Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Monitorlyssning.

  1. #1
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Monitorlyssning.

    Jag skulle vilja slå ett slag för det som jag finner vara det viktigaste i en studio. Monitorsystemet för lyssning.

    Vi håller på och bedömmer ljud mest hela tiden. För att kunna göra det, för att kunna bedömma hur det som fastnar på hårddiskar, band med mera och slutligen blir en skiva är det inte helt ologiskt att det vore en klar fördel om vi kan höra hur det låter så tydligt som möjligt. Jämför med en konstnär som målar med solbrillor på sig. Färgerna ser annorlunda ut genom dom färgande glasen och trots idéer om att man kan lära sig att kompensera för dessa felaktiga kulörvisningar så inser vem som helst att det vore vansinne att tro att det är det optimala sättet att måla på. På samma sätt blir det om man har suddiga glas eller glas som förvränger på andra sätt. Alla är nog överens utan diskusion om att man ska se bra när man målar. På samma sätt bör man höra bra när man sysslar med ljud och musik i inspelningssammanhang.

    Det finns en distinkt skillnad mellan konstnären och oss och det är att konstnären inte behöver skaffa någon utrustning för att se det han eller hon målar. Vi måste däremot skaffa ett monitorsystem som dels kostar en slant, dels kräver kunskap för att komponera ihop samt en insikt om att kravet är så högt som det är för att allt ska bli bra. Det kan vara en orsak till att många sitter med enligt mig rena skräpet och jobbar.

    En titt på människans hörsel. Vi har ett dynamikområde på ca 130 dB. Hörtröskeln är 0 dB SPL och vi kan betrakta den som ungefär var vi börjar höra och vi kan lyssna till ca 130 dB SPL innan smärta träder in med många ljud som är aktuella. Smärtgränsen är väldigt mycket beroende av hur ljudet är men 130 dB SPL är ungefär vad en virvel kan ge ifrån sig och det kan man palla korta stunder så det blir en bra nivå just för detta resonemang. Vi hör mellan ca 16 Hz och 16 kHz och med lite marginal sätter jag övre gränsen vid 20 kHz. En del av dom vanliga ljudkällorna ligger inte alls så långt ifrån dessa yttergränser. Ändå sitter många med "EPA"-grejor och bedömmer truminspelningar, djupbas med mera. Man måste också ställa krav på renhet i form av låg dist, lågt brus, rak frekvensgång, förmåga att hantera transientdynamik samt att högtalarna placeras och är konstruerade för att kunna stå i ett rum och måla upp en bild av det som låter på det sätt som stereosystemet är tänkt att vara.

    Att spela in musik är att kommunicera om man nu inte prompt sitter och endast drömmer om att få höra sina egna alster ensam utan att andra ska höra det. Jag tror många glädjs åt att glädja andra med sina alster. Då kan det vara på sin plats att ödmjukt försöka göra sitt bästa. Det är i alla fall för mig viktigare än resultatet(till viss gräns). Jag behöver alltså ett bra monitorsystem och behöver spendera så mycket jag realistiskt kan och kanske inse var den ungefärliga undre gränsen går för mina behov.

    Det trevliga är att förutom att jag kan bedömma korrekt så att allt jag gör baserar sig på val som är baserade på hur det egentligen låter också får en arbetsplats som är ett rent nöja att vara på.

    Jag är vid sidan av inspelningstekniker vanlig konsument av inspelad musik. Mitt intresse är så stort att jag blivit hifiintreserad på kuppen. Musik är glädjeämnet i mitt liv och med bra ljud så ökar upplevelsen markant. Jag får två vinster av att alltid lyssna med bra ljud oavsett om det handlar om inspelning eller bara lyssna på plattor hemma i soffan. Upplevelseökning samt att jag tränar mig på att höra och bedömma. Lyssnar man på felaktig återgivning fastnar lätt felen i skallen. Lyssnar man alltid med lyft diskant tror man att det låter dovt när man får höra ett neutralt system. Jag behöver alltså låta min hörsel tränas hela tiden men om träning vanligtvis inte är favoritsysslan så är denna träning ett rent nöje. Att kunna spela välljudande plattor med full dynamik tokstarkt och med djup bas som får väggarna och grannarna att skaka(den sistnämnda av ilska) är för mig en höjdare. Klockrent ljud och fysiska trummor en röst som är kusligt realistisk och så vidare är inte min egentliga bild av träning. Att höra en symfoniorekester som om jag vore "där" är extermt häftigt. Att knappt kunna skilja en inspelning av en kör mot en verklig kör ger så mycket mer än mot att lyssna genom en OnOff-anläggning för ett par tusen att jag inte kan beskriva det.

    Egentligen är det konstigt att så många inspelningstekniker och liknande är tämligen ointreserade av bra återgivning. Någon monitor har ofta inhandlats på en höft och ett effektsteg med mer eller mindre okända prestanda och sedan får det vara bra. Jag hoppas att jag kan uppmuntra till funderingar kring detta. Helst att en insikt om att lyssningen ska prioriteras väcks om den inte funnits tidigare. En senare fråga är vad ska man ställa för krav, vad finns det som uppfyller detta krav och vilka resurser har jag att skaffa detta? Det finns massor med uppfattningar om detta och det är inte helt trivialt att svara på men om någon annan har tankar om detta så dela gärna med dig.

    Jag själv använder ett system som täcker människans dynamikområde när jag spelar in. Det kan spela upp instumenetn och övriga ljudkällor som dom låter ungefär och med realistisk ljudstyrka. Det är långt ifrån alla som har möjlighet att skaffa ett sådant system men man kan ju sträva mot så bra som möjligt i alla fall. Ofta har jag märkt att en förbättring skulle kunna göras utan särskilt stora summor eller annat arbete i sammanhanget.

    Det finns filosofiska frågor kring detta. Ska man ha ett system man trivs med eller ska systemet bara vara så bra återgivare som möjligt. Vad är subjektivt och vad är objektivt? Jag hävdar att man ska och kan objektivisera så mycket det bara går om man ska få ett system som återger ljudet så bra som möjligt. En lyssning är inte till för att skapa välbehag, det är en sidoeffekt, utan ett lyssningssystem ska återge ljudet så bra som möjligt. Bara det!

    John

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ett bra lyssningssystem tycker jag ar en av de absolut viktigaste delarna nar man spelar in och mastrar musik. Jag kor pa riktigt daliga hogtalare och lurar.. och det hors verkligen nar jag branner ut musiken pa en skiva och lyssnar inne i vardagsrummet dar jag sjukt nog har ett riktigt bra system. Det har inte gjort mig sa mycket iom att jag framst gor musik till mig sjalv egoistisk som jag ar.. men visst saknar jag bra ljud har bland instrumenten! Min bror (hifi-nord osv) har lovat att hjalpa mig bygga ett par bra monitorer som passar in ljudmassigt till mitt rum.. det var valdigt lange sen han lovade det.. men vi har aldrig haft tid samtidigt att borja med ett sant projekt bara
    Nu ska jag kanske borja jobba pa en liten affar som ska salja stereos framst utav modell svindyra och fortfarande valdigt prisvarda, och undrar om ja inte ska sla till pa ett sant system istallet. Vad ar det egentligen for skillnad pa ett battre hifi-referenssystem och ett par battre studiomonitorer? Annars har jag sneglat en massa pa genelecs monitorer som kanns valdigt prisvarda. Jag har lyssnat pa en massa olika vanliga mindre "studiomonitorer" fran t.ex. yamaha, krk (k-rok har ja for mig lat valdigt bra for den prislappen.. men kandes som att dom nastan var gjorda for hart pumpande elektronisk musik ), alesis, tannoy osv.. men kanner att jag sparar da hellre till nat som jag inte kommer behova byta pa manga ar helst iom att det kanns som att det aven handlar om att man maste lara sig sina monitorer ordentligt for att kunna anvanda dom fullt ut.. framforallt nar man ska satta sig ner och mastra.

    Aven om jag tycker att det ar sa viktigt sa prioriterar jag fortfarande instrumentuppdateringar fore sadana inkop. Mest pga att jag tycker det ar mer givande att sta med en bra utrustning som jag trivs med nar jag lirar tillsammans med polarna i nan replokal eller t.om. hemma hos nan. Det som jag saknar ar en liten och fortfarande anvandbar sampler som ar latt att ta med.. + liten trummaskin till det. Sen star det mellan studiomonitorer vs. ny musikdator + ett par riktigt bra lurar.

    Helt enkelt.. just nu sa satsar jag pa att fa ihop en utrustning som jag verkligen trivs med.. sen nar jag ska valja hogtalare sa ska jag forsoka att objektivisera sa mycket som mojligt. I framtiden sa vill jag att aven andra ska lyssna pa min musik.. da vill jag att det ska lata som jag tankt det ocksa. Jag planerar att forsoka skrapa ihop till ett sadant lyssningssystem i ar faktiskt (jag snackar inte om ett ofantligt dyrt lyssningssystem i riktig inspelningsstudioklass.. mer i modell bra projektstudio)

  3. #3
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Bra högtalare/monitorer är aldrig fel. Brorsan klagade över att mina låtar alltid var så basfattiga när jag mixade förut. Anledningen var att de högtalarna jag använde då går väldigt djupt och framhäver basen, antagligen på ett onaturligt sätt. Nu har jag lånat ett par billiga men ganska bra monitorer av honom, och nu verkar han vara nöjd. [img]wink.gif[/img]

    Tänkte just på en sak, säg att man mixar på bra studiomonitorer. Folk med dåliga högtalare lär ju missa ju en massa detaljer i musiken.. hur gör man då? Är det SUPERFET MASTERING SOM PRESSAR UPP ALLTING TILL MAX som studiofolk i allmänhet använder för att kompensera med?

    Inte särskilt bra alternativ iofs...

  4. #4
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    quote: Vad ar det egentligen for skillnad pa ett battre hifi-referenssystem och ett par battre studiomonitorer?
    I princip inget om man tittar på det lite schablonmässigt. Båda ska oftast återge musiken men i hifisammanhang kan man lättare förstå om någon satsar på färgande utrustning eftersom dom inte nödvändigtvis måste höra hur det låter. Jag skulle ändå vilja påstå att hifi-världen är miltals före studiovärlden när det gäller både kunskap och inställning till ljudkvalitet. Inom hemmastereo/hifi handlar det ofta om det ens är hörbart eller inte. I inspelningsbranshen kamnar dist med mera ofta på gränsen till olyssningsbart. Vi har mycket att lära av finlyssnarna i hifisvängen. Titta in på ett hififorum och kolla kabeldebatter med mera. Dom snackar om att prova fram utrustning med hjälp av blindtester med mera. Det spelar ingen roll om högtalaren är en studiomonitor eller en hifihögtalare. Det är endast vad den presterar som är det viktiga. Eller hur? Jag tror din fråga handlar om om det generellt är bättre högtalare i det ena eller andra lägret. Du kan nog hitta okey grejor i båda lägren. Du kanske skulle kolla lite på dom som har hörgtalare i båda lägren. Bowers & Wilkins till exempel? En högtalare för oss ska vara byggd för att återge alla ljud som dom är helst. Inte specifikt något speciellt stuk.

    quote: Tänkte just på en sak, säg att man mixar på bra studiomonitorer. Folk med dåliga högtalare lär ju missa ju en massa detaljer i musiken.. hur gör man då? Är det SUPERFET MASTERING SOM PRESSAR UPP ALLTING TILL MAX som studiofolk i allmänhet använder för att kompensera med?
    Bättre är att acceptera läget och låta ljudet vara så bra som möjligt för dom som faktiskt har bättre anläggning och hör detaljerna. Det finns alltid dom som har skruttgrejor. Det är inte mitt problem egentligen. Vill man satsa allt på klockradiolyssnarna eller vill man ge en upplevelse åt dom som satsat på att få det? jag kör på det senare för klockradiolyssnarna kommer i alla fall inte märka skillnaden.

    Jag vill bara klargöra att du inte mixar "svårare" eller med svårare detaljupplösning med fina monitorer egentligen. Bara för att du plötsligt hör vad du gör medför det inte att du gör svårt ljud. Om du inte hör vad du gör däremot har du ingen koll alls på dom små detaljerna och då finns risken att det blir lite hur som helst. Detaljer som skulle behövt framhävas blir inte framhävda för dom hörs inte när mixaren lyssnar. Det finns inga nackdelar med bra lyssning som jag ser det. Inga! Alltså har detaljfrågan inte med lyssningen att göra egentligen. Full kontroll och du kan välja detaljer eller komprimerat.

    Dessutom är det inte så att icke fetkomprimerad musik låter sämre i dåliga anläggningar. Om det är mycket störljud kan komprimeringen ge en förbättring Särskilt med klassisk musik med mycket terassdynamik(långa partier med olika medelstyrka). Till exempel i en bil. Ska man göra bilanpassat? Näe inte gör jag det.

    Kolla världens mest sålda skiva. Michael Jacksons "Thriller". Den har mycket dynamik och har inte blivit mosad särskilt hårt på mastering utan får anses vara en mycket välljudande skiva. 42 miljoner ex drygt. Det kan ju ge en fingervisning om att bra ljud inte omöjliggör att dskivan gillas av många.

    John

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Intressanta och snygga inlägg, gillar dina djuplodande kommentarer, John. För min egen del så har jag ett par rätt OK monitorer, KRK RoKit. Men de har jag nu kopplat till TV och DVD - via förstärkare. Mycket dumt. Problemet är att jag bor i lägenhet och jag känner mig inte avkopplad med att skapa musik ut i monitorerna. Det känns dels som att man skulle gå grannarna på nerverna, dels skulle det ta bort min uppmärksamhet från musiken. Därför begår jag kardinalfelet inom allt vad beträffar inspelning om man får tro mången artikel i ämnet; jag föredrar att sluta in mig i hörlurar. Då stör jag ingen. Fast det är inte alltid kul att behöva göra så. Värdelöst ur samarbetssynpunkt och många andra synpunkter. Men vad göra. Man har ju bara lägenheten att tillgå om man inte tjänar på musiken så man kan bygga en studio. Eller hyra in sig någonstans.

  6. #6
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack PF.

    Jag håller med dig om din insikt om att lurar inte är idealt. Jag förstår samtidigt varför du kör med dom. Jag brukar ge rådet till dom med känslkiga grannar att om dom stör dig genom att banka i väggen när du lirar musik ska du ringa störningsjouren så kommer dom och varnar grannarna åt dig.

    Skämt åsido så har du varit tvungen att kompromissa. That´s life. Kanske en billig lokal inte allt för långt bort skulle va nått? Jag känner många som skaffat en billig lokal. Producerar du endast eget och inte får någon ekenomi blir det ju en kostnad. Bra är om man i alla fall kan få något i penningväg så att hyran kan täckas. Typ ha en liten inspelningslokal eller hitta på nått annat som någon kan pröjsa dig för. Det finns ju en del som skaffar lokal ihop och då får ner summorna till billigt. Det är en höjdare att kunna välja att jobba klockan två på natten och se hur nya hiten funkar på disconivåer. Det är frihet det!

    Kanske leder en lokal till att jobb föds. Jag känner till flera exempel på tämligen enkla första steg som sedan lett till heltidsjob med favoritsysslan. Du gör givetvis som du vill. Vill bara inspirera om det går.

    John

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klart schysst - där har du absolut en point (seven)! [img]wink.gif[/img]

    Då kommer dock tankar som: jag vill inte ha syntarna där - jag vill kunna vara här och skapa. Eller tankar på försäkringar och sån´t trist. Ibland vill man dock inget hellre än att koppla bort allt, rensa hemmet på all musikgeräte och få lite hemkänsla, ni vet, så´n där som man kan se på bild i IKEA-katalogen... ;-)

    Inspiration så man får "tummen ur" är dock alltid klart välkommet. Man kör fast i sina tankebanor ibland. Det är därför det är guld med sån´a här diskussionsforum.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lurar fungerar rätt ok, så länge man referenslyssnar mot annat material (liknande det man vill uppnå).

    Slutmix och mastring i lurar är dock inget att rekommendera om man inte har vant sig vid det och verkligen vet vad man gör. Själv vill jag inte ha lurar på mig när jag gör musik, utan det känns bättre om ljudet är en bit bort. Annars kan ljudet bli alldeles för intensivt. Dessutom kan jag gå runt i rummet helt fritt utan den där hängande sladden.

    På dagen däremot (oftast på helgerna) så tycker i alla fall jag att det är ok att leva om en del hemma i lägenheten!

  9. #9
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag förstår ungefär hur du har det. Bakom allt är det en massa kabel va. [img]wink.gif[/img]

    Det finns dom som har lite grejer hemma och en lokal.

    Nåja det ger sig. För att återgå till lyssningsfrågan kan man ju fråga sig vad det är för kompromisser med lurar rent konkret. En fullständigt avig grej är att man går omkring med det inspelade rummet på huvvet! Man vrider lite på sig och hela inspelningslokalen åker med. En annan viktig sak är att man inte kan testa hur ljudet låter i ett lyssningsrum. Olika tekniker för insplning kan ge olika fenomen vad gäller hur det funkar med två högtalare i ett rum. En av dom viktigaste är att man lätt skadar hörseln. Man tappar lätt återkopplingen för hur starkt man spelar. Dessutom finns det en skyddmekanism som är helt utslagen. Om det kommer en ljudvåg, till exempel ett trumslag på hög volym så känner huden det innan det når öronen. Då reagerar hjärnan med att snabbt dra åt stapedius(muskel i örat som dämpar) innan vågen når känsliga delar i örat och skyddar därtmed hörseln. Mer kompromisser är att man får aldrig en förnimmelse av lågbas så som den ska vara, dvs fysiskt. Det ska vibrerara i både kropp och möbler.

    Näe som sagt lurar är kompromisser. Dom kan vara utmärkta för att ha till hands för att testa vissa saker med. Jag använder dom ofta för att kontrolera att saker hamnat i mitten. Man vrider vänster samt höger kanals panratt fullt åt "fel" håll och sedan till baks igen snabbt. Om ljudet inte flyttar sig i sidled är det garanterat i mitten. Bättre sätt finns inte.

    John

  10. #10
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Med det sista menar jag inte att lurar inte går att använda utan det går givetvis. Det sista handlar om när dom överträffar högtalarlyssning.

    John

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    nu nar vi ar inne pa lurar.. ar det allmannt battre att skaffa ett par lurar som man driver med en lurforstarkare? Jag har kollat en del pa sennheiser, beyerdynamic och adk-lurar. Vissa av de modellerna som verkar intressanta finns i 2-3 versioner med olika ohm-tal. De med hogre ar i regel dyrare och behover lurstarkare. Jag funderar pa om det inte ar lika bra eller battre att skaffa nan modell battre/dyrare lurar som drivs utan starkare. Nagra intressanta kommentarer? (klart ni har det! )

    Jag har inte sa mycket att lagga till dar iaf.. sist jag testade ett par battre lurar sa vart jag riktigt besviken sen nar jag kom hem och lyssnade i mina iofs inte helt vardelosa sennheisers. Sa mycket battre lat de andra.. nu vagar ja inte testa battre lurar igen forran jag har en ekonomi som tillater det :rolleyes:

  12. #12
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    (klart vi har det :-)

    Jag ser ingen fördel med att driva effektstarkt. Några hävdar att en fördel är att all elektronik sam används för referenslyssningen med högtalare också kommer med i lurarna och därmed ska det bli mer lika. Jag köper inte det eftersom referenslyssningen inte alls är referensen. Bättre om det kan låta så bra i lurarna som möjligt. Jag kan heller inte såpass mycket om lurar att jag känner till vilka som är bäst. Sennheiser HD 600 använder jag själv. Även Beyerdynamics men jag har glömt siffrorna. Dom skiljer sig genom att vara öppna respektive slutna. Testa HD 600 i alla fall.

    En sak man kan konstater är att lurar skiljer sig mycket. Då enligt min princip om att det egentligen bara finns ett rätt sätt blir slutsatsen att många lurar spelar grovt fel. Ingen skillnad mot högtalare alltså.

    Djungel är vad det är. Förberedelse för expedition lurinköp står alltså bakom hörnet och väntar volantiz.

    Lycka till / John

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    japp.. manga expeditioner blir det. Nu ska jag tydligen sta for musiken till ett tvspel.. och antagligen mastra alla ljudeffekter som nan/nagra andra ska gora.. sa just lurar kanske blir snarare an planerat. Jag har forresten for mig att det var HD600 som jag testade sist och tyckte lat nagot overjavligt bra. Jag kollade presis upp priset pa dom.. ~2400:- var det billigaste.. helt ok pris!

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lyxlurar minsann! Gratulerar till jobbet, Voz! Måste vara kul att få med musiken i ett spel.

  15. #15
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är många som gillar dessa lurar. Jag brukar sätta dom på vokalister med eftersom dom är öppna. Då hör dom sig själva genom luften. Jag gillar dom skarpt.

    Lycka till med jobbet!

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    tack grabbar! far val se hur det gar.. ljudkvalitet var visst inte sa jatteprioriterat verkar det som iom att det ar till gameboy advanced.. tur det .. men det ar nog vettigt att kunna fa allt att lata vettigt iaf.. aven om jag inte har nagra bra eq´s, kompressorer osv

  17. #17
    John Stalberg
    John Stalberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan inte juridiken för TV-spelsmusik men se till att sätta dig in i den så att du får din rättmätiga ersättning.

    John

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    japp.. ska satta mig och plugga lite sant. Ersattningen kommer bero mycket pa vad for deal vi far med publishern.. iom att det inte finns nagra storre finansiarer bakom sa ar det lite osakert just nu. Bossen haller pa att snacka affarer med nintendo nu iaf.. det blir nog bra till slut. Jag tankte att det ar val inge fel med att kora pa aven om det ar lite osakert iom att jag inte har sa mycket annat for mig + att det antagligen inte blir sa mycket jobbigt jobb for min del (mer lekstuga) [img]wink.gif[/img]

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •