Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Korg Triton

  1. #1
    Unitarys avatar
    Senior

    Korg Triton

    nån som är haj på att köra Triton via sequenserprogram för pc? har precis införskaffat dator.. [img]frown.gif[/img]

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är inga svårigheter. Kör du genom combiläget på synten så har du 8 ljud samtidigt och kan lagra dina "låt-setups" internt i din Triton. Eller så kör du sequencerläget (bara för ljudkonfigurationens skull) och får 16 ljud samtidigt, men måste spara varje uppsättning på disk. Koppla MIDI ut från synten, in i datorn, ut från datorn, in i synten. Ljudet kan du köra in i datorn också, om du har nå´t ljudkort, åtminstone när låten är klar, så du kan "mastra den" och skapa en mp3´a som vi andra kan få höra. Program finns det gott om. Vill du betala för ett bättre program eller börja med gratisvarianter? ProTools Free är extremt bra för att vara gratis, t ex - hittas här: www.digidesign.com/ptfree - körs bäst under Win 98 om du har PC (MacOS 9 för de som har Mac).

  3. #3
    Unitarys avatar
    Senior
    ok, så pro tools är ett bra program för för detta ändamål. här kan du höra en snutt som jag har fått hjälp att slutprodda
    http://medlem.tripodnet.nu/Cyan/immortal.mp3
    eller via http://medlem.tripodnet.nu/Cyan/

    [ 02 Januari 2003, 17:49: fixat av: Cyanide ]

  4. #4
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nja, är verkligen Pro Tools bästa valet för MIDI?

    Har inte testat själv IOFS, men har alltid fått höra att det är audiodelen man vill åt...

    Cakewalk har väl nån ny instegsversion nu, minns ej vad den heter, och Cubasis är rätt prisvärt... Logic vill man väl inte röra på PC längre, men du kan förmodligen få ett kanonpris beg [img]frown.gif[/img]

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bästa valet? Har jag aldrig påstått!

    Men det är gratis!

  6. #6
    lait
    lait är uppkopplad nu
    laits avatar
    Senior
    jag tycker cubase är struligt tex hur gör man för att köra live input från externa synthar?
    logic 5.5 rockar många år till

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Audio input menar du? Det är ju råsimpelt. Var snäll och var inte så drastisk i dina uttalanden. Tänk på att kunskapsnivån på 99musik är mycket hög.

  8. #8
    lait
    lait är uppkopplad nu
    laits avatar
    Senior
    jag tycker iaf att sx är struligt.logic mycke lättare o bättre mjukvarusynthar finns dettex es 2.tajtare midi o audio.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Märk väl: Du tycker. Tänk på att andra kan ha andra åsikter.

    Ditt resonemang håller för övrigt inte för fem öre är jag rädd:

    "jag tycker iaf att sx är struligt.logic mycke lättare o bättre mjukvarusynthar finns dettex es 2.tajtare midi o audio."

    Tillåt mig skissa lite:

    1. Cubase SX har ett nytt gränssnitt. Köper man programmet är jag övertygad om att man lär sig hantera det ganska snabbt om man är van vid sequencer/audioprogram. Även Logic har en tröskel för nya användare.

    2. Du har inte rimligen testat ens en tiondel av alla mjukvarusyntar som finns att tillgå. Cubase har många fördelar i och med VST-stödet (som Emagic har börjat nagga på i och med införandet av Audio Units i MacOS X - vilket för övrigt är den plattform som Logic kommer att rulla på i framtiden).

    3. Att Logic skulle ha mer tight MIDI respektive audio är bara struntprat, rakt av. Programmen är lika värdiga tungviktare bägge två. Det är möjligt att Logic snurrar bättre för dig och i din arbetsmiljö, men ditt uttalande är inte särskilt seriöst - och återigen, jag tvivlar på att du testat Cubase SX på ett rättvist sätt.

    Man kan inte vara så kategorisk i sina utlåtanden om produkter, så var snäll och undvik det. Det hjälper ingen. Snarare skapar det förvirring bland oerfarna användare.

  10. #10
    lait
    lait är uppkopplad nu
    laits avatar
    Senior
    okej jag pratar bara av egen erfarenhet.
    jag har hoppat mellan dessa program i 4 år.
    o för mig har logic funkat bäst.
    vi ska inte förvirra nya användare.

  11. #11
    Unitarys avatar
    Senior
    ok, ni tappade bort mej på vägen. jag får väl fortsätta harva med sequencern i Triton.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Cyanide: Nej, det var inte alls meningen. Klart vi ska hjälpa dig på traven. Ladda hem ProTools Free och låt inte alla dessa inlägg förvirra dig. Jag är själv av tidigare yrkesskäl mycket väl bekant med både Logic och Cubase men jag kommer ändå personligen jobba i ProTools av olika skäl, även om det har sina begränsningar.

    Lait: Jag är ledsen, men du måste förstå att du förmedlar en hyfsat oseriös stil i och med dina uttalanden. En normal användare kan inte "hoppa mellan dessa program" då de kräver helt olika interface, ljudkort, ja, till och med operativsystem, för att komma till sina respektive "rätt". Plus att de är prissatta så att knappt ens större studios unnar sig lyxen av att ha bägge (av en mängd olika kompabilitetsskäl). Undvik hellre helt att kommentera Cubase då du uppenbarligen inte har koll på läget. Säg hellre att du trivs med Logic - så långt allt väl. Att jämföra Logic och Cubase är som att för en trumpetare jämföra två jämbördigt prissatta trumpeter. De har bägge sina plus och minus, men någon kommer passa just den här trumpetaren bättre, av någon anledning.

  13. #13
    lait
    lait är uppkopplad nu
    laits avatar
    Senior
    då säger jag en sak som får dig att hoppa i höjden.när man är velig om vilket program som passar en bäst då är det bra med demos eller crackade.jag själv föredrar demos.

    Cyanide-- jag tror att en billigt program som passar dig steinberg cubasis,jag tror priset ligger på 995:-
    förresten kolla på en begagnad atari
    brukar man få för ca:1500:- med program

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, mycket bättre. Betala 995:- eller rentav 1500:- i stället för 0:-. :rolleyes:

    Lait - du sade ju nyss att du tyckte Cubase var uselt, dessutom?

  15. #15
    lait
    lait är uppkopplad nu
    laits avatar
    Senior
    men ingen vill ju köpa logic till pc. o Cyanide har väl en sådan.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Snälla, läs inläggen innan du skriver nya. Det här börjar redan kännas kämpigt.

    För att förtydliga; jag rekommenderade gratisprogramvaran,

    ProTools Free -

    som finns att ladda hem till både PC och Mac. Som namnet antyder är detta en fri version. Den har dock massor av bra finesser vilket gör den till en klart användbar programvara.

  17. #17
    lait
    lait är uppkopplad nu
    laits avatar
    Senior
    ja men om man nu är nybörjare så är det bra med support o manualer.jag kommer inte ihåg om det låg med det i pt free.
    det var så jag tänkte.

  18. #18
    hmm
    Hmmm! förvirring eller?
    Det finns lika många åsikter om olika sequenser program som det finns användare är jag rädd.
    Men när du väl har ett sequenser program så finns det gott om folk som kan hjälpa dig med det oavsett vad du väljer.
    Håller nog med PF, prova först en gratis demo ett tag, för innan du provat ett tag så vet du ju inte vad du vill ha heller.
    Protools free finns ju och sedan brukar det följa med en demo av ett program om du köper ett bättre ljudkort osv.

    Länkar:
    Protools
    Emagic
    Steinberg
    Cakewalk
    Musicator

    Program för Audio utan midisequenser:
    Propellerheads
    Ableton

    Jag har säkert glömt några men där kan du kolla efter Demoversioner på olika program, om inte annat så kan du ju läsa lite om dom.

    Att sedan köra Triton via midi är lätt och kul.

    Edit: kan ju var kul om man stavar rätt [img]wink.gif[/img]

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack för supporten, o store mogul av svartahålsforskning! [img]wink.gif[/img]

  20. #20
    Unitarys avatar
    Senior
    Tack för tips, jag kommer att testa med cubase SX och se hur det funkar. Får väl återkomma med frågor..

Liknande ämnen

  1. korg triton: skillnader ?
    Av leere i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 19:47
  2. Har jag pajat min Korg Triton?
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 18:41
  3. Korg Triton Extreme ny Workstation från KORG!
    Av Bullen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-15, 08:21
  4. korg triton ska få karma
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-04-02, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •