Sidan 5 av 12 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 689

Ämne: Tangerine Dream, varning - mycket text

  1. #241
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Finns nu boxar med TD med albumen på Virgin. Riktigt billigt för suverän musik.

    http://www.amazon.co.uk/The-Virgin-Y...6411531&sr=8-3

    http://www.amazon.co.uk/The-Virgin-Y...6411531&sr=8-1

    Samt en box med Edgar Froese. Där ingår den helt fantastiska Epsilon In Malaysian Pale, men de andra albumen är också välddigt bra.

    http://www.amazon.co.uk/Solo-1974-19...6411774&sr=1-1

    Tyvärr är inte skivorna uppdelade på varsin cd. Men för det priset så...

  2. #242
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både Franke och Krieger har "electronic percussion" credit på Cyclone plattan (insp. Jan '78) så det är mycket möjligt att du har rätt...
    Klaus Krieger: Polyester Custom Built Drums with Multi Trigger unit, Electronic Percussion, Paiste Cymbals, Bubims, Burma Gong Set...
    Nån mer än jag som tycker att Klaus Kriegers trumspel på Force Majeure är för jävla skönt?
    Senast redigerat av loghill den 2012-05-07 klockan 20:15.

  3. #243
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns nu boxar med TD med albumen på Virgin. Riktigt billigt för suverän musik.

    http://www.amazon.co.uk/The-Virgin-Y...6411531&sr=8-3

    http://www.amazon.co.uk/The-Virgin-Y...6411531&sr=8-1

    Samt en box med Edgar Froese. Där ingår den helt fantastiska Epsilon In Malaysian Pale, men de andra albumen är också välddigt bra.

    http://www.amazon.co.uk/Solo-1974-19...6411774&sr=1-1

    Tyvärr är inte skivorna uppdelade på varsin cd. Men för det priset så...
    Froeseboxen är den som är mest intressant då en del varit svårt att få tag på, tex Ages som varit stympad på CD hittills. Aqua låter för första gången riktigt bra, borta är distortionen som finns på första Virginutgåvan. Väldigt bra mastring på allt. Kan man nu bara få en minibox med Baumanns skivor så vore allt ok :-)

  4. #244
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån mer än jag som tycker att Klaus Kriegers trumspel på Force Majeure är för jävla skönt?
    :-D

  5. #245
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har motionerat deras gamle trummis idag igen. Den är så härligt ostig. Men jag inser att jag måste ha "Cyclone". Inte för att den är så bra, men för att det är där EPU:n bankar mest.
    När kommer Machinepop: Tan-Cheese?
    Vill höra maskineriet i praktiken...

  6. #246
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När kommer Machinepop: Tan-Cheese?
    Vill höra maskineriet i praktiken...
    Jag håller visserligen på att banda inför platta nu, men i brist på det resultatet så fann jag den här gamla filen på min domän. Jag spelade in den efter frågor på Simmonslistan om hur EPU:n låter. Passade även på att dema den då nyköpta Great British Spring (den s k reverbbazookan): http://www.electronic-obsession.se/s...pu/epu+gbs.mp3

    Hoppas det där kan visa på en del ostkvalité!

  7. #247
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller visserligen på att banda inför platta nu, men i brist på det resultatet så fann jag den här gamla filen på min domän. Jag spelade in den efter frågor på Simmonslistan om hur EPU:n låter. Passade även på att dema den då nyköpta Great British Spring (den s k reverbbazookan): http://www.electronic-obsession.se/s...pu/epu+gbs.mp3

    Hoppas det där kan visa på en del ostkvalité!
    Vällagrat!
    Lite Korg. Ostkorg. Gult är din färg!
    Men, jag har nog missat lite vilken rytmmaskin det var.
    Trodde du hade en senare mer digital som de kört med, typ den på Mojave Plan.
    Eller har du fler som ägts av skäggen?

  8. #248
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vällagrat!
    Lite Korg. Ostkorg. Gult är din färg!
    Men, jag har nog missat lite vilken rytmmaskin det var.
    Trodde du hade en senare mer digital som de kört med, typ den på Mojave Plan.
    Eller har du fler som ägts av skäggen?
    Knüttel EPU, byggd för gubbarna hösten 1976. Jag har snackat med farbror Knüttel själv. Han verkar ha rökt en del han också...

    Den här är synnerligen analog och trummar på som bäst på "Cyclone". Två nytagna bilder för den som bryr sig:

    Bifogad fil 37698
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6559.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	91,0 KB 
Id:	37699

    Att ha triggbar ost i racket är f ö underskattat. Ibland vill man bara ha världens sämsta virvel i ett spår utan extra strul. Sedan blir jag glad av att se på den. Den sitter som en monolit i racket och fungerar dessutom som rackhylla åt Ultravox gamla SDS-7 ovanför.

  9. #249
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    SDS7/Uvox. Fint.
    Vilken skiva var den med på?
    Tänker såklart osökt på "The Song" i liveversion. De stod i alla fall och bankade på pads.

    Men TD: White Eagle då. Vad tusan är det för maskin som trummar där bortsett från TR808 här och var?
    Det låter digitalt men är inte Linn o. dyl.

  10. #250
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vet inte... de hade ju annat custombös i racket också. Ultravoxhistorien är inte så glamorös som de låter. Det är 90-tals-Ultravox med endast Billy av ursprungsgänget. Jag köpte den direkt av Tony Holmes som var deras 90-talstrummis. Han skulle omsätta cashen i blöjor (har vi hört det förr?). Roligast är custombrända octaban-prommar på alla tom-korten.

  11. #251
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Aha, den konstellationen. Som gjorde Revelation.
    Har jag aldrig riktigt räknat som Ultravox. Mer som ett coverband.

    Hur som helst är de på gång nu med ett nytt album.

    Och hur har det med Tangerine Dream att göra?
    Hmm...
    Conny Plank kanske träffade Edgar på någon krautträff och berättade om att han arbetade med ett band med en kostymintresserad sångare. Jo så var det nog.

  12. #252
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Men TD: White Eagle då. Vad tusan är det för maskin som trummar där bortsett från TR808 här och var?
    Det låter digitalt men är inte Linn o. dyl.
    Franke använde en custom-byggd maskin i sitt synt-rack med samplade trumljud på EPROM (ursprungligen 8-bit, senare uppdaterad till 12-bit) som han styrde med en av sina sequencers, förmodligen Robotwerke Rhythm robot. De använde sig av den tilll omkring mitten av '80-talet, tillsammans med Oberheim DMX, TR-808, Linndrum, SCI drumtraks (med custom chips från Oberheim och Roland) och Simmons. De använde dessutom Emulator I, II och PPG Waveterm till percussion ljud.

  13. #253
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Franke använde en custom-byggd maskin i sitt synt-rack med samplade trumljud på EPROM (ursprungligen 8-bit, senare uppdaterad till 12-bit) som han styrde med en av sina sequencers, förmodligen Robotwerke Rhythm robot. De använde sig av den tilll omkring mitten av '80-talet, tillsammans med Oberheim DMX, TR-808, Linndrum, SCI drumtraks (med custom chips från Oberheim och Roland) och Simmons. De använde dessutom Emulator I, II och PPG Waveterm till percussion ljud.
    Helt otroligt vilken kunskapsbank 99musik är. Hur kan ni veta allt detta?
    Funderar på vilka låtar som skulle kunna ha Linndrum. Kan inte komma på någon.
    Rätt lustigt med syntgiganterna från 70 och 80-talen. De hade 17 i mig mer syntar än låtar.

  14. #254
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vet inte om den här varit uppe, men jag hittade en väldigt bra blog:
    http://tangerinedream.pertou.dk

  15. #255
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Lyssnade på Tangerine Dream - White Eagle (spåret) idag från 1982. Undrar om någon här (micke7, waveterm?) vet vad det är för synt som gör padsen? Roland Jupiter 8 kanske? En underbar låt är det i alla fall.


    https://youtu.be/pmNNZSM1t1Q

  16. #256
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag är ganska säker på att de använde Oberheim OB-X till padsen.

    Förresten, jag tycker versionen de gjorde till TV-serien TATORT är bättre:


    https://youtu.be/G-0v5m3QTus

    Kanonlåt!

  17. #257
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Tack för svaret. Intressant att höra TV-serieversionen också. Hittade ett klipp från serien:


    https://youtu.be/c8JOYdYhoXk

  18. #258
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Snart tio år sedan jag skrev detta. Och det jag skrivit stämmer än idag. Har fortfarande inte tagit till mig något de gfort efter 1999.

  19. #259
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snart tio år sedan jag skrev detta. Och det jag skrivit stämmer än idag. Har fortfarande inte tagit till mig något de gfort efter 1999.
    yepp, hyfsat statiskt på denna front
    har inte tagit till mig något de gjort efter 1979 :-)

  20. #260
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Helt galet. En vecka av TD-lyssnande som vägrar släppa. Aldrig förr har jag lyssnat så ingående på dem, läst om dem, sett filmer med deras soundtracks, letat udda utgåvor mm som nu, fast jag upptäckte dem för snart 30 år sen. Man har sina perioder
    Senast redigerat av Volt den 2013-09-30 klockan 20:45.

  21. #261
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Lyssnade på "Streethawk" på samlingsskivan Disc Drive idag - mycket skum version, inte alls som den på Le Parc eller i orginal från TV, utan liksom segare och skumt arrad...

  22. #262
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Lite OT men är det någon som vet vilka synthar som används på Froeses "Stuntman" album?

  23. #263
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Måste kolla Street Hawk-versionen!

    För de som inte vet det har TD gjort en hel del musik till GTA V.

  24. #264
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite OT men är det någon som vet vilka synthar som används på Froeses "Stuntman" album?
    Jag är inte helt säker men följande syntar är i alla fall avbildade på innerfodralet

    Moog modular (3 portabla boxar inkl. Moog & Projekt Elektronik sequencers)
    ARP Pro-DGX
    Mellotron mark V
    PPG 1003 sonic carrier (programmerbar monosynth med digitalt kontrollerade oscillatorer, filter,
    envelopes och amplifier).
    Polymoog
    Roland MC-8
    PPG 360 wavecomputer (PPG's första wavetable synt, föregångaren till Wave 2)
    Oberheim 4-voice

    EDIT: plus en PPG 350 sequencer


    Froese hade också dessa syntar vid tiden för inspelningen (dvs sommaren '79) så det är ju inte omöjligt att några av dem kom till användning:

    ARP/Solina string ensemble
    ARP Odyssey
    Korg VC-10 vocoder
    Korg PS 3100
    Korg PE-2000
    Synthanorma sequencer

    Visste du förresten att låtar från Froese's solo album Epsilon In Malaysian Pale, Ages och Stuntman användes i TV-serien Kosmos (endast i originalversionen). Några Tangerine dream låtar användes också om jag inte minss fel.
    Senast redigerat av micke7 den 2013-10-01 klockan 19:45.

  25. #265
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inte helt säker men följande syntar är i alla fall avbildade på innerfodralet

    Moog modular (3 portabla boxar inkl. Moog & Projekt Elektronik sequencers)
    ARP Pro-DGX
    Mellotron mark V
    PPG 1003 sonic carrier (programmerbar monosynth med digitalt kontrollerade oscillatorer, filter,
    envelopes och amplifier).
    Polymoog
    Roland MC-8
    PPG 360 wavecomputer (PPG's första wavetable synt, föregångaren till Wave 2)
    Oberheim 4-voice

    EDIT: plus en PPG 350 sequencer


    Froese hade också dessa syntar vid tiden för inspelningen (dvs sommaren '79) så det är ju inte omöjligt att några av dem kom till användning:

    ARP/Solina string ensemble
    ARP Odyssey
    Korg VC-10 vocoder
    Korg PS 3100
    Korg PE-2000
    Synthanorma sequencer

    Visste du förresten att låtar från Froese's solo album Epsilon In Malaysian Pale, Ages och Stuntman användes i TV-serien Kosmos (endast i originalversionen). Några Tangerine dream låtar användes också om jag inte minss fel.
    Undrar om Froese själv har sådär bra koll på vad han hade för grejer på 70-talet.


    Konstigt att jag missat att TD/Froese var med i Kosmos jag var en stor fan av det programmet. Jag visste bara att Vangelis gjort låten som var signaturmelodi.

    @Kroffe: Är det lite Green Desertpillande månne? Han är ju tyvärr lite för att kludda i original Froese.

  26. #266
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om Froese själv har sådär bra koll på vad han hade för grejer på 70-talet.
    Det är nog icke troligt... LOL!

    Konstigt att jag missat att TD/Froese var med i Kosmos jag var en stor fan av det programmet. Jag visste bara att Vangelis gjort låten som var signaturmelodi
    Kanske såg du en senare version av serien? eller så har du helt enkelt glömt. Mycket av musiken som användes när serien ursprungligen sändes ska tydligen ändrats till senare repriser. Förutom Vangelis så användes en hel del annan klassisk syntmusik till serien. Du kan läsa mer om det här: http://cosmic_voyager.tripod.com/cosmosindex.htm

  27. #267
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske såg du en senare version av serien?
    Nejdå, jag såg originalet men visste inte vilka Froese och Tangerine Dream var på den tiden. Vangelis tror jag jag lärde mig genom serien. Signaturmelodin på singel var nog min första Vangelisskiva.

  28. #268
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tips!
    Titta, farbror Jarre är med också.

    "Drunken Mozart in the desert" - så bra titel - så bra låt.

  29. #269
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Kroffe: Är det lite Green Desertpillande månne? Han är ju tyvärr lite för att kludda i original Froese.
    Kanske...samlingen är en vinylskiva från 1985 med bl a Mark Shreeve. På omslaget står låten omnämnd som Streethawk (from Le Parc) men det låter ju som sagt inte likadan.

  30. #270
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Tackar!

    Har vinylen men den kom utan innerfodral!

    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inte helt säker men följande syntar är i alla fall avbildade på innerfodralet

    Moog modular (3 portabla boxar inkl. Moog & Projekt Elektronik sequencers)
    ARP Pro-DGX
    Mellotron mark V
    PPG 1003 sonic carrier (programmerbar monosynth med digitalt kontrollerade oscillatorer, filter,
    envelopes och amplifier).
    Polymoog
    Roland MC-8
    PPG 360 wavecomputer (PPG's första wavetable synt, föregångaren till Wave 2)
    Oberheim 4-voice

    EDIT: plus en PPG 350 sequencer


    Froese hade också dessa syntar vid tiden för inspelningen (dvs sommaren '79) så det är ju inte omöjligt att några av dem kom till användning:

    ARP/Solina string ensemble
    ARP Odyssey
    Korg VC-10 vocoder
    Korg PS 3100
    Korg PE-2000
    Synthanorma sequencer

    Visste du förresten att låtar från Froese's solo album Epsilon In Malaysian Pale, Ages och Stuntman användes i TV-serien Kosmos (endast i originalversionen). Några Tangerine dream låtar användes också om jag inte minss fel.

  31. #271
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nejdå, jag såg originalet men visste inte vilka Froese och Tangerine Dream var på den tiden.
    Okej då förstår jag.

  32. #272
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tips!
    Titta, farbror Jarre är med också.

    "Drunken Mozart in the desert" - så bra titel - så bra låt.
    Japp...förutom Vangelis, TD och Froese, musik av Jarre, Synergy (Larry Fast), Heldon, Tomita, Brian Eno, Pink floyd, Klaus Schulze och Gary Numan. Bra klassisk musik dessutom.

    "Drunken Mozart..." är verkligen bra, håller med dig.

  33. #273
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar!

    Har vinylen men den kom utan innerfodral!
    Vassego

  34. #274
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp...förutom Vangelis, TD och Froese, musik av Jarre, Synergy (Larry Fast), Heldon, Tomita, Brian Eno, Pink floyd, Klaus Schulze och Gary Numan. Bra klassisk musik dessutom
    Jag gick igenom låtlistan på Kosmos sidan jag länkade till, men det verkar inte som om någon låt med Tangerine Dream användes....jag vet faktiskt inte var jag fick det ifrån.

  35. #275
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Om ni inte vet det så har tangerine dream gjort delar av soundtracket till GTA V. Jag har nästan ingen koll på dem förutom en skiva som jag har, Exit, som jag tycker är asnajs, och jag tycker musiken i GTA V är helt ok så det kan ju vara värt att kolla upp för TD-fans som gillar tv-spel

  36. #276
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske...samlingen är en vinylskiva från 1985 med bl a Mark Shreeve. På omslaget står låten omnämnd som Streethawk (from Le Parc) men det låter ju som sagt inte likadan.
    Ah...hittade ganska nära rätt version på youtube, heter tydligen "Gas Station" på soundtracket:

    https://youtu.be/dZI29gy2lZg

    Ska jämföra med Disc Drive versionen när jag är hemma igen...
    http://www.discogs.com/Various-Disc-Drive/master/353668
    Senast redigerat av kroffe den 2013-10-02 klockan 10:53.

  37. #277
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Le Parc versionen är bättre faktiskt.

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah...hittade ganska nära rätt version på youtube, heter tydligen "Gas Station" på soundtracket:

    https://youtu.be/dZI29gy2lZg

    Ska jämföra med Disc Drive versionen när jag är hemma igen...
    http://www.discogs.com/Various-Disc-Drive/master/353668

  38. #278
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gick igenom låtlistan på Kosmos sidan jag länkade till, men det verkar inte som om någon låt med Tangerine Dream användes....jag vet faktiskt inte var jag fick det ifrån.
    Rubycon var med.

  39. #279
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja det har du rätt i, Rubycon part I.

  40. #280
    mjg
    mjg är inte uppkopplad
    mjgs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hade allt med Tangerine Dream när jag växte upp - var tvungen att beställa plattorna till den norrländska staden. :-)
    Jag hade allt med Brian Eno också...och det mesta som fanns att tillgå i den stilen på 70-talet..ofta tyskt (Ashra t.ex.). Jag lyssnade givetvis på Deep Purple och Led Zeppelin också - växte trots allt upp en tung industrimiljö där 110% var arbetarungar - men den "elektroniska" grejen var en stor grej - stor. Eno och Fripp sa att musiken var "ambient" (musik man kunde gå in och ur utan att ha "missat" nåt som Eno sa :-D) - men Tangerine Dream etc var filmmusik utan filmer för oss (TD gjorde förresten också musik till ett par filmer).
    Senare när tech kom och man lade på beats och kallade det för Ambient så var inget nytt för mig direkt, men jag diggade det verkligen och dagens ambient-skapare har givetvis Eno och Tangerine Dream etc som husgudar - som popens husgudar är Lennon/McCartney - typ :-). Det är evårt att överskatta dessa människors påverkan på den omfattande "elektroniska" musiken som produceras idag.
    Tangerine Dream måste ju dessutom vara ett av världens genom tiderna bästa bandnamn - nästan i nivå som the champ on the top: Greatful Dead. :-D
    Senast redigerat av mjg den 2013-10-02 klockan 23:14.

  41. #281
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska jämföra med Disc Drive versionen när jag är hemma igen...
    http://www.discogs.com/Various-Disc-Drive/master/353668
    Nope, inte samma. Såhär här låter Disc Drive versionen:
    Streekhawk (Disc Drive).mp3

    Lite mer dansband helt enkelt...

  42. #282
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vem kan hjälpa mig hitta vem och varifrån ovanstående versionen kommer från?

  43. #283
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Men alltså jag måste säga att jag gillar verkligen Electronic Meditation. Zeit och Alpha Centauri är strået vassare dock.

  44. #284
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mjg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade allt med Tangerine Dream när jag växte upp - var tvungen att beställa plattorna till den norrländska staden. :-)
    Jag hade allt med Brian Eno också...och det mesta som fanns att tillgå i den stilen på 70-talet..ofta tyskt (Ashra t.ex.). Jag lyssnade givetvis på Deep Purple och Led Zeppelin också - växte trots allt upp en tung industrimiljö där 110% var arbetarungar - men den "elektroniska" grejen var en stor grej - stor. Eno och Fripp sa att musiken var "ambient" (musik man kunde gå in och ur utan att ha "missat" nåt som Eno sa :-D) - men Tangerine Dream etc var filmmusik utan filmer för oss (TD gjorde förresten också musik till ett par filmer).
    Senare när tech kom och man lade på beats och kallade det för Ambient så var inget nytt för mig direkt, men jag diggade det verkligen och dagens ambient-skapare har givetvis Eno och Tangerine Dream etc som husgudar - som popens husgudar är Lennon/McCartney - typ :-). Det är evårt att överskatta dessa människors påverkan på den omfattande "elektroniska" musiken som produceras idag.
    Tangerine Dream måste ju dessutom vara ett av världens genom tiderna bästa bandnamn - nästan i nivå som the champ on the top: Greatful Dead. :-D
    Tangerine Dream ansågs lite töntigt (till skillnad från Eno) när jag var ung syntare i början av 80-talet men det verkar som deras 70 och tidiga 80-tal blir allt mer kreddigt för varje år. Intressant hur saker långsamt förändras.

  45. #285
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tangerine Dream ansågs lite töntigt (till skillnad från Eno) när jag var ung syntare i början av 80-talet men det verkar som deras 70 och tidiga 80-tal blir allt mer kreddigt för varje år. Intressant hur saker långsamt förändras.
    Ja, blev själv helt allergisk av Froeses gitarr-liknande synthsolon (och synthliknande gitarrsolon) när jag var tonåring, nu älskar jag det! Och TD är dessutom stor anledning att jag snöat in på PPGer och wavetables också...

  46. #286
    orcachris
    orcachris är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Vet Ni om att TD har skrivit stora delar av musiken till nya GTA5?

  47. #287
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av orcachris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet Ni om att TD har skrivit stora delar av musiken till nya GTA5?
    Jo, skrev du inte det både i skrik och dataspelstråden...?

  48. #288
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran

  49. #289

  50. #290
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag kom inte åt ljudexemplen via min iPad. Sidan laddas bara till hälften. Får testa i kväll igen.

  51. #291
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag såg detta häromdagen! Det var himla trevligt gjort av er faktiskt - nu får man ångra att man inte äger en :/


  52. #292
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Trådväcker och säger:

    Artikel på G i tysk blaska om de sköna hippiegubbarna i Roboterwerke... jag har bidragit med bilder på min Tangerine Dream-ägda EPU.

  53. #293
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trådväcker och säger:

    Artikel på G i tysk blaska om de sköna hippiegubbarna i Roboterwerke... jag har bidragit med bilder på min Tangerine Dream-ägda EPU.
    Historien summeras.

    Noterar f.ö. att sista låten av Edgar väl var tillsammans med Jarre.
    Verkligen saker som knyts ihop tillslut.

  54. #294
    olivettis avatar
    Veteran

    https://youtu.be/eBpYtALSZH8

    Crowdfunding for this full length documentary commences on 1st MAY 2016. Here is the 'pitch video' in support of this important occasion. Please click on the links below for more information. Thank you in advance, for supporting this historic documentary. HELP US TO MAKE THE DREAM BECOME A REALITY.

    https://bitly.com/tangerine-dream

    More info here:-
    http://electronicsound.co.uk/blog/tan...

  55. #295
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Historien summeras.

    Noterar f.ö. att sista låten av Edgar väl var tillsammans med Jarre.
    Verkligen saker som knyts ihop tillslut.
    Det där var ju lite av en våt dröm när jag var ung och precis börjat digga dessa. Kunde man fått med Vangelis också så hade det vart fullkomligt. Tyvärr har ju varken Jarre eller Tangerine Dream gjort något intressant sedan 1987.

  56. #296
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De följer spåren från sina föregångare i den brittiska elektroniska popen. Instrumentala och/eller experimentella singelbaksidor körde många syntpopband med; Depeche Mode, OMD, Ultravox, Gary Numan...



    Instrumentalaband som ger sig på att sjunga är nog värre. Tangerinde Dream: Cyclone... say no more.
    Mycket bra album! :-)
    Gillar du sånglåtarna på Cyclone alltså?
    Jag föreställer mig att det är mycket ovanligt men jag bara gissar.
    Själv har jag provat flera gånger att hitta "hemligheten" med de låtarna men jag tycker bara det är dåligt, som ett band som försöker låta som Pink Floyd men misslyckas, trots att skivan ligger mitt i den period i Tangeine Dreams historia som jag tycker är bäst. Skivorna före och efter Cyclone tycker jag är helt fantastiskt bra. Cyclone är en gåta för mig. En återvändsgränd.

  57. #297
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar du sånglåtarna på Cyclone alltså?
    Jag föreställer mig att det är mycket ovanligt men jag bara gissar.
    Åh, jag älskar det!
    Antagligen för att det är lite för hippie-flummigt på ett ogenerat och charmigt sätt.
    Men det är fortfarande 100 gånger bättre än skämskudden Tyger.

  58. #298
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är fortfarande 100 gånger bättre än skämskudden Tyger.
    Ja, den lyssnar man inte på utan att rodna.

  59. #299
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den lyssnar man inte på utan att rodna.
    Ja "Tyger", där hade jag lämnat bygnaden. "Underwater Sunlight" är min sista Tangerine Dream-skiva.

    Fast det låter inte som att ni tycker Cyclone-låtarna (med sång) är särskilt bra heller. Mer som att de går att lyssna på.

    "Bent cold sidewalk" tycker jag i och för sig går att lyssna på också men den andra låten "Rising runner..." tycker jag är fruktansvärt dålig och dessutom uselt mixad med sången alldeles för långt fram i ljudbilden.

    Däremot har jag inget emot de akustiska trummorna, men det blev mycket bättre på "Force Majeure" där krauten var mycket mer tydlig vilket jag föredrar framför de rock-brittiska influenserna.

  60. #300
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    @kroffe @Real Parakeet Där ser man...länge sedan jag lyssnade på det albumet, men jag minns t ex Tyger och London som bra Tycker ni William Blake dikterna är för högtravande och gammalmodiga eller är det något annat ? Sedan kan man ju alltid ha synpunkter på veritabla orgier i 80-talets klockiga och klangiga digitalljud som då kändes lika framtidssäkert som Boss-kostymer med "sillglitter" och Wall-street frillor ....

Liknande ämnen

  1. Tangerine Dream
    Av imported_equinoxe i forum Skivor & artister
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2018-08-06, 16:22
  2. Tangerine Dream i P2
    Av jgb i forum Evenemang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 21:47
  3. Tangerine Dream: Richochet I & II
    Av kroffe i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 06:18
  4. Kul skiva med Tangerine Dream
    Av Real Parakeet i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-13, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •