Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Att Go Live utan att GoLive! ;)

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Att Go Live utan att GoLive! ;)

    Fasen, jag har ju haft Ableton Live stående här på en hylla utan att bita tag i det. Till och med hade jag en version som bara var att uppgradera till 2.03 helt utan kostnad å allt. Grymt! Funkar suveränt att integrera med Reason 2.5 - helgen ser spännande ut, ska testa denna helt nya miljö. Är det smidigt att spela in audio i Live-programmet? Har ännu ej provat liksom, har bara lekt. Med denna setup kommer jag glida mer mot house igen känner jag. Beats are nice! Beats are fat! Fler som kör Live och kan dela med sig av åsikter / tips / erfarenheter? Snuskigt bra gränssnitt tycker jag, verkligen stilrent och skönt.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Oj, nu har jag kopplat å testat lite, det funkar svinbra! [img]smile.gif[/img]

    Det här skulle passa dig, Volantiz! Eller alla! [img]smile.gif[/img] Kultprogram!

  3. #3
    deleted user
    Jag hatar att arra låtar i vanliga sequenserprogram så för min del finns nog inget bättre program än Live, tyvärr tillåter inte min dator/ljudkort att jag kör det.....men under/efter sommaren ska jag fläskuppgradera min studio både mjukt och hårt [img]smile.gif[/img]

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    va? vill veta mer om det isåfall! ..har en polare i australien som tjatat om att jag måste testa det.. inte gjort än. Nån som vet om demoversionen fungerar bra?

  5. #5
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Sitter med demot på Live. Fungerar helt ok! Har väl inte testat det så hårt än. Dock får jag inte kopplingen mellan Reason 2.5 demot och Live demot att fungera. Men det kanske har att göra med att det är två demoprodukter?!?
    Pf, du kanske kan tala om hur man får det att fungera med kopplingen mellan de båda programmen?

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Starta Live först, starta sedan Reason. Reason hamnar då i ReWire slave mode. Gå till en Live-kanal och välj "Reason" som ingång. Klart!

    Men nej, ReWire funkar inte med demoversioner.

  7. #7
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Förstod nästan det. Trist!
    Dags att införskaffa Reason alltså! Är grymt sugen på att få börja leka på allvar med det programmet. 20 min är alldeles för kort tid. [img]frown.gif[/img]

    Någon som vet vad Live kostar och vart man kan köpa det?

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tror de kostar ungefär lika mycket, dvs runt 4000:-/st. Live borde du kunna köpa lite varstans, jag tror faktiskt Luthman grossar både Ableton och Propellerhead. Annars finns ju alternativet att handla från Düskland. Du har även möjlighet att handla Live online (liksom Reason från propparnas Prop Shop) från företagets hemsida; www.ableton.com är adressen.

  9. #9
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Tackar för infon! Får sätta igång och spara min surt förvärvade A-kasse pengar. Så kanske man har råd med iallafall Reason om något år lr så [img]frown.gif[/img]

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tell me about it! Vi får ta och hitta jobb nu snart, eller hur! Eller hur! [img]smile.gif[/img]

    Fasen, förresten, jag som satt å skrävlade om min Powerbook å hur mycket den klarade, nu när jag kör ReWire å lägger på en massa skräp å lajar så börjar den gå på knäna rejält & man känner behovet av en G5´a på 2 x 3 ghz komma krypande.

    Hjälper inte så mycket att jag kör 828´an å ställer upp latency´n. Hjälper inte så mycket att jag ställer ned färgdjupet till tusentals färger. Kan man inte köpa lite CPU-kraft på tub, öppna datorn å smörja in den med lite mer power?

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fasen, kollar datorns processkontroll, och bara genom att vara igång (inte i playläge) så suger Live mellan 40-53% CPU(!). Reason ligger mellan 0,30 och 5%... känns som om Live kanske inte är så där superoptimerat som man kan tro. Finns det nå´n 99mac´are som kan länka till den tråd där, där en kille beskrev hur man kunde optimera datorn genom att stänga av en massa nätverkstjänster & annat man vanligen inte behöver? TACK på förhand!

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bad Live News

    Fan också! Fan, fan fan! [img]mad.gif[/img]

    Här hittar man ett program som verkar helt perfekt till vad man vill kunna göra - och funkar rätt bra, otroligt smart upplagt... men ju fler tracks jag skapat (ja, inte fler än 6-7 spår... ugh), ju sävligare jobbar datorn. Har läst nu en massa på Ableton´s sajt och det visar sig att Live inte alls är Altivec-optimerat (Altivec=G4-processorn) och jättemånga Mac-användare har samma problem som jag. Problemen är extra tydliga under MacOS X. Och jag som tänkte jobba just i MacOS X. Så jäkla sunkigt när man har kopplat alla syntar och känner sig kreativ - ja, då visar det sig att Ableton fullkomligt struntat i att optimera för Mac. Programmet nyttjar 25-30% på en motsvarande PC men suger 90% på en Mac. Allt handlar om att mjukvaran inte är färdig - och ändå är versionsnumret 2.03 & man tror att allt ska vara fix & ready to rumble.

    Jag får lust att helt enkelt skita i Mac´en och köpa en PC bara för att jag vill bort från alla sävlighetsproblem som kommer av att utvecklarna, företagen, mjukvaruföretagen, fokuserar så jävulskt på PC-plattformen.

    Kommer just nu bara på två feta undantag: Propellerhead och Emagic - de här två gör Mac-program som är helt fantastiskt sköna. Men jag kan ju inte göra Live-liknande grejer i Logic... och Live HAR jag här å allt...

    FAAN säger jag bara, vilken kreativitets-killer... :/

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    det var ju lite smått illa det där [img]frown.gif[/img]

    ingen info om grabbarna/töserna kommer fixa det?

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    De har ett eget forum, där en massa folk har gnällt, och en kille på Ableton svarar väl typ, "it´s on our list of things to do". Tack då! :/ När då, undrar man...

    PS. Eftersom jag ställde ned skärmupplösningen till tusentals i stället för miljontals färger i mitt sökande efter ett snabbt Live går nu min Mac mycket snabbare än förut, rent allmänt (t ex vid surfning) så datorn känns knappast sävlig som sådan... men det hjälpte bara marginellt med Live. Installera MacOS 9 nu då? Hmm...

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Äej, fan, nu vet jag. Lösningen på alla världsproblem!



    Ah, ska sova gott i natt... [img]smile.gif[/img]

  16. #16
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Även solen har sina fläckar tycks det som [img]frown.gif[/img]

    Jobb ja, det skulle sitta fint med ett sånt just nu. :| Har dock skaffat en f-skattsedel så nu kanske man kan få in lite jobb den vägen.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad är din "profession" då, förresten? [img]smile.gif[/img]

  18. #18
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Är programmerare och systemutvecklare i grunden så jag satsar på att erbjuda tjänster (hmm låter skumt det där [img]smile.gif[/img] ) inom systemutveckling och support. Tyvärr är man ju inte ensam om kakan, så det vill till att man ligger i och gör sig synlig.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om du har nå´t på G så kan vi slå våra påsar ihop, jag är kungen av support! [img]wink.gif[/img]

  20. #20
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Skall ha det i tankarna om jag hittar något maffigt supportjobb!!!

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Min kalender är öppen för fika på Nytorget "every sunny day"... [img]wink.gif[/img]

  22. #22
    xis
    citerar:skapades ursprungligen av PF:
    Min kalender är öppen för fika på Nytorget "every sunny day"... [img]wink.gif[/img]
    Då ska man kanske ses, har studion alldeles i närheten.

    [img]smile.gif[/img] Just nu har Estrad en deal för Reason och Live i ett paket. [img]smile.gif[/img]

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Koolt! Bäst funkar fika på onsdag, för då är dagiset öppet för vår lille kille.

    Men om jag känner Sverige rätt kommer det regna på onsdag! [img]rolleyes.gif[/img] [img]wink.gif[/img]

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 17:02
  2. live med midikeyboard+syntmodul utan dator?
    Av Zabaione i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 23:09
  3. Live utan stärkare?
    Av Porkij i forum Stränginstrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 16:37
  4. Utan dator
    Av hammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •