Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: MIDI-modul till klaviatur och Mac

  1. #1
    goka

    MIDI-modul till klaviatur och Mac

    Jag har tröttnat på att inte ha en uppsättning general MIDI-ljud att tillgå på mitt Roland ep-77 klaviatur, och undrar nu vad jag bör köpa för att få det lite roligare. Jag har ett MIDI-interface mellan keyboardet och Macen.

    Vad ska jag titta efter? Något välljudande med standardmässigt kan jag tänka mig, men visst, finns det något avancerat med sampler/ljudingångar (min Cube saknar ingångar) så är det också intressant.

    /Joakim

  2. #2
    Marden
    En gammal trotjänare är ju Rolands JV-1080. Borde nog gå att hitta ganska så billigt begagnat.

  3. #3
    goka
    JV-1010 ser ju ut som en ritkigt fin sak, där man får med det mesta man kan behöva (inkl. 1080). Samtidigt blir man ju lite sugen när man ser lite mer avancerade saker, som t ex deras SD-20...eller varför inte SD-90 som dessutom har sampler och effekter? Edirol SD-90 Den kostar dock en hel del mer än jag tänkt mig.

    Hur är det med mjukvarusyntar då? Är en 450 Mhz Cube med OS X tillräckligt kvick för att inte ge med sig en latency som effektivt förstör känslan av att spela "direkt" på keyboardet?

  4. #4
    Marden
    Det stämmer att JV-1010 har samma ljudbibliotek som 1080 & 2080(inkl. sessionkortet) minus för 1010 är dock att den bara har plats för 1st expansion (1080 har 4st & 2080 8st) plus att de andra har 3st separata stereoutgångar. Senet finns det ju nyare mer välljudande synthar som har GM (KORG Triton & Roland 5080 t.ex.) men vill du ha en enkel GM-modul som smör & potatis-synth så är en beg. 1080 eller 2080 ett bra köp.

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    För GM ljud så rekommenderar jag mu128 alla dagar i veckan

  6. #6
    klonqs avatar
    Veteran
    dagens dödgrävare? tycker det varit ont om dödgrävare på sisstånde, bra jobbat!

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Dödgrävarnas dödgrävare


Liknande ämnen

  1. Modul-midi
    Av Patbos i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 15:24
  2. Midi klaviatur till laptop
    Av x-celerator i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 09:29
  3. Pyttelitet midi-klaviatur
    Av haraldpeter i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 18:15
  4. Köpa USB-MIDI-klaviatur
    Av Anders Båth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-28, 12:56
  5. MIDI-klaviatur
    Av Tobias Bergius i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2003-08-03, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •