Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: "hit-sample"

  1. #1
    champ

    "hit-sample"

    ni vet, såna klassiska hit/stabs ljud som e med på div scratch plattor och användes flitigt i tidiga hiphop produktioner. Vet man egentligen ursprunget till dessa!?

    Finns ju vissa som är väldigt karakteristiska som man undrar om det finns nån copyright på...

    några idéer om var t.ex. denna kommer ifrån!?

    hit-it!

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad man hör är ju en virvel, en bas samt en blåssektion. James Brown skulle jag gissa. Sex machine typ.

  3. #3
    champ
    tror du det? många brukar ju komma därifrån, men denna tycker jag låter lite för cleant för att vara klippt från ett JB-track.

    visserligen ingen ingeniörskonst att replikera samma deal, men lite av grejjen e ju att man känner igen soundet.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klassisk musik plundrades på "orchestra hits" ett bra tag, samt även som sagts mer eller mindre obskyra funkgrejer.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jupp. Jag hittade en massa orchestra hits; "orkesterslut" som jag och min kompis kallade dem, på farsans gamla LPs med klassisk musik. Crescendon osv, bara att sampla in. Det ljudexempel du har är en James Brown-stab. Art Of Noise använde mycket sån´t här, även t ex Eurythmics i "Listen to Beethoven"... ;-)

  6. #6

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Tjenare

    Finns på Rolands D50 och JV1080 (internljud), och heter som sagt "orchestra hit"

    och nu upptackte jag din ljudlink, och da sager jag att den ar tagen ifran James Brown, men finns nog som internljud på Emus mophatt eller liknande.

    edit:5min senare

Liknande ämnen

  1. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58
  2. Specifik sample sökes: ett "Höhh!"
    Av Niklas HS i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •