Sidan 4 av 12 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 689

Ämne: Tangerine Dream, varning - mycket text

  1. #181
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vangelis - Bladerunner Endtitles?
    Nej. Men DENNA:


    https://youtu.be/iW_qGMRmJAw

    YES! Du hjälpte iofs, för du fick mig att börja lyssna på massa Vangelis och så snubblade jag över en spellista och stegade tills jag hittade rätt. Tack!

  2. #182
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja! Posta en lista!
    Jag letar bl a efter "Underwater Sunlight" och "Exit" på vinyl.
    Ja! Posta en lista!

    Och Ja, fixa Exit! Instant PPG-skola!

  3. #183
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja! Posta en lista!

    Och Ja, fixa Exit! Instant PPG-skola!
    Exit tycker jag är rätt speciell. Det soundet var verkligen unikt när den kom. Nog för att lite digitalljud hade hörts här och var men inte med en så konsekvent genomförd ljudbild som på den skivan. Intressant nog är det en väldigt organisk digital ljudbild. Kanske för att de blandade så mycket analogt också. Inte alls det där hårda stora soundet som blev populärt några år senare.

    Men hur är det egentligen, det där "Beat it"ljudet" i början av "Kiew Mission" det är väl en Synclavier? Har för mig att jag hört det i en Synclavierdemo på nätet. Fast det kan ju vara samplat från PPG...
    Brittiska serien "Mördare Okänd" kör samma ljud i signaturen. Fett!

  4. #184
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Synclavier.

    WT

  5. #185
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Så Exit är en PPG och Synclavier-skiva?

    Hur är det nu med den där torra fina trummaskinen. Vad är det för en?
    Digital väl?

    (Lyssnade på Exit förra veckan och den spelar fortfarande i huvet, så den här posten passar bra just nu.)

  6. #186
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jag tror att det antingen är en custom maskin från Kolb Robotwerke eller en PPG 390.

    WT

  7. #187
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Har det mesta fram till -86 (vinyl). Sen bär det utför. Ordentligt.

  8. #188
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Misstänker att det var en prototyp till PPG 390 som Chris Franke använde på bla Choronzon (EXIT), frontpanelen på maskinen han hade i sin rack ser inte ut som på PPG:n i alla fall. Den hade samplade ljud på EPROM (8-bit). Tror dom kontrollerade den med en Robotwerke rhythm robot sequencer.

  9. #189
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Misstänker att det var en prototyp till PPG 390 som Chris Franke använde på bla Choronzon (EXIT), frontpanelen på maskinen han hade i sin rack ser inte ut som på PPG:n i alla fall. Den hade samplade ljud på EPROM (8-bit). Tror dom kontrollerade den med en Robotwerke rhythm robot sequencer.
    Micke, du som har så där groteskt bra maskinkoll. Har du nå'n bra Franke-bild på racket? Jag vill gärna ha en vettig bild där min trummis sitter på sin ursprungliga plats...

  10. #190
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Japp ! Så kan det troligtvis ha varit. 390 Proto.

    Fast Robotwerke gjorde också en eprombaserad modul. Har dock inte sett den i ett TD-rack.

    Robotwerke = Knüttel/Kolb.

    WT - Med alldeles för mycket information....

  11. #191
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Härlig röra. Var de instrumentbyggare eller band eller både ock? Min maskin är ju enbart en Knüttel och det är inga prommar i den. Men så är den byggd '76 också. Jag mailade ju med gubben för ett gäng år sedan men det kändes som att dimmorna inte riktigt lagt sig så det var inte helt begripligt allt han skrev.

  12. #192
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo jag har några bilder på Franke's rack från den tiden. Jag postar några bilder imorgon eftermiddag.

  13. #193
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp ! Så kan det troligtvis ha varit. 390 Proto.

    Fast Robotwerke gjorde också en eprombaserad modul. Har dock inte sett den i ett TD-rack.

    Robotwerke = Knüttel/Kolb.

    WT - Med alldeles för mycket information....
    Helt riktigt, Robotwerke hade en EPROM baserad modul också. Men jag tror inte TD använde den.

  14. #194
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härlig röra. Var de instrumentbyggare eller band eller både ock? Min maskin är ju enbart en Knüttel och det är inga prommar i den. Men så är den byggd '76 också. Jag mailade ju med gubben för ett gäng år sedan men det kändes som att dimmorna inte riktigt lagt sig så det var inte helt begripligt allt han skrev.
    Franke och Froese byggde inga instrument själva vad jag vet, dom hade andra som gjorde det åt dom. Man kan se Knuttel's analoga custom-bygge i Franke's rack så sent som slutet av 1983 (Polen konserten). Om han fortfarande använde sig av den vid den tidpunkten vet jag inte.

  15. #195
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Okej, då ska vi se här...

    Först en genomgång av de olika modulerna i Franke's synt rack 1980 - ca.1984 (obs. att de blandat ihop Knüttel's analoga
    maskin med PPG (?) modulen (som hade samplade trum-ljud på EPROM):
    http://img822.imageshack.us/img822/9...equipment1.jpg


    Här har du två bilder av Franke's synt rack, bilderna tagna hösten 1980 respektive hösten 1981:
    http://img402.imageshack.us/img402/5...autumn1980.jpg (på denna bild sitter PPG modulen ovanför Robotwerke seq till höger)
    http://img17.imageshack.us/img17/919...thepetower.jpg
    Elka Rhapsody 610 i förgrunden och under den hade han sin Prophet 5 rev 2.

    Slutligen, en bild och beskrivning på Rhythmrobot sequencern:
    http://img707.imageshack.us/img707/3...tsequencer.jpg

    Om du jämför den mot bilderna av Franke's rack ovan så kommer du se att de är identiska. Själva trummaskins modulen från Robotwerke ser inte riktigt likadan ut som styrenheten (dvs sequencern).

    Jag misstänker att Franke styrde både den analoga (Knüttel) och sample-baserade (PPG?) trum-modulerna med denna sequenser, eller möjligen så styrde han den förstnämnda med en Moog 960 eller PE sequencer. Utöver dessa så hade han även ett antal analoga moduler från Projekt Elektronik i sitt synt rack (2VCO/White noise/envelopes x2/Ring modulation etc), som han använde till trumljud.
    Senast redigerat av micke7 den 2011-09-10 klockan 18:00.

  16. #196
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så Exit är en PPG och Synclavier-skiva?

    Hur är det nu med den där torra fina trummaskinen. Vad är det för en?
    Digital väl?

    (Lyssnade på Exit förra veckan och den spelar fortfarande i huvet, så den här posten passar bra just nu.)
    Exit är såklart inte bara PPG (en wave 2 och wavecomputer 360) och Synclavier. De använde en hel del analoga syntar också, tex minimoog, Oberheim OB-X, Prophet 5 rev 2, Arp Odyssey och möjligen också lite Elka Rhapsody 610 och Korg poly-ensemble PE-2000 (Froese använde i alla fall den senare under både 1980 och 1981 touren, och Franke använde Elka stråkisen live fram till 1983). De ägde också en Crumar GDS vid den här tiden men jag vet ej i vilken omfattning den användes på deras plattor (jag har hört att de ska ha använt den tilll en del stråk-ljud på Thief soundtracket).
    Sen får vi ju inte glömma diverse synt moduler och sequencers som Franke hade i sitt synt rack; tex moduler från Moog, Projekt elektronik, E-mu (Audity card), PPG, Moog vocoder etc.
    Senast redigerat av micke7 den 2011-09-10 klockan 19:11.

  17. #197
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jo, den första bilden har jag koll på och hade ett elände att övertyga nå'n om att den är fel. Det är ju den näst översta som är min och den är då sannerligen eprom-fri. http://www.electronic-obsession.se/studio/epu/epu.html

    Bilden från hösten 1981 var vad jag sökte - tack! Jag har en som nog är från samma gig men ur annan vinkel. Paris månne? Det dök iaf upp i skallen helt oprovocerat.

    Problemet på dessa livebilder som jag ser det är inte styrningen. Knüttelmaskinen har ingångar för trig både fram och bak. Däremot sitter audioutgångarna fram och de ser inte ut att vara inkopplade på någon bild. Allt detta får mig att fundera kring huruvida de tidiga Knüttelgrejerna användes under tidigare år (trummisen var ju 4-5 år när bilden togs) och senare mest var med för att fylla racket och få det att se smaskigt ut. Undrar var och om man egentligen kan höra den någonstans.

    Vad ger Moogsekvensiatorn för trigspänning? EPU:n ville ha +15 innan moddning och verkade inte nöja sig med mycket mindre.

  18. #198
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Du kan mycket väl ha rätt i att Knuttel maskinen inte längre användes runt tiden bilderna togs. Jag kan på rak arm inte säga var man kan höra den. De allra tidigaste bilderna jag sett där den sitter monterad i Franke's rack är de från Öst-berlin konserten jan 1980.
    Enligt dig så byggdes maskinen 1976/77 men jag har ingen aning om när Franke började använda den. Jag rekommenderar dig att lyssna igenom plattor som Encore (live '77), Cyclone (1978), Force Majeure (1979), Tangram(1980) och Quichotte (1980) och kolla upp om du kan höra några analoga trumljud som du misstänker kan vara Knuttel-maskinen.

  19. #199
    olivettis avatar
    Veteran
    härligt nördigt! :-)
    på tal om rack

    då forumet skalar ner, vilket är bra
    så är fulla bilden här
    http://dl.dropbox.com/u/3486288/td75.jpg

  20. #200
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lite pinsamt kanske, men jag sålde alla mina nypressade TD-plattor i en städiver för ett par år sedan. Bara original fick stanna och därför är luckorna stora. Tangram vet jag att jag snurrat utan att höra något.

    76-77 bygger dels på IC-märkningen inuti maskinen, men också på herr Knüttels egna uppgifter. Men att den skulle vara byggd efter 1978 skulle förvåna mig storligen. Det var ju främst tidigare som triggbara trummisar inte växte på träd. Jag kan tänka mig att den då fyllde en viss funktion som senare lättare kunde ersättas med annat.

    Den låter ostigt gott iaf och att ha tre cymbaler i en trumlåda med åtta ljud måste vara snudd på unikt.

  21. #201
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *snurrar "Cyclone" nu* Ibland är det nå'n vits med Spotify. Ibland... j-ligt sällan dock. "Bent Cold Sidewalk" har ju livetrummor men de kan mycket väl vara uppblandade med annat. Tycker ostcymbalerna vid 4:00 och virveln i samma veva känns igen. EQ:at osv, men dock samma.

    Japp, framme vid 12:10 är jag så säker jag kan bli. Ostcymbalerna är tillbaka. De är mest karaktäristiska. Kollade på discogs och det snackas en del om "electronic percussion" på den. Mystery solved... till viss del iaf.

  22. #202
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Både Franke och Krieger har "electronic percussion" credit på Cyclone plattan (insp. Jan '78) så det är mycket möjligt att du har rätt.

    Klaus Krieger: Polyester Custom Built Drums with Multi Trigger unit, Electronic Percussion, Paiste Cymbals, Bubims, Burma Gong Set)

    Möjligen användes Knüttel maslkinen på Force Majeure också, den spelades in hösten 1978. Thru Metamorphic Rocks innehåller lite ostiga elektroniska trumljud under andra hälften av låten (lyssna från 9:00 framåt):
    http://www.youtube.com/watch?v=OCT4C3PUYtU

    En del av percussion ljuden misstämker jag kommer från Franke's Moog modular. Den var
    ju fortfarande stor som ett hus vid den här tiden. Vad jag vet så sålde han merparten av
    sin gigantiska Moog till Hans Zimmer någon gång under 1979.
    Senast redigerat av micke7 den 2011-09-12 klockan 00:50.

  23. #203
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nix, tror inte på "Force Majeure" efter lyssning. Däremot är "Madrigal Medidian" ganska översållad av osttrummor som känns igen.

  24. #204
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har precis uppdaterat mig och lisau på TD-fronten igen, blev Ricochet vilket faktisk innebär första plattan för oss i Peter Baumann-eran! Har f ö numera nästan komplett hela Schmoellig-eran, tror bara Hyperborea saknas...

  25. #205
    olivettis avatar
    Veteran
    Baumann-eran är ju ett måste ju! :-)

  26. #206
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Har lyssnat på TD en del, mycket tack vare att DJ Shadow magnifikt samplat dem ett par gånger från låten Invisible Limits (1:40 & 3:43/3:58) för låten Changeling (från 5:15).

    Kan även rekommendera Ash Ra Tempel och Agitation Free.
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-11-19 klockan 20:43.

  27. #207
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Nä nu börjar det bli alldeles för new ageigt det här...

  28. #208
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Real Parakeet: Tack, grymt kul att läsa :-)

    Vi är ungefär lika gamla du och jag (jag är 72:a) och jag har upplevt
    Tangerine Dreams på precis samma sätt som du.
    Första gången man hörde dem tyckte man att de var skit men
    sen har de bara växt.

    Jag minns när man var 12-15 år och hörde Depeche Mode,
    Howard Jones, Visage, Front 242 osv. Man tyckte man var coolast
    fast alla andra tyckte att man var skum.

    Många av banden har följt med i vuxen ålder och
    även om (för att ta som exempel) Front 242 nu för tiden suger
    svettig elefantpung, så kan man inte sluta köpa skivorna.

    Tack än en gång, Real Parakeet.

  29. #209
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ovanligt nog så läste jag om TD innan jag hörde dem, i ett nummer av E&MM 1981, i samband med en konsert i England nånstans vid tiden för Exit. Köpte sedemera skivan och fastnade för den tämligen snabbt; fortfarande tycker jag det är en av de bästa TD-skivorna, eller så är det just för att det var den första jag hörde. Gillar framförallt Schmoelling-eran - Exit, Tangram, Poland, White Eagle. Dessförinnan är det lite för mycket rock och efteråt blev det ointressant med tiden. Min gissning är att den tekniska utmaningen saknades i när instrumenten blev mainstream vilket slog av på kreativititeten.

    Kommer ihåg när jag köpte Tangram (på LP) att det var nåt som lät som överstyrning någonstans i början på A-sidan. Gick tillbaka med skivan, det dröjde ett tag, kom en ny, förmodligen ur en annan batch då mitetiketten var annorlunda (den ena var Virgins klassiska grön med rött streck på A-sidan och röd med grön streck på B-sidan, och den andra hade TD's Tangram-symbol istället), men med samma fel.

    Kul att läsa ovan om Knüttel-maskinen, omkring 1981 eller 1982 så tog jag de analoga ljuden från någon byggsats i Practical Electronics och kopplade ihop först med en enkel sequencer som programmerades med sladdar instuckna i en experimentpanel, och sedemera med en ZX80-dator. Datorn hade grafisk (dock inte i realtid) editering av de 4 patterns à 16 steg som fick plats i minnet, vilket kändes rätt avancerat men framförallt inom budgeten för en tonåring. Även om det inte var pionjärarbete på samma sätt som TD (TR-808 fanns t ex redan på den tiden) så var det samma anda.

  30. #210
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Va... finns det likadana stofiler som jag själv här? TD har varit stora förebilder för mig så länge jag kan minnas.
    För mig är det "The Virgin Years" och strax efter som gäller..... ;o) (mina favoriter i fet stil)

    The Virgin Years 1973-1983
    Phaedra, Rubycon, Ricochet, Stratosfear, Encore, Cyclone, Force Majeure, Tangram, Quichotte, Exit, White Eagle, Logos Live, Hyperborea, Poland

  31. #211
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Falke: Samma favoriter som mig, men jag lägger till Stratosfear och Force Majeure också. Här finns bara stofiler, ung som gammal

  32. #212
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Dom gjorde några riktigt bra soundtracks också, bla The Sorcerer (1977), Thief (1980), Risky Business (1983), The Keep (1983) och Firestarter (1984). Deras score till TV-serien TATORT (episoden Das Mädchen auf der Treppe, 1982). Temat är en nyinspelning (inte en 'remix' som nämns på vissa internet sidor) av titel-spåret på White Eagle som spelades in tidigare samma år.
    Jag tycker Der Mädchen...versionen är bättre.

  33. #213
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fast vad är det med TD och soundtracks egentligen? Tycker inte de har samma skärpa alls utom kanske på Sorcerer..nåja, måste kanske lyssna in mig på det också...

  34. #214
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Fast hur får man tag i musiken till The Keep? Den är väl outgiven? Känns ju lite som en helig graal för en annan som gillade filmen också. Även om boken var bättre.

  35. #215
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Hm, Thief är riktigt bra.

  36. #216
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Joo.....snurrar nu !

    WT

  37. #217
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Tyckte faktiskt filmen var bra också.

  38. #218
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Nja, TD släppte en "officiell" version av soundtracket 1997 men den CD:n gjordes i endast 150 ex. av någon anledning. Två år senare så återutgavs den i 300 ex. Med andra ord så är den väldigt svår att få tag i nuförtiden. Hursomhelst, den CD:n innehöll endast 3-4 låtar från filmen, resten är så kallat "Tangentized" material som tydligen spelats in vid ett senare tillfälle (är inte 100% säker om detta stämmer eller om det är överblivet material från 1983). Det riktiga soundtracket finns på diverse bootlegs men ljud-kvalitén ska vara rätt dålig har jag hört. Original musiken finns dock på en legal CD som ingår i the Tangerine Tree project - vol. 54 för att vara exakt. Ljud-kvaliten på denna utgåva ska vara hyfsat bra.

    Du kan läsa mer om the Tangerine tree project här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tangeri...Other_releases

    Vad jag minns så innehöll filmen dessutom ett stycke taget från "Logos" albumet.
    Senast redigerat av micke7 den 2011-11-29 klockan 00:52.

  39. #219
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Shit vad bra White Eagle är !

    WT

  40. #220
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Men den brännande frågan är ju hur man får tag på grejerna. Sidan är ju död och finns bara på waybackmachine.

  41. #221
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...] Exit. Köpte sedemera skivan och fastnade för den tämligen snabbt; fortfarande tycker jag det är en av de bästa TD-skivorna, eller så är det just för att det var den första jag hörde. [...]
    Jag köpte inte Exit först men tycker också den är en av de bästa (hmm... kanske redan skrivit det i tråden, skit samma), den är gjord i en intressant brytningstid både tekniskt och personellt i TD. Härlig blandning av analogt och digitalt sound.

  42. #222
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TMB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast hur får man tag i musiken till The Keep? Den är väl outgiven? Känns ju lite som en helig graal för en annan som gillade filmen också. Även om boken var bättre.
    http://www.voices-in-the-net.de/the_..._merchants.htm

    man blir ju väldigt nyfiken :-)

  43. #223
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Minst sagt...

  44. #224
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Är er teori att "The Fantasy Merchants" alltså bara är en fejkgrej och att det egentligen är en bootleg med Tangerine Dreams filmmusik?

  45. #225
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det ser ju som covers?

  46. #226
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser ju som covers?
    Tänkte om det var av "säkerhetsskäl" för den som gjorde bootlegen, om det nu var en.
    Verkar som ett konstigt val för ett coverband att välja ett obskyrt soundtrack.

  47. #227
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Oj, snacka om svart hål i min musikhistoria. Tangerine har alltid funnits i periferin men jag har aldrig lyssnat förrän idag. ATTANS vad bra Dream Sequence är. Så... var börjar en nybörjare? Katalogen ser ju minst sagt omfattande ut.

  48. #228
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag började med Logos - allt gött på samma gång och live!

  49. #229
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GOAB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, snacka om svart hål i min musikhistoria. Tangerine har alltid funnits i periferin men jag har aldrig lyssnat förrän idag. ATTANS vad bra Dream Sequence är. Så... var börjar en nybörjare? Katalogen ser ju minst sagt omfattande ut.
    Och vart sluta? jag säger 1985

  50. #230
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Medhåll på det, HeLe. Man kan cherrypicka lite efter det men det var där någonstans the tappade farten.

  51. #231
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HeLe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och vart sluta? jag säger 1985
    Visserligen lämnade Chris Franke Tangerine Dream 1988, men då hade nerförsbacken redan börjat så 1985 känns det lagom att kila vidare.

    Hur som helst; Tangerine Dream utan Chris Franke är som disco utan bastrumma.

  52. #232
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag har inte vågat lyssna på senare TD är Underwater Sunlight, men den älskar jag å andra sidan så....

    https://youtu.be/nJXnD5HdqSM
    Senast redigerat av kroffe den 2011-12-18 klockan 00:33.

  53. #233
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Börjar det inte bli lite smetigt där?
    Delfiner o kristaller liksom?

  54. #234
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjar det inte bli lite smetigt där?
    Delfiner o kristaller liksom?
    And we love it!

  55. #235
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Skaffade Logos, Underwater Sunlight och Poland i den ordningen när jag var 14-15. Sedan letade jag mig bakåt......

    WT

  56. #236
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    And we love it!
    Ja, dessa juletider gör folk som tokiga.

  57. #237
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Har läst vartenda inlägg i denna tråden ikväll och hunnet med både Exit och hela Poland under tiden! klart värt.

  58. #238
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TMB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast hur får man tag i musiken till The Keep? Den är väl outgiven? Känns ju lite som en helig graal för en annan som gillade filmen också. Även om boken var bättre.
    http://youtu.be/8SP1t4QJNSM
    finns en hel del här! :-)

  59. #239
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visserligen lämnade Chris Franke Tangerine Dream 1988, men då hade nerförsbacken redan börjat så 1985 känns det lagom att kila vidare.

    Hur som helst; Tangerine Dream utan Chris Franke är som disco utan bastrumma.
    hehe

  60. #240
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Har motionerat deras gamle trummis idag igen. Den är så härligt ostig. Men jag inser att jag måste ha "Cyclone". Inte för att den är så bra, men för att det är där EPU:n bankar mest.

Liknande ämnen

  1. Tangerine Dream
    Av imported_equinoxe i forum Skivor & artister
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2018-08-06, 16:22
  2. Tangerine Dream i P2
    Av jgb i forum Evenemang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 21:47
  3. Tangerine Dream: Richochet I & II
    Av kroffe i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 06:18
  4. Kul skiva med Tangerine Dream
    Av Real Parakeet i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-13, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •