Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Digitalmixer

  1. #1
    mechatronic

    Digitalmixer

    Är det någon som kör med digitalmixer?
    Jag har hört mycket om dom... både positiva och negativa grejjer.

    Jag tycker dom verkar vara mycket smidiga och stimulerande att jobba med.

    jag har hört att det blir ett hårt och kallt ljud om man avänder digitalmixer. stämmer det?

    Vad tycker ni som har en?

  2. #2
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Jag har själv ingen erfarenhet av digitalmixrar men har bl.a hört av brorsan (som har provat lite olika) att de äldre med 16 bits upplösning fick ett hårt ljud, inte så många bitar att jobba med så att säga. Fast det beror nog på själva mixningen, där bör man nog ha 24-32 bit för att få luft i ljudet, ingångarna kan ju ändå vara 16 bitar för det.

    Ganska snyggt med digitalmixrarna där reglarna ställer sig själv beroende på vilka kanaler man är inne och tittar på. [img]wink.gif[/img]

  3. #3
    Roberths avatar
    Senior
    Använder en 01V och har tidigare jobbat med 02R en hel del. Tycker de är ganska trevliga bekantskaper. Lite plats och man slipper anteckna alla inställningar mellan sessioner.
    Just 01:an tycker jag är väldigt prisvärd. Hyffsade effekter och fullt användbar EQ. Dock slår de aldrig arbetsättet man har med ett analogt bord. Men för den lilla studion är det suveränt.

    /Rob

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    meckarn: jag tycker annars att det skulle va ratt coolt att leta upp nat riktigt gammal mixerbord som verkligen fargar ljudet och endast kora det som ett extrabord brevid ett som later mer rent. Passar nog bra till san musik som du haller pa med tror jag. Det ar oftast ett valdigt billigt alternativ ocksa [img]wink.gif[/img]

  5. #5
    mechatronic
    Jag ska skaffa ett nytt bord så småning om... Jag är så himla missnöjd med mitt, jag visste inte vad som var viktigt när jag köpte det.

    Men det får bli om ett bra tag. Men då ska jag planera noga vad det blir.

    Behringers digitalbord verkar suveränt...
    Med inbyggda effekter och så. Nån som vet hur bra dom är?

    Ett stort gammalt analogbord skulle ju vara tufft. eller några preamps som kan färgar en del...

  6. #6
    Roberths avatar
    Senior
    Har inte själv testat Behringerbordet, men en kompis hade hemma ett på öppet köp. Han rådissade det eftersom preampsen visst brusade nåt överjävligt. Slutade med att han tog ett 01V istället.
    Så om man inte använder mikförstärkarna kanske det är ett bra köp. Väldigt mycket för pengarna verkar det ju vara iallafall. Ta hem å testa för sjutton

    /Rob

  7. #7
    deleted user
    Jag har inte heller testat behringerbordet, men kan starkt rekommendera 01v av samma anledningar som Roberth nämnde ovan.

  8. #8
    Ropher
    Jag använder 02R i skolan vilket fungerar bra. Det är ju skönt att kunna automatisera sakerna när det blir mycket. Jag tycker inte att det låter "kallt" och de inbyggda effekterna fungerar bra.

    Nackdelen jag kan tycka är väl att man inte kommer åt allt samtidigt. Jag tycker om när en knapp har en funktion, det blir så direkt.

    Hemma har jag ett analogt Behringer 2642A som faktiskt inte brusar oanvändbart mycket, mer än Mackie men inte direkt hörbart om signalerna in är vettiga.

  9. #9
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Det finns en ny version av o1v som heter o1v96 och har inbyggd adat (toslink). Ser mycket intressant ut...

  10. #10
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Shysst bild! lite stor kanske

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    God damn! :o

    Please, håll ner ikonstorleken va?

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    OMG!!!
    Om det var thumbnail, hur stor e då bilden?? [img]wink.gif[/img]

  13. #13
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Jag har uppdaterat. Men det biter inte.
    Dessutom så kunde servern tala om hur stor den bilden är så kommer browsern att skala om den...

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    quote:Jag har uppdaterat. Men det biter inte.
    Dessutom så kunde servern tala om hur stor den bilden är så kommer browsern att skala om den..
    Njäej, jag har slagit av skalning av bilder eftersom det är en dålig funktion som låser alla bilder till samma storlek, vilket blir pixligt och oproportionerligt mm. Därför är det upp till dig / er som användare att välja bilder som har rätt storlek från början. Vad är då "rätt" storlek? Ptja, ungefär så här:

    Typexempel 1A

    [XXXXX]
    [XXXXX]
    [XXXXX]
    [XXXXX]

    Plus / minus några pixlar här och där. Det bästa du kan göra för att se hur stor din bild är, är att öppna upp den i ett tomt webläsarfönster i vilket du klistrar in bildens URL, alltså internetaddress;

    Typexempel 1B

    http://www.nisses.com/bilder/gegga/n...pparigegga.jpg

    ...där du kollar hur stor bilden är. Det är ingen "hit" med stora bilder som skalas ned, eftersom de då fortsätter att vara stora - inte visuellt, men utrymmesmässigt.

    Eftersom vissa surfar med modem osv, så är det inte schysst om bilderna är för "tunga", dessutom ger webservrar upp ibland om filen inte hittas / laddas upp tillräckligt snabbt, vilket då resulterar i en ful röd ram med ett "X" inuti, sån´t har du säkert sett ibland.

    Med andra ord - håll ner på storlek och filstorlek. Encore har den ikon som är minst av allas, om man tittar på filstorleken på bilden. Dessutom är hans ikon roligast - han är därmed nuvarande förstaplatsinnehavare på ikonfronten.

    Så, nog gaggat om dessa tekniska mumbojumbo-detaljer.

    Åter till ämnet! [img]wink.gif[/img] Håll i hatten!

  15. #15
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Ja, men jag har ju ändrat tillbaks till min gamla ikon, för att jag tyckte den andra var för lång, och jag orkade inte editera den. Aja, skit samma.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aja! [img]wink.gif[/img]

    Den som "pme" hade förut var stor som ett CD-omslag ungefär... ;-) We´re talking bizarre!

Liknande ämnen

  1. digitalmixer ?
    Av enapa i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 10:28
  2. vilken digitalmixer?
    Av my03 i forum Mixning & mastring
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 15:32
  3. Rookiefråga kring multitrack med digitalmixer
    Av my03 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 12:42
  4. Digitalmixer hjälp
    Av Regenholz i forum Mixning & mastring
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 10:23
  5. Digitalmixer
    Av Imported Johannes i forum Inspelning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-02-25, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •