Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Jag ska lära ut Cubase! Hjälp mig från att dö en långsam död?

  1. #1
    mastgrr

    Jag ska lära ut Cubase! Hjälp mig från att dö en långsam död?

    Om två veckor så är det dom "estetiska veckorna" på skolan. Då håller vi på med mycket olika saker som musik, bild och film. Och bland annat nu Cubase SX -- som jag ska lära ut åt personer som är intresserade... Låter det kul? Njaee...

    Själv så är jag helt borta, vad ska jag lära ut? Jag börjar så klart så grundkunskaperna som "här startar man ljudet, här stoppar man ljudet." och så vidare, för det finns många advancerade användare som tycker det kanske är enkelt med Cubase, men det finns också många nybörjare som tycker att Cubase ser svårt ut och inte vet något alls.

    Problemet är att jag inte är en expert på Cubase SX, medan tydligen så tror lärarna att jag är det, och att dom har full pålitelse till mig att jag kan programmet ut och in gör inte situationen för mig bättre direkt

    Några tips vad jag kan lära ut till nybörjare som ger "wow" faktor? Jag hade tänkt snickra ut lite melodier på Reason och låtit dom klippa runt dom lite hur som helst för att göra en låt -- eller en radioreklam, sen kanske låta dom lägga till lite VST effekter och sånt. Har ni några idéer? Helst några som kan visa kraften i själva programmet.

    Enda som erhålls är tyvärr mikrofoner och inget MIDI kommer det tyvärr bli eftersom skolan har inte råd med att hyra/köpa 30 st midiklaviatur "bara sådär"

    Tack på förhand!

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    men dom har råd att köpa in cubase sx och betala dig för att hålla i lektionerna? eller slavar du gratis? [img]eek.gif[/img]

  3. #3
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Kör lite av de "inbyggda" softsyntharna, för de finns väl kvar i SX? Gör nåt liten Covenantlåt och impa håret av folket på skolan

    Nej, men ärligt talat så är det väl först och främst MIDI som är grejen i Cubase så det är kanske det man ska lägga vikten vid. Audiodelen är förvisso också viktig att lära ut, men själva inspelandet är ju ganska enkelt ändå. Alla har väl använt "ljudinspelaren" i Windows eller liknande, bara tt man kan ha fler spår... Kanske bäst att starta med ett fönster som bara har ett spår för att inte förvirra folk?

  4. #4
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Måste vara jobbigt att förklara vad som är så fantastiskt med MIDI-protokollet om man ska bevisa det genom att knappa in tonerna via datorn, och spela upp det med hjälp av softsyntar. Rätt lamt om du frågar mig.. men det hjälper ju inte dig.

    Du kan kanske ladda hem lite midi-filer som folk sen kan få dissekera i Cubase? Lära sig hur det fungerar med spår, hur man redigerar i varje spår och hur man själv skapar nya? Alternativt gå igenom vad MIDI är, dra upp lite kommandon typ "note on/off"... men ärligt talat.. jag skulle tycka det kändes väldigt oinspirerande att lära sig Cubase utan nån form av keyboard eller synt. Då kan ni lika gärna köra trackers. Lägg in Impulse Tracker på alla maskinerna tillsammans med en samplepack vetja.

    Än bättre, lägg upp Oberfunker´s Sturm-remixpack så kan de göra en Sturm-remixer istället..

    // encore - galen!!!

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och jag tycker Cubase SX är ett sjukt *för* komplext program för en liten förevisning. De kommer tycka det är jättetråkigt är jag rädd. Bättre att du visar nå´t program som kan importera och exportera MP3´or och låta folk göra sina discomixar i stället. Med sina favoritlåtar. Det kommer de nog fatta i alla fall.. ;-) Typ NI Traktor. De kan väl leka med demoversionerna. Om inte annat kan du ha det som utväg om du märker att folk snabbt tappar intresset för Cubase.

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ejay? [img]wink.gif[/img]

  7. #7
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Låna ett Mackie control eller liknade å rita in en massa volymautomation. sen kan du gott se på när de gapar åt att reglarna rör sig av sig själv.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eller koppla upp din dator mot ett schysst högtalarsystem och gör en session där du framför din musik i stället. Med lite scenljus å rökmaskin å allt. Så kan de ställa frågor se´n när du lirat klart. Och kanske köpa en CD för 30:- /st...

  9. #9
    mastgrr
    Saken är att vi kör med demoversionen, så jag vet inte. Trist att det inte går att spara. Jag får väl tanka hem demot och kolla först vad som går och inte går nu också. *suck* jag som trodde det var som VST 5/4 då det var bara 30 dagars trail. Aj. Vi kanske kan gå till skolan brevid, jag känner en av dom ledande musiklärarna där och vi kanske kan låna den skolans datorer med Cubase SX och allt.

    Volantiz, jag slavar gratis? Nej! Eller, jag vet inte.. Vi får se. Jag kanske får kompensation? Men det är inte därför jag gör det igentligen. Jag tyckte det skulle bara vara kul för att få folk att testa sig lite i lite mer advancerade program.

    Oberfunker, jo. Men det är det som jag menar, lite, att visa vad för potential man har med Cubase på grund av att man kan ha flera ljudspår samtidigt.

    Encore, jo, jag har tänkt förklara lite djupt vad som är skillnad mellan MIDI och Audio. Problemet blir som sagt det där ja. Tja, jag kan alltid använda min iBook och spela runt med min Oxygen för att visa MIDI delen. Jag kan alltid försöka blanda ihop Midi och Audio på låten som man sätter ihop. Klyftig idé med remix genom MIDI-fil.

    PF, saken är nog att, tja. Vad ska man säga? T.ex ungdomen vet mer om Photoshop än vad endel vuxna gör nu för tiden. Musikskapandet är dock inte lika brett bland ungdomar som bildskapandet och resten (jag är nog den enda på mitt gymnasium som gör musik med datorn). Den första lektionen som jag hade i ljud på Media (innan jag bytte gymnasiumlinje till den jag har nu) var förklaring över hur digitalisering av analogt ljud fungerar -- vi hade använt Cubase om datorerna hade funkat

    Volantiz, eJay är ute ur frågan Som sagt, jag vet inte hur advancerad gruppen blir. Men jag skulle faktiskt anta att endel av dom som jag ska visa Cubase för kan sig runt advancerade program rätt bra. Jag menar, vi har haft prov på Photoshop och InDesign alldeles nyss till exempel (dom är inte direkt lättviktarprogram).

    Eskimo, jo. Volymautomationen ska jag nog försöka klämma in någonstans.

    PF, jag kan alltid försöka plugga in min egen musik där någonstans, hehe! Problemet blir alltid då ens mest kända låt är är denna låt... (ingen vidare låt eller hur? Men tydligen så är det min bästa låt enligt dom flesta! Ska jag skratta eller gråta?)

  10. #10
    Distinct Division
    Hmmm... Du kanske kan ta en av dina låtar och spara ner 4 takter av varje kanal i wav (torrt). (Ta t.ex 4 takter á 6 spår som går i D, 4 takter á 6 spår i A.) Låt sedan eleverna pilla lite med att sätta ihop "egna låtar" och mecka med VST-effekter. Det kanske kan bli kul för dem? [img]wink.gif[/img]

  11. #11
    mechatronic
    Jag har en bok som heter snabbmanual till Cubase på svenska.

    Den kanske du kan kolla upp... den tar upp de flesta grundläggande sakerna på ett ganska enkelt sätt. på svenska

    Om du inte vet riktigt var du ska börja kanske du kan följa boken lite. Den är iofs till Cubase VST. Jag har inte testat SX ännu... men så fruktansvärt mycket skiljer det väl inte, eller?

  12. #12
    imported_Skadast
    citerar:skapades ursprungligen av eskimo:
    Låna ett Mackie control eller liknade å rita in en massa volymautomation. sen kan du gott se på när de gapar åt att reglarna rör sig av sig själv.
    Annars är det väl kanske enklar att använda sig av "Read" och "Write" funktionen i mixer-delen av programmet. inte lika coolt, men smidigare [img]rolleyes.gif[/img]

  13. #13
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag undervisar själv bland annat om Cubase. Hittils har det inte blivit mycket SX men VST har jag lärt ut i snart tre år.

    Jag har en hel del tid på mig då det är en tvåårig kurs. vad gäller Cubase brukar jag först köra igenom MIDI eftersom Cubase har en stark MIDI-ådra i sig och när man väl kan MIDI-delen faller audiodelen lättare på plats.

    Vad gäller audiodelen brukar jag jämföra med en mångkanalig analogbandare och berätta allmänt om fördelar med hårddiskinspelning. Inga spoltider, lätt att klippa, flytta med mera. Tiden bergänsas av hårddiskuttrymme och inte bandlängd osv.

    Sedan en överblick över viktiga fönster. Kolla kanalernas knappar(mute, rec, solo osv. Visa hur vågformen visas och hur man kan redigera, det som i Cubase kallas arrangera och mixa samt "bounca" ner till mix. Visa inserter, och tappningar och visa hur man kan routa signaler.

    Allmänt om hur man styr ut A/D-omvandlare och lite om bitar och samplinsfrekvenser och visa var man ställer in sådant.

    Det är lätt att ta för mycket på en gång så planera lite innan och såsmåningom får du nog en klarare blick över hur mycket som är lagom.

    Lycka till!/ John

  14. #14
    mastgrr
    Tack för tipsen igen! Jag får se hur det går!

    Jag tycker så synd om en tjej i min klass. Hon tog "man behöver inte spela en massa instrument för att göra musik" för ordagrant, och då jag frågade henne vad för instrument hon spelade så svarade hon med
    - Jag trodde du sa att man inte behövde kunna spela instrument för att göra musik?
    - Men hur ska du då kunna göra musik?
    - Inte vet jag?

    hihihihi *tjejfnitter* [img]biggrin.gif[/img]

  15. #15
    mastgrr
    Nu blev det helt olikt nu, tydligen -- eftersom skolan sammarbetar med Musikanten här uppe i Umeå nu istället (tydligen så tänkte skolledningen till lite mer och satsade lite bättre större). Vi kör Cubasis med midi klaviaturer i grupper nu. Och jag blir inte lärare, utan handledare (man kan säga att jag blev som en "Cubasis Handyman" istället).

    Aja.. Tack för tipsen ändå. Det är bra att veta i fall att...!

Liknande ämnen

  1. Steinberg Cubase iC - Styr Cubase från din iPhone
    Av Katzenjammer i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 18:46
  2. Hjälp, får ingen ljud från mic i ljudkortet/cubase
    Av MrsMusic i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 18:08
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 17:37
  4. Långsam avstängning
    Av mechatronic i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2003-08-18, 19:45
  5. Långsam iMac
    Av Peth i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-03-14, 08:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •