Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: HJÄLP Får inte logic 5.5 att funka

  1. #1
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    HJÄLP Får inte logic 5.5 att funka

    Har precis skaffat logic gold 5.5 (uppgradering fån 4.8) och det vill inte funka som jag vill. Kan inte skapa fler än 4 audiospår och inte ett enda audio instrument. Dessutom så skulle väll exs24 följa med under en tid?

    Hjälp

    Peter

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hej Peter! Vilket OS kör du, vilket ljudkort har du?

  3. #3
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Glömde det.

    OS X
    motu 828
    Inga problem med ljudkortet.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bara fyra audiospår låter dock helt ultramärkligt. Du kör väl inte Logic genom classicmiljön? [img]eek.gif[/img]

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Låter som om din environment är fel.

    Eller att du blandar ihop spår och fysiska utgångar, då borde du få fyra stereo...

  6. #6
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har inte 9:an installerad.
    När jag håller inne musknappen över audiosymbolen och väljer audio track så kan jag bara välja mellan audio 1-4, i inställningarna så är den dock inställd på 24 spår.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kör du verkligen den senaste 828-drivaren då? Såg att MOTU släppt något nytt nämligen, på den fronten. Den första drivaren kanske bara klarar fyra spår eller nå´t sån´t. Eller så är det någon uppdatering av Logic du behöver göra. Kör du MacOS X 10.2.3 och har redigt med RAM etc?

  8. #8
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu funkar allt som det skall. Öppnade en gammal låt och ordnade en ny autoload song. Det enda jag saknar nu är instrumentbiblioteket i exs24:an,

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aha? Det finns väl på Logic 5-CD´n, om du tänker på ett grundläggande litet bibliotek.

  10. #10
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vart i systemet skall exs-samplingarna ligga?

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det har ingen större betydelse tror jag. Jonny B? Jimpan?

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Har för mig att de ska ligga i en mapp kallad "EXS Samples" i Logicmappen (och dessutom ska det finnas en "EXS Instruments"-mapp dår EXS-programmen ska ligga).

  13. #13
    hmm
    Så här ser det ut i PC iallafall (borde vara lika för mac). I logicfoldern skall det finnas en mapp som heter "Sampler instruments" där skall exs24 instrumentfilerna ligga. samplingarna kan vad jag förstår ligga vart som helst, men om man konverterat ifrån Akai skivor så finns det en mapp i logic fóldern som heter "Akai samples" denna kan flyttas om gör en "shortcut" med samma namn i foldern bara.

  14. #14
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Så var det (nog)! Tack för det Black Room!! har ju fortfarande inte installerat mitt Logic på macen (väntar på stealth port som ska komma i veckan).

  15. #15
    hmm
    Jag fattar ingenting av macvärlden, någon får gärna förklara allt strul för mig med versions nummer av OS hitodit och stealthport??? är det nåt mera man behöver för att köra logic på mac? Anledning till min fråga är att jag kommer nog att köpa en mac inom ett år eller så.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Stealth port rekommenderar jag absolut inte. Det har tidigare varit en nödlösning för folk med seriella prylar (t ex midi-interface) för att få dem att fungera i G4´orna - som inte har seriella portar utan enbart USB och FireWire + PCI-platser.

    Vad beträffar operativsystemet så säljs alla Mac´ar nu med MacOS X som är ett nytt, unixbaserat operativsystem. Det ger mac´en vad den tidigare saknat med minnesskydd, ökad stabilitet, multitasking och så vidare. Tidigare användes MacOS - som funnits sedan 1983 då den första Macintosh-datorn presenterades av Apple. MacOS är uppe i version 9.2.2 och det är förmodligen den sista instansen av detta operativsystem. Det rullar på dagens datorer om man vill eller behöver det för bakåtkompabilitet, men jag tror de flesta på Mac-sidan redan föredrar att jobba i MacOS X. "X" är också en logisk utveckling - "10". Det har mycket av "charmen och känslan" från det tidigare operativet men en bättre motor bakom det hela.

    Mårre - jag ska förresten inte döma ut Stealt port förrän du rapporterat om & hur det funkar. Skulle det verkligen gå att använda den under OS X? 10.2.3, 10.2.4, 10.2.5? Vågar du lita på det?

  17. #17
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Hmmm....konstigt att du inte rekommenderar stealth port pf. Min polare e tekniker på Murlyn och deras macar kör på stealth ports (jag e nästan hundra på att alla studios har det, ska kolla).

  18. #18
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Pf: jag vet faktiskt inte om jag ska köra i OS X. Polaren rekommernderar inte att göra det så jag ska forska mer i det innan jag tar beslutet. Stealth port har fått OS X-uppgradering har jag för mig (var ett tag sedan jag kikade in på deras sida).

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kolla du!

    AMT 8 och Unitor II via USB ger dock väldigt bra respons mot MIDI. USB är dessutom snabbare än seriella portar.

    Om din polare avråder från OS X också så börjar jag nästan tvivla lite på vad han säger. Klart du ska köra OS X, det är mycket bättre på alla plan.

  20. #20
    Jonny B
    Jonny B är inte uppkopplad
    Jonny Bs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Att många studios har Stealth ports beror ändast på att de gick över till G4´or utan seriella portar tidigt när det inte fanns MIDI interface med USB / eller dåliga USB drivisar. Dessa tidiga G4´or lever kvar då det ofta sitter feta TDM system och CPU´n inte behöver belastas så mycket. Det beror inte på några som helst tekniska vinningar i dagens läge... men vill man köra stenåldersteknik så är det frittfram med system 7.5.2

    Det intressanta är att försöker man flytta en Stealth från en tidigt G4 till en nyare får den inte plats fysiskt.

    Har nyligen varit tekniker på Sprinkler och supportat Logic på Roland. Mitt råd är OS X och skippa Stealth!

  21. #21
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jonny B: jag vet inte personligen men min polare Henke på Murlyn låter hälsa (e på telefon nu) att de mätt upp tightheten i stealth port kontra USB å stealthen var klart tightare. System 7.5.2 handlar det inte direkt om men 9.2.2 använder dem iallafall fram tills Logic6 kommer. De två USB-portarna som sitter på macarna delar på resurserna (å där kopplas ju bla. tgb å mus in). Som sagt, personligen vet jag inte mkt om detta (har inte fått min stealth än) utan bara återger vad han säger.

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Delar på resurserna" ? Men USB ska väl inte jobba så? Hmm. Måste kolla upp info om det där nå´nstans.

  23. #23
    Jonny B
    Jonny B är inte uppkopplad
    Jonny Bs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    hmm... där ser man. Jag har inte märkt den skillnaden själv, men det kan ju finnas en viss skillnad. På Sprinkler med Stealth spelades alla MIDI spår in ett och ett på audio för att det ändå inte var tight. Det ger däremot en markant skillnad. Samma förfarande fortsatte efter övergång till USB. Kanske därför jag aldrig märkte någon skillnad [img]wink.gif[/img]

    Jag tycker fortfarande att man kan skippa Stealth och köra på med OS X...

  24. #24
    imported_funkybruno
    "Stealth port rekommenderar jag absolut inte. Det har tidigare varit en nödlösning för folk med seriella prylar (t ex midi-interface) för att få dem att fungera i G4´orna - som inte har seriella portar utan enbart USB och FireWire + PCI-platser."

    Det här måste jag dementera. Jag har ett Emagic AMT8 interface (som har både USB och seriell anslutning). Jag får mycket stabilare MIDI i OS9 och Logic Audio med den seriella kopplingen till stealth-porten jämfört med att köra USB. Detta är också välkänt faktum i musikbranschen. Traska in i vilken stor produktionsstudio som helst så ska du se att de har sina Unitor8 kopplade till Stealth

  25. #25
    imported_funkybruno
    I OSX tror jag dock inte det är någon hit att köra stealth, men det beror mer på drivisar än någonting annat...

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Globalt missförstånd känns det som? Är verkligen Logic rätt konfigurerat då, kan man fråga sig. Med AMT-funktionen ikryssad i midiinställningarna och allt, eller varför upplever folk att det skulle lagga med AMT och USB? Har aldrig hört / upplevt detta själv faktiskt.

  27. #27
    imported_funkybruno
    Har du en G4 med Stealth och ett AMT8 eller Unitor så att du kan crosstesta Stealth vs USB?
    Isåfall, testa.. för mig känns iaf USB-fritt betydligt kvickare och stabilare. Jag ogillar USB för midihantering överhuvudtaget... Finns det några grymma firewire midiinterface?

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är lugnt, jag tror dig! Blev bara förvånad! :-)

    Midiman blir nog först, ser det ut som, de presenterade ett kombinerat Midi & Audio-firewireinterface på NAMM. Problemet med Midiman är deras drivrutiner. De släpper runt tio olika drivare till varje pryl i stället för att göra rätt från början, vilket man blir lite putt på.

  29. #29
    imported_funkybruno
    [img]eek.gif[/img] skoja inte, hade ett gammalt midiman usb 2x2 interface en gång i tiden.. det var riiiktigt hemskt, och pc hade man också! usch usch usch

  30. #30
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jag har nu läst mig till varför jag fick världens otajtaste midi förrut på mitt midisport 8x8 som jag inte hade länge.. det fungerade helt enkelt inte alls bra ihop med mitt moderkort (samma kort som jag har idag).. kanske var samma problem me ditt gamla midisport 2x2? Annars har jag hört att dom ska fungera väldigt bra

Liknande ämnen

  1. Hjälp! Hur få effekten att funka med Saffire Pro 40?
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 19:09
  2. Får inte MPD32s midiportar att funka
    Av credo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 08:47
  3. Nytt ljudkort - M-audo Audiophile usb, verkar inte funka som det ska?
    Av richarddd i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 13:43
  4. Inte Logic!
    Av Lindeberg i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 19:16
  5. Midikopplingsfråga #2 - får inte midikanalerna att funka i samplern
    Av sybariten i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •