Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: mastering burk

  1. #1
    mechatronic

    mastering burk

    Jag funderar på att skaffa någon slags masteringburk att använda live.
    Koppla in den på "main master insert" eller vad det heter i mixern. och få lite mer tryck. så att vi låter högre/bättre.

    Tror ni det är en bra ide

    Behringer har någon som heter ultra maximizer som är billig. men den har en fördröjning på några millisekunder som jag har hört kan bli jobbigt om man använder den så.

    Vet ni om det finns någon sån fördröjning på ultradyne pro?

    Finns det några andra burkar som är lämplig att använda för detta? TC-finalizer... men den är lite dyr.

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det borde väll gå hyfsat bra med en stereokompressor, man behöver kanske en flerbandskompressor men om du har en stereokomp kan du ju testa det först.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm... vilka pluggar brukar du ha när du mastrar hemmavid?

    Vad sägs om följande att stoppa in i signalvägen?
    * Exciter, typ BBE 462 eller vad de nu heter. Grottar till bas, och lägger till glitter i diskanten
    * Multibandkompressor, inställd på ett för musiken lämpligt sett (set to kill!)

    Märken och modeller varierar säkert, men med den kombon borde man i alla fall kunna få rätt ok ljud ut i livesituation.

    Vad säger ni som är mer riktiga ljudmeckare? Jag tillhör hobbyskaran, vill man egentligen ha något annat?

  4. #4
    mechatronic
    jag har inga externa kompressorer... bara pluggar. jag brukar lägga en kopressor och en limiter på slutmixen.

    Jag vet inte riktigt hur en Exiter funkar. hur funkar den?

  5. #5
    mechatronic
    vad tror ni om denna 895:- på jam

    "Alto BK 2.0 Kompressor-Limiter-Expander-Gate, Balanserat XLR och Tele in/ut, Key-ingång, 8-segments LED:er visar signal och kompressionsnivå. Listpris 1.295:- OBS!!! Begränsat antal!!!"



    någon som vet något om den?

  6. #6
    mechatronic
    jag har övergett iden på en masteringburk live... Jag har fått berättat för mig att det blir större risk för rundgång. även om vi bara har en mic.

  7. #7
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Mecha:

    Jag tror inte att du ska vara så orolig för rundgång i PA:t så länge som ni inte våldkomprimerar mixen ( typ 12 db eller så ).

    Eftersom ni bara använder en mikrofon så är risken minimal. Det är mer troligt att den rundar via taskiga monitorer. Använd INTE kompressor på monitor-senden.

    Helst av allt så ska man bara komprimmera sångmicken i PA:t och inte i monitor. Detta kan vara lite knepigt att åstadkomma.

    Om man tänker sig att du ansluter en komressor på sångmikrofonens kanal-insert så kommer den att komprimmera signalen som går till monitor-senden ( iaf i 99% av fallen ). Skicka istället sångmicken genom en Subgrupp som i sin tur är routad till masterutgången. Anslut kompressorn på Subbens insert. Voila !! Kompressor på micken i PA:t men inte i monitor.

    Ett annat alternativ är att splitta mikrofonsignalen med en Y-kabel till två kanaler på mixern. Då kan man ha individuella inställningar/inserts på monitor respektive PA. Du kanske vill ha mera diskant på sången i PA:t men det funkar inte i montitor p.g.a. rundgång.

    Hoppas att dessa tips kan vara till någon hjälp.

    PPG-Lasse ( med många rundisar på sitt samvete )

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Antar att ni redan har gate på micken, kan rädda en hel del rundgångsproblem har jag märkt.

    /Meckar alldeles för lite med PA

  9. #9
    mechatronic
    Vi har en Shark som jag kopplat micken in i. där finns en gate. jag har inte pillat så mycket med gateen. den har en "learn" funktion...

    Jag ska nog undersöka hur mycket man kan gatea bort med den, när jag kommer hem sen. Tack för det tipset.

    Det finns även en feedback-supressor på sharken... men den vill man helst inte att den ska aktiveras... därför att efter den aktiverats låter allt skit.
    Sharken är en liten skitburk... men jag börjar tycka den är rätt bra att ha live.

    Jag pillar också alldeles för lite med PA. Vi har bara spelat två gånger. jag fattar inte riktigt hur man får saker och ting att fungerar optimalt riktigt ännu. Förhoppningsvis får vi spela mycket och jag blir duktig i framtiden

  10. #10
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tror inte att det blir bättre. Mastering innbär ofta komprssion över hela paketet. Det medför mindre tryck om man har möjlighet att styra volymen vilket jag antar att du har. Att trycka ner transienter medför mindre punch och det är det man brukar kalla tryck. Överhuvudtaget är mastering en aning konstigt. Lite som att tro att det är bra att efter ha målat en fin tavla ska man förbättra konstverket genom att gå på med en roller.

    Om du vill ha mer tryck finns nog inga genvägar. Det handlar om att ha bra uttrustning och rejäla grejor för att spela upp musiken med. En trumma okomprimerad genom en bra anläggning har mer tryck än en komprimerad.

    John

  11. #11
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Där ber jag nog att få anmäla avvikande åsikt!

    Kompressor kan göra underverk på trummor för att få såväl bättre tryck som driv. Lyssna tex på en 909-kick helt oprocessad, inte sådär jätteösig...

  12. #12
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Drivet har jag svårt att få ihop att det påverkas. I alla fall med den definion av driv jag har.

    En viktig sak när man jämför en komprimerad och icke komprimerad sak är att man gör det vid likadana lyssningsnivåer. Alltså där dom upplevs låta lika starkt och inte då regeln för volym står i samma läge. Om man inte gör det gör man helt enkelt fel. För att kolla om det är tryck bör man också spela ljuden så starkt det bara går och jämföra.

    En komprimerad signal kan bli dovare och kan därmed fås att låta aningen basrikare. Mer attack blir det dock inte. Dock kan basökning låta lite häftigt. För störst möjliga "smäll" vilket jag menar är tryck i kaggen behövs en transient som får sticka iväg. En 909-kick har överhuvudtaget inte särskilt mycket tryck att tala om och möjligen kan man då gilla att basen ökar. Särskilt som det ju inte finns något tryck att tala om att sabba med en kompressor från början.

    John

  13. #13
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Ni kör väll md som bakgrund(mastrat och klart) och 1mic, 2synthar då kan du komprimera syntharna och rösten(shark? har nog komp) så borde det funka. Så om du köper 2 stereokompressororer till syntharna så borde det funka perfa.

    En 4kanals kompressor till syntharna för 1300 skulle nog funka.
    http://www.musikborsen.se/behringer_multicompro.html

  14. #14
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Tycker helt klart att lite kompession och lätt gate av utklingning kan ge mer driv & sväng... Men det är ju väldigt subjektiva saker iofs.

  15. #15
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jo det är subjektivt. Mer tydlighet kan gejten ge. Mycket kompression kan ge trumman ett annat ljud vilket kan uppskattas. Som sagt, 909 har väl inte så mycket tryck från början.

    John

  16. #16
    mechatronic
    Jag skulle helst vilja komprimera hela paketet... När jag komprimerar "backtracket" så mycket som jag vill ha det, blir det annorlunda än när syntharna och sången är med och allt blir komprimerat tillsammans.

    Jag brukar komprimera mina låtar rätt mycket när dom är klara... jag tycker det känns bättre när dom låtar högt och mycket.

  17. #17
    imported_Otto
    Lägger man en lång attack på kompressorn hinner topparna i anslaget igenom innan kompressorn börjar trycka till. Sedan kommer kompressorn och drar upp trycket i fladdret. Så en kompressor kan definitivt ge mer pump i trummor.

    Annars handlar ju mastering mest om att skapa en maximal volymupplevelse inom ett givet dynamiskt omfång.
    Live skulle jag nog akta mig för att dra ett helt paket genom kompressor, det brukar vara knepigt att få det rätt och med dom variabler som finns live kan det få rätt bizarra effekter.

    Typ, om du gör ett hårt puffljud i micken så duckar basen o.s.v

  18. #18
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    quote: Jag brukar komprimera mina låtar rätt mycket när dom är klara... jag tycker det känns bättre när dom låtar högt och mycket.
    Det ger högre medelljudstyrka att komprimera, det vill säga lägre dynamik. Hög dynamik där det får smälla till om det behövs upplever jag som mer tryck. Man måste dock dra upp volymratten mer eftersom medelljudstyrkan är lägre men det är inget problem. Det är ofta möjligt att avnjuta okomprimerat på högre toppljudstyrkor eftersom medelstyrkan ligger just lägre och topparna bara smäller till ibland.

    quote: Lägger man en lång attack på kompressorn hinner topparna i anslaget igenom innan kompressorn börjar trycka till. Sedan kommer kompressorn och drar upp trycket i fladdret. Så en kompressor kan definitivt ge mer pump i trummor.
    Du menar nog kort attack. Ett ljud som har mindre attack i förhållande till efterkommande ljud smäller till mindre vid samma medelljudstyrka. Dock kan trumman upplevas låta tjockare. Med headroom och med valfri inställning på ljudstyrka så smäller det till mer om attackerna får uttrymme till det. Man kan ju jämföra skivor som är hårt komprimerade med andra som har kvar dynamiken.

    John

  19. #19
    imported_Otto
    Kort eller lång.. c:a 20 ms

    Spelade in ett litet exempel. Lyssna

    Det är en enkel trumtakt, de första fyra takterna utan kompressor, sedan fyra med. Jag tycker det är mer tryck i de fyra sista takterna. Det är så klar subjektivt vad man menar med tryck, men det är det här jag menar.

  20. #20
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det du har gjort är en något ovanlig komprimering. Du har ökat dynamiken genom att låta attacken bli högre än utklingningen än innan. I vanliga fall menar med komprimera att man minskar denna dynamik. Du har använt en kompressor och därmed komprimerat men samtidigt har du inte komprimerat dynamiken utan ökat den. Som sagt lite ovanligt men kreativt och ja, jag tycker också att det blir mer tryck på ditt exempel.

    Jag kollrade bort attacktiden och du har rätt. Du har använt en längre tid än vanligt vilket är det ovanliga. Oftast komprimeras det för att just ta ner topparna och jämna till det. Det leder till mindre tryck enligt mig. Jag skulle inte ens säga att ditt exempel är en komprimering utan att förklara närmare vad du gjort. Man brukar mena styrkeskillnadsutjämning när man talar om komprimering.

    John

  21. #21
    imported_Otto
    åfaan.. jag trodde alla gjorde så Det är en guldmetod för att få liv i samplade trummor.

  22. #22
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Näe, inte så vanligt faktiskt. Dessutom demonstrerar det snarare det jag säger att om attacken får svängrum så att det smäller till där det ska så upplevs det bli mer tryck. Attacken är uppbyggd av ett gäng deltoner som går högt upp i frekvens. Om du lyssnar så hör du att det blir något ljusare ljud med din "komprimering". Skillnaden brukar bli det omvända med vanlig komprimering, det vill säga att det blir dovare och att det blir mindré "smäll" i ljudet.

    Jag skulle dock snarare säga att efter att attacken gått igenom kommer kompressorn och drar ner "fladdret". Inte upp.

    John

Liknande ämnen

  1. Burk väska
    Av Heualia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 21:51
  2. Tips på sync-burk
    Av not2logic i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 09:13
  3. Tystnad på burk
    Av j antoni i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •