Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 214

Ämne: PC vs. Mac

  1. #61
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Se till att ni inte datorreligionskrigar nu.

  2. #62
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    digital livsstil:


    analog lisvstil:



    En sak tyckert jag är dålig med mac, svårt att ctrlklicka medans man äter...

  3. #63
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    jgb: det är lugnt.... jag fular mig bara...

  4. #64
    apanbort
    sen är det förstås mer l33t h4xX0r med pc, och det är ju inte fel... *harkel*



    observera ironin...

  5. #65

    Redaktör
    apanbort: Apple har alltid varit bland de dyrare tillverkarna, men skillnaderna är sällan så stora som folk försöker göra dem. I ditt exempel ovan har du ju jämfört en dator med 1 processor med en med dubbla processorer med dubbla kärnor. Sen har ju macen väldigt mycket inbyggt: blåtand, DVD-R osv, och har du räknat med med operativ, support osv? (Och du säger inte var du fått priset ifrån - även om det är billigare att bygga en dator själv så måste du då ta hänsyn till tiden det tar att leta rätt på komponenter, bygga och felsöka.)

    Apple är snåla med minne, och har sällan de häftigaste grafikkorten, men det är inte den marknaden som de siktar på med Powermacarna. Sitter man och jobbar med ljud, redigering, fotobehandling eller vetenskapliga beräkningar struntar man i vilken framerate man får i senaste 3d-spelet.

    Jag kör mac trots prestandaskillnaden (jag använder Powerbook, där är Apple klart efter), men det är en rätt liten del av datorupplevelsen som helhet. OS X är ett fantastiskt operativ och Apple gör väldigt bra datorer. Det är sällan som det trasslar och det mesta är genomtänkt, lättanvänt och ser dessutom snyggt ut.

  6. #66
    apanbort

  7. #67
    apanbort
    false messiah: jag har fått priserna ifrån en rätt dyr leverantör, "alina systems" i uppsala, mitt fel, skulle skrivit ut den
    även fast mac processorn är dualcore är den t.om. sämre än en amdx2 3200 dualcore som kostar ung. 3900kr... undrar vad de säljer macprocessorn för om paketet kostar 30000 spänn?
    och allt det inbyggda som macen har? dvd-r? kostar 500 spänn... bluetooth... 400 =)
    prisskillanderna ÄR faktiskt så stora som folk påstår, datorn jag tog som exempel var ljusår bättre än macen, men för att få en lika snabb pc? tja... 12.000?

  8. #68
    apanbort
    jgb: skulle aldrig

  9. #69

    Redaktör
    Har du några benchmarks med AMD-proppen vs G5? För en G5 är en rejält snabb processor, speciellt när det gäller DSP-kod. (Och det är vad jag är intresserad av på ett musikforum, prestanda i datorspel rör mig inte i ryggen.)

    Det är alltid svårt att jämföra priser på olika plattformar, och speciellt om det gäller datorer inköpta från mindre butiker. Jämför jag med Dells priser tex kommer jag upp i ungefär samma prisklass. (Svårt att jämföra eftersom jag inte hittar någon 2xdualcore-dator hos dem. Dessutom hade datorn jag jämförde med lägre minneshastighet.)

    Tillbehör landar lätt på ett antal tusenlappar till om du ska ha allt som en Powermac har: Firewire 400+800, dubbla gigabit ethernet-portar, stöd för 16GB minne, dubbla DVI-portar och sist men inte minst en hyfsat tyst och snygg låda. Det är som sagt en arbetsstation, så även om tex 16GB minne inte är viktigt för dig finns det många som har användning för det.

  10. #70
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag vill ha osx på en pc

  11. #71
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Dagens I-landsproblem:

    Valfrid har fàtt stipendium till att köpa vilken dator han vill. (sant: limit dock pà 70000kr).

    funderingar:
    1. Vissa program finns bara till mac, särskilt gäller detta inom den genre jag hàller pà med. GRM tools är det jag skulle sakna mest, och jag hittar ingen information om det skall släppas till PC. MAX/msp finns till PC, men jag vet inte om det kommer att utvecklas vidare.
    2. Jag tycker det är jätte, jättekul att spela spel. Särskilt det nyss släppta som kräver löjligt med systemkraft, RAM etc. Jag tycker det är jätte, jättetràkigt att spela Playstation etc. PC lockar mycket här.
    3. Ovanstàende inlägg bör inte vara relevant, eftersom jag är en seriös musikskapare. Köper jag mac bevisar jag detta, för mig själv och för de 99% av mina kollegor som kör Mac.
    4. Jag har haft PC innan. Vissa program skulle jag behöva köpa igen om jag skaffade mac.
    5. Pc ser för mig som är normalinformerad om datorer ut att ge en kraftigare dator för pengarna.
    6. Det skall vara en bärbar.
    7. Vad gäller PC sà vet jag INGENTING om de olika tillverkarna. Jättetacksam för tips här, vad ska man akta sig för, vad rekomenderas?
    8. "Gör man musik ska man ha Mac" ringer i bakhuvudet. Alla mina kollegor som har Mac kan väl inte ha fel? Varför det är sà vet jag inte, kan nàgon sakligt berätta?

    Puss. Jättetacksam för tips och kommentarer. Kôpet màste ske senast i mellandagarna.

  12. #72
    apanbort
    Recent high-end performance tests show AMD's 64-bit Athlon and dual Opteron processors beating Apple's G5 and Intel's (Nasdaq: INTC) Latest News about Intel Pentium 4, but analysts have downplayed the results, citing a lack of available 64-bit applications and the timing of the benchmarking results.

    While Apple has claimed its Power Mac The Mac Solutions You Need When You Need Them From CDW. G5 is the world's fastest personal computer, the G5's processor failed to top the Athlon64 in speed tests running Word and Premiere 6, according to PC World tests. In addition, the G5, like Intel's Pentium 4, provided fewer frames per second on Quake III than the Athlon and also lost to AMD's Opteron in tests involving Photoshop 7.0.1.



  13. #73
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Köp två? En av varje. Pengarna räcker till det.

  14. #74
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp två? En av varje. Pengarna räcker till det.
    Tanken har slagit mig. Men känns inte det lite...svulligt? Konka pà tvà burkar och ba "den ena har jag när jag ska lägga en time-stretch".

  15. #75
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av apanbort
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Recent high-end performance tests show AMD's 64-bit Athlon and dual Opteron processors beating Apple's G5 and Intel's (Nasdaq: INTC) Latest News about Intel Pentium 4, but analysts have downplayed the results, citing a lack of available 64-bit applications and the timing of the benchmarking results.

    While Apple has claimed its Power Mac The Mac Solutions You Need When You Need Them From CDW. G5 is the world's fastest personal computer, the G5's processor failed to top the Athlon64 in speed tests running Word and Premiere 6, according to PC World tests. In addition, the G5, like Intel's Pentium 4, provided fewer frames per second on Quake III than the Athlon and also lost to AMD's Opteron in tests involving Photoshop 7.0.1.


    G5:an är garanterat snabbare i FCP och Logic pro än vilken annan processor som helst, men det bevisar precis lika lite som testet du hänvisar till.

  16. #76
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Hej Valfrid.

    Det var trevligt, 70 000 kr - vilket stipendium är det?

    Klart du ska ha en PowerBook. Som du säger själv Max/MSP och GRM, bara det som argument räcker ju.

    Om OS X är stabilare än Win XP vet jag inte, OS X är väldigt stabilt iaf.

    De största fördelarna jag ser med Mac och framförallt OS X är:

    1) Det är ett oerhört enkelt och intuitivt operativsystem. Windows blir bättre hela tiden men jag tycker personligen bättre om OS Xs logik. Det är ofta, nästan alltid, på det sättet man tror något ska göras som det också görs. Men du är ju van vid OS X, så du vet ju allt detta!?

    2) Inga problem med virus eller andra internetsäkerhetsluckor. Jag har OS Xs brandvägg aktiverad och har aldrig haft ett enda virus på min dator (sedan 1986, 1996 skaffade jag internet, då på OS 7.1) - jag känner dessutom ingen med Mac som har haft det.

    3) De program som du pratar om är ju utvecklade i OS X från början och en del av dem finns bara till OS X. Många i vår värld är ju OS X-människor, vilket gör att mycket av de här spännande, experimentprogrammen bara finns till OS X. Jag skulle sakna SoundHack, Audiosculpt, OpenMusic mfl. Det finns väl säkert liknande för Win, men många är ju utvecklade av IRCAM och de är svåra att slå med tanke på sin historia och forskning.

    4) Det är ofta enklare att installera och konfigurera OS X för att det ska fungera med program och apparater. Vill man kan man ju ändra allt med UNIX, men jag har inte behövt det (kan det inte heller). OS X är helt enkelt förberett på det mesta vad gäller drivrutiner för skrivare, MIDI-enheter, digitalkameror osv.

    5) Designen. För mig är det inte oviktigt med känslan. Precis som jag tänker in ett instruments utseende så tänker jag också in det vid val av dator. Jag använder min PB ca 7-15 timmar per dag, då är det roligt om den dessutom gör mig glad bara av känslan av kvalitet, funktionalitet och design. Jag har aldrig sett en lika välbyggd och vacker dator som Powerbookarna...

    Helt enkelt anser jag att de extra pengar en Mac kostar får jag igen i tid, känsla och upplevelse - där tid är det viktigaste.

    Hastighet tycker jag är ganska ointressant idag. De nya bärbara macarna klarar utan problem en 32 audiospår med 5-12 reverb, kompressorer och diverse mjukvarusyntar. Det räcker i överkant. Som jag ser det är hastighet mest intressant om man ska spela spel eller göra avancerade filmeffekter. Bit då i det sura äpplet och köp en spelkonsol istället för en PC. (Fast egentligen ska du ju inte spela spel utan göra musik hela tiden )

    Det är vad jag tycker och menat som råd till Valfrid och ingen tändvätska på plattformskrigets första majbrasa.

  17. #77

    Redaktör
    Apanbort: du har inte några nyare benchmarkningar att hänvisa till? Citatet du nämner har två år på nacken och var tveksamt genomfört redan då.(*) Men visst, det stämmer säkert att datorn du nämnde i ditt första inlägg är snabbare på vissa saker, som Quake och liknande, men en quad-Powermac är förmodligen rejält mycket snabbare (50-100%? har ingen egentlig aning, men gissar på något sånt) om vi pratar ljudprogram som klarar av flera processorer.

    (*) Word är knappast programmet att testa prestanda i, Premier var då i praktiken nedlagt för mac och inte utvecklat på flera år och Quake är lika mycket ett test av grafikkort som något annat.

  18. #78

    Redaktör
    Valfrid: jag skulle välja en Powerbook av samma skäl som David Lennartsson. Skulle jag välja en PC skulle jag satsa på en IBM/Lenovo - jag känner flera som har eller har haft sådana och ingen har haft något att klaga på. Samma gedigna känsla som i Powerbookarna, fast mer fyrkantig design.

    Men det är ett intressant tillfälle att köpa Powerbook. Det ryktas om att nästa generation bärbara macar med Intel kommer i januari, vilket nog kan vara värt att vänta på. Å andra sidan är det ett klokt råd att aldrig köpa första generationen av någon av Apples produkter, och skillnaden mellan "cutting edge" och "bleeding edge" kan vara hårfin och frustrerande när man befinner sig på fel sida.

    Om du har ett stort behov av spel så skulle jag köpa en billig stationär pc och använda bara för det. En bärbar, oavsett om det är mac eller pc, är sällan särskilt kul som spelmaskin och blir dessutom omodern betydligt fortare.

  19. #79
    Zwopper
    Zwopper är uppkopplad nu
    Zwoppers avatar
    Veteran
    PC=WindozZze?!?!?!? :hmmm:

  20. #80

    Redaktör
    Ja, om Cycling74 inte portat MAX/MSP till Linux eller BSD än.

  21. #81
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Frost är duktiga på att bygga pc-laptops annars.. men även jag rekommenderar egentligen helst en powerbook.

  22. #82
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Valfrid.

    Det var trevligt, 70 000 kr - vilket stipendium är det?
    Kungliga musikaliska akademins nationella stipendium. Tur att du inte sökte...
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart du ska ha en PowerBook. Som du säger själv Max/MSP och GRM, bara det som argument räcker ju.
    Nej. MAX/msp finns till windows, dock inte GRM tools. De senare tror jag inte kommer heller, däremot finns Pluggo till Windows.
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om OS X är stabilare än Win XP vet jag inte, OS X är väldigt stabilt iaf.

    De största fördelarna jag ser med Mac och framförallt OS X är:

    1) Det är ett oerhört enkelt och intuitivt operativsystem. Windows blir bättre hela tiden men jag tycker personligen bättre om OS Xs logik. Det är ofta, nästan alltid, på det sättet man tror något ska göras som det också görs. Men du är ju van vid OS X, så du vet ju allt detta!?
    Säkert sà, men det är inget tungt argument för mig eftersom jag aldrig har upplevt Win XP som kràngligt. Eller snarare os X som "aaaahhh, vad bra..."
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2) Inga problem med virus eller andra internetsäkerhetsluckor. Jag har OS Xs brandvägg aktiverad och har aldrig haft ett enda virus på min dator (sedan 1986, 1996 skaffade jag internet, då på OS 7.1) - jag känner dessutom ingen med Mac som har haft det.
    Det har du rätt i. Men det blev otroligt mycket bättre sen jag bytte webläsare till min förra dator. Jag tror även det har att göra med vilken attityd man har till gratisprogram och liknande. Men visst; en poâng.
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3) De program som du pratar om är ju utvecklade i OS X från början och en del av dem finns bara till OS X. Många i vår värld är ju OS X-människor, vilket gör att mycket av de här spännande, experimentprogrammen bara finns till OS X. Jag skulle sakna SoundHack, Audiosculpt, OpenMusic mfl. Det finns väl säkert liknande för Win, men många är ju utvecklade av IRCAM och de är svåra att slå med tanke på sin historia och forskning.
    Sant, se ovan.
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4) Det är ofta enklare att installera och konfigurera OS X för att det ska fungera med program och apparater. Vill man kan man ju ändra allt med UNIX, men jag har inte behövt det (kan det inte heller). OS X är helt enkelt förberett på det mesta vad gäller drivrutiner för skrivare, MIDI-enheter, digitalkameror osv.
    Jag vet inte om du har rätt.
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    5) Designen. För mig är det inte oviktigt med känslan. Precis som jag tänker in ett instruments utseende så tänker jag också in det vid val av dator. Jag använder min PB ca 7-15 timmar per dag, då är det roligt om den dessutom gör mig glad bara av känslan av kvalitet, funktionalitet och design. Jag har aldrig sett en lika välbyggd och vacker dator som Powerbookarna...
    Struntar jag totalt i eftersom jag är sà snygg själv. Nä, hur burken ser ut är för mig egalt. Dessutom skulle jag känna mig häftigt anarkistiskt med en Dell bland Macaronerna...

    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt enkelt anser jag att de extra pengar en Mac kostar får jag igen i tid, känsla och upplevelse - där tid är det viktigaste.

    Hastighet tycker jag är ganska ointressant idag. De nya bärbara macarna klarar utan problem en 32 audiospår med 5-12 reverb, kompressorer och diverse mjukvarusyntar. Det räcker i överkant. Som jag ser det är hastighet mest intressant om man ska spela spel eller göra avancerade filmeffekter. Bit då i det sura äpplet och köp en spelkonsol istället för en PC. (Fast egentligen ska du ju inte spela spel utan göra musik hela tiden )

    Det är vad jag tycker och menat som råd till Valfrid och ingen tändvätska på plattformskrigets första majbrasa.
    Nu var faktiskt, för en gàngs skull, pengarna inte ett problem. Men det tar mig lite emot att lägga 7000 extra för en burk som pà pappret har samma spec som en annan.
    Mina tyngsta argument hittills för att göra det är:
    1. Vissa program finns enbart till Mac.
    2. Alla andra kör Mac.
    3. Folk jag litar pà säger att jag bör köpa Mac.
    Det râcker inte riktigt än, känner jag...

  23. #83
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Vilka burkar har du kollat in hittills? 7000:- i skillnad för en liknande laptop har inte jag hittat iaf. Då jag brukar kolla in priserna på högkvalitativa laptops så brukar powerbookarna inte vara dyrare.. snarare billigare i många fall.

  24. #84
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Blir det verkligen så stor prisskillnad om du räknar på en PC som är lika välutrustad som PB är från början? FireWire 400 och 800, Bluetooth, Airport, Ethernet osv. Man får också räkna in att Apples inbyggda ljudkort är av hög kvalitet, det har räddat mig flera gånger då jag behövt göra inspelningar.

    Jag vill nog påstå att det är lättare att få igång Mac med program och apparater. De gånger jag ex velat dela saker trådlöst via nätverk har det alltid varit svårare från PC hållet, samma med att koppla in USB-kameror mm. Kanske har det äntligen blivit så bra att drivrutiner inte behövs i samma utsträckning på PC?

    Programmen som medföljer OS X är dessutom förvånansvärt användbara, kanske inget köpargument dock.

    Jag vet inte, jag är ju macmänniska från början. Varje gång jag arbetar länge med en PC så saknar jag min mac och mitt OS X. Det kanske bara är en känsla... Jag hade ju faktiskt en bärbar PC på Gotland ett halvår!

    De stora argumenten är väl programmen. Logic är en annan stor anledning tycker jag.

  25. #85
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I can say a few tings. (Medveten felstavning, låter roligare så. Mer NYC).

    - PC är ett jävla härke
    - Mac är grymt

    Varför, det här låter väl grundlöst?

    Visst, och jag är inte så onyanserad heller. I dagligt tal.

    Men faktum kvarstår.

    PC är ett härke.

    Exempel från idag snälla PF? Javisst.

    1. Stänger locket på min laptop. Jag ska liksom gå hem.
    2. Den stänger av sig känns det som. Bra, då slipper jag boota om.
    3. Hinner till och med känna "skönt, det funkade ju".
    4. I stängt läge startar den igen. Jävla idiotdator.
    5. Får ta upp den (och forcera avstängning fort som fan) på Burger King inne i centrala knarkstockholm. Het och igång. Precis som Väskryckar-Sören som just drog en lina. Har gått omkring med burken i ryggväskan en timme typ. Bra där. Kunde börjat brinna eller nå't, jävligt fränt. Kolla idioten med Ferrarin. Afterburner!

    Typiskt PC. Skulle aldrig hända på en Mac. En Mac startar ALDRIG stängd. Period.

    Meeeer, snälla PF!

    - Blåtand på PC är en misär.
    - Trådlöst internet på PC är en misär.
    - Windows är en misär. Det hänger sig RÄTT ofta. Och då har jag ett patchat fixat slipat ordnat grejat WXPpro SP2 turbo extra f*ck.
    - Filmvisning på PC är en misär.

    Men jag ser glad ut ändå. Den är ju okej, visst. Jodå.

    Men nog fan är det ingen Mac iaf...

  26. #86
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Oj, glömde en sak. Fläkten. Den låter mer än en stationär G5:a.

    Och så glömde jag en sak till.

    Tycker det är smutt att spara grejer på skrivbordet ibland.

    I PCn går det... "sådär". Gör man en genväg till en mapp så hittas inte den i dialogrutorna. Man måste leta sig in i alla träd å peka som en galning för att datorn är så B.

    Bra där.

    Not...

    Det där är en sån grej som Macen har klarat sen 1985...

    Nämnde jag filsökning? OS X är femton år före där. Också.

  27. #87
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Valfrid!

    Acer Ferrari 3400! Nyskick!

    Vill du köpa den?

    http://www.dhs.se/detalj.php?visa=1160

    Such a one.

    Ärligt... jag är less på att inte ha ett äpple.

  28. #88
    Don
    PF:

    pallar du 1024x768 kan jag rekommendera senaste iBook, köpte precis 2 stycken för nån månad sedan, en 14 till mig, och till min donna en 12, slickt, tufft, snyggt och klockrent... annars är det hyfsat många förra generationens pb som ligger på försäljning nu sen dom sista kom...men iBooken är mycket dator för pengarna....



    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  29. #89
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jodå, jag vet, tacktack, men jag har bara råd om jag säljer en av mina Ferraris...

  30. #90
    Bird
    Hårda paket:
    Min bärbara är en Powerbook Pismo (asså en Mac då va asså va).
    Vid årskiftet fyller den sex år.
    Den har 256 MB RAM.
    Jag kör Mac OS X 10.3.9 på den (näst senaste verren av OS X asså va) och ska snart uppgradera till Tiger (senaste verren av OS X asså va) eftersom det tydligen ska gå ännu snabbare även på Pismon.
    På Pismon kör jag lite allt möjligt såsom surf och mail, Live och Cubase SX för mindre förproduktioner, klipper lite film på den och så använder jag den som videospelare. Den är inget fartmonster, men det mesta av det här fungerar alldeles utmärkt.
    Jag upprepar: Den har 256 MB RAM.

    Dagens uppgift: Ta en sex år gammal PC laptop med 256 MB RAM, tryck in senaste Windows XP i den och rocka loss med ovanstående sysslor i de senaste versionerna av respektive program. Have fun!

    Varför folk betalar några tusenlappar extra för sina Macar kan man spekulera över i evigheter. För mig är en Mac en god investering av ett flertal skäl, varav det främsta är nyttan som jag har av den och bland övriga att den oftast håller i evigheter och har ett ganska bra andrahandsvärde. När jag sålt Macar som jag använt sedan början av 90-talet så brukar jag få en tredjedel av vad jag gav för dem 3-4 år tidigare. Det får man förmodligen inte för en lika gammal PC om inte köparen ifråga just precis har rymt någonstans ifrån, och i synnerhet inte om PC:n är ett hemmabygge (vilket brukar krävas för att få burken att fungera tillförlitligt).

  31. #91
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Vad var det 99musiks FAQ sa om religiösa strider nu igen? ;-)

    Tänkte bemöta lite argument, men kom fram till att Mac/PC-tokar som är religiösa ändå inte skulle bry sig så jag struntar nog i det :-)

  32. #92
    killwithskill
    Jag skiter i vilket! Bryr mig verkligen inte om vad som är bäst eller har bäst prestanda. Även om det kan va kul å snacka om det. Jag köpte en Mac för att jag ville köra med Logic inget annat. Skulle Logic rocka på en Commodore 64, Amiga, atari så hade jag kört på det.

  33. #93
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    KWS: Om du lödde ihop dem så kanske...

  34. #94
    killwithskill
    HAHAHA

  35. #95
    Bird
    Men... själva syftet med religion är ju att ha något att strida om! Annars skulle ju inte jag kunna ha mer rätt än du (hemska tanke).

  36. #96
    killwithskill
    NU .. såg jag din avatar Bird
    Snyggt!

  37. #97
    Bird

  38. #98
    apanbort
    mhmm... logic är optimerat för mac, det är inget snack om det. men det var ju ett smart drag av emagic att sluta göra det till pc, om jag kunde köra logic pro 7 lika fläckfritt på en dator som kostar mig 12.000 istället för 34.000 , så skulle jag göra det. undrar hur många andra som skulle göra det? blir musiken bättre för att jag betalat 20.000 extra för att inte ha högerklick och ett äpple på sidan av datorn? Förresten är det tufft att mac äntligen har kommit med en mus som har högerklick. bara 20 år försent, men ändå! =)

  39. #99
    apanbort
    Arete: nej, du har så rätt... det är som att försöka omvända en 13-årig livets ordare ;P

  40. #100
    apanbort
    http://www.ichatgay.com/ ganska roligt faktiskt =)

    att ni inte får virus på macarna är bara för att det anses extremt "lamt" att koda virus till mac. det ger helt enkelt ingen status bland de onda kodarna att ha gjort ett sådant. därför har ni inga. Ungefär likadant är det på linux, fast där kör de det själva, då är det ingen bra idé att koda virus som slår tillbaka på deras bröder

  41. #101
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av apanbort
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mhmm... logic är optimerat för mac, det är inget snack om det. men det var ju ett smart drag av emagic att sluta göra det till pc, om jag kunde köra logic pro 7 lika fläckfritt på en dator som kostar mig 12.000 istället för 34.000 , så skulle jag göra det. undrar hur många andra som skulle göra det? blir musiken bättre för att jag betalat 20.000 extra för att inte ha högerklick och ett äpple på sidan av datorn? Förresten är det tufft att mac äntligen har kommit med en mus som har högerklick. bara 20 år försent, men ändå! =)
    Högerklick är för fjollor! Riktiga män kör tangentbordskommandon!

  42. #102
    FIKSOFOKSI
    Ganska skönt att hackerserna tänker på det viset, att man är lam, en lamer...Så kan man göra musik istället för att installera om Windows en gång i veckan. Hoppas inte Apple går för mycket i säng med Gates, då kanske det blir tuffa tider för oss lamisar.

  43. #103
    Don
    Citat Ursprungligen postat av apanbort
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.ichatgay.com/ ganska roligt faktiskt =)

    att ni inte får virus på macarna är bara för att det anses extremt "lamt" att koda virus till mac. det ger helt enkelt ingen status bland de onda kodarna att ha gjort ett sådant. därför har ni inga. Ungefär likadant är det på linux, fast där kör de det själva, då är det ingen bra idé att koda virus som slår tillbaka på deras bröder
    Eller så är det för att virustöntarrna inte har fattat att vba-makron inte funkar i osx...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  44. #104
    apanbort
    FIKSOFOKSI: det är väl att hårddra det, det där med hur bra din dator fungerar hänger faktiskt på dig själv. Men jag tycker ändå att det är bra att konkurrenslagen finns, annars hade microsoft dominerat totalt... de ville ju köpa upp apple och sänka dem, men det satte konkurrenslagen stopp för. Inte för att jag hade haft något emot det, men konkurrans i sig är
    bra! jag är inget större fan av Microsoft heller, men däremot ska det bli spännande att se hur windows vista är, testade betan, och det är grymt snyggt. knäcker Tiger med hästlängder fast det är såklart subjektivt till tusen.

  45. #105
    Don
    Citat Ursprungligen postat av apanbort
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FIKSOFOKSI: det är väl att hårddra det, det där med hur bra din dator fungerar hänger faktiskt på dig själv. Men jag tycker ändå att det är bra att konkurrenslagen finns, annars hade microsoft dominerat totalt... de ville ju köpa upp apple och sänka dem, men det satte konkurrenslagen stopp för. Inte för att jag hade haft något emot det, men konkurrans i sig är
    bra! jag är inget större fan av Microsoft heller, men däremot ska det bli spännande att se hur windows vista är, testade betan, och det är grymt snyggt. knäcker Tiger med hästlängder fast det är såklart subjektivt till tusen.
    Som vanligt blir väl den stora och avgörande skillnaden att Tiger fungerar...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  46. #106
    apanbort
    don: de fattar de, de bryr sig bara inte.

  47. #107
    Don
    Citat Ursprungligen postat av apanbort
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    don: de fattar de, de bryr sig bara inte.
    Ibland är ignorans lycka..

    =)

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  48. #108
    apanbort
    don: så är det faktiskt inte, körde första betan, och det var grymt stabilt. läs inlägg från andra som testat det, och få samma svar. ganska imponerande med tanke på att det var långt ifrån (halv)färdigt då.

  49. #109
    apanbort
    don: eller hur! måste erkänna att det är rätt jobbigt med dessa virus och trojaner!

  50. #110
    apanbort
    peth: hela konceptet är ju extremt gay så det väger inte upp fast östermalmskillarna med mac och I-Incestkrull som gör bubbelgumsremixar av gamla 70-tals hits kanske tycker annorlunda, vad vet jag? ;D

  51. #111
    Don
    HOHOHO

    "östermalmskillarna med incestkrull som gör bubbelgumsremixar av gamla 70-tals hits"

    =)

    EDIT: Tur att jag sparade den eftersom du editerade den sen...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  52. #112
    apanbort
    jag är pc-fanatiker. fast det har ni väl redan fattat =)

  53. #113
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    apanbort: Vad är problemet egentligen? Varför alla dessa osammanhängande påståenden?
    Om man nu ska gå in på priser ännu en gång så kan man köra ett intressant litet test. Jämför apples dyraste laptops med andra liknande laptops, t.ex. Sony's Vaio-serie eller någon Frost ACM.

    Sen det där med virus.. jag vet mycket väl att det går en massa sådana påståenden i vissa kretsar.. men jag kan lova dig att det är rent komplett skitsnack.

    edit: "jag är pc-fanatiker" .. ok.. där var problemet.

  54. #114
    apanbort
    don: fan!!! hehe =)

  55. #115
    apanbort
    jag skulle aldrig köra frost eller vaio, bygger mitt själv. skillnaden är att valet finns! att dra in sådana argument är bara knasigt, när du inte kan välja en "jättebillig och jättebra" mac.

    Volantiz: det verkar som både du och jag har känningar i den branscen då

  56. #116
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    apanbort: Dags att tagga ner lite på religionskrigandet va?

  57. #117
    apanbort
    jgb: ja, det har du rätt i... men det är lätt att bli i gasen när man tycker att något är intressant.

  58. #118
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, glömde en sak. Fläkten. Den låter mer än en stationär G5:a.
    I PCn går det... "sådär". Gör man en genväg till en mapp så hittas inte den i dialogrutorna. Man måste leta sig in i alla träd å peka som en galning för att datorn är så B.
    Bra där.
    Not...
    Det där är en sån grej som Macen har klarat sen 1985...

    Nämnde jag filsökning? OS X är femton år före där. Också.
    Oj shit! Då måste jag sticka iväg och köpa en mac på en gång! :rolleyes:

    Allvarligt, vem bryr sig? det är fan bara en datorjävel det handlar om. Det finns dom som har fullt fungerande PC där allt fungerar klockrent och windows alldrig hänger sig. Och så finns det dom som har macar som inte är nöjda. Allt är inte svart eller vitt.
    Dr Phil tror att niu bara försöker övertyga er själva för att ni har köpt rätt dator.
    I slutändan är det bara en datorjävel ändå och dom har man en sorts hatkärlek till oavsett märke.

  59. #119
    Mosquito
    Mosquito är inte uppkopplad
    Mosquitos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Måste bara säga min åsikt. Har kört linux i min desktopburk i två år, inte en ominstallation eller/mask/virus osv. Nu vore det ju rätt trevligt om man kunde ha en burk till både desktop/musikdator utan en massa antivirus anti hela internet. Virus i burken är förlorad kreativ tid och väldigt tråkigt.

    Nästa burk blir troligen en Mac.

  60. #120
    lasselus avatar
    Redaktör
    Jag har både PC och Mac...båda suger på sina sätt...och båda är helt underbara på sina sätt...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •