Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bort med brumm

  1. #1
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran

    Bort med brumm

    Jag tänkte kolla om någon har några trix för att bli av med irriterande brumm som uppstår när jag sitter framför datorskärmen och spelar in? Kan tilläggas att jag har en Fender Strata med single coil mickar.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Brum menar du). Jag tror det ska finnas monitorkablar med en liten jordsladd på så man kan avjorda bildskärmen, har för mig att jag sett sån´t någon gång. Testa annars att koppla skärmen till något annat eluttag. Kolla också kabeldragningen så att du inte har ett enda ormbo med allt, fast det är förstås rudimentärt.

  3. #3
    imported_Jonaz
    Testa att sätta dig 90° från skärmen med gitarren
    (jo, säkert!), labba med hur du är placerad...

    Eller skärma av din gitarr bättre... finns folie att köpa i musikhandeln för ändamålet, ett djäkla pill, fast det kan vara värt det...

    Byt mick på guran... supertrist om den låter bra, men enda chansen ibland... Har en Status bas som brummade otroligt med orginalmickar, bytte till Bartolini så var det biff...
    Lycka till

  4. #4
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, det där med att vända sig från skärmen är ju ett sätt, men problemet då är att jag hela tiden måste tänka på hur jag håller gitarren. Ibland får man ju feeling och då måste man ju få röra på sig.

    Det där med folie låter intressant. Skall kolla upp det. Nya mickar känns lite för dyrt för mig just nu.

    Vad jag brukar göra när jag skall göra gitarrpålägg är helt enkelt att stänga av skärmen. Då kan jag lätt sätta på inspelning utan att behöva jogga ett par meter till den "rätta" platsen och får röra mig fritt.

  5. #5
    mechatronic
    jag har löst det så att jag står långt från skärmen och spelar... Inte den fiffigaste lösningen. men den funkar

  6. #6
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Single coil är ju tröstlöst, man kan knappt he en lampa tänd. Men jag brukar stänga av skärmen om det är mycket brum, eller bara försöka vrida mej bortåt om det är inom rimliga gränser (beror ju mycket på hur mycket dist man kör osv också).

    Den lyxiga lösningen är nog en TFT-skärm, tror inte den strålar nåt? Dom går ju att få för hyggliga pengar nu...

  7. #7
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    En icke CRT-skärm. Tex en platt LCD. Magnetfältet från en CRT är mycket större än moderna platta skärmar.

  8. #8
    Dúnadan
    Dúnadan är inte uppkopplad
    Dúnadans avatar
    Senior
    Det är inte magnetfältet du hör i mickarna på guran utan elektroner som strömmar genom bildröret på skärmen. Det är det som folk som är överkänsliga mot bildskärmar blir "solbrända" av.

    det finns 2 sätt att komma ifrån problemet.

    1. stäng av skärmen när du spelar in (använd
    kortkommandon på tangentbordet för att starta
    stoppa inspelningen)

    2. Skaffa en TFT skärm.

    går inte att få bort brummet på annat sätt!

Liknande ämnen

  1. brumm i nord electro 2?
    Av Klingan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 10:27
  2. Brumm problem
    Av Element44 i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 16:13
  3. BRUMM i BOSSpedaler
    Av 18db i forum Effekter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 12:58
  4. ljudkort-förstärkare=brumm
    Av aleksi i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 14:18
  5. transormator brumm...
    Av champ i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-10-06, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •