Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Grubbel

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Grubbel

    Okej, jag måste inse fakta. Jag har en Ensoniq EPS-16+ och en Roland Juno-1 som jag inte använder. Frågan är om de är värda att göra sig av med och istället köpa en Roland JV-1080? Samplern behöver jag verkligen inte, men den ser frän ut i racket.

    Juno-1:an gillar jag men jag har inte plats för den. Synd, den är som ny. Den är å andra sidan inte värd så mycket, den har nog ett högre bruksvärde än ekonomiskt värde. Om man använder den vill säga. Och det är den enda "analoga" synten jag har i min ägo för tillfället.

    En EPS-16+ är inte värd så många spänn den heller, men en JV-1080 hade varit "bra att ha". Kanske skulle kränga av samplern och behålla Junon i garderoben.

  2. #2
    mechatronic
    Man kan få rätt snygga orcestal hittar med en 1080.
    det finns ett par ochestral hits som presets på min XP-60... det är väl samma ljud i dom, va?

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tjo!

    1080 och XP60 är exakt samma maskin i princip, ja. Samma samplingar osv, vet inte om antalet samtidiga effekter skiljer - i så fall till XP60´ns fördel - den kanske har lite av 2080 på det planet. EPS 16 Plus får man tyvärr inte många kronor för idag. Om du har Waveboy-diskarna till den så kan du använda den som effektenhet dock. Det kan ge nya öppningar kanske. De borde vara Public Domain vid det här laget. Juno 1´an kan du fortfarande göra vettiga saker med, t ex skruva till lite pads och syntbasar. En annan kul grej är att använda chord memory - då kan man faktiskt göra Orchestra Hit-ljud med juno´n - som dock har en ballare karaktär än gamla uttjatade samplingar. Hittar du någon butik med en beggad 1080 kan du ju dock alltid föreslå ett byte, du växlar in EPS 16 + Juno 1 och kanske en 500:- i mellanskillnad. Då har du en ny fantastisk synt att gräva ur.

  4. #4
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    "Public domain"..? Ingen som råkar ha en kopia på waveboy-diskarna? Effekterna är ju rätt bra. Vad kan man begära för en EPS-16+r i dagens läga. Jag annonserad ut den i våras och fick bara svar från en stolle som inte visste vad det var och som ville att jag skulle skickar upp den så att han kunde låna den.

    Den har 2 MB minne och SCSI. Två laxar borde man väl kunna få för den?

  5. #5

    Veteran
    På JAM har vi sålt EPS16+ i din konfiguration för 3.495:- ganska stadigt, så 2.000:- borde du defintivt kunna få.

  6. #6
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Då kanske jag förstör marknaden för er, he he he.

  7. #7

    Veteran
    Tja, eller så kan du ju byta in den om det är nåt annat du är sugen på.

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Tja, det är ju alltid en idé. Jag köpte den av er för några år sedan. Vi får se vad som händer, fick mina inbetalningskort från CSN idag. Kul värre! Men en JV-1080 e ju aldrig fel.

    Skiljer det mycket mellan JV-1080 och JV-880? Den sista kan man ju hitta apbilligt.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Beware of Hi-tech mumbo jumbo

    Det skiljer massor faktiskt. Det enda som är kompatibelt är de samplade vågformerna. JV-1080 är mer komplex än 99% av alla syntgubbar har förstått... :-) Vet inte hur syntdelen skiljer (subtrahera MYCKET här och där för att få en 880 ur detta). En patch: 4 oscillatorer, 2 LFO´er, 4 filter, 8 enveloper (4 för filtren och 4 för ljudnivån). Fyra filtertyper med resonans; LPF, BPF, HPF, PKG. LFO´erna synkbara över MIDI (eller internt - varje patch anges i så fall tempo i BPM). Bespottad men mycket användbar Analogue Feel-parameter (i princip ett tredje LFO som påverkar varje oscillators stämning för att simulera "livet" i analoga oscillatorer). Structure-inställning; 10 st olika "structures" som möjliggör ringmodulation, överstyrning (för att göra distade 303-ljud utan att använda effektenheten) och även för att simulera PW/PWM (!) och mycket annat. FXM på varje oscillator - i princip en komplex vågforms-LFO som t ex kan användas för att generera "growl" på en trumpet eller vansinne på en sågtandsvågform - bubbelgenerator av digitalt slag. Grovt sett (!) är detta den gemensamma syntdelen för 1010, 1080, 2080, XP30, XP50, XP60, XP80. Missade jag nå´n? :-) Sedan skiljer de sig vad beträffar effektenheterna och antalet möjliga expansionskort (2080 sväljer 8 st, 1080 4 st och XP30 har några inbyggda från start). Sexton "patch"-ljud kan läggas på varann samtidigt eller användas över varsin midikanal. Sedan finns ett Rhythm-läge som heller inte finns i JV80, 90 etc; här ligger alla trumkit. Slutligen; 64 rösters polyfoni i "1080-serien" och 30 eller 32 i "JV80-serien". Vad saknas? En hårdvaruprogrammer, som ni ser. Men gränssnittet i synten är logiskt och det är mycket lätt att bygga sina egna ljud genom att knappa frenetiskt - trots allt är det smart gjort; piltangenter, volymknapp med inbyggd audition (tryck ned den så spelas toner eller ackord) och value-ratt som man kan trycka in och vrida för att öka / minska värden i steg om 10, mm. Personliga erfarenheter: tycker att 1080 är den lättaste synten att programmera jämfört med 2080 (som displayen till trots är rörig som tusan) och XP30 (som för en van 1080-användare har fel placering av knappar och rattar). Glömde jag något? Sex separata ut konfigurerade som tre stereopar.

  10. #10
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Para: Vad sägs om att bomba CSN? Dom hade höjt mina inbetalningar rejält i år... Suck...

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Hur fungerar (och låter) ett PKG-filter?

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    1. Någon form av överstyrning.
    2. Rätt illa!

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Peak-filter. Det blir alltså som en enband EQ på den filterfrekvens du valt. Ju högre resonans desto högre hörs de frekvenserna.

    För den som vill ha mer av den varan så rekommenderas att köpa en resonatorbank.
    http://www.mam-germany.de/index_1.html har en sådan som heter RS 3. Tyvärr så har de byggt sin site i flash, så man kan inte länka direkt till den burken.
    Products -> Filter & Effects -> RS 3 är i alla fall vägen man vill vandra. Jean-Michel Jarre använde tydligen resonatorbanken i Korgs PS-3300 (eller var det PS-3100/3200 kanske) rätt friskt, vilket gav ett karakteristiskt ljud.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Där ser man! Eminent förklaring! Jag måste helt enkelt göra lite ljud med PKG-filtret så jag hajar hur det funkar. Trodde bara det var ett VCF med överstyrning på nå´t vis.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Peak-filter alltså.. första gången jag ser en förkortning till det.. nice

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skall man göra ljud med det så se till att det finns headroom i digitaliteterna för det. Dvs, sätt inte nivåerna till max på alla ingående parter. Det var så många år sedan jag pysslade med det här nu, 1080:n har numera förflyttats från hallen till klädkammaren.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den är satt på vintageförvaring? Du plockar ut den när den är vintage?

  18. #18
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    "...inbetalningar rejält i år..." Det är bara som straff för att du tjänade för bra förra året!

  19. #19
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag vet... Sura pengar är det. Speciellt när jag tänker på hur lite jag fick ut av den så kallade utbildning lånet bekostade.

  20. #20
    deleted user
    Bomba CSN.....om ni väntar ett par år så är jag med [img]wink.gif[/img]

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •