är iofs en total knockout. Men du; sola trumspåret (mixerregel två) å lyssna igen vetja. Det måste nästan vara inspelat med triggers?

    Mojito: Tack ska du ha, alltid roligt när folk uttrycker sympatier för forumet. Det är medlemmarna som gör forumet, så ju mer du skriver; ja, ju mer alla skriver, ju bättre blir 99musik. Roligt att ha dig här! ;-)

  37. #37
    mojito
    Roligt att vara här [img]smile.gif[/img]



    Programmeradetrummorköptips

  38. #38
    Fleno
    PF, är det de här trummorna du menar?

    För mig är det rätt uppenbart att det är programmerat. Man har varit duktig på velocity-programmering och att det är det som skapar det sväng som finns. Jag kan inte tänka mig att de har använt en riktig trummis till det där och triggat. I mina öron är det bara schysst programmerat.

    Fast vi kanske menar olika saker?!? Jag menar att det är dumdristigt att försöka efterlikna ett riktigt trumset spelat av en riktig trummis.
    Jag tycker att Reason-kompet är supercoolt, men inte att det "låter på riktigt"....

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej, det där är trummorna från What More Reason - låten som "showar off" vocodern. Jag menar trummorna från One More Reason, den andra demolåten, som är mer jazzig liksom! [img]wink.gif[/img]

  40. #40
    Fleno
    Aber ich sind ein dümkopf!!!

    Jag tyckte att du hade en jäkla konstig föreställning om vad jazz är för något..... [img]biggrin.gif[/img]

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, vad tar du mig för egentligen! [img]wink.gif[/img] God damn, man är väl uppväxt även på både Jan Johansson, Modern Jazz Quartet, Miles Davis å Quincy Jones å hans konstellationer, Gillespie å grabbarna.

    Nå, de här trummorna är väl inte så pjåkiga? [img]wink.gif[/img]

  42. #42
    Fleno
    Man vet ju aldrig.....du kanske hade provat några lustiga svampar ikväll.... [img]tongue.gif[/img]

    Jag håller helt med, "One more reason" är "lite" jazzigare. [img]wink.gif[/img]

    Och nej, jag vet inte heller hur galningen har lyckats med de där trummorna....man blir ju nästan förbannad.

    Eller hur han har fixat pianot för den delen.....

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, jag sa ju det ju! [img]wink.gif[/img]

    Kan vi då enas vid...
    citerar:...programmerade trummor som låter otroligt levande och realistiska, luftigt och skönt spelat...
    right, right? Och bara på så få trumsamplingar å allt... helt sjukt.

  44. #44
    Fleno
    Japp, vi är eniga....

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Va´ skönt! Då kan vi sova gott i natt rentav! [img]wink.gif[/img]

  46. #46
    mojito
    Inte sova, får man höra på de där jazziga trummorna hallå?

    Och Dizzie Gillespie heter karln ju [img]tongue.gif[/img]

  47. #47

    Redaktör
    Problemet är oftast bara att man kan tycka att något låter som en riktig trummis, men sen när man faktiskt jämför hör man att det är hur stor skillnad som helst, eller iallafall har jag känt det så många gånger. (Lite som syntstråkar, också när de är välprogrammerade.)

    För den som har Logic finns en trevlig grej i Transform-fönstret, där man slumpvis kan ändra velocity och timing. Om man först gör ett grundkomp med alla tipsen ovan, och sen kör lite lätt slumpifiering (2-5 velocity, 1-4 ticks beroende på tempo) så kan det låta mer naturligt, eftersom groovet inte är exakt likadant precis hela tiden.

    Själv tycker jag egentligen det är fånigt att försöka efterhärma trummisar på en dator, men det förhindrar ju inte att jag försökt göra det på våra låtar. [img]smile.gif[/img] ("Dehomosexualised" och "Hysterica America" framförallt, på Polish Inns hemsida, även om produktionen på Hysterica är lite, hm, alternativ (jag skyller på människan som spelade in oss... [img]wink.gif[/img] )

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mojito, lärorika och intressanta inlägg nu när man går tillbaka och läser. Forumet "lär ut å lär in" har jag nu tagit bort, men alla trådar är naturligtvis kvar, bara flyttade. Det blev en rätt tom kategori - gillar snarare när det är fullt med trådar under ett ämne.

Liknande ämnen

  1. Programmera dubbelkaggar
    Av DanielW i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 21:34
  2. Program för att "programmera" trummor?
    Av kneckenbauer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 13:44
  3. programmera syntar
    Av sisältää i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 10:24
  4. Programmera ljudapplikation
    Av Maddy i forum Övrig mjukvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 07:09
  5. programmera trummor i pro tools LE
    Av calaverasyndikatet i forum Pro Tools
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-01-31, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •