Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Ett par bilder på feta syntar

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Ett par bilder på feta syntar

    Kunde inte låta bil. Har länge sagt att jag skall lägga ut ett par bilder. Några har varit nyfikna på den otroligt fräsiga Excel-O-Tone:en. Den ser helt klart fräckare ut än en TB-303:a. Spelar man på den i 20 minusgrader låter den fräckare också.


    Jag har i några inlägg nämnt min Yamaha-keyboard som är uppgraderat till en Moog. Här är den:


    En till:


    Hoppas på att jag snart kan lägga ut några ljudprover. Moogen på bas och komp. Excelen på lead. Fett värre.

  2. #2
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    haha! fräna bilder!!

    Excel-o-tone:n påminner lite om den där vita Casio synt/miniräknaren tycker jag. VL-1 hette den. Och din Moogaha eller Yamamoog var rätt nice också! =)

    Förresten, har funderat på en sak, de flesta har väl digitalkameror eller webcams ? Vi kunde ju visa hur våra studior såg ut. Jag tror man skulle kunna få mycket inspiration på det sättet, hur man själv kan inreda den och så. Det handlar ju mycket om ergonomi och arkitektur för att det ska vara kul att jobba i sin studio, och för att man ska trivas.

    - encore (tänker nog ta min bild i mörker så att man ser alla lysdioder!!!)

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Moogendans, så här tidigt i ottan?

    Casio´n var härligt inpyrd, någon som lagt en rökare i dess närhet?

  4. #4
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det är ingen Casio för sjutton. Det är en Excel-O-Tone. Den är lite till åren, där av missfärgningen.

  5. #5
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Real Parakeet : Vem har tillverkat den? (PYTTEMJUK kanske? HahahaHAHA.. ok, den var dålig..) Du måste lägga upp nåt med den, jag är himla sugen på att höra hur den låter, fast jag måste säga att jag förväntar mig nästan nåt Casio-liknande i ljudväg.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Själv förväntar jag mig en av två saker:

    1. Att du går till grovsoprummet med dessa tingestar.

    Eller

    2. Att du circuit-bendar dem och bygger ihop dem till en enhet, som du sedan spraylackar i snygg kulör + förser med trägavlar, så den inte skäms bland dina andra syntar. Helst även MIDI-retrofit.

  7. #7
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har för mig att jag fick ett par bitar över från den där IKEA-bokhyllan jag sågade upp till hyllplan. De är vita men dock utav trä (spånplatta) så de kanske skulle funka som trägalvar.

    Tyvärr saknar jag den tekniska kompetens som krävs för att tweeka till dem med nya funktioner. Möjligen att jag skulle kunna pilla sönder dem. Kanske skulle koppla dem till datorns line in när jag sätter slagborret i dem...

    Näe, men ett par loopar från Moogens rytmbox och en sampling på EPS:en från Excelen kunde nog vara något. Excelen har dessutom en liten sequencer så den skulle kunna spela ett schysst arpeggio.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    lyssna inte pa allt som PF skrev dar... strunta i midi-retrofit! [img]wink.gif[/img]

  9. #9
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Nu finns det ett ljudprov: http://home.bip.net/m.forsell/keyboard.mp3

    Trumloopen kommer från moogen. Tyvärr så ballade temposynkningen ur så att loopen blir "lite" fel. Skit samma, det är ändå inte så seriöst. Leadljudet kommer från den mäktiga Excel-O-Tonen. Den är samplad på en Ensoniq EPS-16+ och jag lade på lite chorus och reverb. Utan choruset hade den skurit sönder era högtalare.

  10. #10
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Parakeet : Vad heter din "moog" egentligen? Yamaha ____?

    Låten var lite skum, lät som du blandade en askool trumrytm och Excel med sunkiga presetljud a´la Emu 2MB General Midi Soundfont eller nåt liknande.. du vet med sunkiga 808 ljud osv.. culture clash om man säger så.. men det var ju kul att höra nått från dig iaf!

    [ 10 December 2002, 13:59: fixat av: encore ]

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Innan könsbytet var det en Yamaha, modellen är okänd. Jag lade inte så mycket energi på själva inspelningen. 808:an kommer från en Roland R8, basen från V-50 och SY-77 och det ilskan sågtandsljudet från en JP8000. Lät det verkligen så illa? Jag har nog inte lyssnat så noga. Tyvärr så brusar mina inspelningar en hel del, även om det blev bättre sedan jag kom på hur jag kunde ställa om känsligheten på mitt Midiverb.

  12. #12
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Real Parakeet : Modell okänd? Nu förstår jag inte, minns du inte vad det var innan eller? Brukar ju ibland stå mindre på baksidan eller på undersidan.

    "Lät det verkligen så illa?"

    Mnjaaa, för mig påminnde den om en tråkig inbyggd demolåt i nån synt. Kombinationen mellan en tråkig melodi och taskiga ljud. Oinspirerande helt enkelt.. Sorry, jag gillar inte att ge dålig kritik men jag säger bara vad jag tycker.

    EDIT : Är det alltså R8 med 808-kort som låter i din låt? (isåfall är jag verkligen shockad över hur billigt 808:an lät! [img]eek.gif[/img] Har för mig att de ljuden även finns med i XP-10:an, verkligen inget att hänga i granen!)

    [ 10 December 2002, 15:34: fixat av: encore ]

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ta-daa! 808:ans försvarare dyker upp! [img]wink.gif[/img]

    quote:skapades ursprungligen av: encore:
    EDIT : Är det alltså R8 med 808-kort som låter i din låt? (isåfall är jag verkligen shockad över hur billigt 808:an lät! [img]eek.gif[/img] Har för mig att de ljuden även finns med i XP-10:an, verkligen inget att hänga i granen!)
    808:an är en snäll trummaskin faktiskt, slick som tusan. Lyssna på Marvin Gayes låt "Sexual Healing" så får ni en orgie 808-ljud.

    Klassisk trummaskin till Acid House också, gärna i kombination med 606/626/707/727/909.

    Sedan beror det ju på vad man gör med den, börjar man filtrerar, knasdista, använda phaser och sådant så hittar man ju andra ljud. Vill man göra låtar som ligger nära Kraftwerk så kan en 808:a var bra att ha, de har använt den ett antal gånger.

    Det senaste jag lekte med 808:an hemmavid var att köra allt genom en dist, samt stämma alla congas till ett ackord. Instant fultechno!

    Det handlar inte bara om ljuden heller, utan mycket arbetssättet, användargränssnittet och det omedelbara med att ha en sådan pjäs i knäet och höra förändringarna direkt när man bygger rytmer.

    Phew!

    Dock, den kan låta rejält mesigt om man inte har en bra ljudanläggning att lyssna i. Den baskaggen i ett PA som klarar av att spela bas... uj uj uj...

    /808:ans försvarare

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag måste poängtera att det inte alls var meningen att göra en seriös låt. Melodin var bara något jag plinkade ihop på 5 sekunder. Hela låten, och den var inte lång, var bara till för att få använda ett par ljud ni ville höra.

    Och som JGB skriver, 808:an är mjuk. Men CR-68/78 är ännu mjukare. Där snackar vi en maskin som verkligen låter gräshoppa.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Håller med jgb helt - 808´an är en fantastisk maskin. Marvin Gaye´s Sexual Healing, helt klart ur-exemplet.

  16. #16
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    jgb : dooh... Grabbar, jag vet hur en TR-808:a låter, och Sexual Healing ÄR ett bra exempel på hur den ska låta.

    Det är inte den du ska behöva försvara, snarare fattar jag inte varför Roland lägger in såna sunk-trummor i tillexempel XP-10:an och kallar dem för 808-kit? För det är det inte. Vet inte vad de har samplat men en TR808 är det inte iaf. Ingen attack i ljuden, snaren låter helt fel, det låter bara filter och 808-wannabe! Usch, jag hatar sånt!

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    808-kit´et till R8´an är svinbra i alla fall. If u ask me.

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    quote:skapades ursprungligen av: encore:
    Det är inte den du ska behöva försvara, snarare fattar jag inte varför Roland lägger in såna sunk-trummor i tillexempel XP-10:an och kallar dem för 808-kit? För det är det inte. Vet inte vad de har samplat men en TR808 är det inte iaf. Ingen attack i ljuden, snaren låter helt fel, det låter bara filter och 808-wannabe! Usch, jag hatar sånt!
    Ah, då hänger jag med lite mer på vad du menar.
    Förmodligen komprimerar de samplingarna på något bra sätt när de skall klämmas in i begränsat minne, och då ryker kvalitén all världens väg.
    Attack är väl något som går åt fort då...

  19. #19
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    PF : Oki. Om du inte har sålt din ögonsten än så kan du ju alltid övertyga mig o sampla lite? [img]wink.gif[/img]

    Real Parakeet : Jo, jag förstår. Ska kolla in din mp3.com sida ikväll o höra vad du mer har gjort. Förlåt att jag är dryg men vafan heter Yamaha:n mer? Vet du när den blev lanserad? (det har med den där Kim Larsen-frågan att göra, som jag ställde i en annan tråd nånstans)

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag får väl ta och se om jag kan ta och se om jag kan ta och göra det. Jag får se. Ögonsten it is, nu är den packad och klar, vet inte bara var jag ska sälja den för bästa resultat.

  21. #21
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Ärligt talat, jag vet inte vad den Yamaha-modellen heter. Men jag skall kolla på dess buk om man kan hitta någon slag identifikation där.

  22. #22
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Korvsynt, ftw!

  23. #23
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Random gammal tråd och sen posta...?

  24. #24
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jepp! Fm am grejen som skär i mig

  25. #25
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har kvar båda manickerna så jag får kanske lägga upp nya bilder

  26. #26
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    För övrigt så heter Yamahan "PS3".

Liknande ämnen

  1. Feta synth-trummor
    Av toandfro i forum Övriga instrument
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2019-01-18, 13:43
  2. Köpa feta plattskärmar...
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 17:08
  3. Feta cymbaler - vst
    Av compute i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 08:48
  4. Feta trummor?
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 22:29
  5. Feta trummor
    Av Rizzo i forum Inspelning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-05-25, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •