Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: plocka ut musik/sång för att göra mash-ups/bootlegs

  1. #1
    imported_martin

    plocka ut musik/sång för att göra mash-ups/bootlegs

    jag skulle vilja testa att göra mash-ups/bootlegs. om man inte kan få tag i instrumental och acapella versionerna av låtar. hur går man då till väga för att ta ut musik och sång? drar man ner vissa kanaler? vilket ljudprogram på mac är bra för detta?
    finns det kanske någon hemsida med guide?
    länktips
    http://www.base58.com/
    http://www.base58.com/spec/

  2. #2
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Ett litet tips jag har är att du tar in en låt i valfri ljudredigerare (Sound Forge etc), tar den ena kanalen, inverterar den, (alltså inte reverse, du fasvänder kanalen) slår ihop de 2 kanalerna (left/right) till 1 kanal (mono).

    Nu brukar en del ljud slå ut varandra, har du tur så har du bara kvar sången, eller musiken. Beror på hur låten är mixad. Så gjorde jag med "Eleanor Rigby", fick ut Paul McCartney´s sång på det viset.

    Det kan gå, men det funkar långtifrån alltid, och med dagens radiovänliga-ljudkompression osv blir det svårare och svårare att få fram något användbart med den här tekniken.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Själv tankar jag som besatt från sajten du angav, eftersom det är copyrightskyddat material killen lekt med och jag vill höra vad han gjort innan sajten stängs ned (oundvikligt om han inte har tillstånd för sin verksamhet - att DJ´a "på golvet" är lite annorlunda från att göra det mot hela internet). Du kan inte direkt mixa om redan mixat material om du inte följer Encore´s tips eller mixtrar på andra vis. Ibland kan man hitta bra "snippets" ur materialet där sång eller annat framträder mycket, det kan man använda sig av. Eftersom du kommer från 99mac antar jag du är macanvändare, och till OS X finns programmet Spark ME att tanka hem gratis. Det kan inte allt, men en hel del (för att vara gratis). Det kommer från TC Works, som du hittar här:

    www.tcworks.de

    Man kan också testa att "EQ´a" sig fram till sången eller vad man nu vill ha, genom att exempelvis försöka dra ned på bas i materialet. Sån´a experiment påverkar naturligtvis även det du vill ha - du drar ju även ned på basen som finns i sången exempelvis. Men det kan vara värt att pröva. Eller så drar du ner på allt utom basen om det är en ball basslinga du vill försöka nå. Det finns inga regler - experimentera på.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lyssnade kort igenom remixarna, och konstaterade snabbt att de passade bra i papperskorgen. Tycker de var rätt hemska. Fortsätter gunga skallen till "Rippin´ Kittin´" i stället. Eller Kim Wilde´s Loved. Underbar.

  5. #5
    imported_martin
    ja dom var faktiskt inget vidare bra alls.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och genast halkar jag på en riktigt snygg remix! Thunderpuss´ har gjort en kool mix på vackra Jennifer Lopez´ "Play". Har inte hört nå´t så här bra med dem sedan Whitney Houston-mixen (It´s Not Right - But It´s Okay).

  7. #7
    imported_martin
    ojda var hitta du den?

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tjuvlyssnar lite... [img]wink.gif[/img]

  9. #9
    imported_martin
    heh ok

  10. #10
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Har oxå hört "Play" remixen, den är verkligen bra, otroligt mycket ös i den!! Såg precis videon till originalet på MTV2 och den är mycket bra den med! Gillar utvalda delar av Lopez, (och näe, jag menade inte kroppsligt).. mixade tex ihop Kim Wilde´s "If I Can´t Have You" med Lopez "Waiting for Tonight" en gång. Inte illa alls!

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag skulle onekligen gärna mixa ihop Kim Wilde och Jennifer Lopez... mmm... [img]eek.gif[/img] :rolleyes: [img]wink.gif[/img]

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ovanstående är ett exempel på tillfällen då eder självutnämnt "proffesionelle" administrator fullkomligt tappar greppet, mister balansen, styr i diket. Men det står han för.

  13. #13
    DJ Håkan Eriksson
    Kim Wilde var en tonårsförälskelse, men hon börjar väl bli till åren nu va? (Ja, jag också men det är en annan sak, hehe!)

    Lopez har för stor rumpa! [img]wink.gif[/img] [img]wink.gif[/img]

Liknande ämnen

  1. Göra musik tillsammans ?
    Av Jones7 i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 00:28
  2. Hur lär man sig göra musik? HJÄLP
    Av Danell i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 01:01
  3. Göra musik på rymmen?
    Av imported_hammer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 20:11
  4. separera musik och sång?
    Av freemanen i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •