Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Covenant - northern lights

  1. #1
    Unitarys avatar
    Senior

    Covenant - northern lights

    Covenant är störst inom EBM men är inte nya skivan lite överskattad? ´Sequecer´ rules!

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag haller med om att dom gatt ner sig en hel del.. men tycker den nya ar bra iaf. Sequencer ar klart bast.. helt klart

  3. #3
    Unitarys avatar
    Senior
    Du verkar ha stenkoll

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jag har lyssnat grymt mycket pa dom.. jag borjade lyssna pa dom for att dom var valdigt bra.. sen ar en av polarna som jag brukar sitta och jobba med polare med eskil som sjunger.. sa det blir mycke covenant + info om dom dar ocksa

    iaf en del koll borde jag ha da tycker jag [img]wink.gif[/img]

    Men hur som helst.. jag kan inte tjata tillrackligt om att jag tycker att haujobb ar mycket battre pa san har musik. Lyssna pa deras album Freeze Frame Reality och Matrix!

  5. #5
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Jag tycker faktiskt att Northern Lights växer hela tiden. Gillade den inte alls i början men nu så börjar den växa till sig

    Annars var jag inne i en grym Apoptygma Berzerk period här i vintern. Det mesta de gör är skräp men det som är bra är riktigt bra.

    Kollar man Most Played listan i iTunes så finns det ju med en del annan synth där också typ Delerium, De/Vision, Das Ich (VNV Nation mixen på Destillat är ju så grym! osv.

    Det är kul att syntha ibland!

    D.

  6. #6
    Distinct Division
    Tycker "Europa" är bästa plattan. Mest melodiös och så är där lite mer ös. (Min gamla basstation används i "Riot" för att göra S/H filter-ljudet )

  7. #7
    Unitarys avatar
    Senior
    volantiz: ska kolla upp dom, måste ju va rena klippet om de låter bättre än covenant. jag jobbar inom psykvården så här får man bara höra vikingarna

    DD: europa håller också mkt hög klass. du kommer väl från samma trakter som grabbarna vad jag förstår. hälsa från mej

  8. #8
    Unitarys avatar
    Senior
    Dennis: apb´s kathys song är riktigt bra samt hela plattan 7! klart de bästa dom har gjort tycker jag.

  9. #9
    Distinct Division
    Händer väl att man snackar med dom ibland fall man ska på någon gemensam fest eller så, men jag umgås inte regelbundet med dem.

  10. #10
    Unitarys avatar
    Senior
    DD: det tuffaste syntbandet jag känner är mechatronic :/

  11. #11
    mechatronic
    ja...
    men var inte så ledsen för det.
    Mechatronic är nämligen världens tuffaste synthband!

  12. #12
    Unitarys avatar
    Senior
    absolut, tätt följda av electric banana band

  13. #13
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Covenant rules!

    Inföskaffade just Northern Light och är sannerligen inte besviken. Kanske inte lika ösig som resten, klart, men det gamla finns där nånstans, gömt bland det mer melodiska soundet. Gillar helt klart det nya stuket, men de gamla klubbgrejerna är helt klart det som är mest covenant.

    En favorit är annars "Der Leierman". Där sjungs det ju på tyska

  14. #14
    Unitarys avatar
    Senior
    Ober: yes alltså, gamla clubmixarna stalker och feedback går inte av för hackor

  15. #15
    MrLightno
    själv tycker jag tour the force club mix är ösig...
    vnv gjorde bra musik fram till future perfect... synd(t)
    eclipse med apoptygma är hygglig...

  16. #16
    mechatronic
    tour the force är en mycket bra låt

    VNV nations skiva futureperfect är enbart gjord med softsynthar... men du har rätt, den är inte särskillt bra. Empires är den besta skivan dom gjort tycker jag...

  17. #17
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Har inte hört mycket med Covenant (tycker de verkar vara lite ojämna) men Dead Stars är verkligen tilltalande, enkel på något sätt och med coola ljud. Grymt med Kraftwerk-samplingen i början! Einz Zwei Drei Vier! =)

  18. #18
    Unitarys avatar
    Senior
    encore: dom är visserligen ojämna från skiva till skiva men ´sequencer´ och ´europa´ är mkt solida.

    vnv nation gör ju en del bra låtar men dom kopierar sig själva till förbannelse.

  19. #19
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Lyssnade ytterligare än omgång av "Northern Light" i bilen på väg till Malmö idag... Verkar inte "We Want Revolution" lite väl oldschool (så att säga) för att tillhöra skivan... Lite kul, men inte tillräckligt "hård" på nåt sätt. Dessutom tyckte jag nog att den där vocodergrejen suger lite...

    Nå, den har ett par starka spår i alla fall. Gillar det melankoliska soundet!

    På tal om VNV Nation... Kopierar sig själva, jo det är liksom ett vinnande koncept som de kör efter. Visst är en del grejer sämre än andra, men älskar deras flytande synthmattor... Men visst hör man att de är VNV Nation. Tyckte mest att "FuturePerfect" kändes mycket kortare än "Praise The Fallen" trots att de är ungefär lika långa. Mer korta eller kanske mer varierande grejer på den sistnämnda.

    "Empires" är mycket bra. Lyssnade på den också idag i bilen. Men fasingen vad jag retar mig att jag inte köpte "Burning Empires". Den där Voxversionen av "Saviour" är inte dum den! Hääääärliga ljud!

  20. #20
    Unitarys avatar
    Senior
    ober: det är liksom sub-basarna som är vnv nations koncept. men future perfect är ett bra exempel på hur man gör en hel fullängdare ointressant.

  21. #21
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Jag som trodde att det var en Access Virus som är hela VNV Nation grejen :-) De två första plattorna skulle ju kunna vara demos av presets från Virusen ju...

    D.

    men visst har de gjort en hel del bra låtar för det!

  22. #22
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Jo, håller med, det är kanske inte subbasarna jag tänker på i första hand, men visst finns det också där.

    Kan delvis hålla med, men gillar ändå FuturePerfect. "Beloved" och "Genesis" är himla bra spår. "Structure" är lite underhållande, men kan kanske kännas lite väl demo (kan man liksom släppa något som väsnas så j*****t!?). Kan inte låta bli att tycka den är cool för det! "Airships" är inte så dum den heller - det är isåfall mest de instrumentala grejerna som kan kännas lite väl enkla. Å andra sidan hör det liksom lite till konceptet för skivan... framtid... utopi... enkelhet...

    Men alla får förstås tycka vad de vill för min del

    >>> Kolla förresten in de nya coola skrivbordsunerläggen på deras hemsida !

  23. #23
    Unitarys avatar
    Senior
    dennis: finns de nån som inte använder virus?? de är ju en hel skock artister som förlitar sig på denna eminenta synt.

    ober: du har rätt, de finns vissa ljuspunkter även på future perfect men jag öppnade denna kanal för att hylla Covenents gamla prylar - dom regerar

  24. #24
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Jo, det blev visst lite mycket VNV här Du får ursäkta, men jag är ganska såld på dessa irlänska herrar för tillfället...

    Men nya Covenant går för varmt den med (det har typ mest blivit Covenant och VNV hela sommaren igenom!). Det är goda grejer, och även om också jag var lite tveksam till det nya "mjukare" soundet så kan jag inte säga annat än att jag gillar det! De där lugna låtarna sitter som sten i mitt huvud (mjuka stenar som man kanske kan tänka sig att vilja hålla i handen... eh, alltså , som man gärna har med sig... ehh...?).

    Det är kanonbra helt enkelt

  25. #25
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Hanson: Visst är det många som använder Virusen, och de gör de rätt i men det är få som lyckats träffa så många presets som VNV Nation. Men låtarna blir inte sämre för det, det var mest ett konstaterande.

    D.

  26. #26
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    På nåt sätt tycker jag att det ibland är mer spännande att lyssna på musiken när jag vet vad det är för instrument som låter. Jag ska se om jag hittar nåt VNV-album i min samling.. tror jag har ett..

    Covenant då.. vad kör dom med för syntar? Efter lite synthspotting så har jag sett att dom kör mycket på nord modular! Även akai s2000 och sequential prophet2000. Mer?

  27. #27
    Unitarys avatar
    Senior
    volantiz: de där kan du bättre än mej. DD borde veta som är tjenis med Covenantgrabbarna. jag trodde dom använde analoga korgprylar? låter som de på första skivorna iaf.

    ober: mjuk sten, du har så rätt

  28. #28
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Korg är det i alla fall - mer vet jag inte... Inte mycket JV-1080 i alla fall

    Vi har haft långa diskussioner här tidigare angående användandet av presets. Det kan kanske kännas lite "B" på nåt sätt framförallt när man känner igen ljud från en synth man har själv. Då tänkre man gärna "fasingen - det där skulle ju jag med kunna göra!" vilket ju är lite vridet. Om ljudet känns rätt och passar bra spelar det ingen roll - presets är ju egentligen så som instrumentet var menat att låta, skulle man kunna säga. Sedan att jag nästan aldrig använder presets och älskar att ratta själv, är en annan sak.

    Gillar dock också att veta vad det spelas med. Jean-Michael Jarre brukar vara bra på att lämna info om detta och på Erasures samlingsplatta står en lista över vad Vincent Clarke använt sedan 1985 (och säkert använder än idag!). Kul att läsa! (i vissa fall deprimerande, kanske, men mest intressant...)

  29. #29
    mechatronic
    jag blir lite glad när jag känner igen ett ljud av en synth som jag har... lite stolt att jag har lika.

  30. #30
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Mechatronic : Köp en DX7:a, lyssna på lite 80´s hits så rinner den känslan nog av dig ganska fort. [img]wink.gif[/img] Presets all night long! ...förutom Jan Hammer kanske..

  31. #31
    mechatronic
    Ja... kanske det. den ska ju vara ett litet helvete att programmera in egna ljud på.

    Jag har en D-50, som åxå är ett litet helvete att programmera ljud på... den kan man känna igen ibland. Hörde idag nåt som påminde om det numer klassiska ljudet DigitalNativeDance i "theme from MiamiVise" med KOTO.

  32. #32
    Distinct Division
    Hmmm... Har för mig att de kör bl.a 2 x cz101, 2 x Basstation, pro2000, ms20 och en del softisar typ Reason.
    Ganska kul är att de använde cz101 till de flesta basarna på cryotank-plattan och sequencer.
    Frågade Jocke om hur de kunde dra ner frekvenserna på ljudet, och han mumlade nå´t om korta decaytider och eq. Väl hemma testade jag på den gamle trotjänaren och det funkade.

  33. #33
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Coolt... Är lite sugen på en sån faktiskt... Ännu mer nu

  34. #34
    Unitarys avatar
    Senior
    Volantiz: visst var det du som tipsade om haujob, inte riktigt min pryl faktiskt.

    Nåja, nog har man plagierat en del ideer från Covenant. Börjar vänja mej vid nya soundet nu..

  35. #35
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Det går lite i vågor. Det låter bra men, som sagt, kanske ändå inte lika coolt - det är ju helt klart radiovänligare i alla fall och det är kanske det som känns lite fel. Gillar dock retrosoundet. "Prometheus" är riktigt go!

  36. #36
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Sitter och kollar på "Pippi på de sju haven". Fick en stark känsla av att explosionsljuden när de spränger fram Pippis pappa ur fängelsehålorna är samma som i "Shelter" på Dreams of a cryotank. Sanning eller bullshit??

    (Ursäkta dåligt trådgräv, men det här ju för litet för att starta egen tråd för. )

Liknande ämnen

  1. Covenant / In Transit
    Av sawtooth i forum Skivor & artister
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 08:19
  2. covenant på romonight 26/5
    Av compute i forum Evenemang
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 18:45
  3. Covenant releasefest
    Av sawtooth i forum Evenemang
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •