Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Investigation : Mjozik!

  1. #1
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran

    Investigation : Mjozik!

    Okej, jag tänkte vi kunde brainstorma lite, det finns ju mycket tekniker man kan använda när man gör musik, jag är främst intresserad av dem inom elektronikmusik men många tekniker kan ju användas inom alla sorters musik. Frågan lyder, vad har ni lärt er av era förebilder inom musik?

    T.ex har jag lärt mig av Jarre att man kan köra ett monoljud (hårt panorerad åt höger) och köra en echoeffekt (hårt panorerad åt vänster) och på det sättet få ett fylligt ljud.

    Jag har även funderat på saker han gör på sina tidiga skivor och sättet han spelar på som ger mig idéer till när jag själv gör musik. T.ex om ni lyssnar på bas:en i Equinoxe 4. Det verkar som att basen styrs av en analogsequencer där han sen kan addera tonfrekvensen när han spelar på sitt keyboard. Inte direkt lika lätt att göra med MIDI men effekten är snygg.

    Samma sak är det många andra grupper, vissa ger mig idéer till nya ljud som jag kan programmera, vissa ger mig tips till olika sätt att framföra musik på osv osv...

    Vilka artister har ni inspirerats av och vilka idéer har de gett er?

    Jag e medveten om att frågan kan va svårtolkad så jag blir inte förvånad om ingen skriver nått. [img]wink.gif[/img]

    - encore

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    quote:Skapades ursprungligen av: encore:
    Frågan lyder, vad har ni lärt er av era förebilder inom musik?
    Av mina förebilder? Tja Anthony Rother ger att baskaggar kan bli utmärkta basar. Han använder XBase-09 till det, och jag har testat lite med Machinedrum.

    Bredda sitt basljud. Originalbasljud i mitten, panorera hårt vänster en filtrerad version av det hela (gärna med envelopstyrning av något slag) och gör samma sak en gång till och panorera till höger.

    Triggbara delay, dvs, inte ett delay som är på hela tiden, utan man bara slår på lite då och då.

    Delaysvar till reverb, bra när man gör dub.

    Autopanorering ger liv i ljudbilden.

    Våga stereopanorera! Ut i kanterna, och ljudbilden blir bättre. Man kan få in fler ljud och fylla ut bättre om de har olika plats i stereobilden.

    Bassynt->dist->filter. Fina grejer!

    Vet inte om det märks att jag mest jobbar med analogerier och att koppla ihop bisarra saker med varandra.

  3. #3
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    quote:Skapades ursprungligen av: jgb:
    quote:Skapades ursprungligen av: encore:
    Frågan lyder, vad har ni lärt er av era förebilder inom musik?
    Han använder XBase-09 till det, och jag har testat lite med Machinedrum.

    Mmmmmmm...Machinedrum! VILL HA!!

  4. #4
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    jgb : Intressant! Det är just såna idéer jag var intresserad av! Man sitter o laborerar (eller leker kanske man ska kalla det) med ljudbilden. Håller med om att panoreringen är nyckeln om man vill ha fler ljud i ljudbilden. Det ska man verkligen inte vara rädd för. Autopanorering gör jag en del, oftast genom midi (genom att göra en ny part med samma kanal som den kanal jag vill autopanna och ritar en pannings-slinga) och det funkar rätt bra.

    Det där med bassynt->dist->filter måste jag testa, jag brukar öppna upp filtret efter dist:en istället, för att få med arbetsljudet från min MB33 när filtret på själva synten är stängt. [img]wink.gif[/img] Så gör jag med DX100:an också, det finns inget mysigare än arbetsljudet från en billig Yamaha synt. Samma med Roland D10. Det är det som jag gillar med billiga digitalsyntar; arbetsljuden.

    Använder mest eko, reverb använder jag inte alls lika mycket men det händer på enskilda ljud.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    quote:Skapades ursprungligen av: Mårre:
    Mmmmmmm...Machinedrum! VILL HA!!
    Skaffa! Dyr. Japp. Bra. Japp. Inspirerande. Japp.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Andra grejer jag leker runt med är att skicka in saker i vocoder (använder sendar på mixern till det), triggade gatear för att hacka upp ljud, snabba LFO:er till filterfrekvenser, audio till filterfrekvens (ni borde höra hur en Mono/Poly kan fräsa fint när man matar in audio från en 606:a till filter-cv), dista saker genom att utnyttja externa in på synthar (ackord från Juno-2 in i audio in på SH-09 låter mumma!)...

    Nyckeln till nya skojiga ljud och sådant för mig ligger i att patcha runt saker ganska vilt. Skicka delay-svar till ett filter med envelopföljare kanske? Reverbsvar till vocodern?

    Märks nog rätt väl att jag är analog och hårdvarufetischist.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ja e lite för trött för att skriva olika tips här nu.. men det är väl mest det där med att koppla runt saker som en idiot och flytta ljud till höger och vänster (även flytta "bak" och "fram" saker med en stereo enhancer är mycket kul).

    Mina influenser får jag mest från olika industri-grupper och gothrock-band... så mycke distortion, bitcrush, overdrive osv blir det (det mesta brukar gå igenom en preamp med dubbla rördistar/overdrives här hemma).. även en hel del chorus, delays och phasers blir det.

    Tips på det där med bas->dist->filter.. lägg en kompressor mellan basen och disten! Även rätt kul att blanda in lite reverb i det hela.

  8. #8
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det är lite inspirerande för mig när jag hittade assemblage 23s setup för min favvo skiva just nu ......håll i er nu saxar jag in den :
    Equipment list for Contempt (1999)

    Ensoniq EPS-16+ Sampling Workstation
    Roland VS-840 Digital 8 Track Hard Disk Recorder
    AKG C3000 Microphone
    Art Tube MP Microphone Pre-amp

    .................knäckande/inspirerande! kanske dags att använda det man har till max istället för att surfa på annonser och leta prylz..............

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Eller så köper du min Eps16+ och rockar själv!

    Allvarligt talat, jag vill bli av med den. Finns i Göteborg. Intresserade kan gärna höra av sig.

  10. #10
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Inspiration... Hmmm, ja... Vart kommer den ifrån, tro?

    Några väldigt tidiga influenser var förstås mästarna Scotch, vilka fick mig att börja med lite mer "dansvänliga" låtar (dvs. att de hade en påtaglig takt, snarare, då det mesta jag gör kan vara lite skumt att verkligen dansa till). Jag minns första gången jag verkligen hade gett mig tusan att få till ett riktigt likt ljud - jag misslyckades förstås fatalt, men resultatet blev något väldigt eget, typ retrodance nånting. Mycket kul

    Jarre var föstås också en stor inspiration även för mig, men mitt mål att blanda klassisk musik (kanske inte med bemärkelsen Bethooven o.s.v., men kanske snarare "traditionell" musik och orkesterarrangemang) med moderna ljud och takter har sedan dess fått mig att inte försöka återskapa någon speciell artists ljudbild utan snarare söka inspiration och blanda så mycket som möjligt. Bland mina främsta inspirationskällor just nu kan nämnas Mike Oldfield, förstås, VNV Nation, Covenant, Peter Gabriel och många många andra. Det är en salig blanding i mitt skivarkiv, som nog kan gissas.

    Men specefika exempel då? Tja...

    En sak som jag lärt mig, kanske inte av någon speciell artist, men i alla fall kommit till insikt med under åren är att min käre vän Encore har alldeles rätt när han sade till mig: "Ännu en multieffekt? Vad ska du med den till? Allt jag verkligen behöver är minsann ett schysst delay, sen rockar det!" Och visst är det så - eller väldigt nära i alla fall. Det finns knappast något bättre sätt att feta till ljudbilden och få liv i sina tråkiga monosamplingar (som för det mesta sticker ut ordentligt i jämförelse med den fina baskaggen etc. i stereo!) än att sätta två olika send delay (typ ett kort och ett lite längre) och sedan mixa olika mycket ljud från olika kanaler till dessa. Lite från båda från ett spår, lite mer till det andra delayet på nästa och bara det första delayet på nästa spår o.s.v. ...

    Rent praktiskt kan man förstås sitta och lyssna på typ Erasure eller VNV Nation och lyssna sig till sköna appregios, men det kan i ärlighetens namn vara lite jobbigt... bättre att experimentera själv i en steprecorder...

    Baklänges är kul! ProTools LE har varit mycket kul med sin excellenta audiodel - "reverse" har förstås också andra program...

    Pauser är viktiga, eller kanske rentav nödvändiga för att skapa dynamik i en låt... Prova att muta spår och sedan slänga på dem igen, släppa av trummorna precis någontakt innan refrängen o.s.v... Perfekt exempel i sådant och allmän skön minimalism: VNV Nation - Airships. Det bara gungar av rent välljud... kalasbra, rent av!

    (Ähum...? reklampaus?)

    Nå, jag kanske mest svamlar - säkert är detta tämligen etablerade grejer, men vem vet, nån kanske har nytta av det...

    I övrigt är det väl just den vanliga uppmaningen - man måste våga experimentera. Många av de artister jag lyssnar på delvis vet/tror jag att de kommer på mycket grejer av misstag eller ren slump. Effektprocessorer är förstås en riktig dröm för mig... Skaffade en ZOOM RFX-100 för en tid sedan - billigt och kanske inte topp på något sätt, men gudars vad mycket skoj man kan göra med ljudet med den burken! Helbra att "skita" ner ljud på och kan skapa en hel del mycket dugliga reverb! Kulkulkul!

    Det där med att sampla själv och ha med det i musiken är förstås också himla kul. Berättade jag till exempel om det där med Mike Oldfield på Tubular Bells III? Nåväl, han samplade i alla fall sig själv, sittandes i ett stort ekfat och visslande ett par toner. Dessa lade han sedanin i en sampler, korrigerade en aning (han kan alltså inte heller vissla tydligen, förvisso till skillnad från Vincent Clarke...) och använde detta på skivan. Ascoolt och ett helt nytt sound!

    I like! Nå, nu är det no bäst att jag ger mig!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •