Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 16-kanals mixer?

  1. #1
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran

    16-kanals mixer?

    Jaha, så har min Behringer MX2642A ballat ur. Huvudbussen kommer och går, men om man solar ljudet funkar det. Ska kolla upp om det kan vara värt att laga den, men jag misstänker att så inte är fallet...

    Så då är frågan, vad ska jag ersätta den med?

    Alternativen är:

    1. Ny 2642 från Thomann. 2800:-. Den har ju alla funktioner jag behöver, är suverän att rackmontera, men tämligan brusig.

    2. Yamaha MG16/4. 2800:- på Musikbörsen. Inte lika smidig att racka, och bara en stereoeffektretur mot 2642´s 4(!). Rätt avgörande faktor då jag har två submixrar där idag... Två bussar mindre också.
    Ska dock enligt uppgift vara tystare än Behringer. Också kan man få räntefritt från MB, hade ju inte riktigt bugdeterat för detta.

    3. Behringers UBXXX. Hopplösa att racka, och ganska dyra. Inte ett dugg intresserad av effekterna heller...

    4. Leta begagnat... Drar mej lite för beg mixer, dom brukar bli slitna ganska snabbt är min erfarenhet.

    Nån som har några synpunkter?

  2. #2
    Rillo
    Rillo är inte uppkopplad
    Rillos avatar
    Senior
    Spirit Folio SX eller Mackie 1604, båda riktigt bra. Dyrare än Behringer men låter också mycket bättre.

  3. #3
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Hmmm...jag måste säga att detta är inte precis det första inlägget jag läser här från någon som har en trasig Behringermixer. Min erfarenhet av mixrar är att de aldrig går sönder, så jag hade inte varit orolig för att köpa begagnat, men jag har aldrig heller haft en Behringermixer. Kör du submixrar blir kraven dessutom ännu högre på kvaliteten på mixrarna. Nej, köp en begagnad mindre Mackie, det är mitt råd. [img]smile.gif[/img]

    Å andra sidan skulle jag tippa på att det inte är särskilt svårt att fixa din nuvarande mixer. Problemet är väl att lämnar du in den i en butik tar de nog en tusing bara för att skruva upp den. [img]frown.gif[/img]

  4. #4
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det är ju just det. Tror också det är ett enkelt fel. Men minimikostnaden på såna här grejjer brukar vara rätt hög...

    Nu blev jag iaf grymt sugen på ett Mackie 1604. Men det har jag inte råd med (4 gånger dyrare än Behringer nytt!) än på ett tag. Vete 17 hur länge jag kan tänka mej att vara utan studion, man blir ju helt handikappad utan mixer, inget funkar ju...

  5. #5
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Och jag som trodde mixers ALLTID gick sönder... [img]wink.gif[/img]
    Kolla in Soundcrafts M-serie, för all del även E-serien när du ändå håller på.

  6. #6

    Redaktör
    Jag har aldrig gillat Behringer särskilt mycket - prisvärt, men man får vad man betalar för. Jag har en Mackie 1604 (gamla varianten, pre-VLZ), och gillar den skarpt. De brukar ligga på omkring 4-5000kr, så det är kanske lite över din budget.

    Mer gedigen än Behringer också; min har fått en regel avslagen, men det beror mer på trubbigt våld än på dålig konstruktion.

    Roligare manualer än Behringer också! [img]smile.gif[/img]

  7. #7
    st@ffan.com
    Ja, man undrar definitivt vad dokumentationsavdelningen på Mackie blandar ut tobaken med :-).
    Jag har en 1402-VLZ som jag är mycket nöjd med. Både manualen och själva apparaten, speciellt "Alt 3-4"-lösningen som sparat mycket tillfälliga omkopplingar, men det blir ju OT eftersom det bara är 14 kanaler - men ändå...

  8. #8
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Efter lite nogrannare koll så får Mackie vara. Det är ju bara monokanaler, behöver stereo också... Dessutom har jag inte lust att betala en massa pengar för preamps jag aldrig kommer att använda.

  9. #9
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Fast klarar du sig med någon kanal mindre så får du samma kvalitet, men ett betydligt lägre pris i en 1202-variant. Och dessutom slipper du de flesta preamps. [img]smile.gif[/img]


  10. #10
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jo, har lurat på en sån. Har sett dom för 2000:-, och det är ju OK. Men jag är rädd att kanalerna inte riktigt räcker, har några monosynthar osv...
    Så är den ju hopplös att racka ocksåm och jag har ingen plats att ställa nåt... Men vi får väl se. Ska ringa Tommy Elf i em, nån som har tips på nån annan som reparerar prylar i Gbg?

  11. #11
    Ropher
    Min Behringer 1642A vill inte ha in något på vare sig ettan eller sjuan. Jag har ju fortfarande garanti kvar och ska få det fixat, det är ju bara så hopplöst att ha mixern på reparation.

    På det första exemplaret jag fick hem, men som byttes ut direkt, ville inte 13/14-fadern gå ända ner i botten.

    Så snart jag får råd kommer jag att köpa en Mackie eller liknande.

  12. #12
    king henry
    Hej! Gamla lite äldre mixerbord blir "trötta". Pottar, reglar m.m. slits. Riktigt gamla bord brusar oftast mycket. Min erfarenhet av behringer är bra. De har sålt otroligt mycket i sverige och då är de inte så konstigt att någon får ett bord som strular. Har själv gjort A och B test mellan behringer och mackie. Visst kan man ana en liten luddighet i mikpreampsen hos behringer men det är ingen skillnad i stereokanalen. Visst kan det kännas skönt med ett "made i usa" bak på mixern men tänk på att de flesta komponenter kommer från... just det, asien. Sedan ska man komma ihåg att de billigare mackieborden inte alls är några hi end bord. Utan medlelklass. Mitt råd till dig är satsa på en behringer eller köp ett bra bord som t.ex. allen heath. [img]wink.gif[/img]

  13. #13
    king henry
    Sedan tror jag bara att det är en lödning som släppt på ditt gamla bord. Öppna själv och kolla vet jag...

  14. #14
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Lämnade in eländet igår. Tänkte kolla själv, men kommer inte att ha tid på att bra tag. Och är det bara en lödning så lär det inte kosta många hundra... Satte dock en maxgräns på 1000:-, mer lägger jag inte på härket.

Liknande ämnen

  1. Bästa 8-kanals preampen
    Av Biskop_Svart i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 07:35
  2. 8-Kanals mixerbord.
    Av Shlobban i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 01:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •