Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Cubasebekymmer

  1. #1
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior

    Cubasebekymmer

    När jag exempelvis spelat in en basgång och skall loopa denna hugger Cubase alltid första tonen i loopen om den börjar precis vid noll (alltså vid 1.1.1.0). Synthen är polyfonisk och ingen aftertouch finns samt att sista noten i loopen slutar i god tid innan första noten startar. Hur kommer jag runt detta? Tacksam för snabbt svar då jag äntligen börjat testa Cubase och känner hur kreativiteten flöda.

  2. #2
    Fleno
    Nu var det ett tag sedan jag använde Cubase. Men det jag kommer ihåg, och som irriterade mig något fruktansvärt, var att om man hade en mjukvaru-synth eller sampler så brukade Cubase missa första tonen.

    Är det en mjukvarusynth du använder? I sådant fall är det nog tyvärr en bugg. Det jag brukade göra var att flytta hela låten till takt 5 och sedan starta låten ifrån takt 4, då får man en tyst takt men å andra sidan får man med alla toner...... [img]rolleyes.gif[/img]

  3. #3
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Adde : Gå in under Options/Metronome. Där ska du kryssa i prerecord-rutan. Då funkar det.

  4. #4
    Fleno
    citerar:skapades ursprungligen av encore:
    Adde : Gå in under Options/Metronome. Där ska du kryssa i prerecord-rutan. Då funkar det.
    Jag vet att mitt problem av liknanade karaktär inte berodde på det i alla fall....

    Men, om tonen även har försvunnit grafiskt i editorn då är det Encores lösning som gäller.....Om man spelar in och spelar lite "på" så kanske man råkar lägga tonen innan ettan, har man inte pre-record ikryssat så struntar Cubase att ta med den tonen i inspelningen.

    Däremot, är tonen synlig i editorn och den fortfarande inte låter när man spelar från början så tror jag att min teori stämmer.....

  5. #5
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tonen kan ju ligga en liten bit precis innan ettan om man klipper en loop så huggs ettan av. Klicka på "klutten" och flytta tonen exact på ettan, om sista tonen slutar innan så är det väll basgången är sådan.

  6. #6
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Fleno : Ah, så kan det va´.

    Adde : Alltså, får du inte första tonen IN i Cubase (synlig i key-edit), då ska du kryssa i "pre-record". Får du däremot inte första tonen UT ur Cubase ska du följa Fleno´s råd och flytta fram loopen några takter.

  7. #7
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Tonen är synlig i key-edit och den börjar precis vid första slaget och ingen överlappning sker mellan sista tonen i loopen och den första. Jag kan ju alltid testa att flytta fram några takter så får vi se om det hjälper men det stör mig att det är så. Varför egentligen? Hinner inte synthen (Yamaha CS6x) att ta emot första MIDI-signalen? Ligger det ngn fördröjning innan signaler börjar sändas?

  8. #8
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Ett par frågor:

    . Vad har du för MIDI-interface?
    . Vilken version av Cubase?
    . Monitorerar du genom Cubase?

  9. #9
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Jag kör MIDI-interfacet i mitt Soundblaster 5.1-ljudkort och Cubase 5.1. Alla ljud genereras av min Yamaha och jag använder inga mjukvarusynthar.

  10. #10
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Adde, jag har en fråga till. Händer det här när du "loopar" ett stycke med Cubase? Alltså, försvinner den första noten BARA när du loopar ett stycke, eller händer det oavsett om du loopar eller inte?

  11. #11
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Skickar du något program select till synten? I så fall kan det vara därför. Synten hinner inte spela tonen då den håller på att ladda ett "nytt" ljud.

    Kan räcka med att du satt en viss patch på spåret, då skickar den prg select varje gång du startar från början tror jag.

  12. #12
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    encore: Jag tror nästan att det händer oavsett om jag loopar eller ej eftersom detta även inträffar i första takten (som är "originalet").

    Peter H: Detta kan låta rimligt eftersom jag skickar programselect till synthen och detta sker då kanske vid varje tillfälle loopen spelas. Då bör jag kanske komma runt detta om jag (som Fleno tipsade om) börjar på takt 5 (för att alla programselect ska hinna laddas) samt att jag ej använder 1:a takten som loop utan gör en ny takt och använder som loop istället...tror ni att det skulle funka? Sitter tyvärr på jobbet nu och har ingen möjlighet att testa nu... [img]frown.gif[/img]

  13. #13
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Låter rimligt tycker jag med.

    Jag kör själv Cubase SX, och börjar aldrig på 1:a takten utan skuttar in till takt 5 eller 9. Jag har inte kört 5.1, men en trave andra versioner, och aldrig haft det problemet du har.

    Jag är lite anti mot prg.chg. De ljud jag har till en viss låt dumpar jag ett och ett och sparar i samma katalog där låten i sig är sparad. På så sätt kan jag inte supa bort något, och spara över av misstag (okej - jag kan, men det är inte lika lätt, hehe)

    Nord Modular:n jobbar på det sättet, och det passar mig perfekt. Synd bara att inte Cubase har en vettig SysEx-hanterare inbyggt. MidiOx funkar fint, men Cubase käkar upp midiportarna trots att drivrutinerna till midi-interfacet är multi-client [img]frown.gif[/img]

  14. #14
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Rizzo : Men det finns ju en inbyggd SYSEX-hanterare i Cubase, iaf under 5.1. Du aktiverar den genom att gå in på Modules/Setup. Klicka YES under "Active"-kolumnen på "SysEx Editor". Sen startar du den genom att gå in på list-editorn (normalt CTRL-G), välja ett sysex-meddelanden (som du t.ex importerar via en midi-fil) och starta Modules/SysEX Editor/Midi SysEx Editor. Det finns alltså, men är lite osmidigt, eftersom att man måste välja något sysex-meddelande för att starta editorn. Förstår inte riktigt varför de har gjort den så. Använder själv också MidiOX numera.

  15. #15
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Encore: Jag skrev vettig [img]graemlins/crazylol.gif[/img]

  16. #16
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Jag testade era knep och nu fungerar det men jag vet ärligt talat inte vad som var lösningen.
    Jag startade loopen på takt 9 utan att köra programselect och fick då allt att fungera. Därefter testade jag med att lägga på programselect samtidigt som jag flyttade allt till 1:a takten och även det fungerade utan att första tonen hoppades över...skumt...

  17. #17
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Toppen att det funkar!

    Angående skumma saker .. Welcome to the World of Steinberg [img]wink.gif[/img]

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •