Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 74

Ämne: Variax-recension

  1. #1
    lasselus avatar
    Redaktör

    Variax-recension

    Ok, här kommer mitt intryck av Variaxen:

    Till att börja med, vad får man för 11 995:-?

    1st svart gitarr (hade tänkt mig en röd men de hade inga, och det är jag glad för), 1st extern strömförsörjning, 1st fotswitch, 1st ganska snygg och praktisk gigbag, 1st sladd

    Variax kan köras på batteri (6AA ger ca. 12 timmar) eller på nät via fotswitchen som också fungerar som A/B-switch/DI-box

    Vad tycker jag då? Jo, Jag gillar den! Den låter bra, den är skön att spela på, mycket skönare än min Strata och Les Paul...det känns som om halsen passar precis för min hand. Den känns gediget byggd, jag har än så länge inte haft några problem med den och den är snygg!

    Jag kan inte tillräckligt om gitarrer för att kunna avgöra om den verkligen låter som en Les Paul ´58 Goldtop eller en Gibson ES-335 eller en Coral Sitar eller en Guild F212...men jag tycker att Telen låter Tele, Stratan låter Strata och
    Les Paulen låter Les Paul...de aukustiska låter aukustiskt (med piezo-mickar) och sitaren låter sitar...

    Har kört den både genom POD 2.0 och GuitarPort och har inte haft några problem att få bra ljud...möjligtvis kanske de aukustiska modellerna kräver lite mer jobb att få att låta bra...hade en tendens till dist innan jag hittade en bra inställning i POD:en...

    Men...jag är inte fullständigt nöjd...en av anledningarna att jag ville ha en Variax var de 12-strängade aukustiska modellerna och de är inte bra...det är något som inte stämmer när det gäller de oktavstämda strängarna...det känns som om det ligger en liten fördröjning mellan de två strängarna...tillräckligt för att att det ska vara irriterande...
    Jag kan tänka mig att det inte är lika framträdande om man gömmer det i en mix men om man kör gitarren ensam så märks det ganska tydligt...
    Det här är något som jag sett fler klaga på ute på nätet så man kan väl misstänka att Line6 gör något åt det när de uppdaterar mjukvaran...det låter ju inte klokt alltså, mjukvara i en gitarr! [img]biggrin.gif[/img]

    En mycket positiv grej när det gäller mitt övande...förut så brukade jag tröttna efter nån halvtimme när jag inte fick något att fungera...ni vet hur det är, man spelar samma ackordbyte x antal gånger utan att det sitter...
    Med Variaxen blir det tvärtom, jag kan glömma bort tiden och upptäcka att jag suttit i ett par timmar...bara för att det är så kul att kolla hur det låter med en annan modell...

    Jag tror säkert att erfarna gitarrister kan hitta hundra fel med Variaxen men för mig som glad amatör var den ett bra köp...

  2. #2
    larioso
    Tack för recensionen.
    Ja, vadhelst som ger bränsle åt inspiration att spela är väl bra.

    Jag har inte satt mig in i detaljer kring Variax.

    Variax i sig producerar en analog signal som vilken gitarr som helst, eller?

    Eller är det en inbyggd POD också så man får ut t.ex Les Paul i Marshall eller liknande?

    Eller behöver man POD också för att det skall vara komplett?

    [img]smile.gif[/img]

  3. #3
    lasselus avatar
    Redaktör
    Näe, den har ingen inbyggd stärkar/högtalar/effekt-emulering utan det är en ren gitarrsignal man får ut...

  4. #4
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag håller inte med om "skön att spela på" för personligen tycker jag att det känns väldigt mycket "Koreabygge" över gitarren. Sen så är ju ett mycket stort problem med variaxen, till skillnad från POD, att det är ett instrument. Visst kanske ljuden låter spöklikt nära den riktiga varan, men när det är ett instrument så vill man ha känslan också. Till exempel skulle jag inte gå att köpa en Gibson 335 enbart för ljudet. Det är mycket spelkänsla som spelar in.

  5. #5
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    "Den har ingen inbyggd stärkar/högtalar/effekt-emulering utan det är en ren gitarrsignal man får ut"

    Vart sker emuleringen då?

  6. #6
    killwithskill
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart sker emuleringen då?
    Hehe, ja det kan man ju undra. Har ingen koll på det direkt, men den ska kunna "härma" en massa gitarrer. Från feta gibsonguror till softa pink floyd/Eric clapton strator mm, och även akustiska gitarrer.
    Jag har faktiskt inte varit värst intresserad av detta till bara för nån vecka sen. Det mesta som man hört har varit skräp. Men det här är alledes nåt extra. Har iofs funnits ett tag, (jag som har missat det)
    Har en kompis som äger hela kitet med både variax och line 6 stärkare och en extra låda (kör stereo). Tyvärr så har killen ingen smak vad det gäller sound, därav trott att jag tyckt det har varit mer eller minde skräp. Men nu har jag hört det mer å mer å måste säga att det är riktigt bra.
    Hörde den akustiska variaxen & den lät så in i helvete (ursäkta) svinbra!
    körde lite monitor åt Christian Waltz för nån helg sen å gitarristen hade med sig just en sån. Han kunde växla mellan en massa olika sound, och rakt in i en linebox, smidigt värre!
    12 papp för den!

  7. #7
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Kan man få lixom dist rakt ut ur gitarren eller måste jag ha en pod för det?

  8. #8
    killwithskill
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan få lixom dist rakt ut ur gitarren eller måste jag ha en pod för det?
    Nope, alltså variaxen simulerar bara en massa gitarrmodeller.
    Ungefär som att du skulle ha en massa olika guror hemma.
    Istället för att ha en 30 olika gitarrer så har du EN!!
    Men för att få olika förstärkareljud, alltså få Dist, Chorus, Delay, Högtalarsimulering, olika förstäkarmodeller mm. så behöver du nåt i stil med typ Pod, V-amp, Line-6, Native´s Guitar Rig mm.

  9. #9
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Ok, det vart ju synd.

  10. #10
    killwithskill
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, det vart ju synd.
    Hehe JA, man kan inte få allt
    Däremot så är deras ackeguror helt otroliga. DÄR får man med lite effekter. Och den låter sjuuuukt bra.
    *vill ha vill ha vill ha vill ha*

    btw, kolla HÄR

  11. #11
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Jo en sån skulle man ha. Den låter inte plastigt då?

  12. #12
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Ascoolt att man stämma ner den en oktav bara sådär.

  13. #13
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Stefan: Alesis X-Guitar eller vad den heter gör det du efterfrågar. Den är helt ny, så jag har inte läst någon recension än... Smidigt på gig helt klart. Gitarrkabel rätt in i PA't. Men lite oinspirerande också.

  14. #14
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Får väl hoppas att den låter bra. http://www.alesis.com/products/xguitar/

  15. #15
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Mtp priset (har för mej att jag hört runt 4000:- nånstans) så tror jag inte man ska för höga förväntningar...

  16. #16
    basshole
    För mig går det lite troll i "strata-modell-kopia-gitarrer".
    alltså, det finns så ruskigt många skitgitarrer just nu för 1595:- och många av dessa skitgitarrer är av modell strata.

    Ser jag en stratocaster som det inte står fender på ryggar jag automatiskt tillbaka, just därför att jag har fått erfara att 95% av kopiorna är crappiga.

    Därför tycker jag att line6 gjort helt rätt i att skapa en "egen" (prs-ish) design på sina variax gitarrer.
    Det är en Variax jag köper, inte en strata kopia med modellering (läs: Alesis xguitar).

  17. #17
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    X-Guitar ska låta skit enligt dom omdömen jag läst. Den är väl också ganska billig.

  18. #18
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Det får bli en akustisk gura med linjeutgång. Vill jag ha "el-gura" så kör jag den genom amplitube eller nått. Blir ju inte toppen men det låter ju fan bättre än en äcklig POD.

  19. #19
    samuel_js
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det får bli en akustisk gura med linjeutgång. Vill jag ha "el-gura" så kör jag den genom amplitube eller nått. Blir ju inte toppen men det låter ju fan bättre än en äcklig POD.

    Det här är en Variax 700 + en PODxt...

    http://www.whole-tone.com/_other/variax/Acoustic2.mp3

  20. #20
    toandfro
    Bara en liten fråga till dem som äger en Variax...låt oss säga att man skulle spela live och en sträng går av...kan man koppla in en "vanlig" backup-gitarr eller måste man koppla förbi den lilla strömdosan?

  21. #21
    toandfro
    Jag antar att den lilla strömboxen skickar ström till gitarren...kan man inte få stötar ifall att man skulle koppla in en vanlig gitarr tro?

  22. #22
    Butterfly
    Butterfly är inte uppkopplad

    Senior
    Hur ar det med VariaxAcoustic, ar det stalstrangar eller nylon?

  23. #23
    lasselus avatar
    Redaktör
    Stål

  24. #24
    toandfro
    Jag testade en Variax 300 idag...jag spelade genom en pod 2.0 och jag upptäckte att det var en liten fördröjning av ljudet? Brukar det vara så på Variax?

    Jag vet att det har snackats om här att Pod har en viss latency på ljudet så kan det vara det som är felet tro? Gitarren som jag testade hade för övrigt batterier och det kanske kan påverka om de skulle vara gamla?

  25. #25
    lasselus avatar
    Redaktör
    Har inte märkt något sådant med min 500...har iofs aldrig testat den med batterier...

  26. #26
    toandfro
    Så förutom att det är lite fördröjning på de 12-strängade modellerna så ter sig alltså Variaxen precis som en vanlig gitarr? (ursäkta mina jobbiga frågor )

  27. #27
    lasselus avatar
    Redaktör
    Så upplever jag det iallafall..nu är jag iofs ingen auktoritet när det gäller gitarrer...
    Ingen fara...fråga på du...

  28. #28
    toandfro
    Jag litar på dig!

    Men jag testar den nog en gång till innan ett ev. köp dock.

  29. #29
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kommer köpa en variax akustisk så fort jag får ihop slantar..jag tyckte att den lät väldigt bra..och jag gillade spelkänslan..lite konstigt bara då jag spelade med en nylon strängsgitarrljud och det var stålsträngar på variaxen
    men den är väldigt praktiskt vid inspelning.
    jag har en nord elektro och tycker det är lite samma sak. den har inte samma anslag som ett rhodes t. ex men efter att burit runt på rhodes så tycker jag att det känslan att bära omkring 8 gitarrer som jag aldrig får råd med eller 4 sjukt tunga pianon inte väger upp det praktiska. Men då kånkar jag mina instrument fram tillbaka mellan olika ställen även

  30. #30
    lasselus avatar
    Redaktör
    Jag är sugen på den akustiska men plånboken säger ifrån...

  31. #31
    toandfro
    Är man tvungen att ha workbench eller Pod Xt för att kunna ladda in ljud-uppdateringar i sin Variax?

  32. #32
    lasselus avatar
    Redaktör
    Svar: ja...

  33. #33
    toandfro
    Surt

  34. #34
    lasselus avatar
    Redaktör
    Håller med...får se om jag ska köpa en WB...Estrad ska enl. uppg. få in dem nästa vecka...
    Iofs så har jag sett att en del folk på All things Variax inte är nöjda med uppdateringen utan har backat tillbaka...det gör mig lite misstänksam...

  35. #35
    toandfro
    Jo...jag läste även någonstans att om man gör fel när man ska ladda in de nya uppdateringarna så kan man sabba alla elektronik?!

  36. #36
    lasselus avatar
    Redaktör
    Har för mig att jag sett något liknande...

  37. #37
    Borg 64
    Citat Ursprungligen postat av toandfro
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo...jag läste även någonstans att om man gör fel när man ska ladda in de nya uppdateringarna så kan man sabba alla elektronik?!
    Tror inte att det är någon fara så länge man läser installations-infon ordentligt innan man genomför uppdateringarna, men det är oroväckande att det är så enkelt att sabba sin utrustning. Exempel från Line 6-hemsidan: "This release provides support for Vetta Combo & HD updates. Warning: It does not provide support for updating Variax through a Vetta. Attempting to do so may render your Variax unusable." Läskigt...

  38. #38
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Kollade lite närmare på Variax först idag och blev naturligtvis nyfiken.

    Är det nån som har kläm på vad som skiljer 5-,6- och 700 åt i praktiken? Hittade nåt faktablad hos Line6 som inte sa så mycket om det. Dessutom verkar 600 inte finnas på så många ställen heller.

    /Mein

  39. #39
    toandfro
    All elektronik ska tydligen vara samma på alla modellerna...det som skiljer dem åt är ju dock
    kvaliteten på själva gitarren.

    Personligen så tyckte jag att 300-modellen var pinsamt dålig som gitarr...den kändes väldigt billig..var dåligt justerad...strängar surrade och höll ej stämningen...jag har t.o.m. testat gitarrer för 1500:- som höll högre klass!

    Dock så är väl kanske 500-modellen lite bättre kanske?

  40. #40
    lasselus avatar
    Redaktör
    Det är precis som toandfro säger, samma elektronik, olika kroppar och hals...600 och 700 har svajarm...300 har inte A/B fotswitch...

  41. #41
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    toandfro, har du prövat flera ex som varit så? Hur en gitarr är inställd beror ju i regel på ägaren och inte på tillverkaren. Vore ju synd att anta att 300-serien skulle vara kass baserat på ett ex.

  42. #42
    toandfro
    Nej visst jag har bara testat ett exemplar av 300-modellen...men efter att ha läst folks recensioner på nätet så verkar det vara väldigt vanligt att gitarren är dåligt inställd.

    Sen så är det väl möjligt att det tekniska i gitarren utgör en stor del av priset i 300:ans fall...men jag tycker ändå att en gitarr som kostar 5000:- bör vara av hyfsat bra kvalitet...eller?

  43. #43
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Japp, nu är jag så inläst och frestad på denna att ett test följt av ett köp ligger oroväckande nära. Resten av familjen kommer nog inte att inse storheten av denna pryl.
    500 verkar ju bra men svajstall har jag haft sen Dackefejden så 600 eller 700 får det nog bli. Är det bara Estrad som har dessa i lager?

    JAM kör väl inte Line6 överhuvudtaget?

    /Mein

  44. #44
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Mein
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JAM kör väl inte Line6 överhuvudtaget?
    Näe, det är ju Luthman som har agenturen...

  45. #45
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jaha, Fitzpatrick var det förr. Där ser man. Måste börja använda det dära intörnätt mer.

    /Mein

  46. #46
    toandfro
    Har du hunnit testa den än, eller har du bara kollat på deras videos?

  47. #47
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Bara kollat! Men om den funkar som utlovat så är den värd att köpas. Personligen har jag inget alls emot att lira Gibson på en stratamodell. Är gitarren skön att spela på så är den skön att spela på. För mig är det ljudet som mer påverkar spelstilen.

    Kanske blir att man trampar iväg hit med den om den inte passar bra från början. Är sugen på att testa om det blir så stor skillnad.

    /Mein

  48. #48
    toandfro
    Jag tycker att många modeller låter helt okej faktiskt...men det verkar lite som om den lämpar sig bäst för rena eller halvdistade ljud.
    När det blir lite mer dist så försvinner ljudkaraktären en aning, sen när man ska dämpa strängarna så låter det lite mer som om ljudet blir lägre istället för att det dämpas?!

    Sen en sak till bara...500-modellen har ju slutat att tillverkas och kanske kan vara svår att hitta i affärer nu....600-modellen har ju ännu inte kommit till Sverige vad jag vet...så vill du ha en Variax med svaj så är det väl 700-modellen som gäller?

  49. #49
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jo, såg en svart 700 på hääärliga musikbörsen för ynka 14.995:-. Det är fritt översatt 1388 burkar Småland 5,2/50cl eller 638 dosor Grovsnus. Kan även vara en delbetalning på min restskatt. Undrar vilken av dom fyra som ger bäst inspiration till ny musik?

    /Mein

  50. #50
    toandfro
    Hehe...skulle väl gissa på den dyrare sorten isåfall kanske?

    Fast personligen tycker jag att 500-modellen är snyggare (fast kanske inte lika skön att spela på?).


    Har du kollat de här filmerna?

    mms://media.eskildsen.dk/eskildsen/V...DemoMedia9.wmv

    http://trio.harmony-central.com/ramg...-Variax-300.rm

  51. #51
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    500 är skön att lira på

    14.995:- tycker jag låter dyrt, borde gå att få tag på billigare, ner mot 10.000 borde du kunna komma. 600-modellen lär ju ligga på halva det, så det är nog värt lite om du väntar

  52. #52
    toandfro
    Annars kan du ju köpa t.ex. 300-modellen och bygga in elektroniken därifrån i någon annan gitarr....eller så kan man ju byta ut halsen mot någon bättre kanske.

    http://www.warmoth.com/guitar/line6/line6.cfm

  53. #53
    toandfro
    Nå...blev det någon Variax då?

  54. #54
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Nja, har öppnat hårt med en XT Live så länge.

    Väntar som sagt på 600'an och ser vad det är. 15 papp på en schysst (japp, det finns säkert 8 olika stavningar på det ordet) Levin kan jag tänka mig men en Variax vetetusan. Bygga om en 500 lät ambitiöst i överkant.

    Nä, nu väntar hårda tester av XT Live och alla skoj effekter!

    /Mein

  55. #55
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Lasselu, har du nån "2 år med min Variax och vi är lika kära än idag"-story att förtälja? Går och sneglar på 600 nu när den kommit.

    Vad har du gjort för nya erfarenheter?

    /Mein

  56. #56
    lasselus avatar
    Redaktör
    Näe, inte annat än att jag är lika nöjd nu som då...

  57. #57
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Jag heter ju inte Lasse, men jag har oxå haft min Variax i över 2 år, och instämmer, det är så gott och kreativt att ha tillgång till alla dessa gitarrljud när inspirationen kommer på. Även om det kan låta lite Piezo om de akustiska gitarrerna så är det värt det för bekvämligheten av att slippa micka upp en akustisk gitarr...

    Om man nu bara kunde få råd med en Variax Acoustic 700...

  58. #58
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Låter hoppfullt. Satt och gick igenom omdömen på Harmony-Central där det slog rätt rejält. De flesta som var missnöjda verkade iofs vara runt 40 bast och haft en strata sen födseln.

    Har ni nåt inspelat man får höra?

    /Mein

  59. #59
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Här är en grej som jag la gitarrer på för nån vecka sen åt Jimea på VST-forum, alla gitarrer är Variax förutom sustainern som är Fernandes sustainer gura.

    http://www.wowo.se/MITTN.mp3

  60. #60
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Lät kanon det där!
    Finns det nån nylonsträngad 'patch'?

    /Mein

Liknande ämnen

  1. Variax 300N
    Av Mein i forum Stränginstrument
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 21:14
  2. Line6 Variax
    Av Bobbski i forum Stränginstrument
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 12:40
  3. Variax 300
    Av imported_hammer i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 14:39
  4. Variax-bas!
    Av lasselu i forum Stränginstrument
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-09, 07:25
  5. Variax
    Av axeman i forum Stränginstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-01-06, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •