Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ms-20

  1. #1
    lait
    lait är uppkopplad nu
    laits avatar
    Senior

    ms-20

    funderar på en ms-20 eller NL2
    vet inte vilken.min musik typ eurotrance
    electro synth.
    vilken tror ni passar bäst.
    jag har redan juno 106 jp-8000
    plus endel softsynthar

  2. #2
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    De är ju rätt olika för att underdriva.

    NL2: Arbetshäst, gott om röster osv.
    MS20: Kul! Skulle också vilja ha en semimodulär analog (ARP2600 skulle också funka ), just för att det är skoj att patcha saker hit & dit... Kräver ju lite MIDI->CV/Gate osv

    Frågan är väl vad du prioriterar...

  3. #3
    mechatronic
    jag gissar att du har mest användning för NL2.
    4 parter Multitimbral och 16 röster tror jag den har. MIDI har den åxå.

    ms20 kanske är roligare att pilla och bygga ljud med. sladdar man kan dra hit och dit och sånt.

    ja.. jag vet inte, men jag skulle nog satsa på NL2 om jag var du.

  4. #4
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Lait : Du har de konstigaste sätt att skriva meddelanden på. [img]wink.gif[/img] Vet knappt om det är en fråga eller ett svar.. [img]wink.gif[/img] Meddelandet kan ju t.ex tolkas som att du inte vet vilken synt du funderar på. Lite punkter och komman hade suttit fint. Jag vet jag tjatar som fan om det men ändå. Ser 10 ggr bättre ut och blir 100 gånger mer läsvärt om man lägger nån minut extra på att göra det läsbart.

    Aja, syntarna i fråga är ju ganska långt från varandra. Om du redan har en del softsyntar så kanske du har något som kan ersätta vad du behöver i Nordleaden, å andra sidan kan väl Nordleaden göra det mesta du skulle känna för. Du får nog klura ut vilka fördelar respektive synt har och vad som passar dig bäst.

    För mig låter det som att Nordleaden skulle kunna fylla dina behov... men.. nja, näe.. köp båda! :rolleyes:

  5. #5
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jag skulle nog gå på MS-20:n !

    Men......den kommer ju att kosta en hel del. Typ 6-7000:- får du nog räkna med. Vill du sedan kunna styra den via ditt sequencerprogram så måste du ha ett Midi till CV/Gate interface vilket kostar allt mellan en 1000-lapp och 3000 kronor.

    MS-20:n är otroligt flexibel med 2 fantastiska filter som verkligen har karaktär.

    Den är ingen fetingbassynth (!?) men visst går det att få till lite bas om man vill.

    Du får ju i princip allt man vill ha från en monosynth:

    2x OSC
    1x LPF
    1x HPF
    2x ENV
    1x LFO
    Ringmodulator
    Sample And Hold
    Signalprocessor med Envelope Follower m.m.
    Patchmöjligheter
    Tuff design......

    Lycka till med inköpet.

    Lasse - Gillar min MS-20 men vill ha en CS-30 !!! ( oxå )

  6. #6
    Shompola
    MS20 självklart.. Resonans filtret är hur vass somhelst på den.. Den kan låta aningen för distat men den är mycket kraftfull. Mycket rolig maskin..
    Och vilka härliga leads man kan få ut ur den..

  7. #7
    mechatronic
    vad är Sample And Hold?
    Är det samma sak som Hold, som brukar finnas på synthar jag haft?

  8. #8
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Waveterm : Nyfiken, är det bara ett stegbart högpassfilter (typ Juno-106) eller kan man styra det via VCF? Kan man ställa resonansen på högpassfiltret också?

    Jag har inte så stor koll på vad som finns på analogsynt-fronten, men är det mer eller mindre ovanligt att finna syntar där man kan använda högpass och kanske tillochmed bandpassfilter på vcf?

    Mechatronic : Njäe, det är ett annat ord för randomize typ. Slumpvalsgenerator. Det brukar funka så att den samplar brus vid olika tidpunkter och håller det värdet tills nästa sampling.

  9. #9
    lait
    lait är uppkopplad nu
    laits avatar
    Senior
    visst är jag slarvig!
    Men ni förstår vad jag menar.
    Ja,kanske norden är vad jag behöver.
    Men ms-20 ser ball ut!Men man kan nog köpa
    NL2 tröttnar man kan man ju byta mot ms-20!

  10. #10
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    encore: Högpassfiltret är steglöst ställbart och man kan även ställa individuell resonans på HPF och LPF.

    Lait: Köp du en NL-2:a det är nog kanske det bästa ändå. [img]wink.gif[/img]

    Lasse

  11. #11
    deleted user
    Sample and hold funktionen kan se lite olika ut, men den jag tänker på kan man trigga så att den "samplar" av ett ögonblicksvärde och håller kvar det där. Behöver inte nödvändigtvis vara brus, det kan vara en lfo eller något annat svängigt. Men klassiska s&h-exempel brukar vara uppbyggda med brus. Går att göra typ fattigmans analogsequenserslingor med hjälp av s&h och en lfo med reset-ingång.

    Tillbaka till ursprungsfrågan, köp ms-20´n. Jag tycker redan att du har prylar för den typen av ljud som jag tänker på i nordleadsammanhang. Om du dessutom har en sampler så blir ms-20´n ett suveränt komplement.....bara att sampla helsjuka effektljud, trummor och annat kul. Man kan leva länge med en sampler + en ms-20 utan midi-interface.

  12. #12
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    waveterm : Nice! Undrar hur det låter om båda filter sveper över varandra med lite resonans? :rolleyes: *funderar*

    Bionik : Hehe, fattigmansanalogsequencer, det var ett bra tips! Nu tror jag inte jag har nån synt med sample & hold där man kan välja källa, men tipset var faktiskt inte så dumt..

  13. #13
    Pontus H
    Det roliga med MS-20 är att man inte behöver någon CV/Gate till MIDI konverter.
    Man löser "midi-styrningen" genom att använda "external signal processor" delen på nedre delen av telefonväxeln.
    Jag använder ett VSTi med en mono-sinuston och drar ut den på en separat audioutgång och in i Korgen på "SIGNAL IN"

  14. #14
    Pontus H
    Fortsättningen kommer här...
    Ta sedan och koppla ESP avdelningens CV out och trig out til CV in och trig in på den vanliga delen.
    Vips har du midistyrning utan midi...
    Vibrato och portamento funkar klockrent i och med att den triggar på pitch.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •