Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Vad kan Reason göra för mig?

  1. #1
    gibixx

    Vad kan Reason göra för mig?

    Jag har aldrig sysslat med program liknande Reason förut. Utan endast använt mig utav Cool Edit. Inom några veckor kommer jag gå över till Cubase.

    Men jag minns tiden då man satt och klinkade i Fasttracker. Funkar softsynthar. Tex i Reason. På samma sätt som i fasttracker.. Att man kan använda t-bordet till att ta fram toner osv?.

    Kan tänka mig att detta låter väldigt roligt för er som är erfarna inom detta. Men som sagt. Jag har bara suttit och linat guror och basar in i min dator. Inte sysslat med något MIDI alls.

    Och trummorna som finns med i Reason 2. Hur är dom?. Musiken vi gör är lite soft rock med lite synthigare trummor [img]smile.gif[/img] .

    Jaja.. Hoppas ni kan hjälpa mig med något iaf [img]smile.gif[/img] .. Jag bara babblar..

  2. #2
    mechatronic
    du kommer inte kunna använda dig av tangentpordet att klicka in tonerna... men musen kan du använda.

    trummorna kan man göra som man vill... ladda in vilka samplingar som helst i trummaskinen.

    om du bara är ute efter trummor är det nog bättre att skaffa en VST-trummaskin och använda den direkt i cubase.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Finns väl program som emulerar midi-keyboard med tgb? Borde funka i Reason...

    Håller nog med Mech, om du bara vill ha lite trummor och resten är audio ser jag inte vitsen med Reason... Fast det är klart, om du är ute efter softsynthar så kan du ju alltid löra dom över rewire...

  4. #4
    gibixx
    Ok.
    Tack för svaren. Jag känner att det är nog bäst att jag tar och läser på lite om detta [img]smile.gif[/img] .
    Får ta och tanka hem demot och pillra och läsa lite.

  5. #5
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Ladda defenitivt ned demot och testa runt lite. Och ett tips är att testa Reason med ett midiklaviatur. Då kan du nog skapa det mesta du är ute efter i musikväg.
    Några mer ingående detaljer kring programmet överlåter jag till Reason-gurun PF eller Propellerheads hemsida. Har dock själv suttit och lekt med demot i några dagar och är helt såld på programmet.

    Lycka till!

  6. #6
    GlobalMotion
    Gibixx! Jag måste bara rekommendera www.renoise.com

    Vart i Östersund bor du? Jag gjorde en del av min lumpen tid på ATS. Trevlig stad!

  7. #7
    gibixx
    Se där ja...
    Bor nära travet. Håller med om att det är en trevlig stad. Men är nog på väg att flytta härifrån snart.

    Tack för länken. Ska kika lite på den sidan.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    citerar:Peter H: "För att balansera upp lite:

    Satt på jobbet igåt kväll, och gjorde en databasuppdatering åt en kund i 1.3km/h.

    Tankade ner Reason-demot för att ha nåt att laja med medans jag väntade. Lyssnade lite på demolåtarna. Lät väl sådär tyckte jag, "Industrial Insect" var det enda som jag gillade soundet på, resten lät just mjukvarusynth i mina öron.

    Valde New, fick tokspelet på sequencern, det totalplottriga gränssnittet utan någon som helst överblick, och stängde av eländet efter 5 minuter...

    Reason är inte för mej helt enkelt... Bara en sån sak som att man inte kan utnyttja hela skärmen, för racket är en fast bredd, sen får man skrolla upp & ner! Så s*tans dumt!"
    1. Man kan utnyttja hela skärmen, till sequencerfönstret. Racket är som det är. Har man en stor skärm får man plats med bägge. Helst ska man kanske ha två skärmar.

    2. Man scrollar inte upp och ned i racket, man väljer spår i sequencern och då hoppar racket till aktuell enhet. Man kan även "fälla ihop" rackutrustning man inte skruvar på för att få saker och ting mer överblickbara.

    3. Just a thought: Jag tror ingenting låter bra om man "approachar" en pryl med "Okej, vad är nu det här för skit".

  9. #9
    Fleno
    Jag upplevde Reason på samma sätt som Peter beskriver det första gången jag provade det. Plottrigt och förvirrande. Jag har provat det några gånger till men gillar absolut inte produktionssättet. Anledningen till att jag använder en dator för inspelning är för att slippa se alla kablar och flytta fram och tillbaka i ett rack, i alla fall inte på det sättet Reason efterliknar verkligheten.

    Jag har använt det i en produktion en gång, men då var det ett par stråk grejer som jag anväde Reasons Orkester bank till, kanon ljud! Jag hoppade helt enkelt in i Reason, spelade stråkarna och exporterade ljudfilen och fortsatte i Logic.

    Tyvärr så är Reason inget för mig, och det beror på de typer av produktioner jag gör. och då lämpar sig inte Reason alls. Men den har en massa kul och roliga saker.....

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En sak som verkligen suger med Propellerheads * samtliga * program är den förbaskade verifieringen med CD-skivor. Är i skrivande stund drabbad. Min lille son döpte om namnet på hårddiskikonen och då hittar Reason en förändring. Även om man byter tillbaka till namnet som gällde nyss. ReCycle kan jag inte heller köra. Jag som hade en kreativ idé. Om denna Propellerhead-"innovation" säger jag: Uselt!

    [img]mad.gif[/img]

  11. #11
    Fleno
    Nu ska jag inte komma här och säga saker till fd support killen på propellerheads....men de problem jag hade löstes i version 2.01

    Eller som de själva säger:

    Repeated Authorization Required

    Platforms and Version
    Reason 2.0 for Mac OS 9 and Mac OS X.

    Problem
    Upon launch, Reason requires the user to type in the serial number, even though the program has already been authorized to run on this machine.

    Fix
    Reason now only needs to be reauthorized following a major system change.


    Är det en major system change att döpa om hårddisken?

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    [img]mad.gif[/img] Tydligen...

    Fast just Reason har förstås blivit mycket bättre på det här sedan 2.01 kom, men ändå. Den här helgen blev ju inte så musik-produktiv... [img]frown.gif[/img] ...man brukar ju inte ha med sig CD-skivorna vart man än går...

  13. #13
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Här kastar vi oss vilt mellan ämnena... [img]smile.gif[/img]

    citerar:
    2. Man scrollar inte upp och ned i racket, man väljer spår i sequencern och då hoppar racket till aktuell enhet.
    Lurigt. Antingen missade jag det helt, eller också funkade det inte...

    citerar:
    3. Just a thought: Jag tror ingenting låter bra om man "approachar" en pryl med "Okej, vad är nu det här för skit".
    Det där är inte riktigt sant. Reason 1.0 testade jag med stor nyfikenhet. Men förutom total recall var det faktiskt *ingenting* som tilltalade mej i programmet. När tvåan kom var jag naturligtvis lite mer skeptisk, men Malström lät kul, så även då försökte jag verkligen gilla det.

    Nu på tredje vändan var det väl mest som ett tidsfördriv, men jag måste säga att jag inte hittar in i programmet alls... Och då har jag ändå använt åtskilliga musikdatorprogram under åren, och förutom KCS så har jag aldrig haft problem med att lära mej nåt...

    Nåja, don efter person [img]smile.gif[/img]

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jupp! KCS ja, det fipplade man ju en del med för några år sedan. Snacka om knasigt gränssnitt. Men det hade gott rykte.

  15. #15
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det funkade ju, till skillnad från många andra program [img]smile.gif[/img]

    Men det var jäkligt svårt att göra nåt vettigt med, om man faktiskt ville utnyttja det som datorsequencer. Om man istället tänkte "midi-bandspelare" var det säkert kanon...

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp. Jag hade Steinberg Twelve till Atarin i samma veva, det hängde sig jämt; KCS snurrade i alla fall som du säger. Har gjort en av mina första låtar-jag-fortfarande-lyssnar-på med KCS faktiskt, men då blev det just bandspelarsession, förutom trummorna som "stepprogramerades" i KCS på programmets mycket märkliga manér.

  17. #17
    mastgrr
    Varför Reason kanske låter skit är för att den kör i -3db på grund (av någon anledning). Se bara till att använda en kompressor och limiter på alla instrument, då låter det mycket bättre [img]smile.gif[/img] . Substractorn är... tja, inte så bra åt annat än att göra baser och enkla små ljud.

    Reason är... fantastiskt. Otroligt. Underbart. Det är så enkelt och så coolt.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tycker just Subtractor är en av de mest fantastiska instrumenten, å andra sidan... [img]wink.gif[/img]

    Låter skit? I så fall har jag vax i öronen. Heta vax.

  19. #19
    mastgrr
    Skit är ett milt ord jämfört med vad som sagts om ljudkvaliten på propellerheads.se forumet [img]smile.gif[/img]

    Reason är som vilket program som helst. Den har sina brister, men jag tycker dom bristerna faller bort rätt kvickt då man lärt sig använda programmet och börjat förstå hur man ska arbeta med det.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är väl just det, jag har väl hittat en väg som passar mig. Men jag har jämfört Reason med många fina hårdvarusyntar och inte alls kommit fram till att Reason skulle låta sämre, snarare tvärtom med tanke på hur mycket det klarar. Många av de som skriver inlägg på P-heads eget forum verkar onekligen lite bakom flötet också, tyvärr.

  21. #21
    imported_Jim
    Det kräver lite arbete men Reason kan låta precis hur bra som helst. Många jämför nog med presets på hårdvarusynthar som är dränkta i effekter. Jag gjorde en låt förra året i Reason som jag släppt på Tranceform Records i Finland och den har fått fin kritik, bla har det sagts att den är "stunningly beautiful", så nog låter programmet bra allt. Många av snubbarna på Prop-forumet verkar ju inte ens veta vad dom håller på med. Men en devis som ofta nämns är - shit in shit out, dvs har man dåligt råmaterial så blir det dåligt i slutändan med.

  22. #22
    imported_Frej
    Jag måste nog säga att om man skruvar på synthljuden i reason så får man ofta fram precis det man vill, utan att bli besviken. Nu har jag suttit med programmet i något år, kanske två, minns inte riktigt, men jag märker att det fortfarande finns saker man inte tänkt på och rattar att snurra på.
    Det är bra. Bättre än man tror. Men har man en studio full med mackapärer som kostar över tiotusen kronor stycket så varför byta till mjukvara?
    Sen beror det lite på vad man gör förstås. PF och jag gillar ju house, det kanske lämpar sig för det. Det enda man önskar sig vidare är en bättre audiofunktion. Att slänga in sina samples i rex2-format funkar ju förvisso rätt bra, men där är både logic och cubase långt före. Synd, för då kanske jag skulle slippa köra grejer simultant.

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    citerar: Men har man en studio full med mackapärer som kostar över tiotusen kronor stycket så varför byta till mjukvara?
    Om man har en liten familj och vill umgås med dem men samtidigt kunna göra musik, kan man skaffa en laptop & Reason och få massor av idéer "undanskuffade" och inte känna att man får panik för att hemstudion står och dammar. Det värsta - i mitt fall - är att det också oftast blir bättre resultat med Reason än med hemstudion. Programmet förnyar mig, tar mig på nya äventyr.

  24. #24
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Reason är om man får säga så ett väldigt vettigt program för att lära sig att arbeta med syntar, midi etc. Har själv inte det bästa pejlet på hur allting fungerar med syntar, kopplingar till olika effekter och patchningar hit och dit. Så istället för att köpa mig hårdvara för tusentals kronor, så har jag här en mjukvara som kan erbjuda mig en hel studiorigg i ett vettigt format till en överkommlig summa pengar. Tycker jag sedan att jag vuxit ur programmet så är det bara att gå vidare med en hårdvarustudio som jag dessutom har skaffat mig lite kunskap om hur man skall arbeta i. Vet inte om det tillförde så mycket. Men det är iallafall min syn på Reason, förutom att det är ett himla trevligt program att jobba i.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Så kan man se det - absolut. Man kan också komma från andra hållet, att man kan hårdvaran men känner begränsningar i den. Nåväl! [img]wink.gif[/img] Säger bara Dr. Rex; ett fantastiskt instrument som inte finns i hårdvaruform.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eminent artikel om vocoding i allmänhet och BV-512 i synnerhet. Klart läsvärt & kul! Med ljudexempel från vocoderns företrädare, the Voder! Det ni!

    http://www.propellerheads.se/home/di.../reason05.html

  27. #27
    mastgrr
    Det var en bra artikel. Jag har som aldrig som fattat det hela med vad man kan göra med Vocodern direkt, men nu kan jag göra lite funkiga grejer.

    "I just called... To say... That I love you..."

    Stevie Wonder...

    Den låten var faktiskt ruskigt populär då jag var i Kina konstigt nog. Seriöst! Jag hatar den låten nu för att min kompis morbror hade köpt västerländska låtar (eftersom jag är från västvärlden) för min skull då vi bilade runt i Kina. Visst, första gångerna så var den kul... Men herregud! Vi åkte runt i kanske i två veckor, och då blev det mer frustrerande [img]smile.gif[/img]

    Jag som blev lite irriterande på hur utdragen låten var på slutet då han först sjöng refrängen kanske tio gånger och sen tio igånger igen fast med igenom en vocoder...

Liknande ämnen

  1. MPC4000 - vad kan man göra med en sån?
    Av Rotwang i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 14:13
  2. Vad göra med patch?
    Av ruger i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 18:24
  3. Reason adapted låtar i Reason
    Av Maxwell i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 01:07
  4. Hur göra AU av VST?
    Av Disobedient i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •