Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: NAMM nyheter!

  1. #1
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    NAMM nyheter!

    Clavia Slapper en Nord Lead 2x!

    Det verkar i stort sett endast va en nord lead 2:a med mer minne.. det har gillar jag: "The price, which will be announced later, will be very attractive!"

    http://www.clavia.com/pressreleases/...xannounced.htm

    PF: Fram med journalistikblocket! Massa nyheter pa gang ju

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Waldorf AFB 16
    Det har blir nog en av de mer intressanta produkterna fran NAMM den har gangen.

    En analog filterbank som man styr via dator. "the world´s first "analog plug-in"" som det star pa deras hemsida. Man kopplar in den via usb2.
    Det ar 16 olika analoga filter i burken.. och det verkar som att man ska kunna anvanda den till sina egna plugins. Fran deras hemsida "usable with any application or plug-in with AFB16 support".. och lite langre ner "AFB16-compatible versions of the Waldorf PPG Wave 2.V and Waldorf D-Pole plug-ins are already in development".

    Sen ar det ju en prisfraga om hur populart det har kommer bli. Jag litar pa att waldorf lyckats gora en bunt riktigt valljudande filter!

    mer info:
    http://www.waldorf-music.com/afb/

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tackar, Volantiz! Jag har haft datorn på reparation, men nu är jag tillbaka i full fart! [img]wink.gif[/img]

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ok.. borjade undra vad som hant dar borta
    Kul att du ar tillbaka iaf!

    www.dataprince.se forresten (tror det ar ratt url).. dom har riktigt billiga pc:s sag jag igar. Ny 1300MHz:are me lite tillbehor fran 3900:- tror ja det var.. vart att kolla in [img]wink.gif[/img]

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tyvärr är jag dock ständigt kär i min Powerbook, och att-ev-komplettera-med-PC-tankarna känns inte så allvarliga... :-) Atarin gör ett bra jobb också, igår skyfflade den t ex in mina gamla ljud till 1080´n som blev gladare än på länge.

  6. #6
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Här är en annan (dock ej NAMM) syntnyhet, som det precis tipsades om på SAS-listan.



    En ny Roland TB-303 klon, i Do-It-Yourself utförande, kallad ML-303. Synten har samma reglar som 303:an och styrs via MIDI. Min tyska är inte den bästa men det verkar som att de verkligen gjort sitt bästa för att klona originalet´s ljud. Ingen halvmesyr med andra ord. Det lilla jag hörde av den lät schysst och det är ett perfekt projekt för den händige som gillar att löda och pyssla lite. [img]wink.gif[/img]

    http://www.acidcode.de (sidan är på tyska)

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ett steg fram å två steg bak... [img]wink.gif[/img]

  8. #8
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Om den inte kostar typ 5995:- får Clavia i alla fall årets gäsputmärkelse...

  9. #9
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Definitivt!

  10. #10
    deleted user
    HAHAHAHAHA

    "Sollen wir den 303-Sequencer auch clonen?"

    Dum fråga, om man nu tvunget ska göra en 303-klon så är väl det ett måste....

    Frågan borde se ut såhär:

    Sollen wir vara de sista någonsin som försöker?

    Svar: gärna

  11. #11
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Aja boys, är det bara jag som vill ha en 303-burk likt MB33:an, men med ett ljud som HELT låter som 303:an? Jag hade inte tackat nej iaf, man behöver faktiskt inte snöa in sig på house/techno/trance, för att man har en 303:a. :rolleyes:

    På MB-33:an kan man förresten ratta steglöst mellan fyrkant och triangelvåg, vilket ger en del schyssta kombinationer. Har använt just en sån bas till en italodisco-låt engång. [img]wink.gif[/img]

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    303:ans sound är minst 50% resultatet av sequencern. Slide och accent... när man går lös med dem så får världen akta sig! Utan dem så lever inte ljudet på det sätt som det skall.

    Har testat att köra Mono/Poly med bara triangelvåg styrd från 303:a, och när man petar dit slide så låter det "rätt". Synd bara att man inte kan få ut accenten på något lätt sätt, hade man det och syntharna man ville styra kunnat ta emot det så hade man gjort mycket kul!

    303:ans sequencer är inte helt uppenbar hur man använder, men det bidrager rejält till att man ibland gör helt urflippade patterns som svänger som tusan!

  13. #13
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Vill man ha "nåt i stil med" 303, så rekommenderar jag Syntecno TeeBee. Själv var jag bara ute efter en arg & ettrig monosynth, struntar fullständigt i om det låter 303 eller ej, och TeeBee är helt grym... MB33 är riktigt mesig i jämförelse (köpte dom samtidigt, och MB33 användes inte en enda gång innan jag sålde den... ).

  14. #14
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Jgb : Det har MB-33:an också, trycker du ner 2 tangenter slidar den från den ena till den andra. Trycker man hårdare än 100 i velocity (inte helt säker på om det var 100, men skit samma) så får man accent. [img]wink.gif[/img]

    Apropå sequencern, näe den är inte helt uppenbar. Min bror köpte en 303:a 1996 i mintskick till studion han jobbade i då (för ofattbara 12.000!!) och vi försökte göra en sequenceslinga, utan manual. Inte helt lätt. Men som sagt, randomizerade-slingor kan man komma långt med.

    Peter H : Tjo, den är lite mer "gnällig", men jag tycker ändå den är användbar. Syntecno Teebee är väl rätt dyr va? Eller så var det en annan 303-klon jag tänkte på..?

  15. #15
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jo, TeeBee är inte billig 3700:- ny tror jag, och nu tillverkas den inte ens längre. Köpte min beg för 2500:- tror jag, rätt dyrt det med...

    Fö är min MAM Taurus nu avbeställd, den var uppskjuten till Mars! Har dock inte fått tillbaka pengarna än...

  16. #16
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    "Uppskjuten till Mars"??? Tänk vad de hittar på för att slippa leverera! Vad skulle den göra där då?? PeterH verkar vara olyckskorpen då det gäller affärer med utlandet (pf fick ju sina pengar till slut...sugen på en blå (fast gul) microQ elle??). [img]wink.gif[/img]

  17. #17
    Shompola
    303´an har annars en ultra skön sequencer... Accenten på den är ofattbar. Jag visste inte hur roligt en A-100 kunde låta innan jag hade testat att sequenca den med 303´an.

  18. #18
    deleted user
    Köp en A-155 och upptäck något ännu roligare med A-100 [img]wink.gif[/img]

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Encore: Jupps, har för mig den har det, accent alltså. Den har väl slide också om man spelar legato? Problemet blir att lära sig sätta sliden "rätt", dvs 303-mässigt.

    Sequencern är egentligen inte så knölig, jag kan nog lära vem som helst hur man programmerar den på 5 minuter faktiskt.

    När det gäller accent, kolla in en 202:a! Den har än hårdare accent om man ställer den på max. Uj uj uj...

    När det gäller NAMM-nyheterna så tycker jag att Waldorfs tokfilterburk känns riktigt kul! Ge mig bara hårdvaruingångar till den, och inget USB. Hade även gärna sett att den hade HP-filter.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Som den ser ut nu, med USB så verkar den ju lite... eller helt... lost. Rätta mig om jag har fel, men vem 17 vill jobba så?

  21. #21
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Apropå 303:an.. Ganska offtopic, fast ändå inte helt. Jag såg en bil i Kristianstad centrum med nummerplåten OOH 303, ganska kul tyckte jag! [img]wink.gif[/img] Fast jag sa inget, mina klasspolare hade nog inte fattat ett smack. [img]frown.gif[/img]

  22. #22
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Hoppar in sent här, men nordlead 2x eller vad den kallas.....toppen ..då kan man köpa en vanlig nord2a billigt snart igen

  23. #23
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Kikade förbi Clavias hemsida, och dom har spikat priset på NL2x... Håll i er nu: 1495EUR! Vilket är mer än vad den gamla gick för "street-price"! (köpte min för 14100:- för över 3 år sen).

    Så vad kan man räkna med att Börsen hyper-mega-deal blir? 12-13000:-?

    Bakläxa Clavia!

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hmpf! Lite högt var det ju onekligen. Och den har verkligen inga nya "bells & whistles" förutom just minnet? Hur många egna ljud kan man lagra i den, förresten? Originalet sväljer ju bara 40 stycken...

  25. #25
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Clavia......shame shame shame...on you

  26. #26
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Den nya ska ta flera hundra, minns inte exakt...

    Såg aldrig något problem med gamla, Sysex-dumpade alltid ljuden ändå, eftersom man inte kunda spara multis i den i vilket fall... Och ville man inte det fick man väl köpa PCMCIA.. Big deal!

    Fler röster, kaxigare oscillatorer eller mumsigare filter hade jag nog väntat mej om man ändå ska in & mecka i den...

  27. #27
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Got that right PeterH!!

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låt oss inte ropa Hej... då!... ännu! ;-) Trots allt så är ju 2X en ny synt på synthimlen även om det är en minimal uppdatering. Se´n kostar den 10.000:- mindre än NL3, så för nya kunder, så att säga, är det en klart berättigad uppdatering. Jag skulle gärna vilja se en rackmodul också. Tycker om syntar som har fett med ljudplatser. Och om vi fortsätter liknelserna (vilket vi ju alltid gör), NL2 är väl egentligen i sig självt en rätt minimal uppdatering... av 1978 års Prophet 5. Om man ser det så.

  29. #29
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Kommer den "gamla" NL2 utgå eller skall den säljas parallellt med den nya modellen? En Prophet 5 med 12 röster och en Nord Leads:s tillförlitlighet hade varit grejer det.

  30. #30
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Den gamla är finito, orsaken till att 2x gjordes var att orginal-chipen inte gjordes längre...

    Vilket iofs inte stoppade Elektron från att göra Sidstation.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Para; nej, det hade varit otroligt ballt. Men den hade stämt ur sig varje timme. Sisådär. Och så hade den kostat 76.545:- i inköpspris - oexpanderad, med 5 röster. Röstkortet som ger de extra rösterna skulle gått löst på 33.995:- extra.

    Förresten; 12? Nordlead 2 har 16 röster.

  32. #32
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    "...76.545:-..." Njäpp. Den hade kostat 126.000:- i dagens penningvärde för att vara exakt. 1978 kostade den 40.000:- Minimoogen kostade 14.000:- och hade i dagens penningvärde kostat 82 papp! Då får man väl erkänna att den behållit värdet bra - trots ökenbud på 500:-

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Good! Jag kom på sedan, att du ju jobbar på Pruthman Scandinavia! [img]wink.gif[/img] You should know!

Liknande ämnen

  1. nyheter...
    Av Volantiz i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2002-12-26, 14:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •