Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ljudingenjör 80p

  1. #1
    Chaosstar
    Chaosstar är inte uppkopplad
    Chaosstars avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Ljudingenjör 80p

    Är det någon på forumet som läst eller läser på ljudingenjörsutbildningen i Piteå?
    I sånna fall kan ni väll dela med er av vad man får lära sig om det är värt att bo i Piteå i nått år osv.
    Ljudingenjör 80p Piteå, en del av Luleå tekniska universitet

  2. #2
    jontolof
    Jag läser andra året på ljudingenjörsutbildningen. Den är tvåårig, med ett tredje och fjärde år som tillval. Utbildningen bygger mycket på praktisk inlärning (i slutändan kan man aldrig plugga till sig det där lilla extra) med kompletterande teori. Det finns dock många valbara kurser och som exempel finns Sveriges ända (iaf vad jag vet) C++-programmeringskurs med specifik inriktning mot DSP-programmering inom ljud. Den rockar och är tillgänglig från åk 3 (om man inte som jag pluggar dubbelt)!!

    Första året läser man Inspelningsteknik 1, Elektronik 1, PA-teknik och radiosändningsteknik på hösten. Till våren läser man Inspelningsteknik 2 och radiosändningsteknik 2 samt har praktik på något Broadcastingföretag (läs SR!).

    Insp. tek. 1 går igenom alla grunder inom stereotekniken. Man pluggar mycket teori och gör flera praktiska inspelningar med endats DAT och stereopar som utrustning. Mycket matnyttig kurs som ger många aha-upplevelser och är bra för att få grundkunskaper.

    Elektronik 1 är vad den låter som. Genomgång av OP-förstärkare och signalbehandlande elektronik.

    PA-tekniken var när jag gick den ett skämt! Men anledningen var att läraren gav återbud mindre än en vecka innan kursstart. Årets elever verkar nöjda med den. Man lär sig köra PA helt enkelt!

    I Radiosändningstekniken lär man sig sända radio, kort och gott! Bra kunskap för att kunna extraknega på radion om man blir arbetslös (eller diggar radio!).