Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Vocoders!

  1. #1
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran

    Vocoders!

    Det var ingen vidare ös på 99musik ikväll så därför tänkte jag starta en ny tråd om just vocoders! Jag älskar ljudet av vocoders och de fascinerar mig för att de får maskinerna till att låta mänskliga, men ändå maskinella.

    Sitter just nu och leker med det enda användbara jag har i vocoderväg, min Wavestation A/D. Ett mindre meck att få fram funktionen innan man vet vad man gör, men med ROM-bankerna inladdade, FX Send 1 kopplat till A/D´s ingång och efter att ha editerat RAM 1´s "STEREO VOCODER"-patch lite så funkade det. [img]wink.gif[/img]

    Hur det låter? Jaa, inte riktigt tydligt nog till att kunna urskilja tal men det är ändå ganska användbart. Jag skruvade upp effektsend på trummorna (Linndrum´s från 80tals-låten jag är igång med) och direkt tänker man på Adolphson & Falk´s Stockholmsserenad. Det här är kul att leka med, men helst skulle jag nog vilja ha en riktig vocoder, med många band och bättre ljud.

    Mein bruder jobbade i en studio där det stod ett Doepfer A100-system med vocoder, det jag har hört av den låter RIKTIGT grymt bra. Tydligt och fräscht. =) Fast undrar om man kan få en bra vocoder till ett mer humant pris? Software pluggar är jag inte särskilt intresserad av, det är direktheten som jag gillar..

    Fanns en "vocoder"-setting på Ober´s Zoom-effektburk också, fast den ville jag nästan kalla för falsk varudeklaration. "harmonizer" eller något liknande skulle jag titulera det. Kanske skulle man testa vocodern i MicroKorg:en en dag och se vad den går för.. fast undrar om man ändå inte blir besviken? Skulle kanske kolla om det finns några demonstration´s mp3:or på Korg´s hemsida.

    Annars hade det ju inte suttit helt fel med en Korg VC-10! En sån här rackare!


  2. #2
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nord Modular-vocodern är riktigt bra faktiskt... Ger ju en del möjligheter att trixa..

  3. #3
    mechatronic
    Jag gillar också Vocoders. JAg har en zoom rfx2000... det är nåt liknande ober har. Vi brukar använda den Live med D-50 som carrier. Inte världens bästa vocoder, men det funkar. jag blir en robot.

    Annars använder jag orange vocoder. den fukar bra. Jag har en vocoder i min Virus... men den har jag inte använt så mycket så jag vet inte om den är nåt bra. hmmm... ska kolla upp det någon gång.

  4. #4
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Jaha, där ser man... Jag kör RFX-1000, som sagt, men den funkar inget vidare. OrangeVocoder har jag provat lite och det går minsann att få ett ganska gott sound med den. Har dock inte listat ut hur man styr den via MIDI än uatn nitade bara till med två C som wavecarrier från dess interna synth. Funkade hyggligt.

    Har provat en del andra pluggar och freewarevarianter. Jag minns en av de första som jag fick en uppdatering av via en kompis för några år sen - simulerade en andandes drake ganska framgånsrikt med den. Rolig, men tusan vad den distade!

    Nej, det ska vara en riktigt mjukt ljud tycker jag (eller ja, det är ju ett av de coola man kan få fram i alla fall) som Jon&Vangelis använder på typ varannan låt (kolla in albumet "The Friends of Mr. Cairo). Vangelis är förstås kungen då det gäller smörig synthmusik, men tusan vad bra det låter!

    Zuuum-huuuummm-zooooop-zraaaaaa!

  5. #5
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Okej, men jag söker efter ett riktigt bra vocodersound, gärna i klass med Kraftwerk (tänk "We are the Robots").. Där är ju iofs Doepfer inte så illa ute, eftersom de tog fram vocodern just i samarbete med Kraftwerk.

    Vocoders är en sak, BRA vocoders är en helt helt annan. =)

  6. #6
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Ge mig en trummaskin, en vocoder samt en kompressor och jag är redo att skapa musik.

    Min favorit bland vocoderlåtar: Rotary Outputs - "the bomber"

    Ett sanslöst monotont minimalist-technospår med en vocoderröst som läser upp nått som låter som en uppsats om andra världskriget...

  7. #7
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Ett mjukvaruförslag emagic`s (evoc 20)

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det viktiga är att man matar in ordentligt med signal om man ska få riktigt bra ljud - och det gäller nästan alla vocoders, förutom mjukvaruvarianter (inkl Clavias Modular) där man har fått fram ett renare ljud. Man får kanske komprimera och EQ´a upp miksignalen som går in i maskinen, t ex. Jag tror du skulle kunna få ut lite koola grejer ur din A/D, Encore, om du rattade till den signal du skickar in i den. Högfrekvent och jämn, normaliserad ljudnivå så tror jag det borde gå att göra nå´t kul. Se´n finns det en fuskvocoder inbyggd i Digitech Vocalist m fl, den styrs direkt från MIDI och låter faktiskt helt OK. Ni kan höra en snutt på min gamla Radio Maniac - http://stations.mp3s.com/stations/30...ey_tracks.html - jag lajade med en Vocalist II på en gammal bakgrund. En liten snutt från 1993. Har sedan dess haft lite tankar på att skaffa en Digitech. Den är väldigt tydlig, även om mitt ljudexempel kanske inte avslöjar det. Grymt kul att spela in, bara flummade en massa ord å lirade på ett midiklaviatur. På samma URL finns även "Like A President" där jag lajade med Nord Modular-vocodern - grymt bra även den, bright och schysst. Det var 1998 det. Se´n så finns ju möjligheten att använda talkbox som sagt, det gjorde Zapp / Troutman. "More Bounce To The Ounce" osv.

  9. #9
    mechatronic
    orange vocoder kan man styra med midi från och med version 2...

  10. #10
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    PF : Jo, eq pillade jag mycket med igår när jag skruvade vidare med vocodern. Har många möjligheter till det, både på mixern och på mic-kompressorn. Och faktiskt fick jag fram ett ljud där man kunde höra vad jag sa.

    A/D verkar läcka lite av modulatorljudet, så därför provade jag med att viska istället. Det funkade mycket bättre, dessutom läckte den ju igenom S:en, vilket gjorde det mycket tydligt. Annars har man problemet med vocoders (som ej har någon S-avkännare (som då växlar över till vitt brus)) att just s och t ljud blir otydliga). Jag ska sampla lite ikväll, så får ni höra hur det lät. [img]wink.gif[/img]

    Just komprimeringen hjälpte faktiskt inte så mycket, det blir snarare otydligare när datorn´s brus börjar ljuda som modulator.. fan, hoppas snart att börsen sänker priset på MultiGate:n...

  11. #11
    Distinct Division
    Kraftwerk låter mer som en speechdevice än en vocoder, typ Boss lilla speechdevice (kommer inte ihåg beteckningen på den (menar inte Boss vt1)). Begagnatpriset har jag sett på sissådär 2500 pix. Annars finns det alltid ccs64 och programmet SAM.

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Körde inte Kraftwerk med ngn Speak-and-spell-föregångare? Har för mig jag såg det nånstans (att de var med TI å utvecklade talsyntesen i burkarna)...

  13. #13
    Distinct Division
    Mycke möjligt... Är det någon som har pejl på var Kraftwerk körde i "speech-väg"?
    Kan annars rekomendera AnalogX SayIt... www.analogx.com
    Lyssna på min meny på hem.fyristorg.com/niklasan/ för ett smakprov.

  14. #14
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Version 2 av Orange för MIDI var det ja... Låter bra

    "SayIt" är kult. Både Encore och jag har använt den en del. Jag gjorde en mycket enkel kärlekslåt mellan "SayIt" och nån textuppläsare... blev himla kul

  15. #15
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    SAM är nice! Använder den på som telefonsvarare på min mobil t.ex. Att få den till att prata svenska kräver dock fingertoppskänsla!

    Fast speech devices är en sak (jag har läst att den de använder på The Mix var en speciell historia, den låter framförallt väldigt bra), men jag tänker mer på de vocoders Kraftwerk använde, speciellt på äldre plattor. Förresten, jag citerar från före detta TellusTone sidan, kommentaren kommer från Dieter Doepfer angående Doepfer A-129 (vocodern) :

    "Our collaboration with Kraftwerk started many years ago as we made some special designs for them (e.g. the miniature keyboards they use on stage for Pocket Calculator and a special phonetic keyboard for voice synthesis) The first unit we built in cooperation with Florian Schneider was the MAQ16/3. We built some prototypes and Florian tested them and told us what we would improve and which features are not required. So we went many times to the KlingKlang studio in Dusseldorf until the final version of the MAQ was complete. A similar cooperation - but not as close as with MAQ - was made for the SCHALTWERK.

    The next coop, was the A-100 vocoder. We tested all of the vocoders of Florian (and that´s a lot) and compared them to our A-100 vocoder prototypes (the first versions with different filter designs in quantity and filter response types, e.g. 10 band passes, 8 band passes and high/low pass, 13 band passes and the final version with 13 band passes and high/low pass). And so we found a very good compromise between price and sound.

    Even the very high priced vocoders sounded not significant better than the final A-129. But we learned a lot about vocoders e.g. that a treble boost of the incoming speech signal is very important for a good vocoder effect (is now included in the A-129-5). All high priced vocoders imply such a treble boost but the customers is not aware of this detail as there is no remark in the user manuals. We experimented together with Florian with a 32 band graphic equalizer to find the best trebe boost for good speech recognition and implemented it into the A-129-5."


    Cool info! [img]wink.gif[/img] Om ni verkligen är intresserad av vilka instrument Kraftwerk använde (och samtidigt ta död på lite myter) så finns det en gedigen beskrivning här, rekommenderas varmt :

    http://ourworld.compuserve.com/homep...aet/10_kk1.htm

    Edit : Kom på en grej, när jag sa "The Robots" nånstans ovan så menade jag ju originalet från 1978 (som är vocoder), inte "The Mix"-versionen från 1991. (som är nån form av speech synthesis)

  16. #16
    deleted user
    "Even the very high priced vocoders sounded not significant better than the final A-129"

    Hrrrmmm, för en vanlig dödlig så hör väl en Döpfervocoder inte heller direkt till dom billigare alternativen. Inte om man vill ha en fullt utbyggd......och det vill man

    Jag rekommenderar alla som är ute efter en vocoder att kolla in Micromodular. Svingrym vocoder + så mycket mer för samma peng (kanske billigare) som en vettig vocoder-only kostar.

  17. #17
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Bionik : Mmmmmm.... du jag börjar faktiskt bli sugen på en MicroModular nu. [img]wink.gif[/img] Jag tror att jag är vocoderfetischist.. nån som kan fixa några previews så att jag får höra just hur bra den är?

    Lekte lite till med vocoderdelen på Wavestationen idag.. men tja.. just till röst är den inte tillräckligt bra, den läcker för mycket modulator helt enkelt.

  18. #18
    deleted user
    Alla som känner mig vet hur kass jag är på att
    1: lägga upp saker på nätet
    2: spela in saker
    3: hålla vad jag lovar

    Törs helt enkelt inte lova något så det får bli någon annan som fixar previews åt dig.

    Allt jag kan säga är att jag har ägt en doepfer-vocoder och blev superimponerad av clavias vocoder när modularen dök upp.....den låter hur bra som helst, eller hur dåligt som helst....det bestämmer man själv. Sen finns det så många andra roliga sätt att förvränga röster i micron så allt annat bleknar i jämförelse. Vet faktiskt inte hur många gånger jag suttit med en mikrofon + modularen och drömt mig tillbaka till c64:ans glada dagar........."destroy him my robots"

  19. #19
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har en VF-11 som sitter i racket, den går att få helt användbara ljud ur. Använder den dock mest till att vocoda synthar hit och dit i en salig röra.

    http://archive.keyboardonline.com/fe...rs/index.shtml är ett vocodertest komplett med ljudfiler. Micromodularens vocoder är med i testet.

  20. #20
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Bionik : Impossible Mission!! =) Verkligen ett grymt lir och vilken schysst speech sen! Jag diggar verkligen introfrasen till spelet, en klassiker! Samplade just frasen och gjorde rösten ännu mer dominerande! [img]wink.gif[/img]

    Another visitor. Stay a while, stay forever! - 235 kb



    Och om du ägt Doepfer-vocodern och än dock är imponerad av Modularen, då kan den inte vara dålig! Då måste Micromodularen (och storebror) ju ha signal-input med andra ord? Såg att Micro:n bara har 4 röster, räcker det när man leker med vocodern? Jag spelar ju gärna mångpolyfoniska vocoderackord med upp till 6-7 toner.

    jgb : Wow, den länken gick inte av för hackor! [img]wink.gif[/img] Kul att samtliga vocoders är grejer man kan få tag på idag, inte gamla reliker som kan vara omöjliga att hitta. Ska lyssna igenom allt, så fort jag får tid. (får nog ladda hem rasket med GetRight) Tack för länken!

  21. #21
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    ...synd bara att alla mp3-länkarna är döda och att MAM-länken ej går till firman... [img]frown.gif[/img]

  22. #22
    Jimpan
    Jimpan är inte uppkopplad

    Senior
    Om du kör Mac så kolla upp Pluggo Bra skitig vocoder som efter lite tweak går att få riktigt bra. Används t.ex i sticket på "Living in America" med The Sounds.

  23. #23
    deleted user
    Läste vad som stod om micromodularen i testet: "perhaps not the most crystal-clear or interesting of the machines in this month´s round-up"

    Hmmm, jag får nästan lust att fixa previews....men lovar inget :rolleyes:

    Bör kanske sägas att det krävs lite jobb med modularen innan den låter perfa, jag antar att testfolket inte jobbade så länge med den. Man har ju tillgång till det mesta i modularen för att fixa snygga signaler som tex EQ, kompressor, filter m.m.

    Dom fyra rösterna i en micromodular räcker tyvärr inte till feta ackord....speciellt inte om du använder vocodermodulen som är ganska "dyr", modularen funkar ju så att desto komplexare en patch är desto mindre röster har du. Vocodermodulen kostar 49% och lägger du då på andra skojiga moduler så har du bara 1 röst att leka med. Då kan du göra så att du ställer in ett fast ackord (typ chordmemory) med tex fyra oscillatorer. Men en bättre lösning är nog att plugga in en extern synt vid vocoderackord. Både micromodularen och storebror har två ljudingångar, dvs du kan plugga in en mikrofon eller annat i den ena och en fläsksynt i den andra. Att göra skithårda enstämmiga rymdhärskarvocoderröster klarar micromodularen på egen hand

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jaså Jimpan, var det den du använde! Låter svinbra.

  25. #25
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    "Not crystal clear" var ju ett intressant omdöme, Modular-vocoder är iaf den tydligaste jag testat... Fattar inte vart myten om att Micro´n bara har 4 röster kommer i från... Den har så många rösten den orkar spela. Och lägger man vocodern i common voice area, och gör en 10% röst, så får man i alla fall femstämmig vocoder... Tänk på att LFO´er kan vara oscillatorer som duger bra till carriers, dom är väldigt resurssnåla.

  26. #26
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Mycket intressant läsning... Usch vad sugen man blev på att vocoda nåt... Ska kanske ta mig en koll på min RFX-1000 ändå... Nåt måste man ju kunna få ur den

  27. #27
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Ober : Näe, jag tror nästan inte det... hey, du kan ju överraska mig och köpa något i vocoderväg, så kan jag besöka DIG istället? =)

  28. #28
    Jimpan
    Jimpan är inte uppkopplad

    Senior
    Jajje mensan Putte!! Pluggo rackarn va det!! Med Nordlead2 som carrier, funkar riktigt gött.

  29. #29
    deleted user
    Från Clavias hemsida:
    "Maximum 4 voices (practical limit) depending on patch complexity"

    Tror att myten kommer från Clavia

    Micromodularen är hur som helst inget man vänder sig till om man är ute efter många röster. Förhoppningsvis är det heller inte enda synten i någons setup, speciellt inte om man köpt den pga vocodern. Sen är det ju inte speciellt skoj med rena oscillatorer som carriers, jag brukar iaf vilja ha några fler parametrar att justera och då rusar "posenten" upp i höjden.

    Inget problem med en expanderad maximodular [img]wink.gif[/img]

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fast det är väl fortfarande så att Micro´n kan spela upp alla patcher som din expanderade Modular kan, va? Även om antalet röster kan bli starkt begränsat.

  31. #31
    deleted user
    Såklart kan den det så länge jag inte byggt två 99.8%-patcher som är beroende av varandra. Vilket inte händer varje dag.....har aldrig hänt, men ändå [img]wink.gif[/img]

    Sen är det ju inte speciellt kul att reducera antalet röster till 1 i ett ljud som vanligtvis spelas och låter bäst med 6.....men det går.

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fattigmansmodularisten kan ju alltid sampla! [img]wink.gif[/img]

  33. #33
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Vill minnas att herr PF själv byggt en del resurssnåla ljud på just Micro.

    Lustigt att dom skriver så IAF.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja just det ja. 11-12 röster går det att få ur den har jag för mig. Men då snackar vi små syntljud som låter TX eller sådär.

    http://hem.passagen.se/sequence/?noframe - tryck på patches å tanka hem mina ljud om ni vill.

  35. #35
    deleted user
    Är man kinkig så kan man väl slänga fram tex 16 percussionoscillatorer och kalla micron för en 16-rösters synt. Men tycker nog att Clavia gör helt rätt när dom skriver att den har fyra röster. Supersnåla ljud med pitch, amp och envelop som enda möjlighet att ändra ljudet hamnar under min gräns för vad som får kallas synt.....tongenerator är ett bättre ord.

  36. #36
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Hmmm, jag tror att jag ändå ska kolla in VF-11:an mer, var inne och lyssnade på demo mp3´an på Mam´s flashiga hemsida, inte så imponerande demo iofs men jag gillar att den har ingångar till både carrier, modulator och unvoiced-signal. Låter lite som The Robots (1978)-vocodern fast lite muffligare. Förhoppningsvis kan man fixa det ändå.

    Som tillägg kan jag säga att VF-11:an är den enda hårdvaruvocodern som är min prisklass, om det fortfarande ska kännas som ett kul köp. MAM är överhuvudtaget rätt balla på det sättet, de har verkligen sin egen lilla nisch på marknaden. Rätt så balla grejer till rätt så lite pengar, och andrahands-marknaden gör dem ju ännu billigare.

    Jag har lyssnat igen (tysken som snackar på mp3:orna låter så jäkla kul) och tänkt, tror att VF11:an är precis vad jag vill ha. Man kan laborera med burken och jag tror jag kommer få ett resultat jag blir nöjd med. Ska bara få tag på en också. [img]wink.gif[/img] Tack för hjälpen!

    Förresten, så såg jag en annan trevlig burk på MAM-sidan, ADX-1, en analog trummaskin med 5 ljudmoduler. Lyssnar på mp3:an just nu, verkar faktiskt vara en kul burk att lattja med.


  37. #37
    deleted user
    Modularen då? vafan......måste jag ta i med hårdhandskarna:

    Klart grabben ska ha en modular

    Hmmm, du snackade i en annan tråd om 303-kopior....ditt sökande är över....micron klår många "äkta" kopior. Det är inget jag bara häver ur mig i ren desperation....jag är en van 303-tweakare så jag vet vad som krävs.

    Modularen har två ingångar.....men inuti har den ingångar till "allt", bara att patcha.

    Patcha en egen lo-fi-vocoder med ett gäng filter om du vill, eller använd den färdiga modulen som faktiskt ÄR crystal-clear. Snacka genom ringmodulatorn är alltid kul, genom digitizern kanske ännu roligare och att snacka genom allting samtidigt är roligast.

    Jag jobbar inte på Clavia om någon tror det

  38. #38
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Bionik : Klart att Modularen inte låter dum men den kostar ju en del (alltså om man ska ha Modularen, vilket verkar vara det ballaste) och jag känner lite att efter mina syntköp (Juno-106, och förresten oxå Volles CZ-101:a) så förväntar jag av mig själv att jag gör lite musik istället.

    Jag har rätt mycket grejer i syntväg nu, och det känns som att jag borde fördjupa mig i det jag äger och lära mig allt, testa möjligheterna osv. Att jag sen aldrig har provat en Clavia produkt bidrar säkert också till att jag inte har samma hunger efter t.ex Modularen. Nu har jag oxå manualen till WS A/D på gång (tack Feedback-Fredde), så nu har jag tänkt att jag skulle få mer patchar gjort på den maskinen också.

  39. #39
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hade jag en Nörd Modular eller Micro Modular och bara använde den till vocoder så skulle jag säga att man har tappat massor... jag skulle definitivt låta den maskinen göra en massa annat!

    VF-11 är helt ok faktiskt. Betalade 2000 för den, och fick med ett par Simmons SDS-1 pads också (sålda numera)! Mer än 2000 skulle jag inte betala faktiskt, då känns det nästan vettigare att ta någon multieffekt som också kan vocoder, eller då köpa den där billiga Micro Modularen.

    Dedikerad hårdvara rockar! Då känner man inte att man måste "offra" något för att få något annat. Eller så kör man enbart med mjukvara och laddar in en till av sin favorit-mjukvaru-vocoder...

  40. #40
    deleted user
    Min NÖrd Modular brukar säga: "Allt eller inget"

    Oftast slutar diskussionen med att den sköter allt

  41. #41
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Encore: Jag ska försöka sampla lite fint vocoderprat till dig lite senare idag så kan du ju lyssna hur den låter - personligen tycker jag faktiskt att den låter bra (det är ju min första vocoder också) med undantag för vissa original patchar (vilka synthar har inte dåliga orginal patchar?) och det är faktiskt riktigt roligt att köra "formant hold" funktionen från sjunga/prata till att flippa ut helt och köra sin röst som ett argt leadljud.. men som sagt jag ska sampla lite senare idag och lägga upp..

    läste också om massa "skriv så pratar datorn" har någon av er testat program TalkAny? det är faktiskt riktigt bra.. brb ska sampla lite "another visitor? stay awhile, stay forever!" så kan man ju jämföra med encore´s sampling

  42. #42
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Först och främst: Höger klicka - spara som.. annars funkar det inte

    TalkAny 1.
    http://www.geocities.com/fr34k2oo2/bigrobot.mp3

    TalkAny 2.
    http://www.geocities.com/fr34k2oo2/bigrobot2.mp3

    TalkAny 3.
    http://www.geocities.com/fr34k2oo2/littlerobot.mp3

    TalkAny 4.
    http://www.geocities.com/fr34k2oo2/martian.mp3

    ^^ dessa är snabbt gjorda och samplade och jag brydde mig inte allt för mycket om ljudvolym så det brusar o sprakar [img]wink.gif[/img] men ni får ju veta på ett ungefär hur den låter.. ganska svår att hitta på nätet (eller iaf förut) om nån vill ha den får ni allt ta och messa mig - återkommer senare med microKORG vocodern

  43. #43
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    agoraph0bia : Wow! [img]wink.gif[/img] Kände igen speech synthesisen.. hörde den där "All your base are belong to us"-låten där denna syntes används. Vad krävs för att köra den, och vart hittar man den?

    Har en jäkla bunke speechsynt program, fast använder inte så många. SAM till C64:an är cool. AnalogX´s SayIt är intressant, likaså DecTalk (finns som demo nånstans på webben). DecTalk verkar vara samma speechsynthesis som den som följde med de gamla SB16 korten en gång i tiden.

    Fler finns också, AMIGA:n (känns rätt att skriva det med stora bokstäver helt enkelt) har ju den inbyggt, och även Atari ST1040 har det (Hörde jag någon säga Das Boot?). Dessa finns emulerade, så det är bara att leta upp emulatorer... det var mina tips! [img]wink.gif[/img]

    EDIT : Hittade det själv (sökte med google helt enkelt! [img]wink.gif[/img] ), TalkAny finns här! Klart coolt program! Mycket möjligheter att ställa in, så den här ska jag testa att använda i någon låt. Krävs mest planering för det.

  44. #44
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    EnCore: Jag fick den utav en kompis, ett "freeware" (dvs - du får använda den för personligt bruk men inga kommersiella program / eller liknande saker där du tjänar pengar för isånafall ska bolaget ha royalty) program. Har själv sökt på den när jag trodde att jag hade slängt den och hittade den inte nånstans på nätet - men efter ett par månader hittade jag den undangömd i Windowskatalogen

    Vad som behövs för att köra den? talkit.exe filen och några .dll filer. Sitter på en 900mhz thunderbird, 256ram och windows 98se så systemkravet är nog ett ljudkort och en riktigt slö processor! [img]wink.gif[/img] vart man hittar den? jag vet faktiskt inte.. som sagt fick den av en kompis för nästan 1 år sedan nu

    AnalogX´s SayIt är för ostabilt på min burk så därför kör jag endast TalkIt.. kommer också ihåg SAM till C64:an. Amigan´s gamla speechsynt som fanns på WorkBench disken, många timmars skoj med den hade man! - har till och med 1 gammal c64´a och en gammal Amiga500 här.. ahh, minnen minnen - även om jag då endast använde det nästan till att spela [img]wink.gif[/img]

  45. #45
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Röstsyntes! Mums!

    Ska kanske lägga upp den där galna kärlekslåten?

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mac´en är min talsyntesfavorit. Den kan sjunga också, med hjälp av programmet Vocal Writer. Finns på massor av mina låtar. T ex "YTO Video - Radio Mix", "Reason Oh Reason", "Min Egen Ängel" (där den sjunger på svenska) mm! :-)

  47. #47
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    PF : Ja, den är inte dum den heller. Något liknande finns nog inte på PC-fronten, men men...

    Jag gjorde faktiskt en liten Kraftwerk-cover med hjälp av SAM för några år sedan, när jag pysslade i Impulse Tracker. Fick den till att sjunga frasen "Stop Radioactivity, It´s in the air for you and me!"... mycket meck dock, men det lät ganska bra! [img]wink.gif[/img]

  48. #48
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Encore: Sorry att jag inte har postat nåt exempel på microKORG´ens vocoder ännu men jag försöker hitta nån rolig liten pratsampling som jag kan använda. Alltså jag menar att jag vill kunna tweaka lite i vocodern så du får höra olika exempel på den och inte bara en sampling.. hum, måste ta mig till nån musikaffär nån dag också jag kan införskaffa lite mer sladdar men det e rätt knepigt med tanke på min panikångest + agorafobi men som sagt ljudexempel kommer sen - du kanske har nån sampling du vill ha vocodad (hehe, svengelska)?

  49. #49
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    agora : Jag ska se om jag kan fixa nå´t. [img]wink.gif[/img]

  50. #50
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    ok, jag väntar på dina samples så längre - ska försöka ta mig till nån musikaffär senare i veckan så jag kan skaffa sladdarna jag behöver också

Liknande ämnen

  1. Vocoders! (yay! :D)
    Av zongoland i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2003-08-21, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •