Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: refills -> reason

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    refills -> reason

    Gratis - är det inte ett underbart ord? [img]wink.gif[/img] Jag hittar lite ReFiller då och då, nu gjorde jag en sökning på Google på skoj och hittade http://www.stelaxy.de - sobert svartvit sajt från en smakfull typ i Tyskland. Riktigt fina ljud, bland annat en herrans massa grymma loopar (i RX2-format!) från Reaktor mm. Sajten är lite kryptiskt kodad, vilket gör att man kanske får svårt att ladda hem filerna, "filnamn.php" osv. Döp om filerna till "filnamn.rfl" så funkar det. Åtminstone min Mac försökte öppna refillerna i ett webläsarfönster annars, det blev inte så lyckat. Högerklicka och "spara som", så är det lugnt.

    Edit: Död bildlänk. :hmmm:

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hoppla! Han var ingen vidare rappare... eller rättare sagt, för att vara tysk var han riktigt bra rappare. Rimmen påminner om vad en amerikansk fjärdeklassare skulle komma upp med ungefär... lite sött. * PF fnissar i natten * Arrangemangen var inte helt oävna dock, lite "Pet Shop Boys 1991 möter Modern Talking". Rätt illa, med andra ord, men ändå. Jag försöker vara snäll här! ;-)

  3. #3
    J3000
    Kanonsida !!
    Hittade en massa roliga refills, tankar för fulla muggar. Typ.

  4. #4
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Reason i all ära, men varför och nu är det ett _stort_ varför inte ha stöd för VSTi, midi-ut och så vidare i Reason - standalone? sure, användarvänligt?, nope. Skulle få göra en mix på en kompis låt vilket slutade med att jag fick tanka 1,2 _gig_ Refills av olika slag.

    Hur idiotiskt är inte det? du kan köra låten i Selfcontained men du måste ändå ha refillerna om du ska öppna det sen själv - väldigt standalone.. *urk*

  5. #5
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    och vad jag menar är att då kan dom lika gärna lägga in stöd för VSTi, midi ut och så vidare eftersom det kommer ju knappast bli mindre "standalone" för det

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Angående VSTi och annat i Reason: Reason lever i en tight integrerad värld, där de vill kunna garantera att allting fungerar. Blandar du in VSTi och annat i den leken så ökar chansen till att Reason kraschar på grund av yttre påverkan radikalt.

    Det är det valet som Propellerheads har gjort, och uppenbarligen så fungerar det rätt bra. Har aldrig hört någon klaga på krascher med Reason faktiskt. De klagomål man oftast hör verkar vara bristen på följande:
    * VST-integration (AU också på Mac)
    * MIDI
    * Audio

  7. #7
    J3000
    Skulle dock vara jävligt soft med VST i Reason..

  8. #8
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Jovisst jgb så ökar krasch-risken markant med VSTi-stöd (speciellt freeware då dom oftast är lite slarviga kodade) men, det hade vart guldvärt i mina ögon ändå - reason är grymt snabbarbetat (lättaste sekvensern) ändå så kan man göra så pass komplicerade saker som man gör (eller jag iaf )

    men men, detta är ju bara önsketänkande - förstår dock inte varför man inte köpte FruityLoops igentligen (mer synthar, effekter och så vidare + stöd för allt). Tycker det är svagt arbetat utav Propellerheads-lirarna på det sättet att dom faktiskt inte lyssnar på vad konsumenterna vill ha (iofs så kanske dom gör det, men dom är ju så grymt hemlighetsfulla). Men det är ju inte så att dom kan chocka en person igenom att avslöja att nästa Reason har stöd för midi ut/VSTi. Tror faktiskt folk börjar inse just det faktum och börjar gå över till Fruityloops (har många kompisar som införskaffat FL istället för Reason)

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Men vänta nu.. det där med refills på sidan av.. de samplingar man använder därifrån kan man väl ändå baka in i projekt-filen om man vill?

    Största nackdelen med Reason som jag ser det.. inga rena audiospår för långa inspelningar (iofs så kanske det är nästan lika smidigt att använda en sampler för sånt?)

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Till största delen är klagomålen en massa missförstånd. Reasons instrument äter kollosalt mycket * mindre * processorkraft än VST-instrument. Försök få en halvtrött dator att spela upp 500 röster med FM7 eller Pro 53... :-)

    Men audio in och kanske 4/8 spår och MIDI ut är ju önskedrömmar från de flesta. Även mig. Vad gäller mjukvarusyntljuden så kan man göra lika koola grejer som ovan nämnda VST-instrument kan t ex.

    Att man inte kan bygga in ReFill-ljud i sina låtar är mycket enkelt, Propellerheads har sett till att de som gör ReFills på professionell basis ska kunna tjäna pengar på detta. Det är motsvarigheten till ROM-korten man köpte till sina hårdvarusyntar förr.

    Är man smart bakar man i så fall i stället in samplingar, vilket är mycket enkelt. Är det något sample man verkligen måste ha med från ett ReFill och ska skicka låten till en polare kan man ju exportera sample:t från Reason som AIFF / WAV och sedan importera detta sedan.

    Att P-heads är så hemliga och använder så få av andras teknologier tycker jag bara är skönt. Reason hänger sig aldrig och det är hur välkodat som helst. Sånt får ta lite extra tid tycker jag.

    Fruityloops; well, jag har kollat på det. Rörigt meck med ett jättekonstigt GUI och en helt kass sequencerdel i mina ögon. Jag skulle inte kunna använda det. Dessutom är det bara till PC. Macen är trots allt några snäpp bättre som musikdator.

    Dessutom, allt man vill ha till Reason får man ju om man har en "host", en ReWire-chef, t ex Cubase SX / Nuendo, Logic eller ProTools.

  11. #11

    Redaktör
    Om jag minns rätt så tyckte Nathorst-Böös i en intervju med Sound on Sound att ljudinspelning 1) inte skulle bli lika bra som i andra program utan att kräva väldigt mycket arbete, 2) skulle göra programmet mer komplext utan att egentligen vinna så mycket på det. Fast jag tror att kommer lägga till ljudinspelning före de lägger till VST-stöd, av just de skäl som jgb anförde.

    Aha, här:

    "People ask us 'What is your hang-up with audio, what is your hang-up with VST plug-ins? Why don't you just do it?' And I don't think there is a hang-up. We'd like to think that Reason is not a 'me too' product. There were certainly soft synthesizers before it, but something that we did ? we're not exactly sure what it was ? took it to another level. If we ever do hard disk recording, I'd like to try to pull off the same trick again! I don't want to just do a 'me too' thing for adding hard disk tracks to Reason; even though it would probably be practical, it's not what we are about. It's not right for us. We'd just be an inferior Cubase, and why would we want to be that?"

Liknande ämnen

  1. Hur funkar det egentligen med refills?
    Av Nicko35 i forum Reason Studios
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 17:15
  2. Gratis Refills
    Av soulman79 i forum Reason Studios
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 09:49
  3. Gratis Refills till Thor?
    Av hammer i forum Reason Studios
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 16:19
  4. problem med reason refills
    Av Diablero i forum Reason Studios
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-08-12, 14:52
  5. ReFills?
    Av Mårre i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-25, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •