Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vince, MIDI, lokal by-synk i en by utanför Lima i Peru och tajthet

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Vince, MIDI, lokal by-synk i en by utanför Lima i Peru och tajthet

    Men anledning till en off topic-tråd så tar jag det här istället. Är det verkligen så stor skillnad mellan MIDI och analog synk så att det är motiverat att hålla på som Vince Clark? Jag betvivlar inte ett ögonblick att den mannen vet vad han gör, men vaffanken...

    Jag inbillar mig att det är mycket prestige i att använda så gammal och "kultig" utrustning som möjligt. Mest bara för att det "ska va".

    Jag tycker att det mesta blir löjligt när det går till överdrift. Det må gälla analoga syntar, finer whiskey, bilar eller snobbiga hundraser. Bara för att det "ska va så".

    Det är väl möjligt och till och med trolig att jag är för okunnig och imbecill för att begripa mig på skillnaderna, men jag är allergisk mot "det ska va så för så ska det va och så har det alltid varit". För mig finns det en brytpunkt då jag kan acceptera en knappt märkbar kvalitetsförsämring om jag kan tjäna tid eller energi genom att välja det näst bästa. Jag är med andra ord inte perfektionist. Så ni som ratar MIDI, kan ni på fullt allvar höra på en låt om det är MIDI eller analog synk?

    Och med "lokal by-synk i en by utanför Lima i Peru" menar jag diverse andra mer eller mindre bra synksystem. Jag snappade upp ordet by-synk från någon på Roland för flera tusen år sedan. Utanför Lima spelar befolkningne bättre än mig i alla fall. Utan synk alls.

    Så var det med det. Ni som ratar MIDI, kom igen nu, tillintetgör mig!

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är inga konstigheter. Själv ratar du ju mjukvarusyntar, right? Vince har ett visst arbetssätt. Men han har även gjort ett par lugna plattor ihop med Martyn Ware där de har använt Emagic Logic och Roland JV som ljudkälla. Och därmed MIDI. Jag tror mer det handlar om "back to the roots" för Vince än något annat egentligen. Han tycker inte han behärskar den nya tekniken till fullo (för Erasure-standarden åtminstone) så därför kämpar han på med sin gamla dator och sitt CV & Gate och sin MC-4. Han litar på de prylarna. De har ju även gjort honom till en rik och Lucky Bastard. Tror dock han pillar mer och mer med sin Mac och sitt Logic nuförtiden. Det såg ut så från studiobilderna.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Som jag sa i den andra tråden: Visst finns det en mätbar skillnad. Om den är uppfattningsbar är en helt annan sak...

    Tror dessutom att många av dom gamla rävarna fick sin uppfattning formad av dom tidiga midisyntharna, och dom var ju inte så jättetighta i vissa fall.

    Kan köpa Vince Clark, han har vart med ett tag, men när den härna BT breder ut sej om hur dåligt midi är blir jag mest grinig, där får jag en känsla av snobberi...

  4. #4
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    0,96ms "latency" är det på ett 30bitars medelande över midi typ en ton med velocity, så om man kör mkt information så kan det ju bli segt, men cv är ju monofoniskt så där har man ju andra begränsningar än "seghet" jag gillar att använda båda "världarna" när jag musicerar.

  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    På tal om MC4... läste att någon tyckte att den skulle placeras längst in i tortyrkammaren tillsammans med sequencern i Fairlight CMI. Och du Pf, mjukvarusyntar är inga riktiga syntar. *Parakeet ser ovanligt fördomsfull och trångsynt ut och sätter näbben i vädret*

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja det må jag säga, det var "hökfärdigt" lilla fågel! [img]wink.gif[/img]

  7. #7
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    När jag hörde Erasure live i malmö (de spelade i STHM också förstås) så var typ den enda ljudkällan en JV-2080, vilket jag förmodar är svårt att styra utan MIDI (har inte provat med XP-50:n, men det kanske går med CV ). Det var väl ball, men man kände ju igen vad det var - men det är förstås mycket lättare att programmera och han har tröttnat på att sitta och progga syntharna i fyra månader innan varke turne...

    Kör själv MIDI, men har å andra sidan inte testat CV eller nåt annat åt det hållet. Vincent Clarke måste typ köra CV (nå, det finns kanske konverterare, men det är väl inte samma "feeling" antar jag) med tanke på synthutbudet i hans studio. Det nyaste han har utöver JV-2080 (eller om det var en 1080) är hans PMA-5 (eller vad den heter... den lilla "leksaken" från Roland) är säkert tjugo år gammalt. Han håller bara stilen

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    När Erasure kör live är det en BBC Micro som står för midikörandet, en apgammal dator som kör en sequencer som jag tror har blivit specialanpassad för Vince Clarke.

    På Cowboy-turnén så satt Vince mest vid datorn och bytte låtar, ibland spelade han dock gitarr. Gick rätt fort att ladda in låtar också, för publiken fick välja låtar ett tag mot slutet.

  9. #9
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Men yttrade inte sig Vince för max ett år sedan att det där med 100% analogt inte gällde så mycket för honom längre utan att han hade lärt sig "att om det låter bra så låter det bra"?? Har verkligen för mig det. Tror det var en intervju i Sound On Sound eller Future Music.

    Gillar den inställningen btw. Oavsett om det är Analogt, Digitalt eller mjukvara. Låter det bra så låter det bra.

    D.

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hur lång tid tog det för honom att ratta om alla ljuden till de olika låtarna?

    Med tanke på alla analiga filter man kan köpa till sina digitala syntar, varför ser man så sällan MIDI till CV-konverterare? Det vore ju klockrent om nu CV är så överlägset MIDI! Eller sitter mycket av MIDI:s seghet i synten?

    Ni är ju några här som verkar ha lite koll på det här, vilka fördröjningstider snackar vi om från dess att MIDI-signalen nått synten, tills dess att den spelar tonen? Vad är det för aktiva komponenter som är inblandade?

    Många av de första MIDI-syntarna hade digitala enveloper och de var ju inte diret kända för sin snabbhet. Kan inte detta ha bidragit till MIDI:s rykte som slött? Nu spekulerat pippin hej vilt och det är han bra på.

  11. #11
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    "0,96ms "latency" är det på ett 30bitars medelande över midi typ en ton med velocity"

    Att skicka det ja... Sen ska det börja låta också. Förmodligen triggas ett interrupt i synthen, sen ska register & stack sparas, sen ska midimeddelandet tolkas, *sen* börjar själva synthmotorn jobba... Det blir extremt beroende av bra programmering. Tror den mesta hårdvaran kan klara av att få det tight, men i fallet JX10 hade dom ju valt en väldigt speciell lösning, där midit las i kö... Tänk själv om man skickar midiklocka, det kan bli en lång kö...

    Lustigt att Vince har en 2080 förresten, den är ju ökänd för seg midi. Kanske därför han framhärdar med sin analogsequencer. Vi får väl skramla ihop till en 1080 åt honom...

  12. #12
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Han kan köpa Pf´s. Det är väl bara en tidsfråga till du säljer den cåkså, Pf? Med tanke på hur ofta du köper och säljer grejer alltså.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tycker inte det är särskilt ofta faktiskt... Och den är inte till salu, den börjar nämligen bli "customized" med en massa egna ljud.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    det där med 0,96ms latency.. från vad för midikälla och via vad för midikabel till vad för mididestination? Det där är nog ingen siffra som man bör ta så stenhårt på. Vissa midihanterare är väldigt långsamma.. andra är supersnabba.. helt enkelt. Men i dagens t.om. hemstudiomiljöer så kan man kompensera för all denna latency när man spelat in till ljudspår ända ner till millisekund-nivå. Jag tror inte på att BT kör så mycket annat än midi.. jag tror som flera här att det bara är för att han ska låta häftig och bättre än andra. En intressant grej är det där med midi->cv konverterare.. tro inte att man tjänar in latency på sånt.. det blir nog mer troligt mycket sämre i många fall. Tänk på att midisignalerna fortfarande konverteras i midi/cv-boxen och sen skickas vidare till annat format.

    Jag tycker fortfarande inte att det är ett dugg fel med att köra helt utan midi.. men när det är bara för att man ska verka va coolare.. blä.. tänk om

  15. #15
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Jo, Vince kör både MIDI och CV det är helt klart... och det var nog en 1080 han hade (hoppas jag!). Tyckte interfacet åtminstone på den ena datorn i hans studio påminde VÄLDIGT mycket om ProTools LE - han har nog moppsat till sig lite med modern teknologi. Jag skulle tro att han i allmnänhet är lite trött på allt tweakande med synkningen. Han hade tydligen stora problem just med synket under inspelningen av Chorus... Tur att han kirrade det i alla fall

  16. #16
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Håller med om att låter det bra så låter det bra.

    Det handlar om att släppa sina egna fördommar och närma sig nya instrument med öppet sinne [img]wink.gif[/img]

    Själv har jag lärt mig en stor läxa och är lyckligare än på mången dag med mitt nya instrument.

  17. #17
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Apropå MIDI-lagg, vare sig det är i synten det uppstår eller inte. Jag tycker inte det är ett så stort problem, om (och endast om) det konsekvent är t.ex 10 ms lagg. Då går det att kompensera med midi-delay och ändå få det tight i en sekvenserad mix.

    JX-10:an har ju det problemet att den inte släpar efter konsekvent. Då kvittar det hur man än gör, så låter det sunk.. det är därför min JX-10:a mest får leka pad och ambientljud för tillfället.. synd. ;(

    Man kan ju hoppas att den där killen som skrev om firmware:n till JX-10:an (så att man kunde programmera den via sysex) också tar sig tid att fixa midilaggen.. då kommer jag använda den här synten mycket mer.

Liknande ämnen

  1. Bygg egen midi-synk-kabel till nanoloop
    Av segerfalk i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 15:42
  2. DIN Synk o MIDI - kabelskillnad?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 23:06
  3. Bästa sättet att synka flera DIN Synk-maskiner med MIDI?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 19:23
  4. DIN 24 > MIDI synk.
    Av zthee i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 16:59
  5. Peru och Nova
    Av Real Parakeet i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •