Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Separera rösten från basen

  1. #1
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

    Separera rösten från basen

    Jag vill lära mig sjunga oberoende av vad jag spelar på basen när jag sjunger och spelar bas samtidigt. Nån som har nåt bra tips på övningar?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Human multitasking... det är väldigt svårt. Ta och kolla in Joe Zawinul och Stevie Wonder. De kan både sjunga, hoppa hopprep och tugga tuggummi samtidigt... som de deklarerar, filosoferar, subtraherar... och ser koola ut på kuppen. Joe Zawinul är den värste jag sett. Börjar med ett syntsolo spelat med vänster hand, fyller på med ett helt annat solo med höger hand, och börjar sedan sjunga något helt annat samtidigt. F*cking unbelievable.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    börja lite smått med att gå runt å sparka runt sladdar eller nåt samtidigt som du lirar.. nästa steg kanske kan va att läsa en bok samtidigt som du lirar.. prata i telefon samtidigt borde fungera bra också. Håller man på med massa annat samtidigt så tror jag att det kommer lite av sig själv [img]smile.gif[/img]

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Själv kan jag t ex både spela Black Jack och förlora samtidigt... [img]rolleyes.gif[/img] [img]mad.gif[/img]

  5. #5
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Fan vilka bra tips alltså... [img]rolleyes.gif[/img]

    Det är inga problem med tuggummit, faktum är att jag lärt mig spela komp med ena handen på piano och sola med den andra, likaså att hjälpligt spela trummor. Det är mer nåt åt det hållet min fråga gällde [img]tongue.gif[/img]

  6. #6
    Dúnadan
    Dúnadan är inte uppkopplad
    Dúnadans avatar
    Senior
    Börja med att inte titta på vad du spelar. Jag tippar på att du gärna vill se vad du gör.

    Vanligt att man ser folk som står och beundrar sin vänsterhand när de står på scen.

    Sen som sagt ... Försök göra annat medan du spelar. Så du koncentrerar dig på "det andra" så att spelandet hamnar i ryggmärgen.

  7. #7
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Äh, jag har ju spelat bas sen jag var 8 vettja, det är klart jag inte behöver kolla handen. Om jag bara spelar något rytmiskt enkelt kan jag sjunga, det är när jag spelar synkoperade funkriff som det blir knepigt, och det är det jag vill öva bort, alltså så att spelandet och sjungandet blir helt oberoende av varandra.

  8. #8
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Svaret är enkelt: Öva på det. Spela låtar och sjung samtidigt. Det funkar garanterat! [img]smile.gif[/img]

  9. #9
    zebberg
    zebberg är inte uppkopplad
    zebbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag brukar köra en del i bandet och när det är lite mer rytmiska grejer som tex http://w1.733.telia.com/~u73302797/mp3/Pillowshaker.mp3 skriver jag ner på noter både basgång och sångstämma, sätter mig med metronom och benar ut allt riktigt långsamt och ökar så småningom. Du behöver inte vara mästare på noter för att klara av detta men ju mer komplicerade rytmer... Iaf så funkar detta sätt ypperligt för mig [img]wink.gif[/img]

Liknande ämnen

  1. separera ljudkanaler i samplingar
    Av Infra i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 21:59
  2. Hur separera höger och vänster kanaler i Logic?
    Av ElvisAhlgren i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 00:53
  3. separera musik och sång?
    Av freemanen i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 15:33
  4. problem med rösten
    Av mechatronic i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-11-03, 08:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •