Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Macintosh studio för 50.000 kronor

  1. #1
    Björnström
    Björnström är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Macintosh studio för 50.000 kronor

    Teori:

    Man 33 år bestämmer sig för att testa lite inom musiksvängen. Har pengar. Vill lägga 50.000kr exkl moms för en "komplett" datorbaserad hemmastudio för att producera främst tekno-dans-elektronisk musik.

    Vad rekommenderar ni?

  2. #2
    12moons
    hahaha...

    "man 33 år" bör köpa sig någon form av Mac (typ 800Mhz stationär eller 667 PowerBook), ett MOTU 828 tillsammans med ett par Behringer Truth monitorer, alternativt Mackies HR824...
    Mjukvara: Steinberg Cubase eller (Apple) Emagic Logic
    Mjuka synthar: Mercury för sletna teknobasar och ruffiga percs, Battery för trumsamplingarna, FM7 för leadljud och pads...
    Och sen på med teknohatten och pressa ut musik till hela världen...


  3. #3
    xis
    Stationär med skärm till gärna en extra grafikkort och en skärm till.

    (eller bärbar?)

    En extra HD till i vilket fall som helst.

    Reason

    ProTools LE med antingen Digi 001 (bara för stationär) kortet eller mBox.. Helt enkelt därför att - Cubase/Logic i all ära (använder båda) - ProTools låter bättre.

    ReFuse (kopplar ihop Reason med PT)

    Waves plugins samlingen.

    Autotune plugin.

    (När man köper 001 kortet får man med en hel radda utmärkta plugins)

    en mindre mixer typ Mackie 8 in.

    Alesis högtalare

    samt en just mic. Audio-Technica kanske . . .

    glöm inte sladdar samt bord och ställning för högtalarna.
    -----------------------------------------------------------
    Kom gärna förbi och kolla in min studio om du vill.

  4. #4
    jontolof
    quote:Skapades ursprungligen av: xis:

    ProTools LE med antingen Digi 001 (bara för stationär) kortet eller mBox.. Helt enkelt därför att - Cubase/Logic i all ära (använder båda) - ProTools låter bättre.
    Ända fördelen med ProTools tycker jag är RTAS-pluggarna (för de låter så bra) och i viss mening automationen. Men i och med Logic 5 så verkar det problemet löst och ända nackdelen med Logic som kvarstår är just pluggarna.

    Valet mellan ProTools och Logic tycker jag står och väger beroende på vad man skall använda studion till. Är huvudvikten lagd på midi (vilket en technostudio huvudsakligen gör) så är det inte mycket att snacka om. Där drar Logic det längre stråt. Skall man till större del hålla på med audio så känns det mer som en smaksak vilket man väljer.
    Om man har ängat sig åt (eller har intresse av) analoga signalvägar så är Cubase snabbt utmanövrerat av Logic och ProTools. Steinberg har en patentlösning som funkar, men som enligt mig känns som en alltför stor flirt med hemmpularna. Det är inte helt logiskt! En annan fördel med Logic är att många profersionella studios använder sig av det. I sin tur betyder det att den dagen man slår igenom och vill arbeta vidare med projekt i en mer påkostad studio så kan man redan de program som för det mesta används där. Värt att tänka på.

    Cubase SX verkar vara oerhört kompetent, men frågan är om det kommer slå Logic på fingrarna. Jag är osäker!

    /JO

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tycker som vanligt att man ska börja enkelt och billigt för att se om man tycker det är kul. Är det en hårdvarusynt du vill ha, köp nå´t billigt och multitimbralt med mycket ljud. Kör denna ihop med t ex Cubasis och på en enkel Mac. Bygg på efterhand. Alternativet är att köpa ett midiklaviatur utan ljud, t ex Midiman USB KeyStation 49 eller 61 (eller Oxygen 8 om du ändå inte gillar att spela utan helst vill mata in saker i datorn och låta den sköta det mesta). Komplettera med Propellerhead Reason 2.0 och ett par schyssta hörlurar. Femtio lök är overkill. Ljudkort behövs inte, det som sitter inbyggt i alla Mac´ar är helt okej att komma igång med. Fördelen att välja Reason och ett USB-klaviatur är att du kan jobba i MacOS X direkt.

  6. #6
    petterm
    quote:Skapades ursprungligen av: PF:
    Alternativet är att köpa ett midiklaviatur utan ljud, t ex Midiman USB KeyStation 49 eller 61 (eller Oxygen 8 om du ändå inte gillar att spela utan helst vill mata in saker i datorn och låta den sköta det mesta).
    Måste nämna Evolution då.
    Ett bättre val än Midiman USB KeyStation om man vill ha fler controllers på klaviaturen
    Dessutom e de billigare.
    http://www.evolution.co.uk/

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Är det knappt några som kör på Digital Performer här i det här landet? Jag vet inte om jag nånsin sett en enda thread på ett svenskt forum om detta fina program :

    Mitt lilla tips för inhandlandet av komplett hemmastudio: Stationär mac, nån sequenser (behöver inte va värsta modellen imho.. bara den känns bra) med ett par pluggar till (bra och snabbanvänd sampler = viktigt), ett creamware pulsar2 (med propack), alesis ai3 eller liknande, ett midiinterface som matchar, en nord micro modular, en kawai k4 som masterklav och nån billig men grovt ljudande analogsynt. Lägg resten av pengarna på passande filterbox och/eller effektbox. Justja.. ett par krk k-rok monitorer eller liknande.

    Nåt sånt skulle jag ha inhandlat iaf.. passar nog fint till de flesta elektroniska genres

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Köp en Roland MC303 om du vill "testa" om du tycker att det är roligt att göra teckno. Kostar max 1500:- Då har du 48500:- till en privatimporterad WV Golf med ögonlock.

Liknande ämnen

  1. Korg MS-20 för 20.000 kronor - någon måste skämta!
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 19:39
  2. Macintosh nyhet (?); Mac Pro
    Av agoraph0bia i forum Allmänt om musik
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 16:27
  3. Köpguide Macintosh
    Av Björnström i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-06, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •