Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Aktiva eller Passiva mickar?

  1. #1
    imported_Jonaz

    Aktiva eller Passiva mickar?

    Vad tycker ni?

    Har förkärlek till Bartolinis mickar, har dem på tre basar i dagsläget... Fast jag har en bandlös P.bas från 70 något som låter helt grymt utan elektronik & batterier...

  2. #2
    Jonny B
    Jonny B är inte uppkopplad
    Jonny Bs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Föredrar någon form av aktivitet i elektroniken, inte nämnvärt mikarna. Min Smith har t.ex passiva mikar med aktiv elektronik, likaså min Fender. Medan Warwickarna är så aktiva det går att bli med MEC mikar. Vi inspelning är det skönt att kunna bypass´a elektroniken dock.

  3. #3
    imported_Jonaz
    Well, beklagar rubriken... Andemeningen i tråden gick fram iallfall. (Puh)

  4. #4
    imported_Jonaz
    quote:Skapades ursprungligen av: Jonny B:
    Föredrar någon form av aktivitet i elektroniken, inte nämnvärt mikarna. Min Smith har t.ex passiva mikar med aktiv elektronik, likaså min Fender. Medan Warwickarna är så aktiva det går att bli med MEC mikar. Vi inspelning är det skönt att kunna bypass´a elektroniken dock.
    Japp, upplever ibland att aktiv elektronik har en tendens att brusa & brumma i inspelningsläge... Spelar knappt med passiv elektronik längre, tycker iofs att passiva basar förvaltar träljud aningen bättre än aktiva?
    Aktiv elektronik tar "över" ljudet... imho.

  5. #5
    shooooota
    hehe, ville inte göra en ny tråd för denna fråga, så den passar nog här

    jag undrar vad skillnaden är på passiv och aktiv

    vet någon var jag kan få tag i en lista med alla uttryck och så om gitarrer, jobbigt när man är helt självlärd [img]biggrin.gif[/img]

  6. #6
    st@ffan.com
    Egentligen är det inte mickarna som är aktiva, utan girarren eller basen skulle man kunna säga.
    I en gitarr med aktiv elektronik finns en förförstärkare som drar upp signalen. Detta medger också att tonkontrollerna blir aktiva (men inte alltid) så att man både kan dra upp och ner bas och diskant.

    Som all elektronik färgar förförstärkaren ljudet vilket kan upplevas både positivt och negativt. Nästan alla gitarrer och basar med aktiv elektronik har därför en "bypass"-funktion.

    Den lilla förstärkaren drivs av ett batteri (9V) som varar i åratal vid normalt spelande. Dock tar detta alltid slut mitt i ett solo på en viktig spelning :-).

    Så här ser det ut inne i en Carvin-gitarr

  7. #7
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    I just löööve EMG 85.

  8. #8
    shooooota
    tack!

  9. #9
    imported_java
    Citat Ursprungligen postat av st@ffan.com
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen är det inte mickarna som är aktiva, utan girarren eller basen skulle man kunna säga.
    I en gitarr med aktiv elektronik finns en förförstärkare som drar upp signalen. Detta medger också att tonkontrollerna blir aktiva (men inte alltid) så att man både kan dra upp och ner bas och diskant.

    Som all elektronik färgar förförstärkaren ljudet vilket kan upplevas både positivt och negativt. Nästan alla gitarrer och basar med aktiv elektronik har därför en "bypass"-funktion.

    Den lilla förstärkaren drivs av ett batteri (9V) som varar i åratal vid normalt spelande. Dock tar detta alltid slut mitt i ett solo på en viktig spelning :-).

    Så här ser det ut inne i en Carvin-gitarr
    om jag inte har fattat det fel så finns det olika typer. dels man en mick vara "passiv" och med en förförstärkare som förstärker signalen och medger färgning. detta gör att man kan göra "bypass" på allt. och sen finns det mickar som är "aktiva" som måste jobba tillsammans med en förförstärkare, alltså inte urkopplingsbar. ljudmässigt antar jag att den aktiva typen ger mer diskant, typ emg.

  10. #10
    Roberths avatar
    Senior
    OT: Hur faen lyckas ni hitta alla dessa gamla trådar??? :kaaaka!:

  11. #11
    imported_Robbi
    För min del upplever jag aktiva mickar som en slags "ljudhägring". En passiv mick återger gitarrens naturliga klang. En passiv mick däremot kan få en dålig gitarr att låta bra...eller så som micken låter på något sätt. Passiva mickar på en dålig gitarr gör att gitarren också låter så dålig som den är. Samma mick på en bra gitarr får gitarren att låta så bra som den är. Jag blir misstänksam när jag ser en gitarr med aktiva mickar. Ofta döljer man gitarrens dåliga klang med micken. Jag hade en Jackson som hade otroligt död klang naturligt men lät helt okay inkopplad. Sålde gitarrens snabbt. Jag kör endast passiva mickar idag.

    En bas som warwick behöver väl knappast aktiva mickar för att låta bra? Varför har den det? Jag skulle aldrig förstöra en Stratta med att stoppa i aktiva mickar.

    Mvh. Robbi

Liknande ämnen

  1. Aktiva monitorer som passiva?
    Av JohnRick i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 20:17
  2. Aktiva monitorer eller Passiva monitorer
    Av Danell i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 22:35
  3. Förstärkare till Passiva studiomonitorer
    Av mechatronic i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 16:37
  4. Aktiva till Passiva M1
    Av mechatronic i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 01:05
  5. funkar min förstärkare till passiva monitorer?
    Av soulitude i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-19, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •