Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ljudingenjör 80p

  1. #1
    Chaosstar
    Chaosstar är inte uppkopplad
    Chaosstars avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Ljudingenjör 80p

    Är det någon på forumet som läst eller läser på ljudingenjörsutbildningen i Piteå?
    I sånna fall kan ni väll dela med er av vad man får lära sig om det är värt att bo i Piteå i nått år osv.
    Ljudingenjör 80p Piteå, en del av Luleå tekniska universitet

  2. #2
    jontolof
    Jag läser andra året på ljudingenjörsutbildningen. Den är tvåårig, med ett tredje och fjärde år som tillval. Utbildningen bygger mycket på praktisk inlärning (i slutändan kan man aldrig plugga till sig det där lilla extra) med kompletterande teori. Det finns dock många valbara kurser och som exempel finns Sveriges ända (iaf vad jag vet) C++-programmeringskurs med specifik inriktning mot DSP-programmering inom ljud. Den rockar och är tillgänglig från åk 3 (om man inte som jag pluggar dubbelt)!!

    Första året läser man Inspelningsteknik 1, Elektronik 1, PA-teknik och radiosändningsteknik på hösten. Till våren läser man Inspelningsteknik 2 och radiosändningsteknik 2 samt har praktik på något Broadcastingföretag (läs SR!).

    Insp. tek. 1 går igenom alla grunder inom stereotekniken. Man pluggar mycket teori och gör flera praktiska inspelningar med endats DAT och stereopar som utrustning. Mycket matnyttig kurs som ger många aha-upplevelser och är bra för att få grundkunskaper.

    Elektronik 1 är vad den låter som. Genomgång av OP-förstärkare och signalbehandlande elektronik.

    PA-tekniken var när jag gick den ett skämt! Men anledningen var att läraren gav återbud mindre än en vecka innan kursstart. Årets elever verkar nöjda med den. Man lär sig köra PA helt enkelt!

    I Radiosändningstekniken lär man sig sända radio, kort och gott! Bra kunskap för att kunna extraknega på radion om man blir arbetslös (eller diggar radio!).

    Insp. Teknik 2 är första kursen med flerspårinspelning och panorerade monomikar som stereoteknik. Allt bandas analogt!

    I tvåan är det myckte valbara kurser, men om fokus i ettan ligger på broadcasting så är tvåan mer inriktad mot flerspår och digitalteknik. Det är ofta hit som de flesta vill komma, men de flesta finner åk1 givande och framför allt grundläggande för åk2.

    Utrustning då?

    Som alla som besökt hemsidan säkert noterat, så har Piteå fett med utrustning för att utrycka sig milt! Bla följande:

    K1, analogt kontrollrum:
    SSL 4500 G+
    Studer 24 kanals bandare
    lexicon 480 reverb
    fet outboardutrustning med ex. vis
    1176 Kompressor
    M5000 m.m.

    Till hösten kommer även en fet-Mac med ett komplett ProTools HD installeras med Logic som programvara. Det kommer rocka!!!

    K2 Komplett analog radiosändningsstudio
    Seesam-bord och ett gäng 1/4´-bandare

    K3 Komplett ProToolsstudio
    bla.
    Control24 som kontrollinterface

    K4 "TV-studio" med bla ProTools.

    K9 Komplett ProTools HD studio
    Control24
    FocusRite SessionPacks
    M6000 Digitalt reverb.

    OB-förråd
    Här finns alla typer av mikar
    U47-FET
    M149
    B&K 4011, 4006
    osv...

    Dessutom har vi en fullständig PA-rigg...

    Är man intresserad av ljudteknik så är det här stället man ska plugga. Mycket av vad du lär dig kommer bero på hur mycket du tar för dig och till dig! All utrustning finns tillgänglig för eleverna dygnet runt, och om man är driven så har man oerhört mycket att lära sig här!

    Lycka till och maila mig om du vill veta mer!

    Mail: jontolof@mac.com

    Mvh

    /Jont Olof

    [ 13 December 2002, 15:55: fixat av: Jont Olof ]

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    kan man läsa DSP-kursen utan att plugga resten?
    Hur många poäng är den på?

    Hur är staden annars då? Lätt att hitta bostad med plats för en liten studio för ett litet pris?

  4. #4
    Chaosstar
    Chaosstar är inte uppkopplad
    Chaosstars avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är det viktigt att man är musiker eller i alla fall spelar ett instrument bra?

  5. #5
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jodå, fett med grejer finns det i Piteå ;-)

    Dessvärre så har någon stulit Oberheim Expandern och Korg MS-10:an är på service.

    Buuhuuuuuu.......

    Jag som hade tänkt låna Expandern över jul-lovet och ge den en grundlig genomkörning för att se om den är något att ha.

    Kvaliten på utbildningen är i toppklass. Bäst i Sverige. Sådetså ! Tror jag iaf........

    Vad vet jag, har aldrig gått där men undervisat har jag.

    WT

  6. #6
    jontolof
    quote:skapades ursprungligen av: volantiz:
    kan man läsa DSP-kursen utan att plugga resten?
    Hur många poäng är den på?

    Hur är staden annars då? Lätt att hitta bostad med plats för en liten studio för ett litet pris?
    DSP-kursen ges än så länga bara för studenter vid ljudingenjörsprogrammet. Eftersom jag varit en pådrivare för att få till stånd kursen har jag hört mig för bland folk utanför högskolan och intresset för kursen är jäkligt stor. Det skulle inte förvåna mig om kursen kommer erbjudas även på distans i framtiden, men det där vet man inte!
    Egentligen är det fråga om två kurser i C++-programmering mot ljudområdet. Bägge är på 10 p. Den första har grundläggande C++-programmering som inriktning för att få upp folks kunskaper i programmering. Det som skiljer den här kursen från andra startkurser i C++ är att fokus är just ljud och DSP. Istället för att skriva inlämningsuppgifter om kaffeautomatssimultarorer eller halvintelligenta växlingskontor så löser man problem som rör signalbehandling... Som kurs betraktad är den superbra, och då har jag ändå läst 5p C++ på Tekniks Fysik i Uppsala.
    Till våren kommer fortsättningskursen att gå. Tanken är att man då kommer fördjupa sig mer i VST-programmering, tcl/tk, Max och många andra programmerings APIer och verktyg. Förhoppningsvis kommer vi även hinna titta lite CoreAudio-programmering i slutet av våren. En stor eloge bör jag ge till kursansvarige för att den bedrivs plattformsoberoende i så lång mån som det bara går! Jag har exempelvis gjort allt mitt arbete på en Mac, och det är lite ovanligt i programmeringssammanhang.

    Det byggs studentbostäder för fullt är i Piteå (till min egen förbannelse eftersom de har fått för sig att slänga på två våningar på mitt hus! Inge kul...) och tanken är att alla som kommer skall ha någonstans att bo! Skolan är under extrem expansion och på en treårsperiod förväntar man sig att fördubbla antalet studenter. När jag kom hit var dock inte bostad ett problem utan snarare att välja. Gå in på pitebo.se och kolla bostäder.
    Hett tips är att förhöra PiteBo om de kommer bygga om just den lägenhet du är intresserad av. Många som kom hit i höstas blev inte informerade om att deras hus skulle belägras av ombyggnationer för ett halvår framöver! Inte värt kompensation kan jag säga!!

    [ 13 December 2002, 15:49: fixat av: Jont Olof ]

  7. #7
    jontolof
    quote:skapades ursprungligen av: Chaosstar:
    Är det viktigt att man är musiker eller i alla fall spelar ett instrument bra?
    Som ljudtekniker är det en fördel att själv spela, eftersom man får en bättre förståelse för musiken som spelas. Det är också ofta man hamnar i situationer där ett instrument, exempelvis basen, inte låter riktigt sådär som den ska låta. Många gånger beror det på speltekniken hos musikern och det är en fördel om man som tekniker/producent kan ge tips och instruktioner.

    Utbildningen har som krav att man spelat ett instrument och i ensemble i minst tre år (har jag för mig). Nu håller antagningsförfarandet på att ändras, men det är nog ändå en bra idé att musicerat en del innan man sätter sig bakom mixerbordet.

    Mvh

    /Jont Olof

    Edit: Syftningsfel!

    [ 13 December 2002, 15:41: fixat av: Jont Olof ]

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Distanskurs vore perfekt! Alternativt.. har ni nå bra kursmaterial som du kan tipsa om?

  9. #9
    jontolof
    Faktiskt inte så mycket. Det finns hänvisningar till hemsidor på nätet, men mycket bygger på diskussioner vi har på lektionerna...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •